Visar inlägg med etikett feelgood julroman. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett feelgood julroman. Visa alla inlägg

torsdag 11 juni 2026

Good Spirits

"Good Spirits" av B.K. Borison utgiven av HarperLove förlag. Omslagsdesign; Ploy Siripant, omslagsillustrationer; Brittany Keller; Bokrecension; I "Good Spirits" får vi lära känna Nolan Callahan. Han brukar mest spöka för folk varje jul, och har inga andra planer, än att även denna julen göra det. Han är nämligen det förflutnas spöke. Han ska påvisa levande människor deras misslyckanden i deras förflutna, och hur det påverkar deras framtid. Efter jul är det meningen att han ska återvända till Limbo för att vänta på att eventuellt återfödas på nytt, eller att spöka för någon annan nästa jul. Men denna julen träffar Nolan någon mycket speciell, nämligen antikhandlaren Harriet York. Hon vänder upp och ner på allt! Harriet är nämligen den gulligaste människa Nolan någonsin spökat för. Tillsammans med Harriet börjar han önska sig något mer - en framtid. Varför Harriet egentligen blir hemsökt är en gåta, både för Nolan och Harriet själv, och tillsammans börjar de gräva i varandras förflutna. De gör de genom att göra tidsresor till varandras respektive förflutna. Plötsligt upptäcker de att de har något som binder dem samman. Men vad? Även Harriet börjar längta efter en framtid tillsammans med Nolan, men hur ska de kunna ha det? Nolan är ju ett spöke och Harriet är i högsta grad en levande person? 

Kan man läsa en julroman på sommaren? Jo, det kan i alla fall jag. Naturligtvis passar boken bäst att läsas framför en tänd brasa i bästa soffhörnet, under en mysig filt och med en varm kopp med choklad i handen, medan snön singlar ner utanför fönstret. Ja, ni fattar! Men Åh, vad denna här boken var mysig! Den är full av julkänsla, humor och ljuvlig romantik. Den påminner lite om Charles Dickens "En julsaga". De båda huvudpersonerna är så gulliga och jag får sympati för dem båda, då båda huvudpersonernas liv inte har varit det lättaste. Vi får följa Noland och Harriet, medan de lär känna varandra, och när de ser tillbaka i deras respektive förflutna. Detta får dem att förstå sig själva och varandra på ett djupare plan. Detta är den första boken jag läser av författaren och jag tyckte väldigt mycket om denna hjärtevärmande historien. Boken får mig att längta till julen, med alla dofter och smaker och allt annat som hör julen till. Jag älskar verkligen hur boken slutade - med en liten underbar twist. Jag hoppas får läsa mer av författaren i framtiden. Missa inte denna ljuvliga pärla till bok. Jag tycker även att omslaget är mycket fint. Denna gulliga julromantasy får 🩷🩷🩷🩷🩷/5.

Mitt favoritställe ur boken;

Kapitel elva

Harriet

Två dagar senare står Nolan på min veranda med en kopp kaffe i handen och en ursäktande min.

Inget av det imponerar något vidare på mig, så jag ignorerar dörrklockan när han ringer på. I stället betraktar jag honom genom kameran medan jag fortsätter att skölja fikonen jag spontanköpte på marknaden tidigare imorse.

Jag har bestämt mig för att koka min egen förbaskade marmelad. Jag ska få ut något positivt ur hela den här spökgrejen. Marmeladen känns som det mest lovande alternativet.

Marmeladen skulle aldrig skrika åt mig inifrån ett förråd. Marmeladen skulle inte heller ignorera mig i två dagar, trots att han sa att han skulle dyka upp. Jag börjar misstänka att den där katthistorien bara var något han drog till med.

Jag har redan ghostats av varje levande människa som varit det minsta viktig för mig. Nu blir jag till råga på allt ghostad av ett riktigt spöke. Mitt liv är ett skämt.

Min mobil plingar till när jag får ännu en notis från dörrklockan, samtidigt som Nolan lutar sig mot dörren. Inte för att jag bryr mig, men han ser frustrerad ut på den lilla gryniga bilden. Håret står åt alla håll och kragen på flanellskjortan är sned. Han ser ut som om han knallat rakt in i en tornado. Eller möjligen en soptipp.

Bra. Han betedde sig som ett arsle sist jag såg honom. Han förtjänar att se ännu värre ut, ärligt talat. Den där locken i pannan är rena förolämpningen. Smilgroparna som anas är en styggelse.

Han trycker på dörrklockan igen. Jag fortsätter att ignorera honom.

"Jag skulle kunna dyka upp inne i ditt kök direkt, vet du", säger han avslappnat. Hans röst är tunn genom telefonens högtalare. Han kisar mot kameran. "Jag försöker bara vara trevlig."

"Du försökte inte direkt vara trevlig inne på lagret", muttrar jag för mig själv och skrubbar ett av fikonen så hårt att det flyger iväg och studsar runt i diskhon. Jag håller fast vid min ilska som en livboj. Jag är så trött på att människor behandlar mig som om jag vore utbytbar, och att mina känslor inte spelar någon roll. Som om jag inte är värd vare sig deras tid eller energi om mitt sanna jag inte stämmer överens med deras förväntningar.

Baksidetext;

MAGI, JULMYS OCH KÄRLEK ÖVER TID OCH RUM

Nolan Callahan har inga andra planer för julhelgen än att spöka för folk, som han brukar göra. Därefter måste han återvända till sin annars planlösa tillvaro i limbo med att vänta på livet efter detta. Men när han hemsöker Harriet York, den gulligaste människa han någonsin spökat för, önskar han sig plötsligt något mer. Han önskar sig en framtid.

Harriet York har ingen aning om varför hon blir hemsökt, och mitt i julstöket dessutom. Tillsammans med Nolan börjar hon gräva i det förflutna och upptäcker att det finns trådar som binder dem samman – och de inser att det kan finnas mer att spinna vidare på än de anat.

Hur ska de, en levande och en död, kunna vara tillsammans? Och kan det förflutna visa sig innehålla nyckeln till en framtid?

Good Spirits är en härlig och het julromantasy med en magisk twist.


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

torsdag 7 maj 2026

Stök i juletid

"Stök i juletid" av Anna Gustafsson utgiven av Lava förlag. Bokrecension; Julen står för dörren. Elin har infört en julkalender under december månad, för att på så sätt få nya och gamla kunder att besöka butiken. Men Elin och hennes anställda märker snart att något underligt är på gång. Några personer tycks handla på sig allt från dagens luckor själva, vilket resulterar att det inte räcker till alla, och dessutom börjar hon få negativa recensioner om butiken på nätet. Men vem ligger bakom allt? Hyresvärdens dotter hör av sig till Elin och vill ha hjälp med att fixa julklapparna till hennes föräldrar, då barnen är sjuka och de inte kan komma till jul som de tänkt. Dock ställer hon allt för höga krav på Elin som känner sig utnyttjad. Ja, när alla problemen hopar sig känner Elin allt mindre julglädje. Hur ska hon hinna lösa alla problem som dyker upp? Särbon Tom vill att de ska bli sambos och blir besviken när hon inte vill dela med sig av sina bekymmer. Men ändå är Tom den bästa som finns. Ja, Elin har mycket att fundera över och problem att lösa. Trots alla bekymmer finns det ändå fina stunder som när flickan som älskar att läsa kommer in och vill köpa fler böcker eller när Elin tar sig tid för att själv läsa en bok eller tar ett varmt bad. Kommunikationen mellan Elin och Tom brister, och Elin tänker att hon ska få fira jul i sin ensamhet. Ska Elin ändå lyckas återfå julglädjen?

Det är ändå något alldeles speciellt med julböcker. Den här boken är en helt underbar läsupplevelse. Jag älskar hur den här boken sprider äkta julkänsla. Man kan nästan känna doften av glögg och se snön som faller runt Elins lilla stuga. Detta är del fyra i serien om Elin som numera äger och driver Rosbergs bokhandel. Jag tycker så mycket om denna bokserien om Elin och hennes bokhandel. Jag har läst dem alla fyra. Denna delen är precis lika fin som de andra delarna i serien. Det är mysigt att följa arbetet på bokhandeln under årets mysigaste tid. Författaren beskriver tillvaron i bokhandeln så bra att man skulle vilja besöka den på riktigt. Vi får också göra oss bekanta både med gamla och nya karaktärer. Författaren beskriver sina karaktärer på ett så bra sätt att man kan tro att de finns på riktigt. Boken slutar så fint och man blir så lycklig. Poängen med den här boken är att man ska välja att ta emot hjälp om man behöver. Man behöver inte lösa allt själv. Ibland behöver man sina vänner. Det är inte heller fel att bryta kontakten med människor som gör en illa. Missa inte att läsa denna mysiga bokserie. Denna hjärtevärmande bokpärla får 🩷🩷🩷🩷🩷/5.

Mitt favoritställe ur boken;

Självklart blev dagen inte lika bra som Elin hoppats. Allt gick inte fel, och det borde hon vara glad för. Michele satte upp konton för sociala medier och la upp bilder direkt. Det märks att hon har öga för sådant, det såg proffsigt ut. Det trillade in följare under dagen, mycket tack vare att Michele har kontakter som delade kontot vidare.

Men, första luckan i hennes, eller bokhandelns kalender, var en kalenderbok med tjugofyra kapitel. Den var fin och perfekt för alla förväntansfulla barn som längtar efter julen. Boken sålde slut, vilket borde glädja Elin, men det dök upp föräldrar, barn och förskolepedagoger som fick lämna butiken utan att de kom för.

Det förbryllar Elin att många kom direkt, hon märkte inte av någon anstormning, även om hon mestadels befann sig på kontoret.

– Michele, du har varit i butiken under förmiddagen. Säg du vilka som köpte dagens lucka? Jag menar, den sålde slut, var det kö?

Michele virar den långa stickade halsduken varv på varv och ser fundersamt på Elin.

– Nej, det var inte galet mycket folk. Något mer än vanligt, men inte så att det hopade sig. Och när böckerna såldes var det inte många i butiken. Jag stod i kassan när en äldre kvinna köpte fem samtidigt. Hon hade bråttom, så gick hon, det minns jag, och försvann med dem i famnen. Jag hann inte stoppa ner dem i en påse ens.

– Köpte hon fem? utropar Elin förvånat.

– Ja, jag kunde knappt hindra henne. Vi har inte satt någon begränsning.

– Nej, det har du rätt i. Du gjorde inget fel.

Michele tar på sig mössan.

– Jag tänkte att hon jobbar på en skola eller förskola. Eller att hon har flera barn. Det är en jättefin bok, förstår om den är bra som present.

Elin nickar och säger hej då. Doris kommer runt hörnet och tar på sig jackan. Dragkedjan krånglar och hon blir stående en stund, tyst svärande. Så ser hon upp på Elin.

Baksidetext;

STÖK I JULETID

Julen närmar sig, och i Rosbergs bokhandel har Elin full koll på alla förberedelser. Tills det plötsligt börjar gå fel. Någon verkar ha ett ont öga till bokhandeln och snart sätts en kedja av olyckliga händelser i rullning. Istället för att sprida julglädje tvingas Elin lösa problem, både sina egna och andras.

Samtidigt som butiken fylls av julens dofter och ljus, kämpar Elin med relationerna till sina nära och kära. Hon tvingas säga adjö till vissa och välkomna nya personer in i sitt liv. Kan hon hitta tillbaka till julkänslan innan det är för sent?

En julig feelgood-roman om vänskap, kärlek och att hitta sin plats i livet.


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Läs gärna min recension av "Rosbergs bokhandel" här

Läs gärna min recension av "Allt som livet ger" här

Läs gärna min recension av "Ett ljus I mörkret" här

söndag 22 februari 2026

När ljusen tänds

"När ljusen tänds" av Felicia Welander, utgiven av Lavender LIT förlag. Bokrecension; Vi får följa Sara som försöker rädda sitt bageri. Hennes far har nyligen gått bort. Hon har en skuld som ska betalas, och det finns en deadline. Summan är enorm. För att lyckas få ihopa till hela summan, måste Sara komma på något helt nytt att baka. Men konkurrensen i Staden är hård. Victors redaktör vill att Victor ska skriva en artikel om hur de rika i Staden firar jul. Dock tycker Victor att det finns en mycket viktigare artikel att skriva. Aurora kommer till Staden för att följa sin passion- nämligen att måla. Dessutom har Aurora rymt för att slippa ett oönskat frieri. Dessa tre personer träffas av en slump och en oväntad vänskap utvecklas. Ska Victor våga ta mod till sig och skriva sin artikel på det sätt som han vill, och ska Aurora lyckas med att måla en tavla som hon kan stå för, eller ska hon ge upp, för att åka hem och gifta sig som hennes familj vill? Samtidigt kämpar Sara allt hon kan för att ge Johan och alla de andra fattiga barnen, på det Allmänna Barnhuset en alldeles speciell jul. 

Jag älskade verkligen den här boken! Jag gillar historiska romaner överlag och denna gjorde mig inte besviken. Den här mysiga boken är vacker både på utsidan och insidan. Vi får göra en tidsresa till Stockholm, julen 1858. När man läser den här boken kan jag som läsare märka att författaren verkligen att gjort en grundläggande research, för att hon ska kunna beskriva hur livet är under 1800- talets Stockholm. Miljöbeskrivningarna är därför både målande och välgjorda, och man kan nästa känna dofterna från Saras bageri, samt höra knarrande steg i snön. Man kan verkligen känna julstämningen i den här ljuvliga pralinen. Den här boken hade jag gärna läst en fortsättning på. Jag är intresserad av att veta hur det går för de tre vännerna, Sara, Aurora och Victor, så jag håller tummarna att författaren fortsätter skriva om dem. Jag gillar nämligen skarpt de tre huvudkaraktärerna. Vi får växelvis följa de olika karaktärernas perspektiv på ett bra sätt. Historien som utvecklar sig är både berörande och vacker. Speciellt Saras historia och hur hon kämpar för att behålla sin far samt sin farfars livsverk, och hur hon kämpar för de som är allra mest utsatta. Detta är en historia som handlar om att ha mod att följa sin passion, om hopp, och om oväntade möten. Boken får 💜💜💜💜💜/5.

Mitt favoritställe ur boken;

5

Pojkens kropp var så liten och nätt, ändå brände det i låren och sved i halsen på Sara när hon fortsatte genom gränserna. Väl framme vid dörren till bageriet stannade hon. Han kunde inte stå upprätt själv, det förstod hon, men hon behövde gå armarna fria för att kunna gå upp nyckeln och låsa upp dörren. Alldeles villrådig blev hon stående med pojken i famnen. Hon övervägde att vädja till någon förbipasserande att hålla honom en stund, men hon visste inte vad hon skulle säga och ville inte vara till för mycket besvär. När pojken stönade lågt tog hon dock mod till sig och tilltalade en dam som kom gående. 

"Jag ber verkligen om ursäkt, men skulle ni kunna hjälpa mig att hålla honom ett ögonblick medan jag låser upp?"

Damen slog ner blicken och skyndade på stegen, utan att se sig om. Måhända var hon rädd att bli smittad av vad det än var som var fel med honom, tänkte Sara och insåg strax att det verkade vara en allmän oro. Ingen av de förbipasserande ville stanna för att hjälpa till, snarare tog de omvägar runt dem. 

Oron brände i bröstet och hon ville skrika att han inte var sjuk, inte bar på någon smitta utan bara var stelfrusen, men precis när hon tänkte ge upp hördes en röst bakom henne. 

"Behöver ni assistans, fröken?" 

Lättnaden var så stor att hon knappt noterade vem mannen var, hann endast uppfatta en hög hatt och en mörk rock. 

"Tackar allra ödmjukast", fick hon ur sig. "Om ni kunde vara så snäll att hålla honom en stund medan jag öppnar dörren?"

Mannen tog genast tag under pojkens armar och höll honom. Sara fick äntligen tag på nyckeln, låste upp och öppnade på vid gavel. 

"Den här vägen."

Baksidetext;

JULEN 1858

Snön faller över Gamla stans kullersten s gränser, Stortorget doftar av vörtbröd och hela Stockholm förbereder sig för högtiden. Men mitt i ballt det vackra kämpar bagardottern Sara för att rädda sitt bageri och sin framtid. 

När konstnärinnan Aurora flyttar in några portar bort, efter att ha lämnat ett ovälkommet frieri bakom sig, förändras något. Aurora söker liksom Sara frihet att följa sin passion och en oväntad vänskap uppstår. Snart får de sällskap av journalisten Vicktor som måste ta beslut om han ska våga utmana sin karriär i jakten på sanningen, eller fortsätta på den trygga bana han påbörjat. 

När ljusen tänds är en roman om mod, drömmar och vänskap som uppstår där man minst snar det. Och hur ett litet ljus av hopp kan förändra allt, bara vi låter det brinna. 


Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina

måndag 9 februari 2026

Frost i trädgårds kaféet

"Frost i trädgårds kaféet" av Jenny Clevström utgiven av Louise Bäckelin förlag. Bokrecension; Vi får återigen knyta kontakt med Pommie och alla de andra på Äppelgården. Nu förbereder man både för att ordna en mysig julmarknad, samtidigt som man har som mål att sälja fyratusen amarylis. Samtidigt ska Pommie färdigställa en bakbok tillsammans med en fotograf som tar fina bilder men är alltför tidsoptimisk. Nytillskottet, labradoren Bella är dräktig och valpar väntas innom kort. Pommie fyra år gamla brorson måste bo hos dem tillfälligt. Pommie älskar att ta hand om den lilla pojken med sina härliga och spännande kommentarer, även om sömnen kan bli lite lidande ibland. Ja, livet kunde ha varit helt underbart om inte Frank plötsligt börjat bete sig konstigt. Att han helt plötsligt börjar använda en helt ny parfym och hans hemlighetsmakeri, får henne att tvivla på deras relation. Även Pommies syster Rosa verkar dölja något och dessutom upptäcker man att det fattas pengar på kaféet. Kan det vara det senaste tillskottet på Äppelgården som är den skyldiga? Även hon beter sig märkligt. Vad pågår i hennes familj egentligen? Och vem är det som lämnar godis papper i snön? Pommie har mitt i allt arbete mycket att fundera över. Vad pågår egentligen? Ska hon få den jul som hon längtar efter och ser fram emot?

Detta är den fjärde och fristående delen i serien om Pommie och jag har även läst de tre föregående delarna i serien. Alla böcker i denna serien är väldigt läsvärda. Den här boken andas äkta julkänsla. Det bjuds både på pepparkaksbak och snö som faller och annat mys som hör julen till. Jag gillar verkligen Jennys sätt att skriva. Hennes miljöbeskrivningar är ljuvliga vilket gör att man gärna vill vara där på plats i hennes historia. Jag kan nästan känna dofterna av det hon bakar till sina bilder och jag kan se framför mig hur de sitter i Äppelgårdens kök tillsammans och samtalar medan de äter beouf bourguignon. Jag gillar att följa med Pommie och alla andra på Äppelgården i deras förberedelser inför julen och arbetet på handelsträdgården. Samtidigt får vi följa Pommes tankar och känslor på ett fint sätt och allt hon har att fundera på. Alla karaktärerna är mysiga och lille Tom och labradoren Bella är favoriter. När jag läst ut det sista kapitlet känner jag att allt ordnade sig fint på slutet. Jag hoppas verkligen att detta inte är sista delen om Pommie och de andra, för jag återvänder mer än gärna till den lilla handelsträdgården på Österlen. Boken får 💜💜💜💜💜/5.

Mitt favoritställe ur boken;

KAPITEL 7, SÖNDAG 3 DECEMBER

Familjemiddag

DE GULA LÖKARNA formade lekfulla öar i den mustiga skyn när Pommie rörde om i gjutjärnsgrytan. Hungrigt sög hon i sig ångorna. Efter en dag med så mycket jobb att hon mest fått i sig kaffe och sött skulle det bli underbart med riktig mat och hon tackade sig själv för den beuf bourguignon hon lagat till tidigare under veckan. Högreven som dragit länge i vinet puffa de upp riktig väldigt och grytan var praktisk att ha till hands när de var så många till bords. Kanske skedde måltiden aningens för sent för att vara idealisk för de minsta, men det hade tagit tid att stänga, och alldeles strax var potatisen klar. 

"Hjälp mina fötter", sa Claudia som satt på kökssoffan med Juliette vid bröstet. " Och du har kanske ont i öronen?" Hennes blick var full av känsla när hon lurade upp ansiktet mot Vojtek som haft hand om barnen hela dagen. 

"Lite." Vojtek kupade handen över ena örat med en min av att vilja skydda det. "Tom pratar snabbt och mycket. "

Marcia hade hållit en kurs för utländska studenter, så hans barnvaktande hade även inkluderat Tom. Vojtek log sitt sneda leende, som kom allt oftare numera. Pommie mindes hur sällsynt det hade varit när de först träffades. Som att fånga en regnbåge. Numera banade det sin väg utan samma ansträngning. 

"Tom rör sig över ett brett spann av ämnen med snabba och oväntade vändningar", sa Pommie medan hon makade på en hyacint för att komma åt att tända ljuset i adventstaken. Hon kunde ana att det inte var helt lätt att hänga med i pojkens många samtalsämnen om man inte hade svenska som modersmål. Han var som en stavhoppare som yviga svingade sig från en kunskapstuva till en annan. 

" I ljusets hastighet... ", inflikade Claudia och skrattade. Rymden var hans favoritämne. 

Pommie lät blicken svepa över sin utökade familj. Där fanns Tom och Lucia som lekte med bilar på golvet, Claudia och Vojtek, och så hennes pappa som var inbegripen i ett samtal vid kökssoffan med Rosa och Maja. Karin satt böjd över sin telefon en bit bort. Familjemiddag på Äppelgården första advent efter stängning hade blivit en tradition. De såg alla rödblossiga ut. Som om de just kommit in i fjällstugan efter en dag i skidbacken trots att det i själva verket rört sig om en dag med en massiv mängd kunder. Kanske också att en gnutta av det röda kom från glöggen som Frank nyss serverat och värmen från öppna spisen. Hon drog lite i din stickade tröja för att fläkta in luft. 

Baksidetext;

Julen nalkas på Äppelgården och för Pommie och Frank är julbestyren intensiva. Ska de lyckas sälja fyratusen amarylis och anordna en julmarknad samtidigt som de ska slutföra en bakbok tillsammans med en tidsoptimistisk fotograf. 

Med nytillskottet Bella, deras dräktiga labrador som troget följer dem i hasorna, och en fyraårig brorson som tillfälligt flyttar in, får livet ännu mera färg, fast på bekostnad av sömnkontot. 

Men Frank beter sig märkligt vilket får Pommie att tvivla på deras relation och även systern Rosa har hemligheter. Dessutom saknas det pengar på kaféet. Även om det inte känns rätt går misstankarna till Vibeke, deras unga nyanställda på kaféet. Varför beter hon sig så underligt och vad pågår egentligen i hennes familj? 


Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina

söndag 26 oktober 2025

En nystart till jul

"En nystart till jul" av Sarah Morgan utgiven av Harper Collins förlag. Bokrecension; Imogen älskar sitt jobb som eventfixare. Men hon döljer sin verkliga situation bakom en fasad av lögner. Julen står för dörren och medan alla andra arbetskamrater firar jul med sina nära och kära är hon helt ensam. Hon har därför fabulerat fram pojkvän, en stor familj på landet och en hund som hon inte har. På hennes skrivbord på arbetet står det bilder på för henne några totala främlingar. Men när arbetskamraterna börjar ställa närgångna frågor beslutar hon sig för att göra sig av med några av orosmomenten. Under en stressfyld kväll med tre olika event blir hon kallad till sjukhuset. Hennes mamma är full och har ramlat. Men mamman vill inte ha henne där. Hennes sårande ord får Imogens hela värld att rasa. När Imogen återvänder till arbetet följande dag blir hon inkallad till sin chef. Imogens chef vill att hon ska ta ut lite ledighet över julen. Men vad ska Imogen göra helt ensam? Hon hade gärna arbetat istället. Hon blir erbjuden att låna en stuga av en av sina kunder och hon beger sig iväg ut på landet. Men det som skulle bli en lugn vistelse på landet blir allt annat än det. Det blir istället en helg fylld av överraskningar. 

Det blir ingen jul utan en mysig lässtund med en bok med jultema av Sarah Morgan. Varje jul släpper hon en ny mysig julbok som förgyller läsares tillvaro runt om i världen. Jag ser varje år fram emot dessa julpärlor av författaren. Denna bok är inget undantag. I denna boken får vi följa den högpresterande eventfixaren Imogen som inte har en så bra relation med sin mamma. Det gör lite ont i mitt hjärta, när jag läser om huvudpersonens uppväxt. Inget barn ska få ta hand om en mamma som klart och tydligt visar att hon inte älskar en. Imogens historia som barn berör mig på djupet. Jag gillar verkligen storyn i den här boken och hur den utvecklas, och jag älskar verkligen författarens fina och målande miljöbeskrivningar. Hon målar upp en så mysig och varm julkänsla som man gärna skulle vilja vara en del av. Glittrande snöfall över idylliskt landskap, mysiga djur, skrattande barn, doften av god mat. En underbar julromans förhöjer också julstämningen. Jag älskar också alla mysiga karaktärer i boken, allt från gulliga husdjur, busiga barn och alla de andra spännande karaktärerna i boken. Boken lämnar mig med en varm och lycklig känsla inombords. Denna fina julroman får ❤️❤️❤️❤️❤️/5.

Mitt favoritställe ur boken;

6

Imogen

Årets snärjigaste dag hittills hade grytt. Imogen hade tre olika evenemang på olika klockslag i olika delar av London. Inte idealiskt, men ibland blev det så. Kunder var inte alltid flexibla med sina datum och hon var den som måste få allt att fungera. Schemat hade krävt omsorgsfull planering för att hon skulle kunna närvara vid varje event och även när hon inte var fysiskt närvarande måste hon vara kontaktbar för kunden. Erfarenheten hade lärt henne att de förmodligen skulle behöva henne. Sådant var livet. Och det var hennes jobb att lösa eventuella problem. 

Men Imogen var inte orolig. Hon var förberedd på alla möjliga eventualiteter och hade stött på nödsituationer av många slag i sin karriär. Mest minnesvärd var incidenten med huvudtalaren på en farmaceutisk konferens. Han hade fått en hjärtinfarkt på scenen. Imogen hade hittat en defibrillator, slitit upp hans designskjorta och levererat tvåhundra joule som förde honom tillbaka till livet. Det hade varit en chockartad upplevelse för dem båda (och för publiken som applåderat så att taket lyfte), för sådant hände betydligt mer sällan än på sjukhusserierna på tv fick en att tro. Imogen hade sedan eskorterat honom till ambulansen samtidigt som hon fick fatt på en annan person som kunde hålla inledningsanförandet. Trots all dramatik hade evenemanget blivit en succé. Företaget hade varit hennes kund sedan dess och vd:n skickade en överdådig julklapp varje år. 

Sedan var det den gången då en brand brutit ut i köket på ett hotell en timme innan styrelsen för ett ledande investmentbank skulle hålla en festlig lunch där. Imogen hade med hjälp av sina många kontakter lyckats producera en fyrarätterslunch som skulle ha anstått kungafamiljen. 

Hon hade hållit i ett event på en djurpark (på kundens begäran) där en av deltagarna hade druckit för mycket och försökt klättra in till pingvinerna. 

Och så var det alla mindre katastrofer. Hon hade råkat ut för trasiga klackar (en butik i Knightsbridge hade skickat ett par skor med kurir), onda halsar (halstabletter), borttappade anteckningar (hon insisterade på att kunderna gav henne kopior på alla presentationer), apokalyptiskt väder (hon hade flyttat ett evenemang inomhus med mindre än två timmars varsel). Listan var ändlös. Men Imogen var säker på att hon kunde hantera alla problem hon ställdes inför. Hon tyckte om utmaningar. Hon tyckte om att bevisa för sig själv och för andra att hon klarade vad som helst. Kom an bara.

Det var hennes jobb och hon var bra på det. Inte bara bra. Den bästa.

Baksidetext;

Imogen är marknadsföringproffset som aldrig säger nej. Vad ingen vet är att hon begraver sig i jobb för att undvika sådant som känns jobbigt, som julen till exempel. När hon plötsligt står inför en påtvingad ledighet trillar en oväntad inbjudan in. Imogens färgstarka kund Dorothy erbjuder henne att tillbringa julhelgen i hennes gäststuga i Cotswolds.

Med halmtak och sprakande brasa i den öppna spisen är Holly Cottage som hämtad ur en julfilm och Imogen vänjer sig snabbt vid detvidyllidka stuglivet. Men lugn och ro är det inte tal om, istället får hon en helg full av överraskningar, familjeliv livsavgörande möten - och en dos julromantik som hon aldrig hade räknat med. 


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

lördag 21 december 2024

Julstök i Hannas kaffestuga

"Julstök i Hannas kaffestuga" av Kristina Ahlström, utgiven av Romanus & Selling förlag. Bokrecension; Hanna har mycket att fundera på denna hösten. Hon beger sig ensam till Frankrike, för att komma bort från särbon Eriks kontrollbehov, samtidigt som hon vill se platsen där hennes vänninna, Klara, omkom. Väl hemma igen funderar hon mycket över sitt förhållande med Erik, och deras framtid tillsammans. Något skaver, och ska hon verkligen fortsätta vara tillsammans med honom? Hon vill ta hand om sin familj, men de bor i Skåne. Ska hon kanske flytta ner där och starta något nytt? Kaffestugan vill hon dock sälja efter jul, men bestämmer sig för att ha öppet under december månad. Hennes bagerskor ställer gärna upp och bakar, och snart har Hanna fullt upp med att planera inför premiären. Samtidigt märker hon att hunden Sigge tacklar av allt mer. Vad är det egentligen för fel på honom? Tankarna snurrar och Hanna ver inte vad hon ska ta sig till. Erik börjar plötsligt utebli från saker de bestämt, och skyller på jobbet. När han är med Hanna, är han överdrivet glad och hjälpsam. Något skaver, men vad? Hanna funderar på att göra slut, men precis när hon tänker fortsätta förhållandet med Erik, uppdagas den bittra sanningen. Just när allting känns som mörkast, får Hanna ett erbjudande som hon inte kan tacka nej till.

Den här boken lockar verkligen alla möjliga känslor hos mig som läsare. Jag har känt allt ifrån sorg, frustration till ilska, hopp och glädje. Författaren har verkligen förmåga att beskriva huvudpersonens känslor så man känner precis det hon känner. Författaren beskriver även dofter och smaker så bra att jag har blivit riktigt sugen, ja, rent av hungrig, medan jag har läst. Boken har verkligen bjudit på allt en riktigt bra feelgoodroman ska göra. Jag har verkligen älskat denna serie om Hanna. Och jo, jag skulle gärna fortsätta att läsa om henne och hur det går för henne i framtiden, utan att spoila det underbara slutet. Tyvärr har författaren sagt att detta är tredje och sista boken om Hanna. Även denna ljuvligt förpackade bok, bjuder på några härliga recept i slutet på boken. De två föregående böckerna har blivit bokfavoriter hos mig, och det blir även denna boken. Hoppas verkligen författaren skriver på något nytt! Har ni inte läst något om Hanna och hennes kafé och bakstuga, måste ni göra det nu! Denna underbara bokserie får ni inte missa. Det är en helt oemotståndlig bokserie. Det var extra kul när jag hittade min blurp i boken. Boken ger mig fin julkänsla, och får ❤️❤️❤️❤️❤️/5.

Min blurp fanns med i boken!

Mitt favoritställe ur boken;

Kapitel 13

Det är första bakdagen och Hanna väntar spänt i bakstugan. På bänkarna runt om i stugan står ingredienser uppradade, tvättade och nystrukna bakdukar ligger bredvid en hög med plåtar, bagerskorna byter om. Hon och Sigge hann precis äta frukost innan de körde upp framför stugan. Hon hade lyckats skotta bort vallen framför infarten precis så mycket så att de båda bilarna fick plats. Mer orkade hon inte, hon insåg snabbt att hon behöver en plan. Att skotta själv är inte hållbart i längden om det blir en snörik vinter.

Om tre och en halv vecka är det premiär för jul i Hannas kaffestuga. Tiden är knapp, många kakor ska provbakas. Hyllor ska fyllas och när hon igår kväll räknade på hur mycket pepparkaksdeg som kommer att gå åt svimmade hon nästan. Minst sjuttiofem, kanske uppemot hundra, kilo deg förpackade i femhundragramsförpackningar. Allt beror självklart på hur sugna öborna är på att köpa färdig deg, men enligt bagerskorna kommer den att ta slut i ett nafs. Hon är tacksam för att Madde kommer upp innan de öppnar, alla händer som kan hjälpa till är välkomna.

Nu har de bytt om och samlats runt bakbordet för en snabb genomgång av sortimentet de klubbade i går, två sorter var, en på förmiddagen och en efter lunch är planen. 

"Genfer", säger Astrid. "Det är en kaka min mormor alltid bakade till jul, vi pratar början av 1900-talet. Hon bakade kakan nästan ända till hon dog, i början av femtiotalet. Sedan tog min mamma över receptet och efter henne blev det jag som alltid bakade genfer till jul. Genfer är två mördegslängder med malen mandel som läggs på varandra med äpplemos mellan, glaseras sedan med röd florsockerglasyr och grönfärgad flagad mandel, efter det skär man längderna i sneda, generösa bitar." 

"Ska bli spännande att smaka", säger Hanna. "Du ska också baka makalösa, om jag inte misstar mig helt så är det korintkakor?"

"Precis", svarar Astrid, "såna där som bara smälter i munnen, och korinter hör ju julen till. 

Baksidetext;

ADVENT STÅR FÖR dörren och Hanna beslutar sig för att ha julöppet i kaffestugan på Ingarö. Vilken dröm att få pynta, tända värmande eldkorgar och ta fram den gamla fina julservisen. Gänget med flinka damer som hjälpte henne tidigare ställer mer än gärna upp och snart doftar det av kaffebröd och klenäter från bagarstugan. 

Samtidigt knakar det rejält i förhållandet med Erik. Hans kontrollbehov är tillbaka med dubbel kraft. Och hur länge ska hon orka driva kaffestugan? Saknaden efter vännen Klara tynger och vem behöver henne egentligen, nu när barn och barnbarn flyttat till Skåne och alla har sitt? Vad finns meningen för Hanna? Hon längtar efter att ta hand om sin familj och efter äkta kärlek. Men gapar hon efter mycket?


Läs gärna min recension av "Hannas Sweet 

Deli" här

Läs gärna min recension av "Hannas 

kaffestuga" här

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

lördag 7 december 2024

En vit lögn till jul

"En vit lögn till jul" av Chatherine Walsh utgiven av Pirat förlag. Bokrecension; Megan bävar för att åka hem till jul. Hon lämnade nämligen byns älskling, Isaac, vid altaret för fyra år sedan. Sedan dess har hon bott i Dublin, som byns utstötta. Nu vill hennes mamma att hon ska komma hem över julen, då även hennes bror ska komma hem från Australien. Christian är trött på att vara ensam varje jul, och ser inte fram emot att möta familjens medlidsamma blickar. Dessutom trivs han med livet som singel. Av en slump möts Christian och Megan, på en pub i Dublin. Christian får plötsligt en brilliant idé. De ingår en pakt, som innebär att de ska agera som ett perfekt par (dock ett falskt), för att klara sig igenom julen. Några regler skrivs ner på en vinfläckig servett. Dock tänjer det falska paret på reglerna mer och mer, då känslor börjar uppstå. Alla familjesammankomster och möten med barndomsvänner gör att gamla känslor väcks till liv. Allt blir rörigt och snart är reglerna på servetten som bortblåsta, i en snöstorm. Snöstormen gör att de blir insnöade i en stuga med en mysig julstämning under julen...

Jag har läst en bok av författaren förut, som också hade jultema. Denna boken är en fortsättning på den boken. Jag gillar att lära känna de irländska jultraditionerna. Det verkar vara mysigt att fira jul i en irländsk småstad, där alla känner alla. Författaren beskriver allt så fint, även om relationerna ibland är en aning trassliga. Boken bjuder läsaren på en härlig julkänsla. Jag gillar verkligen de två huvudpersonerna, och speciellt den stickande huvudpersonen Megan. Ju mer man får veta om vad som egentligen gjorde att Megan lämnade Isaac, ju mer förstår man henne. Detta är en bok som handlar mycket om att stå upp för sig själv, och inte ta vad för skit som helst. Boken har många intressanta bikaraktärer som jag också skulle vilja lära känna lite mer, så jag hoppas verkligen att det kommer en fortsättning på boken. Vi får följa de båda huvudpersonernas tankar på ett bra sätt. De turas om att berätta sina tankar och känslor i egna kapitel. Allt är beskrivet med en ton av humor och boken bjuder på en hel del fniss. Missa inte denna pärla! Denna ljuvliga julkaramell får ❤️❤️❤️❤️❤️/5.

Mitt favoritställe ur boken;

10.

Megan

Jag väntar tills Christian har åkt innan jag ringer på dörrklockan, och jag kan inte sluta svära inombords över vilken idiot jag är. 

Jag fattar inte att jag kysste honom. 

Eller okej, jag fattar, det var en instinktiv reaktion. Men det får mig bara att tänka att mina instinkter är dumma. Och ja, jag vet att vi kom överens om det, och jag vet att det hade hänt ändå förr eller senare, men A: jag trodde inte att jag skulle ta initiativet, och B: jag trodde inte att det skulle vara på en parkering utanför en pub mitt framför ögonen på mitt ex. Jag var inte beredd. Över huvud taget.

Inte på att se Isaac. Inte på att träffa Natalie. Inte på att kyssa Christian. Christian med sina händer på mina kinder. Christian med din glada hälsning när han drog mig intill sig. Christian med din bisarra idé.

Han lever definitivt upp till sin del av överenskommelsen. Jag skulle inte ha klandrat honom om han blev uppskärrad. Han fick inte direkt någon förvarning. Men han spelade med, precis som han lovat att göra. Han stod vid min sida och svek mig inte. Vilket betyder att jag inte kan svika honom. Vilket betyder att vi kommer att höra det här. Och plötsligt känns det faktiskt verkligt. 

Jag rullar bak axlarna där jag står och bäntar på verandan och undrar varför inte mamma kom ut och hälsade. Men så fort jag ringer på flyger dörren upp, och där står hon i egen hög person. 

-"Spionerade du"? frågar jag när jag ser blicken fladdra ut i mörkret bakom mig. 

-Nej. 

-Jo. "Mamma. Du hade kunnat komma ut". 

-"Jag spionerade inte", protesterar hon. "Jag väntade på er i vardagsrummet". 

Där hon spionerade. Men jag släpper det när hon tar ett steg närmare och kramar mig. Jasmindoften från hennes parfym kittlar i näsan. Det är samma parfym som hon har haft i hela mitt liv, och i hennes famn är jag plötsligt sju år gammal igen. 

Baksidetext;

Megan bävar för att åka hem över jul. Hon är byns utstötta som övergav den lokala älsklingen Isaac vid altaret för fyra år sedan och rymde till storstaden. Hon skulle gärna slippa mer dramatik. 

Christian är trött på att vara ensam varje jul. Han har inget emot att vara singel, men hatar familjens medlidsamma blickar och tassande tonfall. För han är faktiskt inte i kris. 

När Megan stöter ihop med Christian på en pub i Dublin gör de en pakt för att klara sig igenom julen. De ska visa upp sig som det perfekta (men falska) paret. Regler upprättas, kontrakt skrivs på en vinfläckad servett. De ska vara ofattbart förälskade tills de befrias från sina årliga förpliktelser.

Men med alla familjesammsnkomster och möten med barndomsvänner väcks gamla känslor till liv och plötsligt blir det väldigt rörigt. Och insnöade i en stuga med lite julstämning kan allt hända...


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

onsdag 27 november 2024

En skärgårdsjul

"En skärgårdsjul" av Anna Winther utgiven av Pia&co förlag. Bokrecension; Ensamstående Marias femtioårsdag närmar sig. Precis innan jul, blir hon uppsagd från cafèet där hon jobbat i femton år. Det enda hon gör på sin fritid, är att passa sin sju år yngre systers, båda små pojkar. Hon älskar dem, men det kan bli för mycket i bland. Ett annat intresse hon har är att baka, trots att det bara är hennes båda syskonbarn som vill smaka. En dag blir hon kontaktad av en kille som heter Dennis. Han vill att Maria ska komma och jobba hos honom, ute på en ö i skärgården där han precis ärvt en gammal gård. Maria tackar ja, trots att arbetet kräver mer än hon tänkt sig. Dennis ska nämligen servera julbord till olika grupper, som kommer till Strömmingsö. Trots allt det obekväma, blir Maria snabbt förälskad i den gamla gården på Strömmingsö. Maria inser också att Dennis behöver all hjälp han kan få. Dessutom undkommer hon alla de krav som systern ställer på henne. Alltsom oftast vill systern att hon ska passa hennes barn, utan att tänka på att Maria kanske vill ägna sig åt något annat. Under julborden får Maria nya bekantskaper, och en man från det förflutna dyker upp som gäst. Maria har aldrig kunnat glömma honom under de tjugofem år som gått, sedan de de såg senast. Kanske blir julen och hennes födelsedag inte så ensam som hon tänkt sig.

Wow, denna boken är lika ljuvlig som de bakverk som huvudpersonen bakar i boken. Jag har verkligen njutit av varje minut med den här boken. Författarens beskrivningar på hur maten och de olika bakverken doftar och smakar, får det att vattnas i munnen. De målande beskrivningarna av den lilla ön, får mig att längta efter att få vara på plats. Författaren får mig verkligen att känna den speciella julkänslan, som de skapar på det gamla vandrarhotellet och jag kan nästan se det framför mig. Jag hade jättegärna firat jul där med Maria och alla de andra. Det är kul att få följa Maria och Dennis arbete med att få allt att fungera, med strömavbrott, oväder samt både trevliga tillika otrevliga besökare och ett och ett annat psykbryt. Jag hoppas få läsa mer av författaren i framtiden. Jag skulle också vilja läsa mer om hur det går sedan, med Maria och alla de andra karaktärerna i boken. Detta blir en av årets bokfavoriter, som får en speciell plats på bloggen. Boken lämnar mig med en varm och lycklig känsla. Denna pärla passar när man vill mysa till det lite extra, och skulle passa bra som julfilm. Boken är också väldigt vackert förpackad med ett underbart och tilltalande bokomslag. Denna underbara bokpralin får 🩵🩵🩵🩵🩵/5. 

Mitt favoritställe ur boken;

Kapitel 21

Måndagen den 9 december

Maria sitter framför den öppna spisen med en kopp kaffe. Huset är helt tyst, förutom brasan som Dennis tänt och som sprakar och knäpper. Framåt middagstid under gårdagen lugnade sig havet så pass att Dennis kunde köra tillbaka gästerna till fastlandet. Maria hade följt med ner till bryggan och hjälpt alla ombord. John hade inte sagt ett enda ord till henne, men hans mamma hade åtminstone tackat gör vistelsen och berömt maten innan hon önskat Maria en god jul. Lika bra att han inte sa något, nu var han borta ur hennes liv.  Igen. 

Hon hade grubblat så mycket på den fär kvällen få de träffades första gången. För henne hade deras möte kännts så speciellt, så starkt. Den närheten hon upplevt med honom hade hon aldrig upplevt med någon annan igen, inte ens senare, med Fredrik. Det John hade gett henne då ville hon ha igen. Fast minnena kom med dubbla känslor, för hans avvisande efteråt hade stuckit som knivar i hjärtat. Hon hade inte kunnat annat än känna sig lurad och kränkt. Men med åren lyckades hon sudda ut honom ur sitt inre, i alla fall nästan...

Det här kanske var det avslut hon behövde? Nu kunde hon inte fundera på hur det skulle bli om de träffades igen. För nu hade de träffats igen och han hade knappt ägnat henne en blick.

Dennis har lovat att skjutsa henne till tåget i stan på förmiddagen och hennes väska står redan packad och klar vid ytterdörren. Hon dricker upp det sista av kaffet och ställer koppen i diskmaskinen. Hon ser sig om i det stora lantköket som nästan blivit som en kollega för henne under tiden hon varit på ön. Hur många dom skulle komma till nästa helgs julbord har de ännu inte pratat om, men att hon ska komma tillbaka till Strömmingsö innan dess har hon lovat honom. Det som först verkade så väldigt komplicerat har blivit ett arbete hon kommit att uppskatta.

Maria knäpper på sig flytvästen Dennis tagit fram åt henne och kliver sen ombord båten med darriga ben. Hon ser en röd sjal ligga på stolen hon ska sitta på och känner igen den. Det är Johans mammas sjal. Så förargligt att hon glömt den, tänker hon. Hon stoppar ner den i sin väska. John kom också från Stallinge. Kanske att hans mamma bor kvar där? Mona hade känts beksnt på något vis, hon måste ha fikat på Brittas någon gång.

Baksidetext;

Maria lever ett tillbakadraget liv i en liten ort där allt står stilla. 50-årsdagen närmar sig och hon har precis blivit uppsagd från Cafèet där hon jobbar - folk nöjer sig numera med bake off-bröd från den lokala matvarubutiken. Dessutom är hon ensam - och julen närmar dig med stormsteg. 

När hon söker tröst i gruppen Äkta grädden vänner på Facebook får hon kontakt med unga Dennis, som söker personal till sitt julcafé i Stockholm, och Maria tackar snabbt ja. Men det Dennis inte varit helt ärlig med är att julcafèet egentligen är ett fullskaligt julbord på Strömmingsö i skärgården, där Dennis precis ärvt en nedgången gård. 

Maria förälskar sig snabbt ivden gamla gården på Strömmingsö och inser att Dennis behöver all hjälp han kan få. Och när John, en msn från Marias förflutna, dyker upp som gäst, tänds hoppet om att julen kanske inte blir helt ensam i år...


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

fredag 29 december 2023

Jul kalender 2023-lucka nr 24


I dag öppnar vi den tjugofjärde luckan i min julkalender 2023. I den här luckan har jag gömt en mysig och väldigt fin feelgood roman, "Önskningar i månsken" av Lovisa Wistrand, utgiven av Ordberoende förlag.

Baksidetext;

Annie är bara sju när hon ser jultomten för första gången. Han finns på riktigt och hon fortsätter att träffa honom i flera år framöver, men bara på julafton. De andra dagarna är det som om han inte existerar. 

Rufsig och svarthårig ser Killian inte alls ut som annie trodde och när hon blir fjorton väcks nya känslor till liv. Förbjudna, förgörande känslor som inte kan leda till något annat än hjärtesorg, särskilt eftersom han snart ska bli tilldelad en ny stad någonstans i världen. 

Detta är en berättelse om Annie och Killian, två personer från olika världar som faller för varandra under månens sken. Men deras kärlek är inte tillåten och om de någonsin upptäcks kan det få förödande konsekvenser.


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina

Jul kalender 2023-lucka nr 23

I dag öppnar vi den tjugotredje luckan i min julkalender 2023. I den här luckan har jag gömt en mysig och väldigt fin feelgood roman, "Julmys på Wishing wood" av Holly Martin, utgiven av Lavender lit förlag.

Baksidestext;

Evergreen Winters lever ett okonventionellt liv. Hon bor i en gammal cirkusvagn och hästen Thunderbird är hennes ända sällskap. Hon stannar aldrig tillräckligt länge på en plats för att rota sig och det är precis så hon vill ha det. Tills hon anländer till vackra Wishing wood bara åtta dagar före jul...

När Evergreen tackade ja till det tillfälliga jobbet på Wishing wood hade hon inte räknat med att träffa Heath Brookfield. Känslorna som väcks mellan dem är lika oväntade som omedelbara och för varje dag som Evergreen tillbringar på semesternläggningen får hon en glimt av hur livet skulle kunna se ut om hon bara stannade där. Men hon har blivit bränd förr, och sist hon tillät sig att känna kärlek förlorade hon allt. Hon vägrar låta det ske igen. 

Men Heath är inte den som ger upp i första taget. Han gör allt han kan för att få Evergreen att lita på honom, samtidigt som hennes avresedatum närmar sig med stormsteg... 


Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina

Jul kalender 2023-lucka nr 22

 


I dag öppnar vi den tjugoandra luckan i min julkalender 2023. I den här luckan har jag gömt en mysig och väldigt fin feelgood roman, "Bageriet Surdegen" av Lilly Emme, utgiven av Historiska media förlag.

Baksidestext;

Inne på det prisbelönta bageriet Surdegen ligger saffransdoften tät och pepparkakorna med kristyr säljer bättre än någonsin. Ändå är det något som inte är helt som det ska med den smått folkilskna ägaren, Sirpa Karjalainen. I nitton år har hon vunnit Finlansfärjans årliga pepparkakshustävling, och i år planerar hon ett storstilat tjugoårsjubileum.

Men det är som om någon försöker sabotera för henne - kristyr en blir inte som vanligt och saker tycks försvinna, dessutom blir de värkande höfterna allt svårare att stå ut med.

Frågan är om  den svartsminkade praktikanten Pixie kommer att bli ännu ett bekymmer, eller om den där halvtkriminella jäntungen är precis vad bageriet och Sirpa behöver, när inte bara pepparkaksbygget, utan hela bageriet hotar att kollapsa. 


Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

Jul kalender 2023-lucka nr 21



I dag öppnar vi den tjugoförsta luckan i min julkalender 2023. I den här luckan har jag gömt en mysig och väldigt fin feelgood roman, "Hotellet vid havet" av Maria Wells, utgiven av Ordberoende förlag.

Baksidestext;

En varm feelgood som bjuder på relationer, härlig humor, traditioner, vänskap och kärlek. 

Följ med Bettan till storstadens puls i Stockholm, upplev dramatik och salta stänk på västkusten och finn lugnet i de värmländska skogarna. 
Bettan lever ett behagligt liv i Stockholm. Hon jobbar på en exklusiv reseagentur och den nygamla kärleken till särbo Pierre spirar. 

Allt är precis som det ska vara, ända tills morfars testamente dyker upp och hennes moster Ester skapar en Tinderprofil åt henne. När dessutom familjearvet, det vackra hotellet vid havet i Falkenberg, riskerar att gå i konkurs börjar en plan sakta ta form i Bettan huvud. Hotellet måste till varje pris räddas! 

Räddningen ska bli en traditionell julmarknad med dans i ladan bakom hotellet. Men räcker det verkligen? Är en festkväll svaret på alla problem? Och vad ska hon ta sig till med mannen från Tinder?
 

Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

tisdag 12 december 2023

Visst gillar jag julen

"Visst gillar jag julen" av Josefine Jansson utgiven av Saga Egmont förlag. Julen står för dörren, och Anna vill att den ska bli som hennes barndoms jular. Hon vill fira den precis som hemma hos farmor och farfar, när hon var liten. Detta året hoppas hon lyckas samla alla familjemedlemmar hemma hos henne och hennes familj. Det har hon lovat farfar innan han gick bort. Men allt går inte som planerat, trots att hon skriver listor på allt som ska förberedas in i minsta detalj. Hon blir även uppsagd från sitt jobb. För att inte skapa dålig stämning, så väljer hon att inte berätta den tråkiga nyheten för sin familj. Hur Anna än försöker förklara för sin svärmor, tror hon att Anna och hennes familj, ska fira julen hon dem. Dessvärre tror Anna, att hon kommer att misslyckas med att genomföra sitt stora julfirande hon drömmer om, detta året också. När hon blir dunder förkyld, och tvingas lämna över ansvaret med julfirandet till sin man Anders, tror hon definitivt att det är kört. Eller? 

Wow, i den här boken speglas äkta julglädje. Det var så mysigt att få följa Anna och hennes familjs julförberedelser fram till jul. Vi får följa Anna och hennes tankar och känslor på ett bra och relevant sätt. Hennes kärlek till julen, och omsorgen om sin lilla familj speglas på varje sida man läser. Anna och familjen pyntar, lagar julmat och bakar, åker pulka och pysslar inför julen. Jag tycker att huvudpersonen och hennes familj verkar underbara, och jag hade gärna firat jul hemma hos dem. Man blir själv väldigt inspirerad av att både julpyssla och baka, medan man läser. Jag gillade att få följa familjens förberedelser inför julen, som författaren lyckades beskriva på ett fint sätt. Jag tyckte också om hur allt blev tillslut, trots julstress och all press för att få till den där perfekta julen. Kanske ska man inte ställa så höga krav på sig själv. Det kan bli bra ändå. Gillar ni julpyssel, hemligheter och doften av glögg, får ni inte missa denna varma och mysiga feelgood roman. Jag hoppas få följa Anna och hennes familj i fler böcker framöver. Denna urmysiga julbok sprider äkta julfeeling, och får av mig ♥️♥️♥️♥️♥️/5.

Mitt favorit ställe ur boken;

Kapitel 7

Fredag den 5 december 

Sådär, degen hade jäst bra. Anna delade upp den i tolv bitar, formade runda frallor och la upp dem på plåt. Nu kunde de ligga där tills det var dags att grädda dem. Det var hög tid att göra klart minipizzorna. Anna tittade snabbt på klockan, halv fem. Oj, det innebar att gästerna skulle komma snart. 

"Mamma, kan jag hjälpa till?" Alver kom in i köket för att hjälpa Anna med förberedelserna. 

"Vad fin du är. Har du redan fått på dig finkläderna? Vet du vad jag skulle vilja ha hjälp med? Få på Ivar hans finkläder. Kan du göra det?" 

"Visst mamma." Alver gled iväg igen och Anna hörde hur han ropade på sin lillebror. Hon visste att han egentligen ville hjälpa till i köket men just nu skulle det kännas stressande att ha honom där. Det fanns inte direkt något passande han kunde göra. Anna skulle bara göra klart pizzorna och få in dem i ugnen innan hon själv var tvungen att gå och byta om. Hon såg sig om i köket. Så där, grönkålen var stekt, mandlarna rostade och degen hade vilat tillräckligt. Hon hade gjort vad hon själv kallade en fuskpizzadeg med bakpulver och tyckte det fungerade bra till den här typen av minipizza som åts som tilltugg. Anna tog fram den lilla degklumpen ur bunken och formade till ett gäng bollar som hon sedan plattade ut till små pizzor. När hon penslat dem med olja och lagt på toppning placerade hon plåten i ugnen. Hon satte timern på tio minuter. Perfekt, då skulle hon hinna byta om under tiden. 

På vägen till garderoben mötte hon Alver och Ivar i finskjortor och finbyxor. 

"Vad fina ni är."

"Alver har hjälpt mig", Ivar sken som en sol. "Nu ska vi fixa håret. Som Jesper brukar ha det." 

"Okej, lycka till." 

Jesper hade kort, mörkt och lite spretigt hår som var nästan helt rakat på sidorna. Hur hennes pojkar med sina blonda kalufser skulle få till den frisyren visste hon inte, men var nöjd så länge de höll sig sysselsätta. Hon skyndade vidare och var tacksam över att hon redan valt kläder och även lagt fram dem på sängen. 

Baksidestext;

En charmig feelgood om drömmen om den perfekta julen!

Annas absoluta favorithögtid är äntligen på intåg. Listor ska skrivas, pyntet ska fram, julmaten ska planeras och klapparna ska inhandlas. Och Anna älskar det! Varje år sedan farfaderns bortgång har hon strävat mot en perfekt julafton med hela tjocka släkten, precis som hon minns sin barndoms jular. Varje år är det dock något som inte går vägen men Anna hoppas att detta är året hon kommer att lyckas.

Men när hon blir av med jobbet går alla hennes planer i kras. I hopp om att hålla skenet uppe väljer hon att inte berätta den tråkiga nyheten för sin familj, samtidigt som julen närmar sig med stormsteg. Och med varje dag som går dyker ett nytt hinder upp. Kommer Anna äntligen kunna föra jultraditionen vidare, eller är drömmen om en perfekt jul förstörd?


Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

fredag 1 december 2023

Jul kalender 2023-lucka nr 1

 


I dag öppnar vi första luckan i min julkalender 2023. I den här luckan har jag gömt en kalender bok för oss vuxna, att läsa ett kapitel om dagen. Jag kommer att läsa den ett kapitel om dagen fram till julafton. "Frostiga rosor och kryddat vin" av Ewa Klingberg utgiven av Historiska media förlag.

Baksidestext;

Det har blivit dags att plocka fram julpynt, baka pepparkakor och tända adventsljusstaken när den hemlighetsfulla Madeleine flyttar in i det charmiga sekelskiftshuset på Vättergatan 4. Hennes moderna möblemang sticker i ögonen på hyresvärden Felicia som med sin butik Manglade dukar och vikta servetter har en förkärlek för äldre saker. När Madeleine dessutom inte visar minsta intresse av att småprata i trapphuset och inte bryr sig om att sopsortera blir Felicia misstänksam. Vad döljer egentligen hennes nya hyresgäst?

1902 lever Olivia inte långt från huset på Vättergatan 4. Hon har just blivit änka sedan hennes man omkommit i en olycka. Olivia, som har tänkt sig ett bekvämt liv som gift kvinna, tvingas inse att tillvaron med ens inte är så trygg och förutsägbar som hon förväntat sig. Inte blir det bättre av att hennes stökiga systerson Hjalmar dyker upp och behöver husrum. Olivia tar honom ändå till sitt hjärta och inser snart att han besitter en fantastisk talang. 


Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

Bodygard

"Bodygard" av Katherine Center utgiven av Mius förlag . Svenskt omslag; Daniel Åberg. Bokrecension ; I den här boken får vi följa...