Visar inlägg med etikett Miramir förlag. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Miramir förlag. Visa alla inlägg

söndag 6 oktober 2024

Guld & Förgätmigej

"Guld & Förgätmigej" av Jessica Otter Hörlin utgiven av Miramir förlag. Bokrecension; I denna boken gör vi en tidsresa till 1355. I Askedalen som ligger någonstans i norden, lever trollen och människorna sida vid sida. Men toll och människor avskyr varandra. I bland går de över gränsen, med bittra strider som följd. Människorna ser trollen som monster. Mitt i allt detta blir Ella en ung trollflicka, samt Nicklas en ung man, vänner trots att detta är stängt förbjudet. Vänskapen går med åren över till kärlek. Men deras kärlek ses dock inte med blida ögon av någon av deras familjer. Ella och Nicklas vill därför rymma, för att kunna gifta sig med varandra. Innan de lyckas fullfölja sina planer, tvingas de isär på grund av omständigheter, som de inte kan göra något åt. De tvingas också att gifta sig på olika håll. Nicklas med en kvinna, som pappan valt. För Ellas del har hon två valmöjligheter. Nämligen trollhövdingen Ägir, och trollkrigaren Suttung. Ella väljer tillslut trollkrigaren Suttung, som hon känner sig attraherad av. Trots att Ella och Nicklas nu inte längre har möjlighet att leva tillsammans, finns saknaden efter varandra fortfarande där. Tills allt ställs på sin spets en dag, och Ella blir tvungen att ta ställning: vem är det verkliga odjuret? Är det människan eller trollet? 

Wow, detta är verkligen en speciell bok! Jag bara älskade den här boken så, så, mycket! När man läser den här boken försvinner både tiden, tillika sidorna ovanligt snabbt. Jag kunde då rakt inte släppa boken ifrån mig! Jag skulle så gärna vilja se denna bok som film, så bra tycker jag att den är! En filmatisering på den här boken hade blivit hur bra, och spännande som helst. Vi får en inblick i trollen spännande värld, och jag tyckte så mycket om att få lära känna trollflickan Ella. Henne skulle jag vilja träffat på riktigt. Jag älskar miljöbeskrivningarna såväl som det fantastiska persongalleriet. Författaren beskriver miljön så fantastisk och målande. Författarens skrivspråk är magiskt för övrigt, och det är ren njutning att få läsa denna fantastiskt vackra och välskrivna bok. Jag läser mer än gärna fler böcker av författaren, och jag hoppas på en fortsättning på denna vackert förpackade bok. Boken blir min absoluta bokfavorit denna månaden. Så läsvärd, och helt enkelt underbar! Missa den för bövelen inte! Detta är en bok som kommer att finnas inom mig länge, länge! Denna fantasy pärla får ❤️❤️❤️❤️❤️/5.

Mitt favoritställe ur boken;

8

Den täta dimman var kvävande, fuktig filt. Den var likt ärtsoppa och Ella såg inte ens sin egen hand. Grenar rev upp sår i ansiktet och barken skrapade mot den känsliga huden. 

Flåsande sprang hon. Från Vem visste hon inte. Men hon var tvungen att fly. 

Väjde för träd som dök upp mitt framför ansiktet. Snabbare. Måste öka avståndet mellan sig själv och vem det än var. Hjärtat slog hårt i bröstet. Trots att hon skyndade på stegen ytterligare ökade han ännu mer. 

Han kom allt närmare. 

Ella slängde en blick över axeln och kunde endast urskilja siluetten av honom genom dimman. Vem var han? Vad var han?

Snälla, hjälp mig. 

Benen tunga av ansträngning och hon halkade på mattan av fuktiga löv. 

Hon hoppade över en sten och gruset från vägen knastrande under fötterna. Kanske skulle hon finna någon som kunde hjälpa henne. Naturen omkring henne var endast en grå siluetter. Hon sprang längst vägen men fann ingen. Magen kramapade ihop i panik. 

Krafterna var snart slut. 

Ska jag vara ge upp? Lägga mig ner och invänta mitt öde? 

Fler par händer grabbade tag i henne. Ett skrik så högt att det smärtade i halsen for genom strupen. Dimman skingrades. Nicklas och Ägirs ansikten syntes nu om än fortfarande otydligt. De grep tag i hennes armar och gruset knastrade till bakom henne. 

Suttung gick sakta mot henne. Han tog ett tag om hennes haka, lutade sig mot henne och ur hans mun hörde hon faderns röst: "Bestäm dig!" 

Ella vaknade med andan i halsen, våt av svett. Det var som om mardrömmen pågått i flera timmar, men hon hade troligtvis bara sovit i en eller två. Benen i trasslade i lakanet. 

Hon gnuggade sig i ögonen, flera dagar festande tog ut sin rätt. Innan hon gick ut på det månbelysta tunet drog hon en klänning över nattsärken och en sjal om axlarna. Ingen syntes till. 

Det melodiska ljudet från syrsorna som spelade i nattmörkret följde hennes mjuka steg förbi köpmansboden och Guldklimpen, bort mot fruktträdgården. Den annars så torra grinden, nu kylig av midnattsdagg, gick gnisslande upp och hon ryckte till. Siluetten av mannen på bänken fick hjärtat att krocka med ryggraden. 

Baksidestext;

Året är 1355 och i Askedalen bor både människor och troll även om de skyr varandra. Av en slump träffar trollflickan Ella och den unge människan Nicklas och deras förbjudna vänskap utvecklas till en romans.

Så småningom om pressas de åt olika håll av omvärlden. Trots kärleken till Nicklas drivs Ella i armarna på Suttung, en trollkrigare känd som ett odjur bland människorna i dalen. Snart ställs Ella inför dilemmt att bedöma vem som är det verkliga odjuret, är det människan eller trollet? 


Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

onsdag 28 september 2022

Ur spruken jord

"Ur spruken jord", av Gunvor Härenstam utgiven sv Miramirförlag (Whip media). Zara studerar för att kunna bli seismolog och förutse jordbävningar. Då en grann stad drabbas av ett svårare skalv behövs det frivilliga arbetare för att se om man kan finna överlevare i bråten. De får en kort introduktion sedan förs de frivilliga volontärerna med buss till platsen. Zara får syn på en liten flicka som irrar runt ensam. Det visar sig att hon är ensam överlevare efter skalvet. Zara ömmar för den lilla flickan men de sociala tar inte hänsyn till flickans behov av den trygghet hon får av Zara och förflyttar henne till okänd plats. Elva år senare har Zara ett bra jobb, men saknar en egen familj. Hon har aldrig glömt den lilla flickan, Nadja. En dag står hon i dörren och vill att Zara ska bli en slags mormor åt sin bebis. 

En fin berättelse som griper tag i en. Den lilla flickans öde önskar man ingen. Att bli föräldalös aldeles för tidigt. Man blir också arg på myndigheternas ibland lite snäva regler och ibland korkade beslut. De särade på två människor som behövde varandra. Då den lilla flickan tydde sig, och kände sig trygg med Zara, tycker man ju att de åtminstone kunde få träffas. Istället hamnade Nadja i ett hem där man inte fick mycket kärlek och omtanke. Nadjas liv hade kanske tagit en annan vändning, än att bli mamma aldeles för tidigt, om hon inte sökt trygghet på fel sätt. Författaren har en fin berättarteknik och det var en tankeväckande historia. Jag tyckte det var fint av huvudpersonen att ge så mycket av sig själv. Utan att tveka tar hon vid efter där de kom ifrån varandra som ingen tid hade gått emellan. Inte vem som helst hade brytt sig så här mycket. Boken får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favorit ställe ur boken;

Jag lät min arbetsväska landa på en stol i hallen efter en lång arbetsdag, sträckte på mig och drog en lång suck. Vad skulle jag äta ikväll då? Fisk åt jag igår...det blir nog något vegetariskt. Jag gick ut till balkongen och tittade till mina tomatplantor. Då kände jag något blött som letade sig ner utefter min rygg-trädgårdsmannen precis ovanför mig. 

"Hör du, det droppar på mig!", sa jag irriterat, utan att jag visste om det fanns någon på hans balkong. Hur jag än böjde mig uppåt och utåt så gick det aldrig att se genom djungeln däruppe.

Jag fick inget svar, men strax efteråt hörde jag tydliga steg. Kanske kom det inte från balkongen över mig. Ljudet kunde också vara från trappan i huset. Med så många öppna dörrar och fönster var det svårt att lokalisera de lätta men bestämda slagen mot underlaget. Stegen tystnade och någon ringde på min dörrklocka. Ilona, var den första jag tänkte på eftersom vi brukade dyka upp hos varandra oannonserat.

Jag gick mot min ytterdörr och kikade rutinmässigt genom titthålet i dörren. Men där stod en ung tjej. Ville hon sälja något? Det såg inte ut som om hon hade särskilt mycket med sig. Bara en liten handväska på ena axeln. Jag öppnade tveksamt. Hennes kläder var bruna och gula och avslöjade att hon höll sig till de billigaste klädmärkena. Och nu såg jag också att hon bar på en  hemlighet. Inte ens hennes löst sittande kläderna kunde dölja att hon var på ett barn. Men hennes putande mage stämde inte överens med det späda, barnsliga ansiktet.

"Jag heter Nadja", sa hon kort, "och jag vill att mitt barn ska ha någon sorts mormor."

Jag tittade noggrannare in i hennes ögon och granskade hela ansiktet. Jovisst kände jag igen henne. De där bekanta dragen som nu blivit en del av en tonårskropp.

"Kom in, Nadja! Du ska veta att jag letat länge efter dig!" 

Ett blygt leende smög sig in i Nadjas ansikte och röjde en lättnad medan hon klev över tröskeln. Jag kämpade med att inte skrämma bort henne med tårar och omgivningar, så jag svalde och sa: "Jag är glad att du kom, vill du ha något att äta?"

"Jag är alltid hungrig", sa hon och tittade på sin gravida mage.

"Bra! Stanna gärna här hela kvällen om du kan." 

Från baksidan;

Zara är en känslostyrd student med siktet inställt på att förutsäga jordbävningar. Området i Grekland där hon bor drabbas ofta av skalv och när grannstaden delvis läggs i grus, tar hon ett uppdrag för Röda Korset att röja och hitta överlevare i rasmassorna. Hon får syn på en liten flicka, Nadja som släpar sig fram i betongdammet, helt ensam. Zaras hjärta förloras när hon ser barnets utsatthet och släpper omedelbart plikterna trots gruppens protester. Zara vill ge Nadja trygghet, men de tappar kontakten. 

Elva år senare har Zara sedan länge ett bra jobb som seismolog, men i övrigt har inte livet gett det hon hoppats. En dag ringer det på Zaras dörr och där står Nadja-sexton år och höggravid. 

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

fredag 20 september 2019

Guds synd

"Guds synd"av Mikael Mansen, utgiven av Miramir förlag och Whipmedia. Den här vampyr boken har jag velat läsa länge, så när jag fick hem den började jag genast läsa. Jag blev INTE besviken. Jag kunde inte släppa den. Boken är spännande, intressant och en riktig bladvändare. Författaren fångar verkligen vampyrens karaktär. Han är grym, vålsam och hungrig på blod. Samtidigt är han väldigt ensam och ibland hittar han människor som han bryr sig om. Han längtar efter mänsklig kärlek och tänker tillbaka hur det var innan han blev vampyr. Kommer han att hitta kärleken? Vampyren får ofta dåligt samvete och slits mellan det goda och onda, tills blodtörsten tar över. I början ser han ansiktet på alla människor han mördat. Hans blodtörst ses inte med blida ögon av hans gelikar och tillslut måste han bege sig vidare. Författaren har ett målande språk och man ser riktigt hur smutsigt och snuskigt det är. Tycker du liksom jag om en riktigt bra vampyr historia, ska du absolut läsa den här. Boken får 🦇🦇🦇🦇🦇/5.
Bokens början utspelar sig 1890. Jona får flytta till sin gammelmorbror Emen eftersom Jonas pappa bara super och mamman har dött. Han jobbar med antikviteter. Inte ont anande öppnar han en låda och släpper av misstag ut en uråldrig vampyr. Den urgamla vampyren dödar nästan Jona, men inser att han behövs och gör Jona till vampyr. De börjar blodtörstigt ta för sig av människorna i London och snart börjar ryktet gå om East end-vampyren. Den uråldriga vampyren trivs inte i den nya världen och vill ta sig tillbaka till Egypten, där han kommer ifrån. Jona får klara sig själv, men han har inte lärt sig att man inte får märkas. De andra vampyrna i London är försiktiga. De vill inte riskera att avslöja sig för människorna. Två vampyrer tar kontakt med honom, men han vill inte ha deras hjälp. I sitt hus har två föräldralösa barn flyttat in. Han hjälper dem med b la mat. När den ena av de två pojkarna blir sjuk och dör, försöker Jona hitta ett hem till den andra pojken. Han hittar en kvinna han tycker passar och ber henne ta hand om pojken som sin egen. Han hjälper henne med pengar och bostad. Men sen måste han fly. Han beger sig till Paris. Där träffar han två onda kvinnor, som han inleder ett samarbete med. De rånar rika människor tillsammans. Till slut blir den ena kvinnan sjuk.
Vampyren får en idé och hur det går får ni läsa själva.
Ha en fin dag!
Kram Nina

söndag 23 juni 2019

Bakom väggens dörrar

En riktigt kuslig spökhistoria, är den här fristående fortsättningen på Karne-skriet från häxberget. Åter igen fångade Kristina Suomela Björklund mig med en riktigt spännande historia. Man får följa huvudpersonerna i boken både i då och nutid. Sedan vävs de ihop på slutet. Det gör Kristina väldigt bra. Jag gillar Kristinas sätt att skriva och gillar verkligen hennes böcker. Även denna bok får högsta betyg och gillar ni spökhistorier så ska ni verkligen läsa den. Boken är utgiven av miramir förlag och Whip media.
Tindra jobbar på samma förlag som Märta i Karne- skriet från häxberget. Efter att ha gjort slut med sin pojkvän så åker hon till stugan där hon varit som barn. Hon ska skriva en bok är det tänkt. Ganska snart börjar kusliga saker hända. Tindra hör barn som skrattar, knackningar i väggarna hon känner sig också iakttagen. En kvinna som heter Anja kommer och vill ge henne örter som beskydd mot onda andar. Tindra drömmer mardrömmar, men när hon vaknar är nattlinnen vått och smutsigt. Tindra tänker mycket på sin tvillingsyster som drunknat  i sjön vid stugan och det visar sig att någon mördat flera tvillingar på 1960 talet. Mördaren har bara dödat den tvilling som inte har varit social och framåt. Snart visar sig spökena också. Hur kommer det sig att de är just i och runt stugan. Varför så många och vilka är dom? Tindra upplevelser blir mer och mer skrämmande. Men så blir hon tillsammans med en av poliserna i trakten. Han hjälper henne med hennes frågor. Tindras kollega Märta som precis fått tvillingar, vill komma till stugan och hälsa på. När hon dyker upp, ja då blir det riktigt otäckt. Nu måste de stoppa den mörka energin, som skrämmer alla runt stugan.

Ett riktigt spännande slut
Ha en fin dag
Kram Nina
Här kan ni läsa om Karne- skriet från häxberget.

onsdag 17 april 2019

Karne-skriet från häxberget

Jag har verkligen hittat en ny superbra favorit författare. Kristina Soumela Björklund. Boken är utgiven av Miramir förlag och whipmedia. Hon skriver otroligt bra och den här boken Karne-skriet från häxberget är en riktig sträckläsar bok. Så spännande rätt igenom. Jag kunde verkligen inte släppa den och läste ut boken på en eftermiddag och kväll. Det var spännande att huvudpersonen kunde resa i tiden. Historien är bra och trovärdig. Gillar man det övernaturliga så är det verkligen en läsvärd bok.
Boken handlar om Märit, som jobbar på ett bokförlag. En dag kommer en gammal kvinna in på förlaget och berättar om häxprocesserna i Ångermanland. En häxa slängs in levande på bålet, men räddas av sin älskare. Hon lägger en förbannelse på den som hon tror har pekat ut henne för häxeri. På natten börjar Märit drömma mardrömmar. Hon befinner sig tillsammans med andra kvinnor i en annan tid. Hennes dröm är så verklig. Hon tror att drömmen beror på den gamla kvinnans otäcka berättelser dagen förut. Dagen efter åker hon till jobbet som vanligt. Märta och hennes kollegor börjar jobba med boken. De bestämmer sig också för att åka till Ångermanland för att lära sig mer. På natten börjar hon åter drömma om det förflutna. Då befinner hon sig tillsammans med en annan kvinna på en marknad. Hon heter Lenne. De ska köpa örter till någon Lenne kallar Karne. Några barn pekar ut en kvinna och berättar att hon har tagit med dem till Blåkulla. Hennes dröm är så verklig och när hon vaknar, hittar hon till och med ett blad av malört i håret. Hon fortsätter att läsa mer om häxor och har hittat en gammal bok från ett antikvariat. Hon läser även på internet. Efter en lunch på stan får hon syn på den gamla kvinnan och springer i fatt henne. Kvinnan ser in i ett skyltfönster och ser ut att sakna ansikte. Hon blir rädd och kvinnan går vidare. Hon återkommer då och då till 1600-talet och får uppleva möten och händelser. Hon träffar även Martin hennes sambo på stan och ska visa honom en klänning i ett skyltfönster. Då saknar även han ett ansikte och Märta flyr men när hon kommer hem är han hemma och lagar mat. Vid ett tillfälle när hon befinner sig på 1600-talet träffar hon en man som berättar att han heter Joen. När hon och hennes arbetskamrater Gustav och Rebecka kommer fram till stugan de ska bo i under deras vistelse i Ångermanland så upptäcker Märta att det är den stugan hon befinner sig i när hon är i 1600-talet. Hon får också syn på Martin på sin tidsresa och snart nystas hela den otäcka sanningen fram om varför hon reser till 1600-talet.

En riktigt spännande bok om häxprocesserna i Ångermanland.
Ha en fortsatt trevlig dag!
Kram Nina

lördag 6 april 2019

Inom cirkeln

Jag recenserar "Inom cirkeln" av Kristina Suomela Björklund. Utgiven av Miramir förlag och Wipmedia. Detta är en bok som är både spännande och kuslig. Det är en jätte bra bok som jag verkligen kan rekommendera. Man får följa en kvinna som är bakgrunden till hela historien och människor i nutid. Det är en väldigt bra historia. Jag tycker synd om Lovina som måste fly hela tiden. På grund av att när hon tror hon hittat kärleken, så blir han förvandlad och  hon måste också döda alla sina barn, eftersom de också förvandlas. Hon måste hitta en man med rätt blod för att förbannelsen ska brytas.
Inom Cirkeln handlar om Moa och Tomas, som gärna vill ha ett barn. När de är på väg hem från en semester så ser de något i skogen. De tycker det ser ut som en människa, men regn och imma på rutorna gör att de inte kan se klart. Thomas behöver gå ut och pissa, så de stannar bilen. Då tycker Moa att hon hör ett ljud och vevar ner rutan. Tomas har också hört ljudet och båda går för att kolla vad det är. I ett fallfärdigt hus hittar de en liten pojke som har trasiga och smutsiga kläder. De tar pojken till närmsta polis station för att lämna över honom till de sociala myndigheterna, men han vill inte vara där. Pojken säger att han heter Nua och får följa med till ett hotell över natten. Nästa dag ska de göra ett nytt försök att lämna pojken. Men då möter de en öde polisstation och döda människor. Tomas som har varit inne i polishuset är arg och stressad. Han vill inte behålla pojken. De kommer hem och ser på nyheterna angående platsen de var på. Moa upptäcker ett sår på Tomas arm. Han vill inte berättar hur han fått det.
Tomas blir mer och mer förändrad. Hans utbrott gör att Moa tar avstånd från honom. Hon upptäcker också att Nua gör konstiga teckningar och han pratar ett konstigt språk. Så måste de fly till sin stuga för att komma undan förvandlade människor med vita ögon som äter andra människor. Väl i stugan tycker hon att Tomas beter sig underligt. På nätterna går Nua ut och ritar sina underliga tecken i en ring runt huset. Han förklarar också att man måste vara tyst när de vitögda kommer. Plötslig träffar Tomas en underlig kvinna i skogen. Han blir attraherad av henne och hon vill ha sex med honom. De har de flera gånger. Tillslut följer han med henne och lämnar Moa. Det dyker upp några människor som också flytt från de vitögda. En annan man kommer också. Tomas morfar. Han har varit i Lovinas by och vet var den ligger. Det är han som är pappa till Nua. Gruppen ska försöka ta sig till Lovinas by. Kommer de lyckas ta sig dit? Lyckas förbannelsen brytas?

Ja vad som händer sedan måste ni läsa. Boken är riktigt spännande i slutet. 
Ha en fin dag kram Nina. 

lördag 23 mars 2019

Alvy den förlorade

Jag har läst Alvy den förlorade av pseudonymen M.F. Skuggeld. Utgiven av Miramir förlag. Wow, vilken bra ungdoms bok! Gillar man mystik och sagor som handlar om kampen mellan ont och gott, alver och mystiska varelser, ska man verkligen läsa denna bok. Den här boken kunde jag inte lägga ifrån mej. Den var verkligen spännande från första meningen. Jag skulle kunna tänka mej att denna bok hade gjort sej bra som film. Den var riktigt bra och spännande.
Den handlar om Alvy som blir mobbad av sina klasskompisar. Inte för att hon är ful, utan för att hon är annorlunda. En dag börjar en flicka i hennes klass som heter Jenny. Mobbarna får då ett nytt offer att ge sej på, men nu har Alvy tröttnat. Utan att förstå själv hur det har gått till så har hon skrämt bort dem. Jenny får följa med till Alvys farmor och farfar. När Alvy fyller 15 år kommer farmor och farfar på besök och farfar säger att det hängt ett paket på dörren som visar sig innehålla en sagobok.  Under ett besök på zoo får hon syn på en kille som tycks stirra på henne. Efter några veckor hör hennes farfar av sej och ber henne att inte läsa boken och det lovar hon. Men hon lånade ut boken till Jennys bror och bestämmer sig för att hämta den. När hon ska hem igen med boken, vräker det ner regn och hon blir jagad av en otäck man med ett öga. När hon kommer hem läser hon boken, som handlar om en förlorad prinsessa. Hennes mamma är död och ett lodjur har tagit hand om henne enligt en sägen. En dag hittar en skogshuggare henne och tar hand om den lilla flickan. Det står också att en grå katt vakar över henne. Hon börjar fundera varför det inte finns några bilder av hennes mamma eller några bebisbilder av henne själv. Är hennes pappa, hennes pappa på riktigt? Hon funderar också på hennes katt som alltid strövar runt på taken och som spanar ut genom fönstren. En storm bryter ut och blixten slår ner utanför fönstret och Alvy kastas bakåt av kraften och svimmar. När hon vaknar är det strömavbrott och hennes fönster har gått sönder. Dessutom kommer hennes pappa att åka iväg med sitt jobb. Det ska komma någon och laga fönstret. När han kommer berättar han att blixten har slått ner i någon och den personen har brunnit upp vilket är konstigt. Sedan är hennes katt försvunnen. En eftermiddag i parken ska Alvy och Jenny kolla på en ruin. Då hör hon som en viskning i träden namnet Disa. Jenny börjar kolla runt på internet och börjar förstå att Alvy är en alvprinsessa.

Men det är mörka krafter som vill få tag på Alvy och döda henne och få bort människorna och återställa det som de har förstört. Alvy måste fly från mörkeralver och mansulvar och får hjälp av andra alver. Snabbt måste hon förstå vem hon är och vilka krafter hon har. Jag hoppas fortsättningen på boken kommer snart för den vill jag verkligen läsa. En toppen bok som får högsta betyg av mig. 

Ha en trevlig vecka
kram Nina

Bodygard

"Bodygard" av Katherine Center utgiven av Mius förlag . Svenskt omslag; Daniel Åberg. Bokrecension ; I den här boken får vi följa...