tisdag 4 april 2023

Petra Pettersens perfekta plan

"Petra Pettersens perfekta plan" av den Norska författaren Lene Lauritsen Kjölner utgiven av Boknöje. Petra har en tradition. Hon och hennes svärmor Marie, tant Bertha och vänninan Mathilda brukar baka en traditionell engelsk fruktkaka tillsammans, precis 8 veckor innan jul. Petra är en kvinna som lever ett ganska tråkigt liv, med ett arbete på en bokhandel som går knackigt, och hennes man Einar som är fiskare, som också är tråkig. De bor tillsammans i ett sjuttiotals hus som Petra egentligen inte tycker om och de har två utflugna döttrar. På jobbet funderar hon på sin dröm. Hon vill jobba med konst på något sätt. Men hon ser ingen möjlighet att förverkliga sin dröm. Men när hela hennes tillvaro rasar, ställs allt på sin spets. På en gång förlorar hon arbetet. Hon får veta att hennes man hittat en yngre kvinna som han vill flytta ihop med. Dessutom hittar hon tant Bertha död i sitt hus. Vad ska hon ta sig till nu? Den snygge advokaten Lars vill träffa henne, och det visar sig att hon har ärvt tant Berthas fina hus. Då kommer Petra på den perfekta planen.

Ibland blir man så lycklig när man öppnar sidorna, och börjar läsa en ny bok. För den är precis så där underbar och mysig, att man själv skulle vilja vara med i boken. Jag gillar Petra, hennes vänner och hennes mysiga familj. Petra känns så positiv trots allt hon råkar ut för på en kort tid. Hon är verkligen värd den chans hon får. Boken är välskriven och full av underfundig humor, fina miljöbeskrivningar, och en väldigt massa spännande överraskningar. Jag uppskattar dialogerna mellan karaktärerna som är väldigt roliga. Boken bjöd på många skratt och det är något jag uppskattar med en riktigt bra bok. Man blir så otroligt lycklig av att läsa denna bokpärla. Detta är en julbok, men jag blev så sugen att läsa den ändå. Och det ångrar jag inte. Den här boken andas äkta julkänsla redan från första början. Det är spännande att följa Petras förberedelser inför julen och allt annat hon planerar. Advokaten Lars visar intresse för Petra och dessutom dyker det upp någon från förr. Kan Petra också hitta kärleken? Missa inte denna läsvärda bok. Den här feelgood pralinen passar också bland mina lästa favoriter, och får ♥️♥️♥️♥️♥️/5.

Mitt favoritställe ur boken;

Jag gick lite som i ett töcken den eftermiddagen, för jag hade trots allt ärvt ett hus. När jag kom hem satte jag mig försiktigt i köket och klappade Sofus, som hade hoppat upp på bordet och gned sig mot min arm. Jag reste mig inte för att ge honom mat meddetsamma, för jag var rädd att arvet från Bertha skulle vara påhittat. Kanske var jag rädd för att öppna skåpet där kattmaten stod- för att få uppleva att Lars hoppade ut och skrattade: -Jag bara skojade! Men när Sofus började gnida ännu mer intensivt, hade jag inget annat val än att resa mig. Och när jag öppnade skåpet stod ju kattmaten där lungt och fint, som uppställda soldater i Nordkorea. Orubbliga och uttryckslösa. Jag andades lättat ut, detsamma gjorde Sofus. 

Men jag ville inte ringa Tonje och Tuva, för det måste sjunka in först. Jag måste ta in att ett kommande och akut problem faktiskt var löst, och det på ett så bra sätt att jag inte hade kunnat föreställa mig det. Jag var inte redo att ta emot deras stundande glädje ännu. Men så ringde Mathilde...

-Jag tror jag har hittat en lägenhet till dig! sa hon.

-Det är hos en affärspartner till Anders, och det är en marklägenhet på Nötteröy. Lite dumt att det inte är här ute, men tillfälligt kan det väl funka?

Jag hörde ivern och förväntningen i hennes röst, och då måste jag bara säga det, eller hur? För vad skulle jag annars ha gjort? Jamsat med henne? Sådant går ju absolut inte an. 

-Jag har ärvt, sa jag försiktigt. 

Det blev tyst i telefonen ett ögonblick. Så drog Mathilde efter andan. 

-Och det var?

-Jag har ärvt tant Bertha.

-Vad? I hela världen...Vad har du ärvt av henne?

-Huset. Jag har ärvt hennes hus.

-I glödheta helvete...svor Mathilde.

Baksidestext;

Petra Pettersen arbetar i en bokhandel.  Hon är gift med Einar, fiskare på Hvasser, och och har två utflugna döttrar. Livet är tryggt och förutsägbart, men ganska tråkigt. Petra har en dröm. Hon vill arbeta med "något inom konst", men vad? Plötsligt får hon sitt Eureka-ögonblick. Att den inträffar precis efter att hon har bakat den traditionella engelska julkakan och förlorar arbetet i bokhandeln, och precis innan Einar börjar intresserad sig för träning, är en tillfällighet. Precis när Petra tänker att ödet är hårt, dyker ett hopp upp. Men Petras perfekta plan är absolut inte perfekt. För är den snygge advokaten verkligen en bra man? Och är det taktiskt att gå på en matlagningskurs där man skär upp vildsvin precis före jul? Vad vet hon egentligen om döttrarns liv? Ett möte i en vinkällare kan vara nyckeln till Petras komplicerade plan. Eller inte? Kanske det är invigningen av tant Berthas läckra julkaka som gör susen? 


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Moorlandstallet- Den nya hästen

"Moorlandstallet- Den nya hästen" av Catherine Hapka utgiven av Bonnier Carlsen förlag . Boken är baserad på  Star-stable spelet ...