Visar inlägg med etikett bilderbok. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett bilderbok. Visa alla inlägg

fredag 15 december 2023

Jul kalender 2023-lucka nr 15

 


I dag öppnar vi femtonde luckan i min julkalender 2023. I den här luckan har jag gömt en mysig och väldigt fin sagobok med den klassiska sagan. "En julsaga
" av Charles Dickens, utgiven av Modernista förlag

Baksidetext;

En Julsaga är Charles Dickens mest berömda bok och antagligen också världens mest lästa historia om julen.

Här får vi följa Ebenezer Scrooge, en snål och elak affärsman som går igenom en total förvandling och blir en god människa efter att ha hemsökt av spöken på Julnatten.

En av världslitteraturens stora klassiker, här i översättning av Nils Holmberg och med Lisbeth Zwergers magnifika illustrationer i fyrfärg.


Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

fredag 5 maj 2023

Hur får djurungarna mat?

"Hur får djurungarna mat?" text samt illustrationer av Annie Klasson utgiven av Idus förlag. Bilderbok för barn 3-6 år. Detta är en faktabok för barn om hur djurungarna får mat. Frågan är vem som matar djurungarna? Får djurungarna mat från en mamma eller en pappa? Eller får de mat på något annat sätt? Några av de djurungar vi får möta är rådjur, säl och talgoxe. Men också lite läskiga djur, som dödgrävare och dyngbagge. Vi hade en mysig sagostund där jag och Samantha får lära oss mer om djuren. Texten var lätt och lagom lång. Boken hade fina bilder med mjuka och fina färger. Det var en del saker som jag inte visste och det är en hel del intressanta fakta vi får lära oss, jag och Samantha. Detta är den andra delen i en serie fakta baserade böcker för barn. Jag kan verkligen rekommendera denna boken till alla som arbetar med, eller har barn. Denna fina bilderbok ger jag och Samantha ❤❤❤❤❤/5.


Vårt favoritställe i boken;

Visst är rådjuren söta? Men ack så skygga för människor. Vi får vara försiktiga så vi inte skrämmer dem. 

Pappan kallas för bock och mamman för get eller rå. Barnet kallas för kid eller killing. 

Baksidestext;

Hur får djurungarna mat? Är en bok för barn som, med enkel text och färgglada bilder i ljusa toner, berättar hur några av djurungarna i den svenska faunan får mat. Kanske är det en mamma eller en pappa som matar dem? Eller är det någon helt annan?

I boken möter vi och lär oss även lite lättare fakta om rådjur, nässelfjärill, talgoxe, myra, snäcka, dödgrävare, groda, säl, dyngbagge och geting.

Boken och bilderna är faktagranskade av Andreas Nord, docent i biologi vid Lunds universitet, och är den andra i en planerad serie av böcker med allmänbildande fakta och finurliga bilder som underhåller såväl liten som stor. 


Ha en fortsatt trevlig dag!

Önskar 

Samantha och Nina

måndag 3 april 2023

Lolle och den rosa kjolen

"Lolle och den rosa kjolen", av Nina Wahlund illustrerad av Sanny Thor. Utgiven Cookies n Dragons.  Lolle är en kille som börjat skolan. Han gillar att klä sig fina kläder med fina färger. Inte i mörka och trista färger. Hans favoritfärg är rosa och han gillar att använda mammas smycken och hennes smink. Mamman kan inte förstå varför han gillar att sminka sig när han är en kille. Julen närmar sig. Lolle önskar sig en enda sak i julklapp-en rosa kjol. Något annat vill han inte ha. Varken pistol eller lego eller något annat. Mamma tycker det är konstigt att han vill ha en kjol, för han är ju en kille. Lolle visar en bild för mamman på den kjolen han önskar sig. När julafton har kommit och paketen ligger undergranen, kan Lolle inte hitta något mjukt paket. Han blir ledsen. Kommer han inte få det han önskar sig mest i hela världen?

Jag har läst denna fina bok på rim för Samantha. Boken innehöll fina bilder med fina färger. Jag och Samantha funderade och diskuterade. Vi kom fram till att vi tyckte att även killar kan ha fina färger på sina kläder. Killkläder ska alltid vara tuffa, med t ex aktionhjältar på. Kanske vill en och en annan kille ibland ha en tröja med varma, glada färger, med glitter på istället? Det borde finnas kläder i fina färger för killar också tyckte vi. Denna bok väcker många tankar och funderingar. Det är en bok om att inte följa mallen och vara som alla andra. Ibland måste det också få vara så. Ibland mår man dåligt av att inte får vara den man är innerst inne. Annorlunda är bra att vara och omgivningen måste kanske visa lite mer tolerans och förståelse. Jag tycker detta med tolerans för andras oliketer, är ett fortsatt aktuellt ämne som borde belysas mycket mer. Det finns så många fördomar och åsikter om hur allt ska vara. Det är jättebra att det skrivs mer berättelser om våra olikheter. Boken finns att köpa på Cookies n Dragons hemsida och med min rabattkod: NINNIS10 får ni 10% Boken får ♥️♥️♥️♥️♥️/5.

Vårt favoritställe ur boken;

Det frågade sig Lolle

varje gång han kläder fick,

i mörka, trista färger

utan minsta färgglad klick.

"Vad vill du i julklapp?" 

frågade mamma hans en dag.

"Tänk om jag fick en rosa kjol,

då skulle jag bli glad."

Baksidestext;

Lolle önskar sig bara en enda sak i julklapp-en rosa kjol. Mamma och pappa förstår inte alls varför. Kjolar är väl ändå inte för pojkar?

I Lolle och den rosa kjolen får vi följa Lolle dagarna innan och fram till julafton. En berättelse på rim med fokus på Lolles tankar, känslor och frustrationen av att ingen verkar förstå honom.  

Ha en fortsatt trevlig dag!

Önskar Samantha och Nina 

Ridskola med Hallon

"Ridskola med Hallon" av Erika Eklund Wilson, utgiven av Hegars förlag. Ålder från 7 år. Lisa rider på ridskolan. Där känner hon sig rädd och tycker att det är jobbigt att det ska vara perfekt hela tiden. Man måste sitta rakt och ha hälarna ner. Som tur är finns Tyra och Hallon. Hemma hos Tyra är det enklare. De kan rida i hagen som de vill, och ingen tjatar om hur de rider. Hallon är så snäll. Det finns många djur att leka med hemma hos Tyra. Eftersom Tyra vill rida på ridskolan och Lisa vill rida på Hallon bestämmer tjejerna att de ska ha ridskola, med fåren och Hallon. Först går det bra, men sedan rymmer fåren. Just då kommer Lisas föredetta kompis förbi. Vad gör de då?

Jag och Samantha har läst boken tillsammans. Boken har en stor och bra text för nybörjar läsaren och passade Samantha perfekt. Boken innehåller även roliga och fina svart-vita tecknade bilder. Ja, Tyras familj har många djur för barnen att leka med. Så som barn ska ha det tycker jag. Jag tycker det låter underbart och texten har en rolig historia, som är lagom lång. Man kan vara avundsjuk på varandra men ändå vänner och ha kul ihop. Jag och Samantha tyckte det var roligt när fåren rymde. Det finns många böcker i serien om Hallon, men detta är den första vi läst för mig och Samantha. Jag och Samantha tycker att du som är ett barn som håller på att lära dig läsa, ska öva på denna boken. Speciellt om du gillar hästar och andra djur. Eftersom det är lite text i boken kan barnet lätt få självförtoende. Vi läser gärna mer om Hallon. Boken får ❤️❤️❤️❤️❤️/5.

Vårt favoritställe ur boken;

Det finns fullt med olika djur hemma hos Tyra.

Hennes mamma och pappa oroar sig aldrig.

De låter oss leka med djuren hur mycket vi vill.

-Jag önskar att jag också fick gå på rid-skola. Precis som du, säger Tyra.

-Jag önskar att jag också hade en egen häst. En som är lika snäll som din, säger jag.

Baksidestext;

Vilken tur att Tyra finns

Det är så kul

hemma hos henne.

Hon har hästen Hallon.

Hon har en massa

andra djur också.

Men vissa djur 

rymmer ibland.

Vad gör man då?


Ha en fortsatt trevlig dag!

Samantha och Nina

fredag 17 mars 2023

Kattpojken och tidstjuven

"Kattpojken och Tidstjuven" av Sofia Saxell och illustrerad av Hedvig Wisselgren, utgiven av Visto förlag. För barn 3-6 år. Den livliga pojken Elving har ett bra liv. Han är aktiv och gillar att leka. En dag får han ett syskon, och hans mamma har inte tid för honom längre. Mamman är trött och tycker att han ska gå ut, eller in på sitt rum och leka. Det regnar ute så han går in på rummet. Då förvandlas han till Kattpojken och i stället befinner han sig i den djupa skogen. I djupa skogen får han ett uppdrag. Han ska hitta tidstjuven och ta tillbaka tiden. Vi får följa Kattpojken genom skogen, i sin jakt på tidstjuven. Han träffar på olika djur där. Jag läste bilderboken för min dotter Samantha, som tyckte jätte mycket om den. Berättelsen är en tankeväckande berättelse om hur det kan kännas när man får ett nytt syskon. Att barnet kan känna att man inte blir sedd. Men om man inkluderar det äldre barnet i skötseln av den nyfödda, så känns allt mycket bättre, för det äldre barnet. Bilderboken innehåller väldigt fina och tilltalande bilder och lagom lång text för en mysig sagostund. Rekomenderas om ni snart ska få ett syskon. Boken får ❤❤❤❤❤/5.

Från boken;

NU FÅR DET RÄCKA! Om ni ska stöka och stoja får ni gå någon annan stans! 

-Förlåt! Surrar den chockade flugan. Förlåt, det var inte meningen, men vi har bråttom! Bråttom, bråttom, bråttom!

SURR SURR!

När surret försvinner både känner och hör Kattpojken att han börjar bli hungrig. Magen kurrar och knorrar. Han spejar efter efter något gott men han är varken sugen på löv eller barr.

-PSST! Hördu!Ho...ho, katt...eh...KATTPOJKEN! Kolla hit upp!

Vad är detta? Har någon lyckats smyga sig på honom? Kattpojken spejar upp mellan grenarna.

-Vem är du? Var är du? mjauar Kattpojken förskräckt.

Baksidestext;

Elving lever ett ganska så härligt liv, tycker han själv. Men en dag förändras allt. En bebis kommer ut från mammans mage och gör att mamma blir trött och annorlunda.

Nu har hon inte tid för Elving längre. Det är då Elving blir Kattpojken. 

I del läskiga, djupa skogen får Kattpojken ett viktigt uppdrag. Han måste rädda djuren från den hemska Tidstjuven, den som skriker så högt att alla springer och gömmer sig. Men vägen dit är snårig och farlig. Kommer Kattpojken lyckas besegra Tidstjuven?

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

onsdag 25 januari 2023

Rolf på räddningsuppdrag

"Rolf på räddningsuppdrag" av Carita Filipsson och Petra Nyqvist, @rolfochhansvänner utgiven av Visto förlag. En bilderbok för barn 3-6 år. Rolf och hans vänner ska åka och fiska. Men när de kommer till havet blir inte fisketuren som de tänkt. Istället för fisk får de nämligen skräp på krokarna istället. Dessutom måste de på räddningsuppdrag då svanmamman har fastnat i en påse. Vilken tur att Nils har med sig sax, plåster och bandage. Sedan kunde en del av de saker man hittade i havet återanvändas till nya saker.

Samantha ville höra sagan om "Rolf på räddningsuppdrag". Det var en fin saga fylld med värme och kärlek och vänskap. Den andades också humor, medan ett allvarligt problem diskuterades bland bokens karaktärer. Den var också väldigt tankeväckande. Jag och Samantha hade en fin diskussion om vikten av att inte slänga skräp i naturen. Det hade hon full koll på! Också att man kanske inte behöver kasta allt utan det går att hitta nya användningsområden. Den innehåller väldigt fina bilder också med vackra klara färger. Tack för rec ex. Boken får ❤❤❤❤❤/5. 

Vårt favorit ställe ur boken;

Alla är redo. Allt är packat och klart.

-Har du hjälmen på dig? frågar Rolf.

-Såklart! svarar Nils.

-Har du spänt fast dig?

-Såklart!

-Har du fika med dig?

-Såklart!

-Har du pulkan med dig?

-Såkla...öh...va? undrar Nils förvirrat.

-Nä, jag skojja bara, fnissar Rolf.

Nu åker vi!


Vääänta!

Någon ropar och ett väldans plingade hörs.

Från baksidan;

Rolf och Nils skall åka och fiska. De får allt annat än fisk på kroken. Dessutom får de rycka ut och hjälpa svanmamman som fastnat i en plastpåse som någon slängt i havet.


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram!

Nina och Samantha

tisdag 6 september 2022

Mormor på ärtan

"Mormor på ärtan" av Nina Statheus och illustrerad av Nora Segerdahl utgiven av Iduns förlag. För barn 3-6 år. Eftersom Maja har ont i magen ofta ska hon träffa doktorn. När hon har gjort alla undersökningar får hon veta att hon inte får äta bröd, och annat gott. Maja blir ledsen, men mamma förklarar att de kan göra annat gott, kanske t o m bättre. När de kommer till mormor har hon ställt fram fika som vanligt. Men det får inte Maja äta. I affären upptäcker hon att Ärtan är borta. Kanske finns Ärtan hemma hos mormor? När de kommer hem letar de efter Ärtan och mamma lagar pannkakor efter ett nytt recept. Ibland är det så att man inte kan äta mat som alla andra kan. Man kan vara allergisk mot en viss mat eller så kanske man inte tål gluten eller laktos. Det är viktigt att veta att det finns så mycket annat gott man kan äta istället. Väldigt mycket faktiskt. Denna fina bilderbok belyser det på ett bra och fint sätt. Maja blir bemött med förståelse och kärlek. Helgen blir både sorglig och ganska bra. Boken är full av jättefina illustrationer i vackra klara färger. Jag och Samantha hade en mysig läsupplevelse. Boktips till familjer med intoleranta och mat allergiska barn. Denna fina bilderbok får ❤❤❤❤❤/5.

Vårt favorit ställe ur boken;

Mamma hittar Maja, ganska på en gång. Hon har något med sig. Majas bästaste tryffel med saltkola i mitten. Som smälter i munnen och säkert gör en massa hål. Som vill ätas upp alldeles bums.

"Får jag godis fast det inte är lördag?" snyftar Maja. 

"Min kompis får inte heller äta allt. Hon kan lära oss", säger mamma och nickar. "Jag lovar att fixa allt lika gott, kanske ännu bättre." 

Maja smaskar och tänker. Kanske, kanske, kan det funka.

De kramar och kramar tills mormor också vill komma och kramas.

"Jag har tagit bort alla dumma bullar", säger mormor tyst i dörren.

Kanske får Maja sova i mormors säng i natt?

Från baksidan;

Maja har flaxiga fjärilar i magen. Både glada och bråkiga. Först ska hon åka till doktorn, sen sova hos goa mormor. Hennes närmaste Ärtan är också med förstås.

Men doktorn säger saker som inte Maja vill höra och Ärtan försvinner plötsligt spårlöst. Dessutom börjar mormor sova dåligt och drömma knöliga drömmar. 

Helgen blir ett både sorgligt, annorlunda och kanske sagolikt äventyr.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram 

Nina och Samantha❤

tisdag 16 augusti 2022

Selkien från havet

"Selkien från havet" av Julia Blennermark och Sanny Thor, utgiven av Cookies n Dragons förlag. Boken riktar sig till barn 6-9 år. Jag har läst boken för min dotter Samantha. Boken innehåller jätte fina illustrationer med milda och mjuka färger. Sagan är mysig och handlar om ett mystiskt väsen från havet. Selkien är en säl i vattnet och människa på land. Boken är skriven i jag form. Vi får följa huvudpersonen som lever med sin mamma och Mamai samt hunden Flynn. Livet har sin gilla gång men till hösten blir Mamai rastlös. Hon vankar fram och tillbaka. Mamma försöker trösta men en dag är Mamai borta. Samantha tyckte om sagan och tyckte den var spännande och hade fina bilder. Själv tyckte jag att sagan var vacker och mysig. Boken får ❤❤❤❤❤/5.

Vårt favorit ställe ur boken;

Hon tyckte i alla fall synd om sälen

och skar loss den från nätet.

Sedan stjälpte hon den över reningen.

Med ett plums gled den tillbaka 

ner i vattnet och försvann.


Men snart hoppade den upp igen. 

Det hade knappast en vanlig säl gjort,

men just den här sälen var inte heller en vanlig.

Den var en selkien.


Vet du förresten vad en selkie är?

Det är en magisk varelse

som föds ur havet.

Under vattnet är det en säl,

men på land 

kan den klä av sig sitt skinn

och leva som en människa.  

Från baksidan;

Varför var dörren till vinden alltid låst?

jag undrade men ville inte fråga.

ingen berättade något för mig ändå.

mamma och mamai bara låtsades

att allt var som vanligt.


Men om höstnätterna

hörde jag mamai

vanka av och an på vinden

som om hon gömde en hemlighet.


Ha en trevlig dag!❤

Kram Samantha och Nina

onsdag 8 juni 2022

Annalisa och trollkarlsryktet

 "Annalisa och trollkarlsryktet" av Angeli Sjöström Hedeberg och illustrerad av Caroline Sellstone. Utgiven av Idus förlag. För barn 3-6 år. Jag läste boken för Samantha igår kväll, och vi tyckte boken tog upp ett viktigt ämne, nämligen ryktesspridning och om hur viktigt det är att faktiskt ta reda på sanningen. När någon startar ett rykte om någon kan det få ödesdigra konsekvenser. Denna någon kan i värsta fall hamna i fängelse. Därför är det väldigt viktigt att verkligen forska och ta reda på fakta. I boken blev en trollkarl anklagad för att ha stulit ett föremål. Men föremålet ingick i ett trolleritrick och lämnades i själva verket tillbaka efteråt. Annelie börjar sprida ryktet som hon hörde, men så hade hon en klok morfar samt kloka föräldrar som sa att hon skulle undersöka händelsen ordentligt, och berätta hur det verkligen gick till. Jättebra tyckte både jag och Samantha. Fina och gulliga och färgglada illustrationer. Boken får av oss ❤❤❤❤❤/5.

Vårt favoritställe ur boken;

Lite senare kommer morfar och hämtar Annalisa. Han har med sig en trollkarlsdräkt. Men Annalisa vill inte vara trollkarl längre. Hon vill varken skrämmas eller tjuva, så där som Elis säger att trollkarlar gör. Morfar kliar sig i mustaschen. Han förstår ingenting. 

Är trollkarlar dumma nu för tiden?

Morfar föreslår att de ska ta reda på mer. Han undrar om Annalisa vill bli trollkarlsforskare. En forskare är en som undersöker saker. Annalisa tycker det låter toppen. Morfar hjälper Annalisa att skriva ner allt hon vill veta.

Vad har Annalisa för frågor?

Är trollkarlar duma?

Tarom plånböker? 

Vil polisen säta dom i finkan?

Från baksidan;

Annalisa får höra att en tjuvaktig trollkarl är i stan och vips sprider hon tyckte vidare. Först känns det härligt att skrämmas, sen börjar Annalisa fundera på vad som är sant. 

Hur ska Annalisa ta reda på sanningen?

Och går det att stoppa ett ryckte?

Annalisa och Trollkarlsryktet är den tredje fristående delen i serien. Stora frågor för små medborgare.

Ha en fortsatt trevlig dag!🦋

Nina och Samantha

torsdag 19 maj 2022

Tant Skateboard


"Tant skateboard" av Lotta Eriksson, illustrerad av Jenny Lindqvist, och utgiven av Idus förlag. Ålder 3-6 år. Samantha valde denna fina bilderbok av högen med sagor vi ska läsa. En fin bok om ensamhet, gemenskap och äventyr. Vi gillade verkligen tant Ingegerd, som är häftigt illustrerad. Hon är inte som alla andra, äldre människor. Hon vill hitta nya vänner som gillar att vara aktiva precis som hon. De andra tanterna är tråkiga som bara vill sitta och handarbeta, kanske om hon hittar någon som är yngre? Hon tar sin skateboard och ger sig iväg. Vad härligt med en tant som visar så mycket livsglädje. Man är aldrig äldre än man känner sig och det visar denna mysiga bilderboken. Vi uppskattade de fina färgglada illustrationerna och den humoristiska texten. Detta är en bok man bli glad av. Boken får ❤❤❤❤❤/5  i betyg. Tack Idus förlag för rec ex.

Vårt favoritställe ur boken;

Hon tar ett djupt andetag och hoppar upp

på brädan. Hon känner den friska luften mot

kinderna och kisar mot solen.

Det här är livet, tänker hon glatt. Inte en

virkning så långt ögat når.

Från baksidan;

Ingegerd är inte som andra tanter. Hon kan varken laga mat, baka bullar, eller sy. Istället gillar hon att klättra, dyka och resa. Och det allra roligaste hon vet, det är att åka skateboard.

Men med tiden har alla Ingegerds vänner dött och hon har ingen kvar att umgås med. En dag ledsnar hon på ensamheten  och ger sig ut på jakt efter nya vänner. Har hon tur hittar hon någon som gillar att åka skateboard.

Ha en underbar dag bok vänner!

Önskar 

Samantha och Nina 🍬



tisdag 17 maj 2022

Jättestugan med korvtaket

"Jättestugan med korvtaket" av Vilhem Sundbom och Jonas Sjöblom, utgiven av Sunflower produktion AB. När jag läste denna boken för Samantha hade hon och jag en riktigt rolig sago stund. Ingen saga att somna snabbt till då den är spännande och måste höras till slutet, för att se hur det går för barnen. Detta är en modern tappning av en Hans och Greta saga. Denna typen av saga berättade man för barnen för länge sedan, då man försökte få barnen att hålla sig borta från skogen. Där kunde de ju gå vilse eller träffa på farliga djur. Varje saga hade sin egen särprägel, beroende på sagoberättaren. Även att det måste vara både en pojke och flicka med på grund av att både flickor och pojkar skulle kunna lyssna på sagan, och känna igen sig. Boken innehåller jätte många fina och spännande detaljer i illustrationerna. Jättarna ser lagom kusliga ut. Boken får ❤❤❤❤❤/5.

Vårt favoritställe ur boken;

Uppe på taket upptäckte Saga ett hål bland alla korvar. Hon kikade ner och såg två jättestora varelser som låg och sov. Förskräckt började hon krypa ner för taket igen, men jättarna hade redan hört henne och vaknat.

- Vem är det som prasslar på mitt tak? mullrade den ena av dem.

- Åh, det är bara en liten fågel, svarade Saga med sin allra tidigaste röst.

-Jaså, då kan du ju inte göra någon skada, svarade jätten och somnade om.

Saga ryckte åt sig en knippe korvar och sprang tillbaka till Sixten. 

Titta vad jag hittade i skogen, ropade hon glatt. 

Nu hade de i alla fall mat så att de kunde äta sig mätta, men vägen hem hittade de fortfarande inte. Därför var de tvungna att stanna kvar i sin träkoja.

Från baksidan; 

När de två syskonen Saga och Sixten går vilse i skogen hittar de ett hus som är gjort av korv. Det visar sig snart att husets ägare är ett par jättar, som mer än gärna vill göra söndagsstek av barnen. Jättestugan med korvtaket är en humoristisk bilderbok som baseras på en gammal folksaga. Boken är skapad av Vilhelm Sundbom och Jonas Sjöblom, som tidigare gett ut den hyllade barnbokserien Bortrövad. Jättestugan med korvtaket är en underhållande äventyr för både stora och små.

Ha en rolig solig dag!🐇

Kramis Samantha och Nina 

onsdag 11 maj 2022

Sara och Sara-Beata-SMATTER, SPLASH OCH DRIPPELIDROPP

"Sara och Sara-Beata-SMATTER, SPLASH OCH DRIPPELIDROPP" av Sanna Lar'en och illustrationer av Ida Abrahamsson. Utgiven av Idus förlag. 3-6 år. Detta är andra boken jag och Samantha läste under sagostunden igår. Det är en regnig dag och Sara och Sara-Beata vill vara hemma från förskolan. När pappa väcker dem säger de att de känner sig sjuka. Men pappa lyckas ändå att få upp dem och få iväg flickorna till förskolan. Han gör det genom att leka med ord och hoppa i vattenpölar och skoja med barnen. Men vad händer sedan när pappa blir sjuk? Vem tar hand om honom? Många gånger när det är trist väder vill inte barn gå iväg till förskolan. Då är det är jätte bra att göra det tråkiga till en lek. Man kan göra roliga ljud och kanske till och med själv hoppa i en vattenpöl. Bilderna i boken är skojiga och färgglada och en bok man blir glad av. Ett jätte bra boktips för dem som har barn som inte vill bege sig till förskolan. En jätte gullig och mysig högläsnings bok. Denna härliga bilderbok får ❤❤❤❤❤/5.

Vårt favoritställe ur boken;

DRIPPELI DROPPELI DRIPPELI DROPPELI

-Där är förskolan, säger Sara.

-Då vänder vi, säger Sara-Beata.

- Vi kan väl gå dit en stund? säger pappa.

DRIPPELI DROPPELI DRIPPELI DROPPELI 

- Vi smittar, säger Sara-Beata.

-Gör vi? säger Sara.

-Ja, vi smittar som tusan! säger Sara-Beata.

-Som tusan smittar vi! säger Sara.

Från baksidan; 

- Varför har inte ni gått upp än? undrar pappa.

SMATTER SMATTER SMATTER SMATTER

- VI är sjuka, säger Sara-Beata. 

-Ojdå! säger pappa. Hur sjuka är ni?

-Fråga inte mig, säger Sara. Jag visste inte att vi var sjuka förrän Sara-Beata sa det. 

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram

 Nina och Samantha🧁

En ballong till syster

 "En ballong till syster" av Terese Ädling och illustrationer av Hanna Ingvarsson, utgiven av Idus förlag. 3-6 år. Boken är läst under en mysig sagostund tillsammans med Samantha. Elsa får ont i magen då hon tänker på att syster Alma ska vara på sjukhus länge länge. Vad gör man då för att göra någon glad? Jo en ballong i fina färger brukar pigga upp. Det kan vara lite skrämmande för syskonen om ett av barnen eller någon annan anhörig  i familjen är sjuk. De behöver få veta vad som händer, för att de ska förstå och känna sig lugna. Det är viktigt att barnen får visa de känslor de har. Denna boken visar hur man kan göra det på ett fint sätt, för att alla ska bli glada. Hur glad blir man inte av en ballong i klara fina färger? Vi tyckte att boken var bra och läsvärd, samt att illustrationerna var jätte gulliga med klara, fina färger. Ett viktigt ämne❤❤❤❤❤/5.

Vårt favoritställe ur boken;

Elsa funderar och funderar.

Alma älskar att bada.

Som en delfin.


Elsa väljer en blå delfin. 

Den ser snäll och glad ut.

Han tänker på riktiga delfiner.

De hoppar i vattnet.

Från baksidan;

Elsa har ingen bra dag. Hennes syster Alma är på sjukhuset och ska vara där länge. När de ska hälsa på Alma säger mormor att Elsa får välja en ballong att ta med. Vilken ska hon välja?


Ha en fin dag! 🍭

önskar Samantha och Nina!

Kram 

måndag 28 mars 2022

En liten bok om mycket PRUTTAR

 "En liten bok om mycket PRUTTAR" av Anna Hansson och illustrerad av Lotta Myrefelt och utgiven av Idus förlag. Boken handlar om hur olika djur PRUTTAR. Det är faktiskt en liten rolig fakta bok för barn i åldern 3-6 år. Vilka barn i den åldern gillar inte en bok om pruttar? Vi tyckte jätte mycket om de fina illustrationerna, och texten var lagom lång. Det var en hel del fakta som jag inte visste. Alla djur pruttar t ex inte, och endel djur pruttar för att skrämmas osv. Jag läste den här boken för Samantha igår, och hon berättade att hon minsann hade pruttat två gånger under dagen. Det blev en liten rolig stund tillsammans, det är ju så kul med pruttar! Jag tänker att många barn skulle gilla den här boken. Jag läser gärna denna bok mer än en gång, så denna festliga bilderbok får ❤❤❤❤❤/5.

Vårt favoritställe ur boken;

Visste du att när maten smälter i din mage bildas det gas? Den gasen, och luft som du har svalt, måste komma ut på något vis. Det gör den när du pruttar och rapar. 

Visste du att alla människor i hela världen pruttar?

Från baksidan;Vet du vilket djur som kan pruttar i mer än 10 sekunder?

Vilka djur som pruttar för att skrämma bort fiender, och vilka djur som aldrig pruttar?

Det och mycket mer, får du veta i den här boken!



Ha en fin dag!

Nina och Samantha


onsdag 23 februari 2022

Det är jag som är Ester

"Det är jag som är Ester" av Elin Lindholm och illustrerad av Ellen Odlöv. Boken är utgiven av Idus förlag. Utgiven för barn 3-6 år. Ester är en vanlig tjej fast hon är lite bättre än alla andra. Hon ska snart fylla sex år, och när hon blir stor vill hon bli chef eller astronaut, eftersom hon är så bra på att bestämma. Hon har också en sjukdom, leukemi. En sjukdom som inte borde finnas. Hon tänker på saker som alla andra trots att hon är svårt sjuk. Ibland måste hon åka till sjukhuset för undersökning och behandling. I natt måste hon sova på sjukhuset. Men hon har en lös tand, och tänk om hon tappar den på sjukhuset? Hon funderar om tandfen kan hitta henne där? Då händer det något som inte får hända. 

Jag och Samantha tyckte om boken om Ester. Hon är en tjej med humor och envishet. Trots att hon är svårt sjuk, vill hon vara som alla andra. Inga barn borde få vara så här sjuka, och vi hoppas att de hittar botemedel till barncancer. Det är fint att författaren låter en del av vinsten för boken gå till barncancerfonden. Det är ett jobbigt och tungt ämne, som är viktigt att belysa. Boken värmer ens hjärta när en tant, visar extra förståelse, och tänker på Esters nivå. Bilderna är gulliga och boken gav en en liten tankeställare. Man kan se att Ester är en pigg och modig liten tjej. Hennes känslor känns äkta och realistiska. Den här mysiga bilderboken får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favoritställe ur boken;Går det bra att jag stiger på? sa tanten och log. Jag skakade på huvudet och försökte torka bort tårarna som envist fortsatte att rinna.

- Nej! För den här hissen är bara för sådanna som har tappat en tand! skrek jag och gapade så att gluggen syntes.

-Åh, vilken tur! svarade den lilla tanten och log stort. För jag har tappat nästan alla mina.

Jag blängde misstänksamt in i hennes mun. Inte en enda tand kunde jag se där inne. Och trots att jag ville vara jättearg på tanten som bara trängt in i min hiss, kunde jag inte låta bli att känna mig väldigt imponerad. Hon måste vara stenrik.

Från baksidan;Jag är precis som alla andra. Kanske att jag är lite, lite bättre. För jag kan stå på huvudet i flera minuter och så kan jag slicka mig inne i näsborren. Det kan inte alla. Fast mamma säger att det blir snor på tungan när jag gör det. Så jag slickar bara när ingen ser.

Ja, just det! Jag har leukemi också. Det är en sjukdom. Men annars är jag precis som alla andra.

Köp boken här;Det är jag som är Ester
Ha en fin dag!

Kram Nina och Samantha

måndag 14 februari 2022

Imse Dumse och den stora nätkampen

Jag har läst "Imse Dumse och den stora nätkampen" för Samantha. Boken är skriven av Mikael Johannson och illustrerad av Kristina Aspen. Imse Dumse är utgiven av Spindeln AB förlag. En dag märker Imse Dumse att en ny spindel flyttat in. Han märker också att den nya blå spindel har ett större nät där insekterna fastnar bättre. Imse Dumse blir avundsjuk. Han försöker göra ett större nät, men då har den nya spindeln också vävt ett större nät.

Vi tyckte det var en mysig bok, med vackra, klara bilder. Historien är riktigt hjärte värmande. Imse Dumse kämpar, för att försöka lösa sin situation. Dessutom tyckte vi att det var bra att de båda spindlarna blev vänner tillslut, istället för att bråka med varandra. Jag är tacksam att vi liksom Mikaels barn får ta del om berättelsen om Imse Dumse. Boken är riktad till barn från 4 år, men jag tror att många barn i olika åldrar, kan ha glädje av denna sagan. Boken får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favoritställe ur boken;Men hur tänkte då flugor som ville flyga in i ett nät och bli uppätna? Kanske väljer de inte bara det vackraste utan också det största? Imse Dumse gick tillbaka, planerade noga hur han skulle göra och började därefter förstora sitt nät.

Det tog lite tid men när han var färdig kände han sig glad och stolt.

Nätet var nu det finaste han någonsin hade gjort och kanske det vackraste i hela skogen.

Mästaren på att bygga nät hade gjort det igen.

Från baksidan;Många kvällar när Mikael skulle natta sina fyra barn ville de höra en berättelse om Imse Dumse. Alla började lika dant; "Imse Dumse var en spindel med åtta ben som var nästkusin med Imse Vimse." Men varje gång blev det fel. 

Spindeln var grön.- Nej, han var röd!

Han hade sju ben.-Nej, de va åtta! svarade barnen.

Detta blev varje kväll en anledning till en ny berättelse. Han kanske var färgblind, fick gipsat ben eller något annat. På det sätt skapades spontant varje berättelse tillsammans med barnen Sebastian, Frida, Simon och Christoffer.

Imse Dumse och den stora nätkampen är första boken om den busiga och påhittiga spindeln Imse Dumse som gärna äter insekter men har ett gott hjärta. 


Ha en fin dag!

Kram Nina 

fredag 21 januari 2022

Sportig abc bok igen!

"Sportig ABC bok igen!" Är skriven av Åsa Sandell och bilderna är illustrerad av Annabella Gustafsson. Boken är utgiven av Idus förlag för barn 3-6 år. 

Detta är en ABC bok i rimform. Hela alfabetet är med och handlar om olika sporter. Där finns ridsport, långdistans och tyngdlyftning och många andra sporter. 

I denna bilderbok handlar det om sportiga killar, men författaren har även skrivit "Sportig abc bok" för sportiga flickor. Varje bokstav har ett fyndigt rim och roliga bilder. Killarnas namn är roliga och vi får följa  t ex Yoga-Yasir, Längdåkar-Lo och Fristils-Fridolf. Boken visar också att man får hålla på med den sporten man tycker om. Jag tycker detta är ett roligt sätt att lära sig bokstäver på. Ett boktips till alla som håller på att lära sig läsa. 

Författaren leker med språket och jag och min dotter hade en trevlig stund medan vi läste boken. Boken får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favoritställe ur boken;

Hästhoppar-Hasses gotlandsruss blir nödig just i starten 

Kniper med sin breda studs och bajsar sen i farten

Från baksidan;Möt balett Bilal, Gympa-Gert, Klätter-Klas, Yoga-Yasir och tjugofem andra små personligheter. Funkar dålig andedräkt som självförsvar? Kan en häst bajsa i farten? Och hur tungt är det att lyfta sin egna pappa?

Bokens finurliga rim och färgstarka bilder väcker lust till både sport och språk. 

Ha en trevlig dag 
Kramis Nina 


torsdag 6 januari 2022

Här ligger jorden- ett requiem

"Här ligger jorden-ett requiem" är skriven av Magdalena Åberg. Bilderna är illustrerade av författaren. Boken är utgiven av Visto förlag. Boken riktar sig till barn 6-9 år. Min dotter tyckte det var roligt att lära sig om maskar. Jag som vuxen tyckte om de fina bilderna och det var en intressant bok. Jag visste t ex inte att maskar har fem hjärtan. Jag tyckte om att det var en fin berättelse,  samtidigt som fakta om maskens funktion bakades in på ett fint sätt. Boken får ❤❤❤❤❤/5.

Från favorit sidan; När jag var liten trodde jag att jord och jorden var nästan samma sak.
Att hela jordklotet var helt och hållet gjort av jord, en och samma jord. 
Då hade jag ännu inte läst om jordens inre kärna. Den är het som eld.

Från baksidan;I komposten samlar vi löv och kvistar och ruttna äpplen och annat som kan bli mull och mina maskar ska få krypa omkring där och hjälpa till med det. Maskar kan skapa ny jord. 

En pappa har hamnat i jorden, men däri växer också något nytt. Blommor , vårlökar och potatis. Och maskar då, så klart. Maskarna hjälper till att göra nytt liv. Det är kanske inte konstigt, eftersom en mask kan ha minst fem hjärtan. 

I denna lyriska bilderbok får vi lära oss om naturens kretslopp och om maskens funktion, men den väcker även tankar om liv och död.

Ha en fin trettondag

Kramar Nina


måndag 3 januari 2022

Allas längtan

"Allas längtan" är skriven av Karin Jacov och illustrerad av Li Söderberg. Boken är utgiven av Idus förlag och riktar sig till barn 3-6 år. 

Boken beskriver hur det kan kännas att längta efter något. Tiden kan kännas seg som tuggummi. Vad kan man då längta efter? Åke längtar efter sin mamma och skatan längtar efter att flyga. Alla längtar någon gång efter något eller någon. Känslan kan kännas som ett pirrigt sug i magen.

En fin bilderbok med färgglada illustrationer. En bra bok som beskriver känslan att längta på ett fint sätt. Jag tyckte att boken var mysig och trevlig när jag läste den för min dotter. Boken får ❤❤❤❤❤/5.


Från boken; Åke längtar efter sin mamma. Hon är på jobbet. Åke är på förskolan. Där finns kompisar och ett varmt knä att sitta i. Men idag vill Åke bara ha mammas knä. Alla andra knän är fel. Åkes mamma längtar också. Efter sin Åke.
Från baksidan; Längtan kan kännas som ett pirrigt sug i magen. Efter att något skall börja, eller sluta. Att någon skall komma, eller gå. Efter att få något, eller att bli av med något.
I den här boken vänder och vrider författaren Karin Jacob och Illustratören Li Söderberg på begreppet längtan. Vi får veta hur allt från blomknoppars och skators till austronaters och taxichaufförers längtan kan se ut.
Vad längtar du efter?
Själv längtar jag till våren. 🥰
Må så gott!
Kram Nina 

torsdag 30 januari 2020

ALFIE-Hunden som bara ville bli älskad

"ALFIE-Hunden som bara ville bli älskad" Är en bilderbok skriven av Anders Axelson och Illustrerad av Markus Lindholm och utgiven av Visto förlag. Boken är författarens debut bok och skriven för barn till 5 år. Min dotter som är 8 år, tyckte om den också. Jag läste den här fina boken under en road trip. Mina flickor tyckte jätte mycket om bilderna och ville jag skulle läsa den flera gånger. De satt också och kollade själva på de fina bilderna. Själv tyckte jag illustrationerna var gulliga och boken var fint skriven. Den här boken beskriver ett öde som många hundar delar. Att födas oönskade och bara vilja hitta ett hem där de kan få bli älskade. Författaren har själv en hund han har adopterat från Irland. Hans hund är förebild till boken. Man grips verkligen av den här historien och jag tänker på alla de hundar som föds och kommer till världen oönskade. Det finns många problem i världen och detta är bara ett av dem. Vi tycker boken är mysig och boken får ❤❤❤❤❤/5 av oss.
En dag när Alfie är ute på äventyr, märker han inte att det kommer några män och tillfånga tar hans mamma och syskon. Han blir ensam kvar. Han tror att hans familj ska komma tillbaka, men det gör de inte. En liten pojke hittar hunden och tar honom med sig. Han får tjata för att få behålla honom. Han och pojken leker varje dag, men när sommaren är slut, vill föräldrarna inte låta pojken ta med sig Alfie. Alfie försöker springa efter deras bil och han följer med på en båt. Han kan inte känna pojkens doft. Han vill följa efter pojken, till den stora staden och för att kunna göra det måste han hoppa på ett tåg. I den stora staden kan han inte heller hitta sin pojke. Vi får nu följa Alfie när han försöker hitta ett hem, där han kan bli älskad. I slutet av boken får vi se Alfies långa resa tills han äntligen har hittat  det.
Ha en fin dag!
Kramar Nina

Från baksidan;
Alfie är en liten och älskvärd vovve som rycks ifrån sitt trygga liv med mamma och syskon. Han ger sig ut i stora världen där regler tyvärr inte bestäms av en liten valp, utan av människor. Följ med Alfie i hans jakt på ett kärleksfullt hem i denna moderna saga för hundälskare i alla åldrar. 

Bodygard

"Bodygard" av Katherine Center utgiven av Mius förlag . Svenskt omslag; Daniel Åberg. Bokrecension ; I den här boken får vi följa...