Visar inlägg med etikett Fantasiförlaget. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Fantasiförlaget. Visa alla inlägg

lördag 4 juni 2022

Serandos förbannelse

"Serandos förbannelse" av Nathalie Sjögren. Utgiven av Fantasiförlaget. Detta är en omarbetad version av "I nattens mörker". Vad är en man beredd att göra för att hämnas den han älskar? När tre jägare våldtar och mördar Serandos älskade Mirana, beslutar han sig inte bara hämnas på de tre jägarna och hans familjer. Han bestämmer sig för att hämnas på hela byn. I årtionden har han iakttagit och plågat byborna med evig vinter. En efter en kallar han byns kvinnor till sig, för att ta deras livskraft. Nu försvinner byns kvinnor allt oftare och något måste göras. Evelina som lyckas stå emot Serandos lockelse, möts med misstro. Hur lyckas hon stå emot Serandos förbannelse? När byborna förstår att Evelina inte är som de andra kvinnorna i byn, blir hon tillslut utstött av de andra. Hon inser att hon måste besegra Serando trots att hon inte vet hur. Ensam beger hon sig ut på jakt efter Serando. Kommer hon att lyckas?

En riktigt spännande fantasy roman om att hämnas sin kärlek som brutalt tas ifrån en. Vi får följa människorna i den lilla byn som lider av ständig skräck för Serando. Finns han på riktigt, eller är det bara så att kvinnorna som försvinner går ut i skogen och går vilse? Rädslan är stor och man gör allt för att skydda byns kvinnor. Författaren har lyckats skapa en trovärdig story om en man som känner så stor sorg att han tillslut blir ond. Trots det har han även en god sida, som försöker slåss, för att det onda ska ta slut. Ju mer man läser ju svårare är det att släppa ifrån sig boken. Historien känns som en skrämmande och modern tappning av en klassisk saga. Det onda monstret ute i ett ensligt slott i skogen och skönheten från byn som bryter ondskan. Sträckläste boken i ett svep, så boken får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favoritställe ur boken;

Slottet var ståtligare och vackrare än Mirana någonsin kunnat föreställa sig. Rent majestätisk. Hon blev mållös när hon såg det och all ilska och sorg rann av henne. I det ögonblicket såg hon Serando med andra ögon.

"Nå vad tycker du?" Serando hjälpte henne med.

"Det är underbart."

"Tycker du verkligen det?" frågade han uppspelt.

Hon nickade sakta.

Solens varma strålar färgade slottet gyllene. Fåglarna kvittrade och luften var varm och välkomnande. Mirana stod länge och tittade förundrat på allt det vackra. Slottets robusta stenväggar var täckta med grönskande klätterväggen som sträckte sig upp till de ståtliga tinnarna och tornen. Här och var lyste blommor i klara färger och fjärilarna dansade omkring i solljuset. 

"Jag visste inte att det var så vackert", viskade hon.

Serando lade huvudet på sned. "Allt är vackert när du här är, min sköna", viskade han i hennes öra. 

Hon rodande och vände bort huvudet. Hans beröring fick henne inte att rygga tillbaka. I stället pirrade det i henne.

"Kom!" sade han exalterat. "Jag ska visa dig hur det ser ut inuti!"

Glatt tog han hennes hand och halvsprang fram till porten. Han öppnade den snabbt och bjöd in henne. Nyfiket men försiktigt klev hon över tröskeln och såg sig omkring. Hallen badade i solljus från de många fönstren längs väggarna. Under varje fönster stod en pidestral med ett fång vackra nyplockade blommor. Deras ljuvliga doft fyllde rummet. 

Rakt framför henne fortsatte en smal korridor, även den kantad med blommor. Till vänster skymtade hon en vindlande stentrappa och till höger stod en dörr på glänt. 

"Det där är matsalen", förklarade Serando, "och bakom den är tjänarnas rum, men det kan du se senare. Först vill jag visa dig någonting. Kom!"

Som ett uppspelt barn förde han henne bort till trappan. Väl där bjöd han henne att gå först. Nyfiket tog hon några steg. Trappan var upplyst av tvåarmade ljusstakar och badade i ett varmt lockande sken. Serando sträckte ut sin hand mot henne och hon tog den.

 Från baksidan;

Från sitt ödsliga slott djupt inne I skogen studerar Serando byn. En efter en lockar han platsens kvinnor till sig. Hans blodtörst är omättlig och kvinnorna går ett vidrigt öde till mötes. Tillslut vågar byborna inte längre lämna sina hem.

Evelina är ingen vanlig kvinna, inte en av de andra. Hon känner Serando kallar på henne, men hon gör motstånd. I byn möts hon av misstänksamhet. Hur kan hon motstå Serandos lockelse när ingen annan kan det?

Serandos förbannelse är en skrämmande säga om hur sorg föder hat som föder ondska, och om hur kärlek leder till svek som leder till död.


Ha en fortsatt trevlig helg!🌺

Kram Nina 

söndag 30 januari 2022

Undergång

"Undergång" av Natalie Sjögren utgiven av Fantasi förlaget, handlar om tvillingarna Emy och Melissa. Deras faster hör av sig till dem och ber dem komma till hennes sommarstuga. När de kommer till stugan, verkar något inte vara som det ska, och de hittar fastern död. När tvillingsystern Melissa plötsligt  försvinner, måste Emy ta sig ner i underjorden för att rädda henne, från de mörka krafterna. Där stöter hon på väsen från sagorna som fastern har berättat om. Men vilka av de olika varelserna som bor där kan hon lita på? Hon får hjälp av Mark som också verkar bära på en hemlighet.

En riktigt spännande bok som föll mig i smaken. Boken är lätt att komma in i och boken är svår att lägga ifrån sig, på grund av att det händer saker hela tiden. Vi får följa Emy på en spännande resa i underjorden. Författaren har skapat en riktigt bra fantasivärld. Där möter vi troll, vättar och andra mytologiska väsen. Berättelsen och miljöbeskrivningarna känns realistiska. Jag gillar att det pågår en kamp mellan det goda och det onda. Jag gillar också att det finns en liten romantisk tvist mitt i all spänning.

Denna bladvändare får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favoritställe ur boken;Det snurrade i huvudet och hon hade svårt att fokusera blicken. Allt runt omkring henne svartnade. Någonting tog tag i hennes fot, slöt sig runt hennes ankel och ryckte i henne. Hon kunde inte se vad som fanns nedan för henne, utan uppfattade bara något mörkt och böljande.

I nästa sekund stirrade ett par blå ögon rakt in i hennes. Någonting tryckte sig mot hennes läppar. Därefter strömmade luft in i hennes lungor. Ljuvlig luft. Emy drog djupt efter andan och världen kom rusande tillbaka. 

Med nya krafter orkade hon sparka sig uppåt och när hon äntligen bröt vattenytan hade hon aldrig varit så glad över att kunna andas igen. 

Förvånat såg hon sig omkring i vattnet, men kunde inte se vad som hade hjälpt henne. Vågorna skymde sikten och även om hon kunde andas igen var hon yr och det flimrade för hennes syn. 

På klipporna stod monstervättarna kvar och vrålade efter henne. Hon vände sig mot Nidingen för att slippa se dem. Det var långt till ön och i det kalla vattnet orkade hon inte röra sig så mycket. Hela kroppen var stel som en pinne.

Ett grepp om hennes handled fick henne att skrika till. Plaskande försökte hon komma undan, men märkte efter en stund att hon inte drogs under ytan utan längs med.

"Vi hjälper dig", hördes en kör av röster. Emy var osäker på om det var inne i hennes huvud eller kanske under vattnet. Hon snurrade runt och såg något som virvlade runt omkring henne.

Hår.

Rött, brunt och blont hår snodde sig runt henne, värmde hennes kropp och lyfte den upp mot ytan. Fiskfjäll glimmande i vågorna. Det var inte längre någon fråga om vad som hjälpte henne. Rädslan byttes ut mot nyfikenhet. Istället för att streta emot lät hon sjöjungfrurna guida henne genom vågorna.

Mot Nidingen.     

Från baksidan;Emy och Melissa hittar sin faster död i sommarstugan. I naturreservatet Näsbokrok har mörka krafter vaknat till liv. Systrarna har knappt hunnit sörja förrän Melissa försvinner. De historier fastern brukade berätta har förvandlats till verklighet. Emy tvingas bege sig till underjorden för att hitta till Melissa. Där ställs hon inför olika väsen från den nordiska folktron. Vilka kan hon lita på och vilka tjänar de mörka? Kommer hon hitta sin syster innan det är för sent?

Ha en fortsatt trevlig söndag! 

Kramizar Nina

Bodygard

"Bodygard" av Katherine Center utgiven av Mius förlag . Svenskt omslag; Daniel Åberg. Bokrecension ; I den här boken får vi följa...