torsdag 27 oktober 2022

Hannas Sweet Deli

"Hannas Sweet Deli" av Kristina Ahlström, utgiven av Romanus & Selling förlag. Detta är den första delen i  serien om Hanna. Hennes liv rasar ihop när hennes man överger henne för en yngre kvinna. Hanna är en person som förlorat sig själv under sitt äktenskap med sin man och nu vet hon inte vad hon ska ta sig till. Hennes största glädje är hennes golden retriever, Sigge och sonen Carl. När Hanna känner sig ledsen och nere tycker hon om att baka. Det har hon gjort ända sedan hon var liten. När Carl föreslår att hon ska driva hans nya satsning, ett aldeles eget café, blir hon först tveksam. Men hon har alltid älskat att baka och snart är hon fullt upptagen med att planera för sitt nya projekt. Sakta men säkert får hon tillbaka livsglädjen igen. Dock möts hon av nya utmaningar då någon saboterar för henne. Hon anar inte heller att hennes son har en hemlighet. Ska Hanna lyckas reda ut alla problem hon stöter på, och ska hon till och med hitta tillbaka till kärleken?

Detta är en helt underbar debutroman i min smak. Jag blev så lycklig när jag vann boken i en tävling på Instagram. Jag blev verkligen inte besviken. Jag uppskattar författarens språk och den värme och kärlek till mat och bakning hon förmedlar. Jag älskade att läsa boken, från första sidan till den sista. Den var helt omöjlig att lägga ifrån sig. Vilken härlig läsupplevelse med det lilla extra! Jag gillar också att baka, och man kan nästan känna smaken av alla smaskiga bakverk. Det riktigt vattnas i munnen. Jag gillar persongalleriet och de fina miljöbeskrivningarna. Hanna framstår som en härlig person, och vilken underbar son hon har sedan. Man önskar att man kunde dela deras härliga gemenskap. Jag drömmer mig gärna bort en stund till Carls fina restaurang och Hannas mysiga café. Där skulle jag också vilja jobba. Längst bak i boken bjuder författaren på recept baserade på några av Hannas Sweet Delis läckra bakverk. Jag längtar redan till nästa del i serien. Dessutom älskade jag det vackra och tilltalande bokomslaget. Boken får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favorit ställe ur boken;

Kapitel 10

Hanna sjunker ner på  en mjuk tygklädd stol på Carls. Restaurangen har stängt på måndagar, men trots det är det full verksamhet i köket.

"Vad vill ni ha?" frågar Carl. Han har hämtat en meny och en flaska vitt från baren. På ett ögonblick har han öppnat flaskan och häller upp till Hanna. Glaset immar av den välkylda drycken. "Jag tror Josef har grepp för det mesta på menyn", fortsätter Carl.

Magen kurrar och snålvattnet rinner till när Hanna studerar menyn. 

"Jag vill jättegärna ha den kokta piggvaren med pepparrot och brynt smör. Och kokt potatis till, tack."

"Anna?" Carl tittar på sin flickvän som står bredvid honom. 

"Jag tar en sole meuni'ere med dillslungad potatis. Vill du också ha det?

"Ja, det kan jag ta", svarar Carl.

"Anna går ut till Josef i köket och lämnar Hanna och hennes son ensamma en stund. 

"Mamma, jag förstår din reaktion." Carl lägger sin varma, trygga hand på Hannas. "Men du vet inte allt som redan är planerat för lokalen. Jag överrumplade dig och tog kanske i för mycket när jag pratade om den, det ber jag om ursäkt för. För jag vill att du ska känna glädje inför det här projektet och inte den hopplöshet som jag ser i dina ögon nu." Han höjer en hand. "Vänta lite, jag ska bära hämta en sak." 

Han går iväg och Hanna smuttar på det kalla vinet. Anna kommer ut med nybakat bröd och vispat fluffigt smör. Hon ler när hon ställer ner det på bordet och går sedan tillbaka till köket. 

Det är en varm, ombonad stämning på Carls. Mysigt, familjärt välkomnande. Helt olikt lokalen de nyss tittat på. Hanna känner olust vid tanken på Skånegatans café och konditori. Så mörkt och nedgånget det var. Karin var visserligen trevlig och tillmötesgående, men hennes son verkade speciell. Hon tar en klunk vin till, större den här gången, och känner hur värmen sprider sig i kroppen. 

Carl kommer tillbaka med en pärm. En tjock vit pärm. Han lägger den framför Hanna. Ett stort fotografi på färgglada makroner täcker pärmens framsida och med stora vita bokstäver står det Hannas Sweet Deli.

Från baksidan;

Hanna Dahlman är 48 år, nyskild och vill helst bara gå under jorden. Då föreslår hennes son Carl, den unge stjärnkrögaren, att hon ska driva hans nya satsning: ett trendigt café på Södermalm i Stockholm. Där ska hon få jobba med det som hon älskat sedan barnsben- att baka. Hannas Sweet Deli är fött. 

Via läckra bakverk, en varm gemenskap och den lojale golden retrivern Sigge, hittar Hanna tillbaka till livsglädjen. Runt hörnet finns oväntade utmaningar, familjehemligheter och en farligt attraktiv man. Snart tar livet ännu en vändning.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

BOKSLÄPP maj 2024

INTRESSANTA BOKSLÄPP NU I MAJ!  📖 Jag har spanat på böcker som släpps nu i maj månad. 😍 Här är några av dem. *Den sista flytten  @histori...