Visar inlägg med etikett cookiesndragonsförlag. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett cookiesndragonsförlag. Visa alla inlägg

måndag 3 april 2023

Lolle och den rosa kjolen

"Lolle och den rosa kjolen", av Nina Wahlund illustrerad av Sanny Thor. Utgiven Cookies n Dragons.  Lolle är en kille som börjat skolan. Han gillar att klä sig fina kläder med fina färger. Inte i mörka och trista färger. Hans favoritfärg är rosa och han gillar att använda mammas smycken och hennes smink. Mamman kan inte förstå varför han gillar att sminka sig när han är en kille. Julen närmar sig. Lolle önskar sig en enda sak i julklapp-en rosa kjol. Något annat vill han inte ha. Varken pistol eller lego eller något annat. Mamma tycker det är konstigt att han vill ha en kjol, för han är ju en kille. Lolle visar en bild för mamman på den kjolen han önskar sig. När julafton har kommit och paketen ligger undergranen, kan Lolle inte hitta något mjukt paket. Han blir ledsen. Kommer han inte få det han önskar sig mest i hela världen?

Jag har läst denna fina bok på rim för Samantha. Boken innehöll fina bilder med fina färger. Jag och Samantha funderade och diskuterade. Vi kom fram till att vi tyckte att även killar kan ha fina färger på sina kläder. Killkläder ska alltid vara tuffa, med t ex aktionhjältar på. Kanske vill en och en annan kille ibland ha en tröja med varma, glada färger, med glitter på istället? Det borde finnas kläder i fina färger för killar också tyckte vi. Denna bok väcker många tankar och funderingar. Det är en bok om att inte följa mallen och vara som alla andra. Ibland måste det också få vara så. Ibland mår man dåligt av att inte får vara den man är innerst inne. Annorlunda är bra att vara och omgivningen måste kanske visa lite mer tolerans och förståelse. Jag tycker detta med tolerans för andras oliketer, är ett fortsatt aktuellt ämne som borde belysas mycket mer. Det finns så många fördomar och åsikter om hur allt ska vara. Det är jättebra att det skrivs mer berättelser om våra olikheter. Boken finns att köpa på Cookies n Dragons hemsida och med min rabattkod: NINNIS10 får ni 10% Boken får ♥️♥️♥️♥️♥️/5.

Vårt favoritställe ur boken;

Det frågade sig Lolle

varje gång han kläder fick,

i mörka, trista färger

utan minsta färgglad klick.

"Vad vill du i julklapp?" 

frågade mamma hans en dag.

"Tänk om jag fick en rosa kjol,

då skulle jag bli glad."

Baksidestext;

Lolle önskar sig bara en enda sak i julklapp-en rosa kjol. Mamma och pappa förstår inte alls varför. Kjolar är väl ändå inte för pojkar?

I Lolle och den rosa kjolen får vi följa Lolle dagarna innan och fram till julafton. En berättelse på rim med fokus på Lolles tankar, känslor och frustrationen av att ingen verkar förstå honom.  

Ha en fortsatt trevlig dag!

Önskar Samantha och Nina 

tisdag 16 augusti 2022

Selkien från havet

"Selkien från havet" av Julia Blennermark och Sanny Thor, utgiven av Cookies n Dragons förlag. Boken riktar sig till barn 6-9 år. Jag har läst boken för min dotter Samantha. Boken innehåller jätte fina illustrationer med milda och mjuka färger. Sagan är mysig och handlar om ett mystiskt väsen från havet. Selkien är en säl i vattnet och människa på land. Boken är skriven i jag form. Vi får följa huvudpersonen som lever med sin mamma och Mamai samt hunden Flynn. Livet har sin gilla gång men till hösten blir Mamai rastlös. Hon vankar fram och tillbaka. Mamma försöker trösta men en dag är Mamai borta. Samantha tyckte om sagan och tyckte den var spännande och hade fina bilder. Själv tyckte jag att sagan var vacker och mysig. Boken får ❤❤❤❤❤/5.

Vårt favorit ställe ur boken;

Hon tyckte i alla fall synd om sälen

och skar loss den från nätet.

Sedan stjälpte hon den över reningen.

Med ett plums gled den tillbaka 

ner i vattnet och försvann.


Men snart hoppade den upp igen. 

Det hade knappast en vanlig säl gjort,

men just den här sälen var inte heller en vanlig.

Den var en selkien.


Vet du förresten vad en selkie är?

Det är en magisk varelse

som föds ur havet.

Under vattnet är det en säl,

men på land 

kan den klä av sig sitt skinn

och leva som en människa.  

Från baksidan;

Varför var dörren till vinden alltid låst?

jag undrade men ville inte fråga.

ingen berättade något för mig ändå.

mamma och mamai bara låtsades

att allt var som vanligt.


Men om höstnätterna

hörde jag mamai

vanka av och an på vinden

som om hon gömde en hemlighet.


Ha en trevlig dag!❤

Kram Samantha och Nina

Bodygard

"Bodygard" av Katherine Center utgiven av Mius förlag . Svenskt omslag; Daniel Åberg. Bokrecension ; I den här boken får vi följa...