Visar inlägg med etikett barndomstrauma. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett barndomstrauma. Visa alla inlägg

torsdag 26 juni 2025

När barndomens sår blir skuggor i vardagen 🌑✨

Barndomsupplevelser kan påverka oss på sätt som vi kanske inte förstod då – och ibland inte heller förstår fullt ut idag. För mig har det inneburit en rädsla som smyger sig på i sociala situationer. En rädsla som gör det svårt att ta kontakt med nya människor, att gå ut bland folk, eller ens att passera någon på stan utan att känna hjärtat slå snabbare. 💓😟 Att tala i telefon kan kännas överväldigande, som att plötsligt stå under strålkastarljus. 📞💡

Den rädslan är inte bara blyghet eller osäkerhet – den är en skyddsmekanism som byggts upp under barndomen, när jag lärde mig att världen kunde vara oförutsägbar och ibland skrämmande. När ögon som rullade med hånfulla blickar, fniss eller avvisande kroppsspråk gjorde att jag ville krympa, gömma mig, eller bli osynlig. 👀❌😔

Att leva med socialfobi är som att gå runt med en inre mur. Den skyddar, men den isolerar också. Den gör att varje nytt möte kan kännas som en kamp. ⚔️🧱 Men det betyder inte att man är svag – tvärtom. Att möta den rädslan, att ens erkänna den, är mod. Det är början på en väg mot mer trygghet. 🌈🦋

Jag försöker att ta små steg varje dag. Att inte döma mig själv för rädslan. Att tillåta mig att känna, men också att sakta bygga upp min trygghet igen. Det är inte alltid lätt, men varje litet steg är en seger. 👣💪

Till dig som känner likadant: du är inte ensam. Din rädsla är förståelig och mänsklig. Och du är värdefull precis som du är, med all din styrka och sårbarhet. 💛🤗


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

tisdag 24 juni 2025

✏️ Blogginlägg: När grupparbetet blev ett sår

Det skulle vara utvecklande. Roligt. En chans att lära sig samarbeta och lösa uppgifter tillsammans. Det hette “grupparbete” – men för vissa av oss blev det början på något helt annat.

Jag minns känslan så tydligt. Redan nervös innan vi ens börjat. Rädd att inte bli vald. Rädd att bli placerad i en grupp där jag inte kände mig välkommen. Och när vi väl skulle stå där, inför klassen, med vår presentation...

…då kom ögonrullningarna. Viskningarna. De där små fnissen som gjorde så ont. De var kanske små för dem – men de var stora för mig. Som att jag redan var till besvär. Som att jag inte hörde dit.

Det gör något med ett barnhjärta, att känna sig som ett störningsmoment. Att se sig själv i andras suckar.

Grupparbetet blev aldrig en plats för gemenskap. Det blev en plats där jag lärde mig att bli tystare. Att göra jobbet själv. Att inte tro att jag hade något att komma med.

Och ändå stod jag där. Varje gång. Hoppades på att det kanske skulle bli annorlunda den här gången.

Det är många år sedan nu. Men känslan sitter kvar. Och jag vet att jag inte är ensam.

Till dig som också minns: du gjorde så gott du kunde. Du var modig. Och du förtjänade så mycket mer än det där fnisset i bakgrunden.

💔


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Bodygard

"Bodygard" av Katherine Center utgiven av Mius förlag . Svenskt omslag; Daniel Åberg. Bokrecension ; I den här boken får vi följa...