Visar inlägg med etikett Paranomal romance. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Paranomal romance. Visa alla inlägg

onsdag 23 april 2025

Ditt tysta hjärta

"Ditt tysta hjärta" av Katarina Persson utgiven av Ravenheart förlag. Bokrecension; I den här boken lär vi känna Kat, som är en vampyrjägare, samt vampyren Andrew. Kat förlorade sina föräldrar när hon var liten. Föräldrarna var vampyrjägare och blev troligen dödade av vampyrer. Kat har nu själv blivit en vampyrjägare. Kat besitter dessutom en ovanlig egenskap. Hennes hjärtslag är ovanligt tysta, och därför kan vampyrerna inte höra hennes hjärtslag. De flesta behöver komma alldeles nära för att höra henne. Kats mål i livet har varit att utplåna alla vampyrer. Dock ändras allt då hon träffar vampyren Andrew. Under deras första möte ber han henne, att hon ska hålla sig vid liv, för hans skull. Senare träffas de igen, på grund av att vampyrerna vill att vampyrjägarna ska hjälpa dem. De vill nämligen träda fram inför människorna, och därmed göra sin närvaro känd. Vampyrerna behöver därför Kat samt hennes vampyrjägarkollegors hjälp. Vampyrernas ledare vill därför att Kat och Andrew ska umgås, och därmed lära känna varandra. Plötsligt måste de också börja hjälpa varandra. De dras till varandra ju mer de umgås och känslor uppstår. På grund av en av vampyrernas uråldriga profetior, är Kats och Andrews öde sammanlänkade. Men vad innebär det egentligen?

Wow, detta är författarens debutroman, och jag har verkligen njutit av att läsa den. Man sugs direkt in i handlingen och jag varnar för sträckläsning. Boken innehåller dialoger mellan huvudpersonerna, som känns fina och äkta. Jag gillar hur författaren beskriver miljön, och de olika karaktärerna i boken. Boken känns lite som en blandning mellan Buffy tillika Twilight och True blood. Vi har både en vampyrjägare och kärlek mellan en människa och en vampyr och vampyrer som vill göra sin närvaro kända. Jag gillar kemin mellan Kat och Andrew och hur deras förhållande utvecklas. Samtidigt innehåller boken en spännande profetia, och vad den innebär får jag som läsare reda på lite i taget. Ibland känns en bok på några hundra sidor lagom lång, men just denna boken hade gärna fått vara några hundra sidor till. Jag ville gärna lära känna Kat och Andrew ännu bättre. Hoppas verkligen på en fortsättning på denna snyggt förpackade bok, för jag läser gärna mer om Kat och Andrew, eller helt enkelt något annat av författaren. Jag älskar verkligen när det kommer ut nya svenska vampyrböcker. Gör inte ni? Tack Ravenheart förlag för rec ex. Missa inte denna pärla! Denna underbara debutroman får ❤️❤️❤️❤️❤️/5.

Mitt favoritställe ur boken;

16 - Andrew och Kat

Kunde hon läsa tankar? Andrew stirrade på Kat som tuggade på pennan. Vad var det bästa med att vara vampyr? Att känna sig - och vara i det närmaste oövervinnlig? Styrkan? Snabbheten? Förmågan att kunna se, lukta, och höra allt, och då menade han allt, på långt avstånd? Förmånen att få uppleva hur mänskligheten och världen utvecklades, om än inte alltid till det bättre?

"Att få sitta här med dig", sa han.

Va? Pennan darrade till.

"Det är fascinerande att se samhället utvecklas. Saker jag inte ens kunde drömma om har blivit verkliga. Om jag inte förvandlats hade jag inte fått vara med om det." Det var ett under att han hittade orden.

"Jag trodde att ni höll er för er själva." Kat lade ner pennan på blocket.

"Vi är inte en del svåra samhället, men vi påverkas trots allt av det. Och vi tar gärna del av de framsteg som passar oss." Andrew suckade sv lättnad inombords. Hon verkade inte ha förstått innebörden i det han sagt. Det var märkligt, hon fick honom att säga saker han inte förstod själv. 

"Som vadå?" Kat fick hejda sig från att luta dig framåt av iver. Andrew lutade underarmarna mot knät. Han dåg så avslappnad ut där han satt och hon tänkte inte längre på att han var en av de andra.

"Elektricitet", sa han. "Rinnande vatten, telefoner, internet. Att kunna kommunicera med övriga världen på nolltid är fantastiskt. På min tid tog det veckor eller månader att meddela sig med någon på andra sidan Atlanten. Dessutom kunde man inte vara säker på att breven kom fram om inte någon av våra egna kurirer transporterade dem."

Vampyrerna hade ett eget postväsende. Kat krafsade ned en anteckning som hon inte var säker på att hon skulle kunna tyda senare.

"Ni skulle kunna jobba som brevbärare allihop", sa hon. "Ingen skulle våga klaga ifall posten var sen."

Andrew skakade på huvudet, men leendet var varmt. 

"Det är ju en jättebra id`e." En åskknall dånade och vägglampor flimrade till. Han reste sig och sträckte ut handen mot Kat som utan att tänka sig för tog den.

"Vart ska vi?" Hon trakten snteckningsblocket mot bröstet medan hon tog dig på fötter.

"Kom."

Baksidetext;

Kat Stevenson har ett enda mål: att utrota alla vampyrer, exakt hur det ska gå till har hon bara inte listat ut än. Men plötsligt befinner hon sig i armarna på en vampyr och hennes dista stund borde vara kommen. Mötet tar en oväntad vändning när han istället avkräver henne löftet att hålla sig vid liv för hans skull.

Kat börjar inse att saker är långt mer komplicerade än hon anat. Hon och vampyren Andrew är sammanlänkade genom en av vampyrernas uråldriga profetior. De tvingas nu att sammarbeta när de kastas in i ett spel som inte följer några regler.


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

fredag 27 oktober 2023

För evigt

"För evigt" av Jessica Eriksson och Stefan Holm utgiven av Everlasting publishing. Årets är 1792. Vi får följa den gifta kvinnan Eleonora, men hennes man, Jacques, älskar henne inte. Hon känner sig ensam och längtar efter kärleken. Umgänget med maken är obefintligt. Några barn ser det inte ut att bli.

En festkväll för några år sedan delade hon en underbar kyss med en främling. Hon fantiserar om honom ibland. Ikväll ska det bli fest igen. Denna kväll dyker det upp en mystisk greve. De delar en kärleksnatt tillsammans, under hans vistelse hos dem.

Eleonora får ett erbjudande av honom, om att följa med honom hem till sitt land. Hur ska Eleonora nu göra? Ska hon lämna sitt kärlekslösa äktenskap, och få det liv hon alltid drömt om? Eller ska hon stanna hos Jacques?

Berättelsen fångar mig från första stund. Berättelsen känns både spännande och lite obehaglig på samma gång. Jessica och Stefan lyckas förmedla den lite kusliga stämningen på ett bra sätt. Jag gillar verkligen denna typen av historisk romance. 

Man kan känna smärtan, åtrån, och längtan hos de båda huvudpersonerna. Eleonoras historia berör, och man känner hennes smärta. Denna lite rysliga historia passar väldigt bra nu i Halloween tider, så missa inte att beställa den hos förlaget.

Jag läser gärna mer av författarna. Kanske en fortsättning på denna novell? Novellen släpptes den 25 oktober. Denna romantiska rysare får ❤❤❤❤❤/5. 

Mitt favorit ställe ur boken;

”Madame.” 

Eleonora hörde en avlägsen röst och försökte öppna ögonen. 

”Madame”, upprepade rösten och oron i den fick henne att fladdrande slå upp ögonlocken.

Greve Vasilache. En skälvning gick genom hennes kropp när hon tittade upp och in i hans mörka ögon bakom masken. Så nära han var. På avstånd hörde hon Jacques, som uppmanade orkestern att spela igen och gästerna att återuppta dansen. Det kändes som om de var delar av en annan verklighet, något som var bortom och inte angick henne. Hela hennes sinne var uppfyllt av mannen intill. Hon brann av längtan att sträcka ut sin hand och röra vid hans frackklädda bröst, känna hans andetag och hjärtslag mot sin handflata. Som i förtrollning lyfte hon sakta sin hand mot honom. Han fångade den i luften och förde den höviskt till sina läppar.

”Madame, hur mår ni? Kan ni ställa er upp?”

Innan greven hann kyssa hennes hand drog hon hastigt tillbaka den. Hon rodnade vid insikten om att hon varit så nära att röra vid honom på ett sätt som var ytterst olämpligt. 

”Ja”, mumlade hon nästan ohörbart och sänkte blicken för att inte möta hans ögon. Hon missade därmed leendet som roat lekte på hans läppar.

Baksidestext:

Året är 1792. Eleonora lever i ett kärlekslöst äktenskap med den rike adelsmannen Jacques. 

Maken verkar mer intresserad av att visa upp än att älska henne. I hemlighet fantiserar hon om den främmande mannen som i lönndom kysste henne under den stora vintermaskeraden två år tidigare, en man hon inte sett sedan dess.

När det åter ställs till med fest dyker en annan mystisk främling upp, greve Vasilache. Med sina mörka ögon och världsvana sätt förtrollar han Eleonora. Men vem är mannen, vad gör han egentligen där och har han bara goda avsikter? Samtidigt händer mystiska saker på det stora godset. Eleonora ställs till sist inför valet mellan det invanda tråkiga livet med Jacques och något betydligt mer spännande. Ska hon våga ta steget och förändra sitt liv för evigt?


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina

fredag 18 augusti 2023

I månskenets famn

"I månskenets famn" av Jaqueline Lundqvist, utgiven av Whip Media förlag. Boken handlar om ett gäng ungdommar som precis har börjat skolan efter sommarlovet. Loreena är kär i Louis, som är den mest eftertraktade killen i skolan. Samtidigt börjar en ny kille i skolan, Angelo. Angelo vill gärna bli tillsammans med Loreena, men då hon har känslor för någon annan blir det komplicerat. Angelo är visserligen snygg, men Loreena känner inte mycket mer än vänskap för honom. När Angelo och Loreena pluggar på skolans bibliotek en kväll, upptäcker de en gammal bok, som handlar om en kärlekshistoria, en prinsessa och obesvarad kärlek. Ungdommarna vill lösa mysteriet med den gamla legenden, och vill hitta slottet för att undersöka det. Det blir inledningen till ett rafflande äventyr, där Loreena och hennes vänner, måste öppna upp sig för det okända. Gruppen är dock lite tveksamma till Angelo. Är han egentligen den han utger sig vara, eller har han en mörkare agenda?

Denna snyggt förpackade bok är författarens debutroman, och jag tycker att den är en riktig sträckläsar bok. Jag hade svårt att lägga boken ifrån mig. Jag tyckte den var både spännande och romantisk. Jag gillade hur författaren lyckades förmedla hur det kan vara att vara ung och kär. Man spelar ett spel inför sina kompisar och låtsas vara kaxig, samtidigt som man är mjuk och sårbar och är rädd för vad andra ska tycka och tänka. Samtidigt bryr man sig om sina vänner i vått och torrt. Författaren lyckas förmedla ungdommarnas tankar och känslor, på ett bra och realistiskt sätt som känns relevant och gör att hela historien känns äkta. Hela storyn och hur spänningen byggs upp ju mer man läser, känns otroligt välarbetad och genomtänkt. Jag gillar slutet som ger en en liten förhoppning om en riktigt spännande fortsättning, så jag hoppas författaren skriver på bok nr två. Gillar ni paranomal romance ska ni absolut inte missa denna bok. Denna romantiska och lite kusliga bok får ❤️❤️❤️❤️❤️/5.

Mitt favoritställe ur boken;

11

-Louis...

Loreena har tagit mod till sig och står nu bakom Louis i skolkoridoren. När han vänder sig om och får syn på henne ler han stort. 

-Tja, säger han och kramar om henne. 

Loreena drar in doften av honom och känner hur den pirriga känslan sprider sig i kroppen. Hon håller kvar honom och inte heller han verkar vilja släppa taget. 

-Har du saknat mig? viskar han i hennes öra. Jag har saknat dig...

Hon fnittrar till och släpper taget för att kunna se upp på honom. 

-Det har jag, säger hon. Jag har en fråga till dig. Jo, jag undrar om du skulle vilja... följa med mig till biblioteket idag igen? Vi skulle kunna eta efter mer information tillsammans. 

Louis blir tyst några sekunder. Loreena pillar på sin tröjarm medan hon väntar på hans svar och hon försöker tyda hans ansiktsuttryck. Har hon varit för framfusig?

-Gärna, säger han när han funderat klart. Vilken bra idé! Efter skolan?

-Ja, jag tänkte det.

-Vad bra! Då bestämmer vi det. 

Nu känns det bra, hennes chansning gick hem. Hon ler mot honom och ser att han ler tillbaka. 

-Jag har nog aldrig varit på biblioteket så ofta som nu för tiden, säger Louis och tar Loreenas hand i sin. 

-Det är andra gången vi är här, påminner Loreena och skakar på huvudet. 

-Exakt!

-Va? Du måste skämta!

Louis rycker på axlarna och ler mot henne. Vilken dramaqueen han är, tänker hon och skrattar. Han börjar dra henne med sig genom biblioteket. Loreena kan känna hur hennes hjärta bultar i bröstet när de passerar de andra besökarna. När de kommer till en avskild del av biblioteket stannar Louis upp. Loreena lutar sig mot en av hyllorna och tittar sig omkring. Det är en tyst och lugn del av biblioteket, med höga hyllor som är fyllda med böcker. Hon lägger märke till att de är helt ensamma där och en känsla av spänning sprider sig i hennes kropp. Louis tittar på henne med en mjuk blick och Loreena kan känna hur hon smälter inuti. 

Baksidestext;

Nytt år, nya möjligheter, tänker Loreena när hon går genom den pampiga skolporten för sista året på gymnasiet. Hennes hjärta slår hårt i bröstet när hon får reda på att hennes hemliga förälskelse, Louis, ska gå i hennes klass. Hon är ännu ovetandes om att en ny kille ska börja i klassen samma dag, Angelo, som snart kommer att förändra hennes liv. 

Efter en upptäckt i skolbiblioteket tvingas Loreena välja mellan att stanna kvar I alla logiska förklaringar eller öppna upp sig för det okända och lösa ett flera hundra år gammalt mysterium. Loreenas val leder henne ut på en känslofylld resa där två livsöden från två olika tidsåldrar möts och öppnar dörren mellan dröm och verklighet. En resa till mysteriets begynnelse i månens glittrande silversken. 


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

fredag 27 januari 2023

Sakura

Novellen "Sakura" av Madeleine Lundvall, utgiven av Everlasting publishing. Här befinner vi oss i Edoperioden, Japan. Vi får följa Yuriko som oroar sig för att bli bortgift. Många giftermål är arrangerade i Japan, men Yuriko vill gifta sig av kärlek. En tidig morgon när körsbärsträden blommar träffar hon samurajen Toshiro. Men han är inte en vanlig man. Efter att ha levt i hundratals år är det nu dags att gifta sig och bilda familj. Han blir nyfiken på Yuriko. Kan hon vara den han söker? Han visar henne sin värld och vem han är. Ska hon godta honom och kommer hon att vänta på honom tills nästa gång körsbärsblommorna ånyo slår ut i blom? 

Jag har som ambassadör för Everlasting publishing förlag fått äran att förhandsläsa "Sakura" som kommer ges ut den 14 februari. Novellen kommer att ges ut som e-bok, ljudbok och pocket. Genre; Paranomal romance. Denna ljuvliga kärlekshistoria passar bra på alla hjärtans dag. Den har det lilla extra. Den fångar mig från första meningen. Den innehåller såväl spännande karaktärer som handling. Författaren beskriver även miljön med ett så vackert skriftspråk. Man kan känna dofterna av körsbärsblommor och se de vackra omgivningarna framför sig. Den enda nackdelen är att den tog slut alldeles för fort och jag läser mer än gärna en fortsättning. Jag vill helt klart veta mer om hur det går för Yuriko och Toshiro. Jag vill också läsa mer av författaren. Novellen får ❤❤❤❤❤/5.

Favoritstycke;

Toshiro simmade bort från den unga kvinnan som stod vid Guldpaviljongens strand. Han ville inte komma för nära så att hon fick syn på honom. Samtidigt kunde han inte slita blicken från henne. Hon var hänförande. Han la sig på dammens grumliga botten och fortsatte att betrakta kvinnan som var klädd i en kimono sydd i lite slitna tyger. Runt midjan satt en obi och hennes långa svarta hår var samlat i en enkel frisyr som hölls på plats av två kammar.

Var hon kanske den han sökte? Toshiro sträckte på sin enorma, ormlika kropp och lät klorna gräva ner sig i dyn. Med ett lätt tryck med fötterna tog han fart och simmade ut en bit i vattnet och rundade buddhisttemplet innan kroppen började skifta från drake till människa.

Toshiro var nyfiken och ville komma närmare kvinnan. Han måste ta reda på vem hon var och vad som lockade honom. Med några sista simtag tog han sig till den hemliga ingången under vattnet. Den öppningen gick till ett rum i templet där buddhisterna lämnat både kläder och en rustning åt honom.

Munkarna var de enda som hade kännedom om hans återkommande besök i Kyoto.

Snabbt klädde han sig och drog ihop sitt tjocka, blåsvarta hår i en hästsvans. Han stack katanan i dess skida och hängde den i bältet. Inte för att den egentligen behövdes. Hans krafter var långt farligare än ett vapen, men svärdet var det som kännetecknade en samuraj – och det var hans mänskliga täckmantel.

Från baksidan;

Yuriko vill inte hindras av att hennes familj befinner sig långt ner i den japanska hierarkin, utan önskar skapa sig en egen framtid. Men alla drömmar krossas när föräldrarna beslutar sig för att hitta henne en make.

När Yuriko ger sig ut i Kyotos parker för att delta i det årliga firandet av hanami råkar hon på en stilig samuraj. Genast inser hon att det är något speciellt med honom. Något som hon inte ens kunde förklara inför sig själv. Hela hans person utstrålar fara och kraft. Vad det var för en hemlighet han bar på ville han tydligen inte avslöja, men det var uppenbart att han gärna lät henne ana att den fanns där.


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Bodygard

"Bodygard" av Katherine Center utgiven av Mius förlag . Svenskt omslag; Daniel Åberg. Bokrecension ; I den här boken får vi följa...