Visar inlägg med etikett tidsresor. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett tidsresor. Visa alla inlägg

söndag 22 september 2024

Armbandets hemlighet

"Armbandets hemlighet" av Virve Hedenborg, utgiven av Ordalaget bokförlag. För barn 9-12 år. Bokrecension; I denna boken får vi lära känna Alice. Medan alla andra kompisar är kvar i stan, är hon tvungen att följa med föräldrarna till deras nyinköpta sommarstuga på landet. På en loppis hittar hon ett armband. När hon går där ifrån ligger armbandet i fickan. Det var inte meningen att hon skulle få med sig armbandet, och hon känner dåligt samvete över händelsen. Alice vill inte måla på stugan, utan smiter iväg på upptäcktsfärd. Alice börjar umgås med en kille från trakten hon träffat på. Han heter Rickard och är några år äldre än henne. Bara när hon umgås med honom kan hon använda sitt nya armband. Så hittar hon ett gammalt tidnings urklipp från början av nittonhundra talet. Artikeln handlar om en brand där en kille omkommer. Nu förstår Alice att allt hon trott på, inte är vad det verkar vara. Nu måste hon göra allt för att ändra det förflutna, och rädda killen hon blivit förälskad i. 

Detta är första boken jag läser av författaren. Jag blir indragen i den här fina historien redan från första kapitlet, och sedan kan jag inte sluta läsa. Boken är väldigt spännande och jag gillar temat med tidsresor, kombinerat med kärlek och vänskap. För i den här boken träffar Alice sin allra första kärlek. Vänskapen med Rickard känns mer äkta än något hon någonsin har upplevt förut, och det får henne att fundera över sina val av vänner. Kanske är några av de vänskaper hon har i stan inte så hälsosamma som de borde vara. Jag skulle gärna läsa en fortsättning på denna boken. Boken väcker känslor hos mig som läsare. För tårarna kommer på mig, när Alice förstår att killen hon är kär i finns i en annan tid. Kanske skulle de kunna träffas igen på något sätt? Jag gillar också författarens miljö - och karaktärs beskrivningar. Jag läser gärna mer av författaren. Denna tänk - och läsvärda bok får❤️❤️❤️❤️❤️/5.

Mitt favoritställe ur boken;

Kapitel 4

Det var killen från dagen innan, honom som hon sett på gårdsplanen. Han hade ljust hår, Blå skjorta utan krage och mörkblå byxor som gick till halva vaden. Fötterna var bara, och på huvudet hade han en svart keps. Armar och ben hade en djup solbränna. 

Alice visste inte vad hon skulle svara. Tystnaden kändes som en evighet. 

"Jag...jag...", började hon. 

Killen höjde på ögonbrynen. 

"Ja?" 

"Jag minns inte." 

"Vadå minns inte?" Killen såg misstänksamt på henne. 

"Alltså, jag somnade", svarade Alice och ångrade sig i samma stund. Somnade? Vad var det för svar? 

"Jag kanske ska hämta någon som kan få dig att minnas", sa killen och såg ut att vara på väg ut genom dörren. 

"Nej", sade Alice snabbt. "Jag har inte glömt. Alltså, jag heter Alice, och jag gick in för att det regnade, och så somnade jag på soffan. Du väckte mig. 

"Förlåt så mycket då", sa killen. "Men om du har för vana att somna i andra människors hus är det kanske inte mer än rätt att du lir väkt?!" Han tittade ingående på henne. "Var bor du? Jag har visst inte sett dig här förut?" 

Alice vred sig obekvämt under hans blick.

Baksidestext;

Det är sommarlov och alla ska vara kvar i stan utom Alice som tvingas följa med till nya sommarstället. 

På väg dit stannar familjen på en loppis och Alice fastnar för ett armband. Hon vill så gärna ha det! Och när hon går där ifrån ligger det i hennes ficka. 

Allt är trist på landet och Alice vill inte hjälpa till att måla om huset. Men så träffar hon den några år äldre Rickard. Han pratar konstigt och småretas. Fast han är också schysst och hon trivs i hans sällskap. 

Sommardagarna blir roligare, men plötslig förändras allt. En brand får Alice att inse att allt inte är vad hon först trott det vara. 


Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

torsdag 5 december 2019

Hemligheten i Haga

"Hemligheten i Haga" av Gunilla Granbom utgiven av Idus förlag. För barn 9-12 år. Boken är lättläst och jag tror att jag hade läst den här boken många gånger som barn. Jag gillade den här typen av böcker när jag var liten. Detta är författarens första bok. Det finns fler böcker i serien, som jag gärna vill läsa. En riktigt spännande bok om två flickor, Emma och Susanna, som träffar en man i Haga parken. Det är höst och de är där på skolutflykt. Det är två helt vanliga flickor, som är tio år. De tror först att gubben Halling är en vanlig uteliggare. Men han påstår att han kommer från 1700-talet. Han berättar att han gjort en tidsresa för att rädda sin son från att bli skadad. Han kom fel, när han skulle tillbaka i tiden. Flickorna försöker hjälpa honom att komma tillbaka till sin egen tid. Det lyckas, men av misstag hamnar de också på 1700-talet. Tidsresorna måste göras vid fullmåne, så nu måste flickorna stanna där tills månen är full nästa gång. Denna boken var så bra. Jag gillade de två orädda flickorna. Att de brukar gå ut med min favorit ras, vad det gäller hundar-en cavalier king charles spaniel, gjorde inte historian sämre. Tänk vad spännande att kunna resa i tiden och vara med om hur det verkligen var förr. Nu kan man ju bara gissa sig till, hur det var. Författaren får verkligen ihop historian på ett bra sätt. Författaren blandar nutid och dåtid på ett spännande sätt och väver in en historialektion samtidigt. Jag har aldrig varit i Hagaparken, men skulle gärna åka dit. Kanske finns det en ek med en trollrot där? Boken får högsta betyg av mig ❤❤❤❤❤/5.
"Hemligheten i Haga" handlar om de två flickorna Emma och Susanna. Det är höst och de är på tipspromenad i Hagaparken. Då de sitter och äter sin matsäck dyker en gubbe upp och frågar om de vill bjuda från sin picknick. Flickorna blir rädda först, men märker snart att han är snäll och bjuder honom på mat. Han berättar att han kommer från en annan tid. Flickorna måste gå, men lovar komma tillbaka senare, för att lyssna på hans historia. När de kommer tillbaka har de med sig Snobben som de brukar gå ut och gå med. Halling berättar att han är stalldräng och tar hand om kungens hästar. Kung Gustav den tredje. Han berättar att hans son, Anders skulle gömma ett skrin åt kungen, men då blev han överfallen och han fick stenar över sig. En gammal kvinna skulle hjälpa honom att resa tillbaka i tiden för att rädda sin son från olyckan, men istället åkte han framåt i tiden. Kvinnan kallas för Hagahäxan. Flickorna försöker ta reda på hur Halling kunde resa i tiden och vid nästa fullmåne är det dags för att resa tillbaka. De har tur och får sova över hos Klara som äger Snobben. Vid midnatt samlas de för att hjälpa Halling tillbaka. Precis när Halling försvinner in under en trollrot får Snobben för sig att följa efter och snart befinner sig även flickorna på 1700-talet. Där träffar de Hallings familj, Hagahäxan, Elinda och hennes dotter dotter Mirella. Halling har dragit på sig en lunginflammation och nu är det de två flickorna som är tvungna att hjälpa Anders. Två av kungens män gör allt för att få tag på skrinet som Anders har. Barnen kommer därför på att de ska byta ut skrinet mot ett annat, samtidigt som att de ska lägga gift i åt dem, som gör dem sjuka, för att ge dem en läxa. Det riktiga skrinen gömmer de under ett stort flyttblock i Hagaparken. Ja, fortsättningen på historian är väldigt spännande.

En smakbit från prologen;
"Kom. Sätt dig lite närmare. Vi måste viska. Hemligheten i Haga är det inte så många som känner till, och jag tror inte det vore så bra om den kom ut. Det skulle bli en enda röra då. Hur skulle det se ut om alla visste att man kan...vänta var ska jag börja?"
Ha en fin kväll!
Kramar Nina



Bodygard

"Bodygard" av Katherine Center utgiven av Mius förlag . Svenskt omslag; Daniel Åberg. Bokrecension ; I den här boken får vi följa...