söndag 6 oktober 2024

Guld & Förgätmigej

"Guld & Förgätmigej" av Jessica Otter Hörlin utgiven av Miramir förlag. Bokrecension; I denna boken gör vi en tidsresa till 1355. I Askedalen som ligger någonstans i norden, lever trollen och människorna sida vid sida. Men toll och människor avskyr varandra. I bland går de över gränsen, med bittra strider som följd. Människorna ser trollen som monster. Mitt i allt detta blir Ella en ung trollflicka, samt Nicklas en ung man, vänner trots att detta är stängt förbjudet. Vänskapen går med åren över till kärlek. Men deras kärlek ses dock inte med blida ögon av någon av deras familjer. Ella och Nicklas vill därför rymma, för att kunna gifta sig med varandra. Innan de lyckas fullfölja sina planer, tvingas de isär på grund av omständigheter, som de inte kan göra något åt. De tvingas också att gifta sig på olika håll. Nicklas med en kvinna, som pappan valt. För Ellas del har hon två valmöjligheter. Nämligen trollhövdingen Ägir, och trollkrigaren Suttung. Ella väljer tillslut trollkrigaren Suttung, som hon känner sig attraherad av. Trots att Ella och Nicklas nu inte längre har möjlighet att leva tillsammans, finns saknaden efter varandra fortfarande där. Tills allt ställs på sin spets en dag, och Ella blir tvungen att ta ställning: vem är det verkliga odjuret? Är det människan eller trollet? 

Wow, detta är verkligen en speciell bok! Jag bara älskade den här boken så, så, mycket! När man läser den här boken försvinner både tiden, tillika sidorna ovanligt snabbt. Jag kunde då rakt inte släppa boken ifrån mig! Jag skulle så gärna vilja se denna bok som film, så bra tycker jag att den är! En filmatisering på den här boken hade blivit hur bra, och spännande som helst. Vi får en inblick i trollen spännande värld, och jag tyckte så mycket om att få lära känna trollflickan Ella. Henne skulle jag vilja träffat på riktigt. Jag älskar miljöbeskrivningarna såväl som det fantastiska persongalleriet. Författaren beskriver miljön så fantastisk och målande. Författarens skrivspråk är magiskt för övrigt, och det är ren njutning att få läsa denna fantastiskt vackra och välskrivna bok. Jag läser mer än gärna fler böcker av författaren, och jag hoppas på en fortsättning på denna vackert förpackade bok. Boken blir min absoluta bokfavorit denna månaden. Så läsvärd, och helt enkelt underbar! Missa den för bövelen inte! Detta är en bok som kommer att finnas inom mig länge, länge! Denna fantasy pärla får ❤️❤️❤️❤️❤️/5.

Mitt favoritställe ur boken;

8

Den täta dimman var kvävande, fuktig filt. Den var likt ärtsoppa och Ella såg inte ens sin egen hand. Grenar rev upp sår i ansiktet och barken skrapade mot den känsliga huden. 

Flåsande sprang hon. Från Vem visste hon inte. Men hon var tvungen att fly. 

Väjde för träd som dök upp mitt framför ansiktet. Snabbare. Måste öka avståndet mellan sig själv och vem det än var. Hjärtat slog hårt i bröstet. Trots att hon skyndade på stegen ytterligare ökade han ännu mer. 

Han kom allt närmare. 

Ella slängde en blick över axeln och kunde endast urskilja siluetten av honom genom dimman. Vem var han? Vad var han?

Snälla, hjälp mig. 

Benen tunga av ansträngning och hon halkade på mattan av fuktiga löv. 

Hon hoppade över en sten och gruset från vägen knastrande under fötterna. Kanske skulle hon finna någon som kunde hjälpa henne. Naturen omkring henne var endast en grå siluetter. Hon sprang längst vägen men fann ingen. Magen kramapade ihop i panik. 

Krafterna var snart slut. 

Ska jag vara ge upp? Lägga mig ner och invänta mitt öde? 

Fler par händer grabbade tag i henne. Ett skrik så högt att det smärtade i halsen for genom strupen. Dimman skingrades. Nicklas och Ägirs ansikten syntes nu om än fortfarande otydligt. De grep tag i hennes armar och gruset knastrade till bakom henne. 

Suttung gick sakta mot henne. Han tog ett tag om hennes haka, lutade sig mot henne och ur hans mun hörde hon faderns röst: "Bestäm dig!" 

Ella vaknade med andan i halsen, våt av svett. Det var som om mardrömmen pågått i flera timmar, men hon hade troligtvis bara sovit i en eller två. Benen i trasslade i lakanet. 

Hon gnuggade sig i ögonen, flera dagar festande tog ut sin rätt. Innan hon gick ut på det månbelysta tunet drog hon en klänning över nattsärken och en sjal om axlarna. Ingen syntes till. 

Det melodiska ljudet från syrsorna som spelade i nattmörkret följde hennes mjuka steg förbi köpmansboden och Guldklimpen, bort mot fruktträdgården. Den annars så torra grinden, nu kylig av midnattsdagg, gick gnisslande upp och hon ryckte till. Siluetten av mannen på bänken fick hjärtat att krocka med ryggraden. 

Baksidestext;

Året är 1355 och i Askedalen bor både människor och troll även om de skyr varandra. Av en slump träffar trollflickan Ella och den unge människan Nicklas och deras förbjudna vänskap utvecklas till en romans.

Så småningom om pressas de åt olika håll av omvärlden. Trots kärleken till Nicklas drivs Ella i armarna på Suttung, en trollkrigare känd som ett odjur bland människorna i dalen. Snart ställs Ella inför dilemmt att bedöma vem som är det verkliga odjuret, är det människan eller trollet? 


Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Guld & Förgätmigej

"Guld & Förgätmigej" av Jessica Otter Hörlin utgiven av Miramir förlag . Bokrecension; I denna boken gör vi en tidsresa till ...