Visar inlägg med etikett thriller. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett thriller. Visa alla inlägg

måndag 23 juni 2025

Tvillinghämnd

"Tvillinghämnd" av Anette Jacobsson utgiven av JW förlag. Bokrecension; Just när livet känns tryggt och skönt, har en pandemi drabbat världen och även Sverige. Benjamin och hans bästa kompis, Marcel, har båda smittats av sjukdomen. Det bidrar till oväntade händelser som omkullkastar Benjamin och hans familjs liv. Plötsligt dyker en kvinna från Benjamins förflutna upp, vilket kommer att ställa till med en hel del kaos. Kvinnan nästlar sig nämligen in i Benjamins familj. Benjamin tycker både kvinnan och situationen känns obehaglig, medan flickvännen, Anja, tycker bara det är skönt med lite extra hjälp. De båda kvinnorna blir snabbt vänner, till Benjamins bestörtning. Benjamin lyckas äntligen övertala Anja, att de ska åka till Italien på semester, tillsammans med adoptivsonen Eddie. På deras resa till Italien fortsätter oförutsedda händelser att inträffa, vilket får paret att vända sig till polisen. De får dock hjälp från oväntat håll. Men vem är det egentligen som ligger bakom alla bekymmer?

Detta är en riktigt bra och spännande bladvändare! Tempot är högt, och det gör att läsningen flyter på i snabb takt. Detta är också den fristående fortsättningen på "Tvillingblod" som jag också läst och recenserat. Vi får även denna gång följa de båda tvillingarna, Benjamin och Fabian. Benjamin lever ett nu vanligt svenson liv. Medan Fabian nästan inte överlever sviterna, från sina skador han ådragit sig i det militära. Benjamins perfekta tillvaron blir kaos, under en sårbar tid. Vad gör man i en sådan situation? Jo man flyr, och det är precis det som Benjamin och hans familj gör. Vi får nu följa familjen från Stockholm, genom Europa, ner till Italien och Frankrike. Oväntade händelser resulterar att Benjamin tar kontakt med sin komplicerade bror. Ska de överbrygga de våldsamma händelser, i det förflutna, som gjorde att de slutade umgås. Och ska de äntligen hittat tillbaka till varandra? Jag gillar hur författaren bygger upp spänningen, och hur hon gestaltar de olika karaktärerna och miljöerna runt omkring karaktärerna. Detta är en berättelse om kärleken till familjen, och om det speciella band som tvillingar har, familjehemligheter, och där hämden inte är allt för långt borta. Även denna spännande thriller får ❤️❤️❤️❤️❤️/5.

Mitt favoritställe ur boken;

Kapitel 6

Klockan var strax efter sju på kvällen när vi gick mit Marcels lägenhet. 

Solstrålarna lyste upp vår annars ganska så mörka gata men den starka vårsolen skulle försvinna bakom hustaken. De ljusa kvällarna hade inte infunnit sig än.

Efter knappt tio minuter var vi framme vid det höga grå stenhuset där Marcel bott. Jag slog vant in portkoden 1923, vilket var året när huset byggts. Gnisslet i den gistna exporten var bekant och som en kär gammal vän som tog emot oss. En unken doft kom från en öppen dörr som ledde ner till husets källarförråd och det hördes höga röster därifrån. Jag hoppades innerligt att ingen granne skulle komma upp från källartrappan och fråga efter Marcel.

Jag skyndade mig fram till den trånga gallerhissen och jagade på Anja och Eddie. Det gnällde judligt i det gamla hissmaskineriet under uppfärden. Vi stod tätt intill varandra. Hissen stannade till med ett ryck och jag sköt upp den rostiga, tröga gallerdörren. När vi klev ut bara några steg från Marcels lägenhet ökade mina hjärtslag. Vi skulle mötas av en tom lägenhet. Pulsen bultade ända upp i huvudet när jag låste upp ytterdörren med darrande hand. Anjas blick var lugn när våra ögon möttes och hon la sin hand på min arm och gav den ett mjukt tryck. 

"Du fixar det här", viskade hon i mitt öra.

Jag nickade, svalde hårt och bet ihop käkarna. 

"Jag vill gå hem", muttrade Eddie och fortsatte med att säga att vi inte borde vara här när Marcel var död.

Axlarna hade sjunkit på honom och underläppen darrade när hans lilla hand tog tag i min. Jag kramade om den mjukt och sa att det var sorgligt att Marcel inte fanns där nu men att allt skulle gå bra. Ett skarpt ljus silade in i hallen från ett fönster i vardagsrummet och ljuset gnistrade i ett metallspänne på en brun cowboyhatt som låg på hatthyllan. Jag visste att Marcel köpt hatten i Texas under en av sina långresor och hade även sett honom i den. Den hade klätt honom. 

Baksidetext; "Nej, ni får inte göra så här!" skrek hon och ögonen glödde. Anja var bestört över Olivias starka reaktion, tyst och tårögd såg hon på den kaotiska scenen. 

Efter en stund av gråt och höga skrik stormade Olivia ut ur lägenheten. Hon drämde igen ytterdörren med enhård smäll.


Hur kunde allt bli så fel? I ett desperat försök att fly från ett kaos hemma reser Benjamin och hans familj till Italien. Men istället hanmar de i ett nytt inferno. När allt verkar hopplöst och förlorat, dyker oväntad hjälp upp - men kommer det att räcka?  


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina

Läs också min recension av "Tvillingblod" här

tisdag 22 oktober 2024

Lilla darling du

"Lilla darling du" av Mons Kallentoft utgiven av Forum förlag. Bokrecension; Vi får följa Elissar som letar efter sin pappa. Hon har tagit sig hela vägen från Egypten till Sverige, för att hitta den man som våldtagit hennes mamma, och samtidigt förstörde mammans liv. Trots att han är hennes far, vill hon hämnas sin mamma. Mannen ska ha jobbat vid svenska ambassaden i Kairo vid tiden för våldtäkten. Vic har gjort en lista på de män som kan vara aktuella. Det är nu upp till Elissar och hennes vänner att hitta dna av rätt man som matchar hennes. Samtidigt lär den muskelsjuke Vic upp Elissar för att hon ska kunna ta över hans rörelse, efter att han gått bort. Han har nämligen upptäckt att hon är ett matematiskt geni. Vic har så ont, och det enda han vill är att dö, men inte förren Elissars pappa är funnen. Poliskomissarie Leo Madvig försöker lös fallet med två misshandlade diplomater. Han kommer sanningen allt närmare. Kommer han lösa fallet innan någon mer råkar illa ut? Någon vill dessutom inte att han ska lösa fallet. Samtidigt befinner hans gravida flickvän i Paris och ska snart föda. 

Detta är den tredje delen i serien Underdog. Jag har tyvärr inte läst de föregående delarna av serien, eller något annat av författaren. Jag älskar titeln på denna boken, men huvudpersonen är allt annat än en darling, tvärt om. Den unga kvinnan, Elissar, som är huvudpersonen, är en riktigt bad ass till kvinna! Vi får följa Elissar både i nutid tillika i dåtid på ett bra sätt. Hon drar sig inte för att gå lite längre, för att nå sitt mål. Vi får följa hennes historia om vad som hänt under hennes resa till Sverige, och händelser i hennes uppväxt, som gjort henne till den person hon är idag. Samtidigt får vi följa några av personerna runt henne. Det är en udda samling färgstarka karaktärer, och jag gillar dem alla! Karaktärerna är bra beskrivna och man får följa deras tankar och känslor på ett bra sätt. Det är ett raskt tempo i boken, som för handlingen framåt i en bra takt. Det händer saker hela tiden och man vill bara läsa vidare. Jag sträckläste boken för att den var så otroligt bra och spännande. Jag läser gärna mer av författaren. Boken får ❤️❤️❤️❤️❤️/5.

Mitt favoritställe ur boken;

22

Elissar sitter näst längst bak i bussen, och bussarna i det här landet är rena lyxfarkoster. 

Sätena är mjuka, det grå golvet är förvånansvärt rent, och det doftar kemi, inte svett och kroppsexkrement och tobak så de gamla stötiga Scaniabussarna alltid gjorde i Kairo; de dörrlösa passargerarskeppen som som sprutade ur sig avgaser svarare än en kongolesiska natt. 

Det kommer ett sms från Vic. 

Bom på alla de senaste proven, ingen av dem är din far. 
Satan, eller bra? Eller vad? Hon vet inte vad hon ska känna, ett ögonblicks ånger för att hon gick så hårt åt Samir Larsson, eller vad? 

Hon hade det på känn, men kunde inte veta. Hon hinner med båten i Stavsnäs. 

En liten motorbåt som bara tar tjugo passagerare och däckmannen frågar henne om var hon ska av, biljetten löste hon i en automat vid kajen. 

"Havsala", säger hon, och han nickar, verkar inte ta särskild notis om det. Hon har klätt dig som en turist, så gott det går, gymnastikskor, en magväska, en keps, och en vindjacka och stora solglasögon. 

Det är fullt på båten. 

Solbrända människor som alla verkar ha det gott ställt, och är på väg ut till sina sommarställe. Linnetyger, dyra telefoner, barn i matchande outfits. Picknikkorgar, vinväskor med mycket vadd på sidornaför att skydda säkert dyra droppar. 

Är det här insidan? 

Vill jag ha det, bli en av de här? 

Nej. 

Jo. 

Jag kanske kan prova? Jag och Johan kanske kunde ha blivit som de? 

Men allt är som en avlägsen dröm, hon vet det, när hon känner illamåendet sprida sig upp från vågorna till gommen, och fem stop till, en timme på båten, och klarar jag det utan att spy? 

Hon blundar. 

Blev inte sjösjuk den stormiga natten på Medelhavet, det gällde livet då, kanske stängde kroppen ner, men det gäller livet nu också. 

Fast inte på samma vis. 

Den här båtfärden är en del av samma resa egentligen, har samma mål. 

Baksidestext;

När en diplomat överfalls på Lidingö och en annan misshandlas brutalt på Södermalm i Stockholm, är kriminalkommissarie Leo Madvig den enda som genast ser ett mönster. Men klockan tickar, och för att förhindra en eskalerande våldspiral måste han hitta förövaren. 

Samtidigt förbereder sig den muskelsjuka dataexperten Vic för att dö, och ser din efterträdare i matematikgeniet Ellisar. Hon har en enda drivkraft i sitt liv: att ta reda på vem som är hennes pappa, Mannen som våldtog hennes mor, för att kunna döda honom. Vid sin sida har hon Lulu, och deras jakt leder dem rakt ut i Europa, in i samtidens svartaste mörker. 

I Paris är Leos flickvän Nadia gravid med deras första barn, men det svårlösta fallet håller Leo sömnlös. Och snart är utredningen farligt nära honom själv och hans älskade. Vad är tillåtet i kärlekens namn? 


Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

tisdag 13 augusti 2024

Förlorad

"Förlorad" av Maria Ahlqvist Ruokolathi utgiven av Modernista förlag. Bokrecension; Linda och Karin har varit vänner sedan grundskolan. Men nu har det börjat skava mellan dem. Karin har nämligen utpressat Linda under många år, på grund av en händelse för flera år sedan. Linda bor numera i skogen och vill mest vara ifred, då Karin oväntat kommer på besök. Under en promenad i skogen blir de ovänner och Karin hotar att berätta sanningen. Så när Linda får chansen, att göra sig av med Karin tar hon den. Karin halkar ner för ett stup, och Linda måste välja om hon ska rädda sin vän eller inte. När hon låter sin vän falla tänker hon inte på konsekvenserna. Bara att hon inte vill bli avslöjad, och att Karin måste försvinna. Två går in i skogen, men bara en kommer tillbaka. Hur ska Linda lyckas klara sig ur den knipa hon har försatt sig i? Snart börjar Karins anhöriga söka efter henne, hemma hos Linda, och Linda får hitta på lögner och ju mer hon ljuger ju värre blir det. Hon trasslar snart in sig i sin väv av lögner. Snart är också polisen inkopplad, och snaran dras åt allt hårdare runt Linda. Plötsligt hittas Karin vid liv, men svårt skadad, och Lindas oro ökar. Hur ska det gå när man väcker Karin ur den koma hon befinner sig i. Kommer hon att sätta dit Linda? När Lindas frihet hotas, måste hon ta alla möjligheter hon kan, för att få behålla den. 

Detta är författarens andra bok, men jag har inte läst den första. Den här boken är väldigt läsvärd tycker jag. Den här boken är så otroligt spännande från början. Ju mer jag läser, ju svårare har jag att lägga ifrån mig boken. Kapiteln är lagom långa och boken har ett bra driv. Jag finner sympati för huvudpersonen ju mer jag läser, och hennes historia rullas ut. Jag förstår att hon tillslut får nog av sin vän. Deras förhållande är verkligen giftigt. Jag tycker ju att de borde gått skilda vägar för länge sedan. Deras vänskap är kantad av svek och avundsjuka. Linda lever under ständig hot, om att bli avslöjad av Karin. Boken känns både välskriven och trovärdig och miljön är väl beskriven. Huvudpersonen är beredd att göra vad som helst, för att få behålla sin frihet. Hon intalar sig också att hon handlar rätt, på sitt egna förvridna sätt. Författaren beskriver huvudpersonens tankar och känslor på ett bra sätt, som är relevant för historien, och hur hon motiverar sina handlingar. Jag läser gärna mer av författaren. Boken var riktigt spännande, så den får ❤️❤️❤️❤️❤️/5.

Mitt favoritställe ur boken;

19

Besviken över misslyckandet går jag hem. Jag kunde bara se på medan kopplet bytte hand. Svär över min otur. Fortfarande med geväret över axeln borstar jag hjälpligt av kläderna från löv och jord. Det har gått hål på ena knäet och huden är skrapad. Egentligen vill jag vända och vänta på att Olle kommer tillbaka från Tidsand. Möta honom i köket med laddat gevär. Kräva att han ska ge mig en förklaring. För visst var det mitt namn jag hört? Nu i efterhand är jag inte lika säker. Men samtidigt vill jag inte att Olle ska veta att jag tjuvlyssnat. Att jag varit inne i huset. 

När jag närmar mig stugan är det som om jag kan vädra en förändring i luftens sammansättning. Så tyst jag kan tar jag mig fram på stigen, lyssnar mot huset. Det står en bil parkerad utanför stugan. Det är definitivt ingen polisbil, som jag först befarade, utan en vit skåpbil stripad med Tidsand Rörmokare. 

Dörren står öppen. 

Jag hör ljud innifrån som skvallrar om att någon är i huset. Polisen har varnat för stölder i fritidshus och båthamnar. En liga från Baltikum som stjäl vad de kan komma över. Det finns inte mycket värt att stjäla i mitt hem men jag vill inte bli av med min dator eller de smycken jag har kvar efter mamma. Jag slås ännu en gång av att jag är helt ensam här ute. Även om det finns andra hus i området ligger de för långt bort. Ingen skulle höra mitt rop på hjälp. Det enda jag skulle åstadkomma vore att förvarna den som är i huset. 

Jag letar i fickan efter telefonen men minns att jag lämnade den hemma. Täckningen i skogen är ändå urusel och jag ville inte riskera att tappa bort telefonen. Det är alldeles för dyrt och krångligt att fixa en ny. 

Geväret väger tungt mot axeln. Som en påminnelse om vem jag är. En stark och självständig kvinna. Vem som än är i huset ska få ångra sig. 

Jag ställer mig med ett knä i backen och laddar vapnet. Lyssnar efter ljud. Om det är en inbrottstjuv tar han verkligen god tid på sig. Kanske är det en rörmokaren som gått fel och som just nu är i full färd med att fixa avloppet. 

Jag skrattar för mig själv fastän jag borde vara rädd. Men rädslan vill inte infinna sig. Med en blick mot himlen står jag utelämnad åt omständigheter och sammanträffanden. Oplanerade möten och oavsiktliga handlingar. Det dom händer sker, oavsett vad jag gör för att förhindra det, och så har det alltid varit. Kenneth var ett sådant sammanträffande, som jag misstog för ödet. Jag var ung och naiv. Ett oplanerat möte ledde till en oavsiktlig handling, men han hade sig själv att skylla. Kenneth öppnade mina ögon. Utan honom hade jag fortfarande bott mitt i staden och stressat ihjäl mig bakom ett skrivbord på ett alltför luftkonditionerat kontor. 

Baksidestext;

De har varit vänner sedan grundskolan, Karin och Linda, och de har delat det mesta: arbetsplats, män och en öderstigen hemlighet. Men vänskapen har surnat. Linda har under flera år låtit sig utpressas av Karin och hon börjar få nog.

Under en promenad i skogen går de båda väninnorna vilse och får tillbringa natten i skydd av en utskjutande klippavsats. När morgonen gryr har allt förändrats. De befinner sig vid Änkestupet- den branta klippa där änklingar sägs ta sina liv för att förenas med sina älskade - och när Karin halkar tvingas Linda ta ett snabbt beslut. Ska hon hjälpa sin vän upp, eller ska hon låta henne falla?


Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

måndag 21 augusti 2023

Ransome Time

"Ransome Time" av Lena Karlin och Åsa Schwarz utgiven av Hoi förlag, Hoi publishing. Detta är Lena och Åsas andra gemensamma bok. Jag har tyvärr inte läst deras första bok. Clara Sjöberg sitter på ett tåg, och pratar med en mamma och hennes två barn. Precis klockan tre frontalkrockar man med ett annat tåg, och det resulterar i flera dödsfall. Clara klarar sig med lindriga skador. Samtidigt sker det flera olika allvarliga händelser runt om i Sverige. Tunnelbanan står still och ett flygplan kraschar, samtidigt som börsen stannar. Alex Lindhage från säkerhetspolisen, får ett svårt fall att lösa på sitt bord. Alex tar Clara till hjälp för att lösa fallet, och förhindra ytterligare katastrof. Strax ser man ett inlägg på Twitter där någon som kallar sig TimeLord kommer med ett utpressningskrav. Får personen, eller organisationen, inte den summa den begär, kommer ytterligare händelser att inträffa. TimeLord har satt en tid när nästa attentat kommer att ske. Klockan tickar fort...

Med tanke på den höjda terrornivån just nu i Sverige känns denna bok väldigt aktuell. Hela vårt system styrs av datorer och vem som helst med rätt kunskaper om datorer, kan lätt få tillgång till vårt system och hacka det. Vårt system känns väldigt sårbart, med tanke på hur lätt TimeLord lyckas mixtra med det, och ändra tiden, så att katastrofen kan inträffa. Boken känns väldigt realistisk och välarbetad, och en liknande händelse skulle kunna inträffa inom en snar framtid. Vi har ju sett flera myndigheter mm, som blivit hackade de senaste åren. I den här boken är det tiden, som har stor betydelse för berättelsen och hur viktig den är, att den är synkad. Jag gillar också att boken innehåller en liten kärlekshistoria samtidigt, för Alex och Claras känslor för varandra börjar växa ju mer de umgås. Läs gärna denna tankeväckande spänningsroman. Boken får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favoritställe ur boken;

Clara

CLARA SVARADE NÄR det ringde, hörde Alex röst och förstod genast att något måste ha hänt. Tom skulle inte dyka upp idag, berättade han med andan i halsen. 

-Jag hinner inte prata så mycket nu, fortsatte han, men du kommer säkert snart få reda på det ändå, för vi ska ha en presskonferens. Om du kollar på Twitter ser du att vi har fått ett hot. 

Clara klickade upp Twitter på sin dator medan hon fortfarande hade honom i luren och såg genast vad han syftade på. Hon associerade till dekaler och tardisar, och doft- och synminnen från tonårens videokvällar vaknade. Var det bara hon som gjorde kopplingen eller tyckte han kanske att den var oviktig? 

-Personen kallar sig alltså TimeLord? 

-Ja.

-Ett doktor Who-fan, med andra ord.

-Doktor Who? Det känner jag igen, men vad...

-En tv-serie som har gått i evigheter, ända sedan sextiotalet. Brittisk Scence fiction. Huvudpersonen Doktor Who är en timelord. En sorts tidsresenär, om vi inte ska gå in på detaljer. Jag ska tvinga dig att titta på den någon gång. Hjalmar gillar den också. 

Det blir tyst en stund i andra luren.

-Intressant, sa Alex till slut. Jag vet inte vad det har för bäring på det här, men alla faktorer är värda att ta med i helheten. Och jag tittar gärna på tv hemma hos dig någon gång, för övrigt. 

-Det låter bra. Clara blev varm om kinderna. De lade på och Alex stressade antagligen vidare till allt han måste ta tag i nu.

Hotet i sig var så otäckt och absurt att det gav Clara kalla kårar. Synerna från tågolyckan kastade sig över henne. Vagnarna som tryckts ihop som gamla konservburkar, skriken, doften av bränt gummi och den gamla kvinnans oseende blick. Skulle det hända igen?

Men om man skulle stänga ner samhället, som TimeLord hotat med, måste det ske på många ställen, vilket skulle innebära att fler människoliv gick till spillo. Det var klart att det gick, om man visste hur man gjorde. Och uppenbarligen visste den här Doctor Who- fantasten det. 

Clara försökte skaka av sig olustkänslan och minnena och istället tänka på Heinrich pärm som fortfarande låg oöppnad på bordet framför henne. Men det var svårt, mycket svårt.

Baksidestext;

Exakt klockan tre frontalkrockar tåget som robotikprofessor Clara Sjöberg sitter på. Vid samma tidpunkt sker en rad allvarliga incidenter runt om i Sverige- ett flyg kraschar, tunnelbanan står still och börsen stannar. Ingen kan förklara varför och det ser ut att bli en svår utredning för säkerhetspolisen Alex Lindhage. 

Han tar hjälp av Clara som han sammarbetat med tidigare. Deras outforskade känslor för varandra växer sig allt starkare, samtidigt som utredningen fortgår och hotbilden eskalerar. 

På Twitter kommer utpressningskrav från någon som kallar sig TimeLord. Det visar sig snart att personen, eller organisationen, bakom pseudonymen har kontroll över något som påverkar stora delar av samhället. Klockan tickar snabbt mot katastrof, om inte Clara och Alex kan stoppa TimeLord innan nästa attentat. 


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

onsdag 25 januari 2023

En ärlig lögn

"En ärlig lögn" av Tarryn Fisher, utgiven av HarperCollins förlag. Rainy har ett förflutet som hon inte pratar om. Hon har tillbringat en del av sin uppväxt i en sekt. Taured styr sina sektmedlemmar med hård hand. De tvingas arbeta hårt och de tvingas till att fasta. Rainy är trotsig och vill inte foga sig. Då blir hon straffad och utsatt för grymma övergrepp. Hon och hennes mamma gör ett rymningsförsök, men de kommer inte långt. När Rainy tillslut lyckas ta sig där ifrån, försöker hon skapa sig ett nytt liv. Men hon är hela tiden rädd för att Taured ska hitta henne och ta henne tillbaka. Nu har hon hittat en fristad och en man som hon älskar. Dock verkar hennes nya väninnor inte tycka om henne. Trots det bjuder de med henne på en tjejresa till Las Vegas. Hon vill inte åka men låter sig övertalas. Det som skulle bli en trevlig resa visar sig bli en mardröm istället, när det förlutna kommer ikapp. Det går inte att fly sitt förflutna. Det kommer förr eller senare ikapp.

Detta är den första boken jag läst av författaren och jag blev fast i boken från första sidan. Jag läser gärna mer av henne. Det är en väldigt tankeväckande bok. Vi får följa Rainy i dåtid samt i nutid. Vi får följa hennes liv som medlem i en sekt. Och hur hennes liv där, påverkar henne på olika sätt i nutid. Det är hemskt att en enda man kan få så mycket makt. Taured som är sektens ledare, är väldigt manupilativ i sitt sätt och hjärntvättar de runt sig. Han lyckat ta ifrån dem sina ägodelar med hjälp av utpressning och straff om de inte gör som han säger. Det är en fruktansvärd tillvaro de måste stå ut med. Och ingen i omgivningen som har insyn i hur de blir behandlade förekommer heller. Allt ser ju bra ut från utsidan.  Författaren har lyckat klämma in spännande tvister i historien, och slutet på boken är så otroligt spännande, att jag inte ville släppa boken ifrån mig. Man blir både förfärad och arg, på grund av hur de har det i sekten. Speciellt hur barnen blir behandlade. Denna spännande thriller får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favorit ställe ur boken;

NU

Hon ville inte ljuga för honom när hon redan utlämnat så mycket av sanningen, så när Grant tog upp tjejresan igen medan de åt middag i Seattle drack Rainy djupt ur vattenglaset och beredde sig på ett gräl.

"Stephen nämde att du kanske ska följa med på resan. Att du funderar på det, enligt Tigerfruarna." Han lät en aning hoppfull.

Rainys hand stannade mitt i luften. Hon sänkte gaffeln i stället för att ta en tugga till av maten och suckade.

"Nej, faktiskt inte. Jag sa klart och tydligt till dem att jag inte skulle följa med."

Grants min var... inte nedslagen, utan värre än så. Besviken.

"Varför bryr du dig så mycket om vad jag gör den helgen? Du kommer att vara över tusen mil därifrån."

Hon svalde ett ostron och slickade sältan från läpparna.

"Jag kommer att vara onåbar större delen av resan.

Så fort vi landar åker vi till kontoret i Tokyo och sitter i möten hela dagen. Det skulle kännas bra att veta att du... inte är ensam."

Hon hörde hur väl han valde orden och det störde henne. Koppla bort feministen en stund och lyssna på honom, sa hon till sig själv. Hon lyfte gaffeln och fyllde munnen med sallad tills hon inte kunde säga något.

"Enligt väderleksrapporten ska det snöa och jag gillar inte att du är ensam där uppe. Om strömmen går kan du ändå inte jobba. Du kommer inte att se handen framför ansiktet."

Hon visste att det stämde. Hon sneglade på Grant medan hon tuggade, fortfarande irriterad. Det var trevligt att bli omhändertagen, men mindre trevligt att känna sig kontrollerad. 

Från baksidan;

FÖRSÖK INTE FLY-DET SOM LIGGER BAKOM KOMMER ALLTID IKAPP

Rainy har lämnat sitt gamla liv och bor sedan en tid tillbaka i en stor villa uppe i bergen. Omgiven av tallar och en konstant dimma har hon hittat sin fristad- ett nytt liv där hon kan glömma det som varit.

När hon motvilligt går med på att åka på en tjejresa till Las Vegas förväntar hon sig vilda partykvällar med cocktails och kasinon- att hennes väninna skulle försvinna ingick inte i planerna.

Därefter följer en skräckfylld tillvaro som gränsar till en fullkomlig mardröm. Hon inser att hon måste göra upp med sitt förflutna för att rädda sin vän-och sig själv.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

lördag 17 december 2022

Tvilling blod

"Tvilling blod" av Anette Jacobson, utgiven av JW förlag. Detta är författarens debutroman. Boken handlar om de båda tvillingarna Fabian och Benjamin. De har båda vuxit upp i en miljö kantad av våld och svek. Gjorde den ena pojken något fel, blev den andra brodern bestraffad på samma sätt. Fabian har blivit grym och hänsynslös, medan Benjamin är god och har tagit vårdnaden om Fabians son Eddie. Benjamin gör allt för att ha så lite kontakt med Fabian som möjligt. Benjamin lider av återkommande mardrömmar. Han går i terapi för att bearbeta svåra händelser som skett i barndomen. Tillsammans delar de båda tvillingarna en mörk familjehemlighet. Benjamin och Eddie bestämmer sig för att de ska åka utomlands över julen. Resmålet blir Thailand. Då bestämmer sig Fabian, som är soldat i den Franska främlingslegionen, för att resa dit för att träffa sin son. Han talar om sina planer för framtiden. De vill Benjamin göra allt för att stoppa. Kanske vore det bättre för alla om Fabian inte fanns?

Kan någon verkligen födas ond? Eller är ondska ett resultat av en dysfunktionell familje situation? Här har vi i alla fall en historia med två tvillingpojkar. De har samma föräldrar och samma uppväxt, men den ena har blivit ond och den andra god. De båda tvillingarna lever som vuxna helt olika liv. Vi får följa historian genom Benjamins tankar om hur han har upplevt barndomen med sin oberäkneliga tvilling bror. Många händelser har satt djupa spår. Man kan förstå att Benjamin önskade att sin bror inte fanns. Men han låter tankarna stanna därvid. Mitt i all spänning finns även Benjamins kärlek till sitt barn och sin familj. Barndomen till trots har Benjamin ändå fått förmågan att ge kärlek. Författaren har lyckats beskriva de båda brödernas olika karaktärer på ett bra och realistisk sätt. Historian och de båda brödernas öde fångar mig från första stund. En riktigt spännande bladvändare med andra ord. Denna thriller får ❤❤❤❤❤/5.

Favoritställe ur boken;

Kapitel 15

Sorlet och dofterna från restaurangen nådde ända upp till vår balkong.

Det klirrade när hotellpersonalen dukade upp till frukost och söta dofter av vanilj och jasmin spreds i luften. Den thailändska morgonsolen sken in på balkongen och palmbladen bildade ett spännande skuggmönster på golvet. Eddie sov fortfarande. Jag lutade mig ut över balkongräcket och såg ner på poolen. Det turkosblå vattnet glittrade och det såg ut som om det kallade på mig. Kunde inte ha varit en bättre start på dagen. Trots oron över samtalet med Fabian hade jag sovit ovanligt gott när jag väl somnat. 

Kanske var det nattläsningen av Obamas memoarer som skingrat mina tankar? Ingen julångest i alla fall trots att det var julaftonsmorgon. Jag kände mig redan hemmastadd i vårt välordnade hotellrum. Bara det här att få städat en gång om dagen var lyxigt.

Vi hade hunnit med mycket under de närmaste dagarna. Träffat Mette och haft en fin stranddag tillsammans. Besökt en djurpark och en spännande marknad i grannbyn där jag fyndade varsitt par ljusbruna handgjorda skinnsandaler till oss. Jag köpte även en fyrtio centimeters hög buddha i trä som Eddie omedelbart tog till sitt hjärta. När vi kom hem från marknaden bar Eddie in buddhan i vårt sovrum och ställde den vid fotändan av sängen. Därefter satte han på den sin röda keps med en vit Coca-Cola-logga. Det såg helt galet ut. För att toppa galenskapen lutade han sin blå pluschbjörn mot den. 

"Dom är bästa kompisar", sa han till mig och puttade ihop dem mot varandra. 

"Det syns, dom verkar gilla varandra", höll jag med och fick bita mig i kinden för att inte börja skratta. 

"När vi är i poolen kan dom leka", sa han och dunkade buddhan lite uppmuntrande på det påklädda huvudet. 

"Jätte bra idé", svarade jag och fick vända ryggen till för att inte visa att jag skrattade.

Från baksidan;

Han räckte över den sovande babyn till mig. "Jag dränker honom annars. Ingen annan än du får ta hand om honom. Du har hans öde i din hand!"

Det fanns inget annat val för jag visste att Fabian var i stånd att genomföra precis allt han sa. Sådan var han, min tvillingbror.

TVILLINGBRÖDERNA Benjamin och Fabian växte upp i ett lugnt villaområde i Saltsjöbaden. Men innanför väggarna på det välskötta huset utspelade sig mardrömslika scener och hemligheter som för alltid länkar dem samman. 

Som vuxen lever Benjamin ett ordnat familjeliv och försöker ha så lite kontakt som möjligt med sin tvillingbror som är legosoldat i Franska främlingslegionen och oftast ute på slagfältet i något blodigt krig. 

Under Benjamins semester i Thailand dyker Fabian spontant upp och kräver att få tillbaka sin son-det barn som han låtit Benjamin ta hand om och uppfostrat från att han var baby. Ett blint raseri och en beslutsamhet väcks hos Benjamin för han vet vem Fabian är och vilka faror det skulle innebära för sonen. Han får oväntat stöd från en ny bekantskap och kanske vore det bäst för alla om hans tvillingbror inte fanns längre? 

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kramar  Nina

fredag 8 juli 2022

Spel

"Spel" av Anna Roos utgiven av Modernirista förlag och LB förlag. Sol arbetar som Croupie i USA. Hon är en helt vanlig tjej som levt med sin mentalt instabila mamma, medan tvilling brodern levt med deras pappa, sedan föräldrarna skilde sig. Sol vill inte ha kontakt med sitt förflutna, så därför har hon lämnat Sverige. Sol hade aldrig tänkt återvända dit. Men när hennes tvillingbror tagit livet av sig beslutar hon sig för att ta reda på vad som verkligen hände, och varför. Hon tar arbete i biblioteket på Handelshögskolan där brodern var elev. Snart hittar hon andra elever med samma tatuering, hon upptäckt att hennes bror hade. Hon blir snart indragen i sin brors grupp där man spelar ett spel. Förloraren får sina innersta hemligheter exponerade. Samtidigt som hon tar del i spelet läser hon sin brors dagboksanteckningar och får en inblick i hans liv. Brodern vet också massor om sina spelkompisar.

Jag gillade omslaget till boken, väldigt coolt. Vi får följa Sol till en värld av lyx och flärd, men också mörka, dolda hemligheter. Kommer de upp till ytan kan hela tillvaron raseras. Men spelarna använder detta för att få bort sådanna som står ivägen för dem på olika sätt. Författaren beskriver livet som student och klasskillnaderna mellan Sol och de andra på ett realistiskt och målande sätt. Jag gillar att huvudpersonen Sol är kaxig och utmanande. Hon har ett udda, men häftigt namn. Samtidigt som hon försöker hitta orsaken till sin brors död försöker hon hjälpa sin kompis, Jossan som lever i ett destruktivt förhållande. Jag gillar att svaret inte är givet på förhand och svaret om vad som verkligen hände med brodern det verkligen inte som man tror. Man får sig en överraskning i slutet av boken. Jag vill verkligen läsa mer av författaren. Boken får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favoritställe ur boken;

"Och nu?" säger jag när vi kommer ut från stället. 

"Vet inte, finns det någon bra plats där vi kan prata ostört?" 

Erik stoppar ner händerna i jackfickorna. Han har klätt ner sig något sedan förra besöket, dock utan effekt. Ingen som står i krogkön skulle få för sig att be honom om en cigg, eller tro att han var på väg till någon av de paranbolbeprydda höghusen längre ner på gatan. 

"Jag behöver komma hem, så om du vill kan du hänga med till brorsans ställe."

"Jag vet inte." Han ser obekväm ut och jag förstår honom. Att bo i Gustavs lägenhet är allt annat än avslappnande. Det är som om han finns där men ändå inte. 

"Du skulle kunna bo hos mig i natt." säger han.

Jag tappar andan. Orden kommer ut rakt, enkelt och kört, men hela jag protesterar. Vågskålen faller över i Eriks favör. Jag minns förra gången han bjöd med mig hem, och känslan av underlägsenhet kryper upp till ytan. 

"Helst inte", säger jag och ser hur han smilar. 

"Och varför inte det?" 

"Jag vill inte riskera att bli ingift, dina föräldrar verkade bara så förälskade i mig förra gången."

"Du behöver inte vara rädd, jag tror faktiskt de siktar lite högre, och förresten är de bortresta." 

Kommentaren borde få mig att slå i taket, men istället hör jag bara de tre sista orden. Jag är orolig för att han ska få mig ur balans, och trigga den del av mig som jag har svårt att kontrollera. 

"Eller du kanske är rädd att du inte kan uppföra dig i mitt sällskap?" lägger han till och avgör därmed saken.

"Kör till, men den här gången förväntar jag mig att du håller dig till din del av överenskommelsen. Nu vill jag veta vad det är för skit ni pysslar med."

Han nickar och öppnar dörren åt mig. "Visst, det är inte som om vi har något gemensamt att prata om."

Vi sitter i köket, ett paradis för den som är intresserad av mat. Spisen, som förmodligen är importerad direkt från Italien, ser provocerande oanvänd ut. Skåpsluckorna är äggskalsfärgade och inte för att fru Mainheim tillbringar merparten av sin tid bolmande d den vackert kopparfärgade spiskåpan. Jag lägger ifrån mig mobilen och tar vinglaset Erik sträcker mot mig. 

Christinas flickvän har gjort ett inlägg på Facebook i stil med: Din mamma ringde och frågade om vi skulle äta middag i nästa vecka. Han har inte svarat, och om jag inte maniskt förföljt honom på internet  hade jag inte ens vetat att hans föräldrar skulle komma på besök. 

Från baksidan;

Sol lämnar Sverige och svär på att aldrig komma tillbaka. Men när hennes tvillingbror Gustavs kropp hittas i Årstadsviken och hans död avskrivs som självmord återvände hon motvilligt. Men ett fingerat CV får hon anställning vid Handelshögskolans bibliotek. I korridoren träffar hon Erik, studenten som är lite bättre än alla andra och har en likadan tatuering som den hon sett på sin brors döda kropp.

Sol drog nitlotten redan vid födseln. Medan Gustav växte upp på gåslever i deras pappas nya hus på Lidingö blev hon kvar i förorten med sin mentalt instabila mamma. Och om hon har haft svårt att behålla sitt jobb, har hennes bror snarare haft problem med vilket han ska välja efter sin examen från Handelshögskolan. 

Vad var det egentligen som hände Gustav? Jakten på svar tar Sol djupare in i hans värld. Ur sprickorna i den putsade fasaden börjar sanningar sippra fram, och Sol dras in i ett spel där bara slumpen avgör vem som är vinnare och vem som är förlorare.

Ha en fortsatt trevlig fredag!

Kram Nina 

onsdag 20 april 2022

Parmiddagen

"Parmiddagen" av Martin Österdahl, och utgiven av Bookmarkförlag. Ebba och Marlon är två tonåringar som är kära i varandra. De har bestämt att deras föräldrar för första gången ska träffa varandra, under nyårsafton på nyårsmiddag. Trots att det hänt saker på jobbet, som bekymrar Lisa ställer hon ändå upp. Narkotikaklassade läkemedel, har blivit stulet, och man har troligtvis använt hennes passerkort. Det låg i hennes väska som blivit stulen under ett inbrott i hennes bil. Snart samlas de tre paren för att äta middag tillsammans. Men föräldrarna till pojkvännen är inte helt obekanta för Lisa. De har ett förflutet tillsammans som sträcker sig arton år bakåt i tiden. Vi får följa Lisa och hennes man genom Ivf försök och kraschade relationer, och svek. Samtidigt får man följa de tre paren genom sitt nyårsfirande under kvällen, från fördrink, fram till avec efter midnatt.

Jag har inte läst så mycket thriller förut, men den här boken tyckte jag var väldigt spännande och lättläst. Från första sidans makabra inledning till upplösningen på slutet, fångas man av handlingen. Boken är välskriven och handlingen är trovärdig. Jag tycker att intrigen och upplägget är briljant. Hur denna kväll slutar får man ta del av i början av boken, då Nacka polisen hittar två döda kroppar i en pool, i ett av de finare kvarteren. Men inte hur de hamnat där, och varför. Karaktärerna är osympatiska och manipulativa. Under kvällen kommer även en sjutton år gammal hemlighet upp till ytan. När människor som inte tycker om, och litar på varandra samlas och dricker för mycket, kan det bara gå fel. Då är katastrofen ett faktum. Den här spännande thrillern får ❤❤🧡❤🧡/5.

Mitt favoritställe ur boken;

Färjan guppar över det korta avståndet som skiljer Nacka från Djurgården. Sjön är krabb, uppriven av båttrafiken som aldrig upphör vid Stockholms inlopp. Lisa trotsar den kalla höstluften och står ute på däck. Det är en molnfri, klar dag. Solen lyser upp lövträdens skiftande färger i rött, gult och brunt. Mikael hade tillslut lyckats hitta någon som ville ta sig Anna projektet med att anlägga en pool vid den branta sluttningen ner mot Jälarsjön. Sedan han en morgon vaknat upp med idén att ha en infinitypool på den trånga ytan mellan husväggen och branten hade han inte kunnat släppa den. Ingivelsen var så typiskt för honom. En plötslig, triumferande upptäckt, något som fullbordade vad som innan varit ofullständigt, ett genidrag. Poolen skulle ligga så nära huset att man kunde doppa tårna från gillestugan. Den var skillnaden mellan ett ordinärt och och ett exceptionellt hus. Terrassen utanför vardagsrummet på övervåningen skulle hänga ut över poolytan. Utsikten ett ändlöst vattenflöde mellan poolens yta och sjön nedför backen. 

Fem entreprenören hade redan avböjt uppdraget. Risken för ras ner mot slänten var för stor. Enligt Mikael var det en svenne banan-inställning. Hade de inte sett huset i Beverly Hills? Han hade skickat internetlänkar, klippt ut bilder från arkitekturtidningar. Han gav aldrig upp när han såg en möjlighet. Besväret och kostnaderna fanns inte i hans ekvation. Men det fanns gränser för hur mycket hon orkar.

Hon önskade att hon var mer spirituell, som Camilla. Att hon kunde se livet som ett evigt kretslopp, där gränserna mellan de levande och de döda suddas ut. Där inte slutet på livet var så förbaskat definitivt. 

Camilla säger att allt i livet är ett val. Fråga universum och universum svarar. Ställ dina energier mot det du vill ska ske. Lisa hade aldrig försökt sig på det.

Från baksidan;

Tre par. Två familjer. En katastrofal middag.

Det är tidig nyårsdagsmorgon när Nackapolisen möts av en makaber syn i ett av de ståtligare hemmen. I botten av den uttömda och vinterstängda poolen  ligger två nakna, förvridna kroppar. 

Kvällen innan har ett förälskat tonårspar planerat att låta sina föräldrar träffas för första gången. Lisa Kjellander älskar sin enda dotter Ebba över allt annat och ställer upp på sin dotters önskan om en gemensam nyårsmiddag, trots att det är kris på jobbet och äktenskapet skaver. När sällskapet väl samlas försvinner illusionerna om en lyckad kväll. Runt det dukade bordet väcks minnen av en gammal oförätt till liv-och snart skenar händelserna mot det oåterkalleliga slutet. 

Ha en fortsatt trevlig dag!

Mvh Nina 

tisdag 15 mars 2022

Alex Storm-Krigsvindar

Jag har läst den femte boken om Alex Storm-Krigsvindar. Skriven av Leffe Grimwalker. Boken är utgiven av Bokfabriken. Den kriminella världen är verkligen komplicerad. Man kan aldrig veta vem som är vän eller fiende. Alex Storm vill skapa fred mellan triaderna, som startade krig med honom då han blev drakhuvud för sin halvbror Peters triad. Samtidigt får vi följa den föräldra lösa Jackie Chan som hamnar i den kriminella världens klor, då han vill kunna ge sin farmor hennes diabetes medicin. Vi får även följa Lee Tzu som blir uppfostrad i en hemlig sekt som styr det mesta av världen. Den är flera århundraden gammal. Alex Storm har bara en sak han måste göra. Hämnas på sin halvbror Peter för mordet på hans tre barn.

Detta är en genre jag normalt inte bruka läsa, men jag tyckte verkligen den var riktigt bra. Jag drogs med i det snabba tempot, från första sidan. Jag skulle gärna läsa de fyra första delarna också. Denna fartfyllda thriller, har allt en thriller ska. Den är spännande men lättläst, och med en liten romantisk tvist, men även lite humor. Speciellt när Peter upptäcker vem Helena Tan verkligen är. Jag gillade tanken på den urgamla sekten som styr det mesta av världen. Tyvärr rekryterar, och tränar man barn från de är tre år gamla. De äger inte sina liv. Det gör sekten. De borde själva få välja. Karaktärernas tankar och känslor känns realistiska och trovärdiga. Brutala, men ändå kan de känna kärlek och omtanke för dem som de bryr sig om. Miljöbeskrivningarna känns också detaljerade. Jag gillade speciellt Lily Rose. Hennes karaktär var väldigt intressant och cool. Bara för att boken fångade mig och jag blev sugen på att läsa de fyra första böckerna, får boken ❤❤❤❤❤/5 av mig.

Mitt favoritställe ur boken;Lika försiktigt som deras första kyss för Alex Lily Rose hårslinga åt sidan. Lägger den bakom hennes öra och lutar sin panna mot hennes. De andas i takt med varandra. Flyttar energin mellan sig tills den är helt i balans.

De sitter i trädgården och vattnet från dammen med koifiskarna gör Alex lugn. Elden som pyrde inom honom har slocknat och han känner sig någorlunda som sig själv igen. 

"Har du stämt möte med ledarna?" undrar Lily Rose. 

"Ja, vi ska träffa dem om en vecka. De litar inte på oss så de fick bestämma tid och plats."

"Det kan vara en fälla." 

"Kanske. Just därför så jag att du inte kommer."

"Va?"

"Som en försäkring. Alla är livrädda för dig och jag tvivlar att de kommer försöka döda mig om du finns där ute redo att hämnas."

"Sant. Men jag kommer ändå."

"Såklart." Alex slappnar av." "I alla fall, just nu är det vapenstillestånd."

"Jag gillar det ändå inte."

"Vi kan prata om det när jag är död. Just nu blir det så här." Alex ler när hon slår hans axel.

"Säg inte så."

"Sorry, men det är lite roligt, erkänn."

Lily Rose skakar på huvudet och mumlar på kinesiska att han är en idiot. 

Från baksidan;Det som började med ett parti poker skulle ta Alex Storm, en bilhandlare från Stockholm, till triadernas Hongkong. Men vägen han färdas på kantas av tusen sorger och ond bråd död.

ALEX STORM, som klippt banden till sin exfru Jessica och Sverige, befinner sig i Hongkong med lönnmördaren Lilly Rose. Efter att Alex halvbror Peter Bao blivit kidnappad av kinesiska säkerhetstjänst är Alex Storm triadens nya drakhuvud i Hongkong. Men i samma stund han intar sin tron förklarar de andra triaderna krig emot honom. Samtidigt återvänder Peter Bao till staden för att inleda en politisk karriär, nu som chefsminister och Beijings marionett. Peter Bao, som knappast tänker låta sig luras av den kinesiska regimen, smider egna planer för sin svenska halvbror Alex.


Ha en underbar dag!

Kram Nina


onsdag 9 mars 2022

Hennes ögon blå

"Hennes ögon blå" av Lisa Hågensen och utgiven av Hoi förlag. Detta är författarens debutroman. Detta är den första delen i en fristående serie om Raili och Ylva-en thriller med övernaturliga inslag som utspelar sig i Bohuslän. Vi får följa Raili som efter sin skilsmässa köpt ett litet torp i Lövaren. Där tänker hon tillbringa sina sex veckor semester. Hon trivs bra där, men när hon börjar göra sig bekant med grannarna runt omkring sig, märker hon snart att det pågår något skumt där runt sjön. Det verkar finnas ett mörker som vill henne ont. Med hjälp av sin arbetskamrat, och väninna Ylva försöker hon ta reda på vad som försiggår. Samtidigt får vi ta del av Kirsti Marsdotters historia från 1671. Ett öde som även påverkar människorna som lever runt Lövaren även i nutiden. När Raili får reda på mer och mer om vad som händer i Lövaren, blir hon snart ett hot. Snart finner sig de båda väninnorna på jakt efter en mördare, som är ute efter dem.

Hennes ögon blå är en bok som det händer saker hela tiden. Detta är en kusligt spännande historia, och det är en riktig bladvändare. Man fängslas från första sidan. Det är därför svårt att slita sig från boken när man väl börjat läsa. Jag gillar huvudpersonen jätte mycket. Hon är en lite udda karaktär, med stor humor. Sedan uppskattar jag den humoristiska tonen mellan Raili och Ylva, också. Deras rappa kommentarer till varandra, fick mig att skratta emellan åt, mitt i all mystik. Boken är väldigt välskriven och detaljrik. Den blir också kusligare ju mer man läser. Man får följa huvudpersonens tankegångar, och känslor. Vem kan man lita på, vem är det som bevakar henne, varför har många runt sjön psykiska problem, varför har det inträffat så många hemska saker på en och samma plats? En läsvärd thriller som jag kan rekomendera, men inte för den lättskrämda. Boken får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favoritställe ur boken;"Jag har tänkt på vad du sa", sa Ylva och petade i sin sushi. "Och jag har kollat lite vad som händer på måndagar och fredagar.

"Uhum", sa jag med munnen full av maki. "Huh?" 

"Okej", sa hon. "På måndagar har vi körsång..."

"Kommer aldrig på fråga," sa jag så fort jag svalt. "Jag är helt omusikalisk." 

"Jag är inte färdig Raili. Nu börjar jag om:På måndagar har vi körsång, biodling och fotografering med systemkamera."

"Herregud, så tråkigt. Inget annat?"

"Jo, men inget jag vågar nämna om du tycker det här är tråkigt. På fredagar ja  man anmäla sig till Valluden-revyn..."

"Men snälla Ylva."

"Eller gå i släktforskningscirkel eller börja med scrap-booking."

Jag suckade. Utbudet var inte enormt. 

"Jaha", sa jag slutligen. "Ska vi börja släktforska då, eller? Det är faktiskt det enda jag kan tänka mig."

"Jag vet inte om jag vill slösa bort mina fredagar på släktforskning, om jag ska vara helt ärlig", sa Ylva.  "Kan vi inte gå på bio ibland bara, som vi brukar? Gubben blir nog sur om jag är borta för många timmar på fredagskvällarna."

"Glöm inte bort att du är gift med mig också", sa jag surt, torkade mig runt munnen och reste mig.

"Vart är du på väg?" sa Ylva och tittade upp på mig. 

"Budgetmöte på kommunen", sa jag. Börjar om tjugo minuter, så jag får gå nu."

"Just det, ja. Är det något speciellt du vill jag ska göra eller ska jag ta tag i plocklistorna?"

"Gör det", sa jag. "Du kan kolla statistiken också. Om Sten Ivarsson från författarförbundet ringer, säg att jag är tillbaka i morgon. Det här mötet kommer att ta resten av dagen."

"Ha det så kul, och gör inget som inte jag skulle gjort", flinade Ylva och tryckte  ner den blå baskern över huvudet och vinkade.

Från baksidan;De väntar på henne utanför kyrkporten. Året är 1671 och Kirsti Martasdotter fängslas och anklagas för häxeri. Åtta månader senare rymmer hon. Höggravid, torterad och våldtagen tar hon sig tillbaka till sitt hem i Lövaren.

År 2011. Denna ondskans sommar, när en galning skjuter ihjäl ungdomar på en ö i norska skärgården, ser Raili fram emot sex lugna veckor i sitt lilla torp i Lövaren.

Men allt står inte rätt till där runt sjön. Någonting är fruktansvärt fel. 

Vad fyller vi varandras tomrum med?

Kärlek? 

Hat?

Ondska?

Vi väljer. Sedan skördar vi.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kramis Nina 


Bodygard

"Bodygard" av Katherine Center utgiven av Mius förlag . Svenskt omslag; Daniel Åberg. Bokrecension ; I den här boken får vi följa...