Visar inlägg med etikett summering. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett summering. Visa alla inlägg

söndag 2 februari 2025

lördag 1 juni 2024

Summering av maj månads läsning

 

Jag hade ju en hög med 14 böcker jag inte hade hunnit recensera från april månad, och jag är nu i fatt dessa i alla fall vilket är skönt. Plus dessa fjorton böcker har jag även läst och recenserat 14 st böcker. Det är nämligen så att vi ska flytta från Värmland till Småland mot Kalmar hållet till. Det ska bli väldigt spännande tycker vi. Vi kommer bo där från och med 1 juli. Här kommer min lista över recenserade böcker som blev totalt 28 st böcker denna månaden. Mina favoriter denna månaden blev Bidrottningen samt Släppa taget? 

1. Guds verk

2. Flickan i den rosa skogen

3. Den blomstertid nu kommer 

4. Kvinna saknad

5. Väsenjägarna

6. Ufo deckarna - Tjuvar i Ispalatset 

7. Vi rymmer till draken 

8. Fear play

9. Samtal om natten

10. Brytnings tid

11. Släppa taget? 

12. Kråkslottet 

13. Bidrottningen

14. Barnjunfruns berättelse 

15. Glimma del 3 - spelet

16. Svarta vingar över muren

17. Flickan med det röda håret

18. Sylvia i syrentorpet och Rune renoverare 

19. Doktorns döttrar del 5 - Skammen 

20. När det blåser upp till storm

21. Chateau under stormande himmel 

22. Elva smaker av kärlek

23. Lundens hjärta

24. Mannen med den kluvna läppen

25. Odens stenar

26. Solgård del 4- Avslöjad

27. Kärlek på hjärnan

28. Ringfuru



Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

torsdag 2 maj 2024

Summering av april månads läsning.

Den här månaden har jag hunnit läsa 19 böcker. Dock har jag bara hunnit recensera 5 st böcker. Tiden har helt enkelt inte räckt till. Värken och orken har gjort sitt, då sömnen inte funkar som den ska. Men jag kommer skriva recension på de böcker övriga böckerna, så fort jag hinner. Favoriten denna månaden blev "Tårtor och tavlor" av Camilla Dahlson. 

1. Tårtor och tavlor 

2. Av stjärnstoft är vi komna 

3. Fjärilar i magen 

4. Utan oss

5. Diagnos: Omöjlig längtan 


Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

måndag 1 april 2024

Summering av mars månads läsning

I början av månaden lade jag fram tjugo böcker som jag skulle läsa under mars månad. Jag har hunnit med att läsa alla tjugo. Dessutom har jag hunnit läsa tre böcker till. De som inte var med i min bokhög i Mars månad, och alltså bonusböcker är "Ett rikt inre liv", "Det är inte längre vi" samt "Tjuvpack och Systraskap". Så sammanlagt har jag läst tjugotre stycken böcker. Jag fick två bokfavoriter denna månader, "När vassen viker" samt "Chateau vid vägens slut". Jag har läst en hel del fantasy romaner. Men månaden har även innehållit så väl spänningsromaner, som feelgood. Jag har mött känslor som kärlek, sorg, skräck, glädje, spänning, obehag, samt även fått skrattat en hel del. Jag har läst både nya böcker, och böcker som värmt hyllan ett tag. Så månaden har varit både spännande och varierande. 


1. Där vassen viker

2. Ett liv i färg

3.  Off campus del 2 - Snedsteget 

4. Fredens drakar

5. En ska bort 

6. Ett rikt inre liv

7. Tjuvpack och systraskap

8. Stallgänget på Tuva-Min Vackra, Vilda Granis

9. Tidens hjärta

10. Mörkret över Aerwiar 

11. Dags att chilla 

12. Chateau vid vägens slut 

13. Kärlek på ön 

14. Maud Martha 

15. Munnkavle

16. Moorlandstallet- den nya hästen

17. MeloDrama Queens-Vad kan gå fel 

18. Rovmärkt 

19. Wallflowers del två - Yasmin 

20. Funtusia - Stjärnfall

21. Tills jag hittar dig

22. Falsarium

23. Det är inte längre vi


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

torsdag 1 februari 2024

Januari månads summering



Denna månaden hade jag en otroligt bra läs månad. Jag har läst hela 17 st böcker. Både flera stycken debutanter, men jag har även läst böcker av författare som gett ut böcker förut. En av mina favoriter blir "Tranorna flyger söderut" av Lisa Ridz'en, som var en väldigt fin och tankeväckande roman. Jag har besökt många platser i mina böcker. Jag har bland annat varit i Marocko, Sverige så klart, Amerika flera gånger, och platser sprungna helt ur fantasin. Både spännande böcker, roliga böcker, böcker som gav mig lite obehaglig känsla samt några böcker som berörde. Jag har läst både helt nysläppta böcker och böcker som har värmt hyllan lite. Jag kommer att fortsätta varva både nya böcker och lite äldre böcker som står i bokhyllan. Minst fem stycken av mina äldre böcker kommer jag att plocka ut. Jag tycker hur som helst att jag haft en riktigt bra månad. 

1. Hur fan gör man slut 

2. Solgård del 2 - Längtan

3. En Lägenhet full med Stjärnor 

4. Berättaren från Casablanca 

5. Fjällsjön

6. Silverhjärta

7. Det perfekta offret 

8. Solglimtar bland molnen

9. Hybris och Hibiskus 

10. Med bergens andetag 

11. Vinterglädje och drömmar på Kanelholmen 

12. Allion och frihetskämparna

13. Tanner och Louise 

14. Trådar

15. Tranorna flyger söderut 

16. Bortförda 

17. När man håller andan - En berättelse om sorg och skuld


Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

fredag 19 januari 2024

Summering av december månads läsning

Jag kom på att jag glömt att redovisa årets sista månads läsning för december. Det blev ändå 14 st böcker. Det blev lite mindre då man har så mycket julstök. Jag försökte också varva vanliga böcker med jul böcker. "Bekännelser" samt "Landa, andas, lev" blev favoriter. Jag har läst böcker av författare som jag läst böcker av förut, samt några nya. Även någon debutroman. Jag är ändå nöjd med december månads läsning, även om den inte blev riktigt som jag tänkt mig. 

1. Kille bortskänkes (GRATIS) 

2. Illusionisten 

3. De utvalda 

4. Landa, andas, lev 

5. Doktorns döttrar del 3-Låsta dörrar 

6. Insnöad

7. Bekännelser

8. Bara en mistel

9. Grevinnan

10. Skuggtvilling del 1-ELMA

11. Den hundrade kvinnan

12. Berätta ingenting

13. Visst gillar jag julen

14. Arvet du fick


 Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

fredag 1 december 2023

Summering av November månads läsning


Denna månaden har det blivit en hel del julromaner. Väldigt många som har gett så mycket julkänsla. Några av favoriterna blev Lovisa Wistrands "Önskningar i månsken" samt "Julmys på Wishing wood" Men också nån deckare och spänningsroman. Det blev även en fantasy som jag tyckte väldigt mycket om som är den första delen i en serie - "Trollbruden" Några feelgood romaner och en bok som handlade om andra världskriget. Sist men inte minst två barnböcker varav en jag läst för min dotter Samantha. En bra läsmånad tycker jag. Jag är tacksam för alla författare och förlag som skickat böcker. 

1. Kärlek och annan galenskap i december

2. Sigge-Höstbus i stallet

3. Julmys på Wishing wood

4. Eldhjulet

5. En önskan om julefrid

6. Trollbruden

7. Vid avgrunden rand

8. Julhälsningar från ett slott i Normandie

9. Barnmorskan i Berlin-De försvunna barnen

10. Salta tårar och söta bullar

11. Önskedottern

12. Osmekmånad

13. Vildliljan - Ellingeserien del 3

14. Alla hjärtans jul

15. Önskningar i månsken


Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

torsdag 2 november 2023

Summering av oktober månads läsning

 


När man läser hamnar man läser hamnar man på många spännande platser och miljöer. Denna månaden har jag varit i Grekland, Chicago, New York, Stockholm, Tranås, Skottland och den lilla fiktiva ön i Stockholms skärgård kallad Kanelholmen. Jag har julpyntat ett skyltfönster, badat i havet, kramat träd och varit på bal. Jag har dessutom löst ett och ett annat mysterium och försökt få tag i en tjuvjägare. Så en lagom spännande och mysig månad. 

1. En halv Kaj

2. Andeträden

3. Fönstershopping

4. Döda kvinnor förlåter inte

5. Från Tranås till Chicago

6. Svartåsviten del 1. - Om du var min

7. Coyote 

8. För evigt

9. Höstvila och skogsbad på Kanelholmen

10. Glashjärtan

11. Agnes Cecilia - en sällsam historia

12. Arvtagarserien del 1 - Viskaren

13. Nytt liv i Applemore house

14. Super-Nova


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina

fredag 1 september 2023

Summering av Augusti månads läsning

Denna månaden har jag hunnit med att läsa hela 20 st böcker, vilket är rekord för mig. Det har varit en härlig blandning av historiska romaner, flera riktigt bra deckare, spänningsromaner. Månaden har också bjudit på både romantik och fantasi. Jag har även läst några noveller, en novellsamling, några barn/ungdoms böcker och en mysig självhjälps bok. Jag har både läst nya böcker och några som fått värma hyllan lite. 

1. Syrén lunden 

2. Fräls oss ifrån ondo 

3. Dimmornas drottning

4. Fabelonia 

5. När kaoset flyttar in 

6. Flyg, flyg 

7. Läshataren

8. Sista ordet

9. Vintagebutiken i Primrose Hill 

10. Det sista spåret

11. Löftet han gav

12. Förtrollning 

13. I månskenets famn 

14. Saltmålla del 1-Sandänglar 

15. Mod och mirakel på mallis 

16. Mulle på rymmen 

17. Varma vindar och ljuva kyssar

18. Ransome Time 

19. Det trettionionde året 

20. De avhuggna, de räddade 


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

tisdag 1 augusti 2023

Summering av juli månads läsning

 


Denna månaden har jag hunnit läsa 14 st böcker. Så riktigt hyfsad månad tycker jag. Som vanligt både spännande, rolig och hjärtevärmande läsning. Det har handlat mycket om kärlek denna månaden, med inslag av Magi och andlighet. Länderna som jag besökt denna månaden är Spanien, USA, England och Norge.

1. Tinna

2. Den spanska kärleksbluffen 

3. Blodros

4. Lev nu dö sen

5. Doktorns döttrar del 2-På obestånd 

6. Tsaren

7. Sättet du älskar

8. I tystnaden fanns sanningen

9. Underbara människor

10. Viskningen från andra sidan

11. Kärlek bland trädkronorna 

12. Allt som livet ger

13. Kärleks hypotesen

14. Projekt Edens lustgård


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

tisdag 4 juli 2023

Summering av Juni månads läsning



17 st böcker lästa i Juni månad.
Denna månaden har jag använt magi och försökt förgöra en trollkarl. Jag har sålt bröllopsklänningar och köpt hus, jag har dejtat och läst poesi.
Jag har också hunnit lösa mord, varit utsatt för övergrepp, blivit kidnappad av en vikingahövding, löst mord och mysterier. Varit i New York och utvecklat mina färdigheter, tillsammans med mina vänner.
Jag har gått på campus och blivit förälskad. Jag har även bakat och dansat på baler. Jag har också arbetat bland annat som tjänsterflicka och drivit ett pensionat. Mycket kärlek och spänning så en bra och omväxlande månad. Jag tyckte alla böckerna var bra, men min favoritbok "Hannas Kaffestuga"


















Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

onsdag 31 maj 2023

Summering av Maj månads läsning

 


Jag är så nöjd med maj månads läsning! Hela 19 st böcker blev det. Denna månaden har jag verkligen rest till många olika länder genom böckernas värld. Jag har varit på flera platser i USA, både i Colorado och i Main. Jag har varit i Grekland, jag cyklade till Paris, jag har varit i Italien, Norge, Turkiet och på den fiktiva ön Mure i Skottland. Jag har lekt med djur och gett djurungarna mat, badat och surfat, firat påsk och jobbat på äldreboende, löst mysterier och mord och träffat på spöken och vampyrer, jag har lagat en 4000 år gammal skulptur och varit i ett framtida Sverige som övertagits av feminister. En ovanligt spännande och härlig månad. Jag är så nöjd och tackar för alla fina karaktärer jag har haft förmånen att träffa och alla spännande platser jag har fått se, och alla roliga tillika märkliga upplevelser, och all vänskap och kärlek jag har fått.






















Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

måndag 1 maj 2023

Summering av April månads läsning

Idag är det 1 maj och det är dags att summera april månadads läsning. Det blev hela 13 st böcker recenserade i April. Den här månaden har jag varit med om många äventyr, som vanligt. Vad sägs om att jag har träffat asa gudarna, Tor och Freja och halvguden Lillo? Jag har planerat den perfekta julen och varit på ridskola. Jag har varit på ett kristet läger och spionerat på mina före detta grannar. Jag har till och med gjort inbrott! Jag har bott på ett kloster i Frankrike och jag har dansat. Jag har varit i Egyptens pyramider och varit på museum,  och fått en rosa kjol i julklapp. Jag har varit lärare, och jag har gömt mig från min förövare och jag har också bott i en liten stuga i de småländska skogarna. Jag har också hamnat i en magisk värld där jag haft ett uppdrag att utföra. Jag har också funderat på psykisk ohälsa och hur det kan vara att må dåligt psykiskt. Jag har haft en mängd djurvänner runt mig, som hästar hundar och katter. Ja, tänk vilka märkliga platser och äventyr man hamnar i och en massa olika känslor man kan tampas med när man läser! Alltifrån t ex sorg, ångest, hat till kärlek och glädje.

1. Flickan från underjorden 

2. Petras perfekta plan 

3. Ridskola med Hallon 

4. Möten vi aldrig glömmer 

5. Inte den jag är 

6. Theodosia och Egyptens hjärta 

7. Ur skogens djup 

8. Bokens hemlighet 

9. Lolle och den rosa kjolen 

10. Au revoir Agneta 

11. Vem minns Anki Braun 

12. Mellan väggarna 

13. Gränslandet 

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

torsdag 2 mars 2023

Summering av Februari månads läsning

Denna månad började så bra. Jag läste och recenserade flera böcker. Sedan kom Angelique hem och var sjuk. Feber, hosta och blödde näsblod. De visade sig att hon hade halsfluss. Sen dröjde det inte länge förrän även Samantha, William och Christel också blev sjuka. Jag misstänker att vi haft två olika virus här hemma. Det gör ju att man är sjuk mycket längre än normalt. Jag har haft en riktigt elak hosta med feber som efter ett tag blev ont i halsen med feber. Tony klarade sig bra länge men nu hostar även han.

Tyvärr blev inte min läsmånad så bra som jag tänkt mig. Läste tio st böcker. Det hade blivit fler om jag inte blivit sjuk. Hoppas bli frisk snart så jag kan läsa igen. Just nu blir de endast något kapitel i taget.

Över till mina äventyr då. Jag har jobbat på en bar i Paris. Den var förknippad med en hel del familjehemligheter. Jag var också på ett hemligt uppdrag på en vingård i Frankrike under andra världskriget. Jag har varit på ett bröllop. Jag har löst olika mord och varit med och stridit för länge sedan.

Jag har haft en elak make och även träffat en helt underbar man och varit panelhöna. Jag har jobbat i gruvor och varit piga, fått känna på hur det är att vara i klimakteriet och sedan har jag jagat troll. 

1. Under stjärnorna i Paris 

2. Lycka till

3. Skarvkvinnan

4. Hämd

5. Dansar i mörkret 

6. I kaprifolens skugga 

7. Cleopatra 

8. Där himlen inte syns

9. Ett olidligt tillstånd 

10. Trolljägarens dotter

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

onsdag 1 februari 2023

Summering av januari 2023 månadsläsning

Denna månad har jag recenserat 11 böcker varav en bilderbok och en novell. Jag har också läst en biografi, som var jätte intressant. Denna månad har jag löst ett fall med en försvunnen familj. Räddat människor från vampyrer, gift mig med en drake.

Jag har haft problem med grannens galande tupp och träffat en familj jag inte haft en aning om jag hade. Jag blev förälskad i en drake och startat en ny vintage butik och haft julbryderier.

Jag har också räddat min väninna från hemska sektmedlemmar. Så som vanligt har månaden varit intressant och väldigt spännande. Jag har haft många härliga läsupplevelser. Några skratt har det också blivit, vilket är underbart när man läser. Jag hade dock velat läst några fler böcker. Jag har påbörjat några stycken som inte jag hunnit läsa ut. 

1. Sakura

2. Arvet efter Hilda

3. Huset i det blommande trädet 

4. Rolf på räddningsuppdrag 

5. En ärlig lögn

6. Dödlig passion

7. Röd Hibiskus 

8. Tant Gredelins Julbryderier 

9. Kokta ägg och krossade hjärtan-en aldeles omöjlig påsk 

10. Addicted to life-bakom masken 

11. Svart Passion 



Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

måndag 2 januari 2023

Summering av december månads läsning

Jag har hunnit läsa tretton böcker denna månaden. Många bra och fina julböcker bland annat. Jag har recenserat hela 167 böcker under 2022. Jag hoppas det blir fler nästa år. 

I december månad har jag firat jul på många spännande platser. Jag har firat jul I Gränna, på landet och en ö i havet samt på ett stort gods med massor av människor och där detvfanns en stor glittrande julgran. Jag har åkså åkt släde och bakat. Jag har också gått på en Mazha-ball. Jag har rest till Indien och även ändrat mitt liv på en viss bänk. Jag har hållit föredrag runt om i Sverige och passat på att lösa ett spökmysterie. Jag har varit på en spännande resa till Antarktis. Jag har också följt tvillingarna Benjamin och Fabian. Det har varit en mysig och intressant månad.


1. Det som är du känns

2. Livets lyckliga omvägar

3. Den gömda kristallen

4. Julpusslet 

5. Jag firar inte jul

6. Tvillingblod

7. Åtta dagar med dig

8. Jul vid världens ände

9. Vackra vita lögner

10. Purpurvinter 

11. Törnrosens triumf 

12. Väninnorna-Väninnornas jul

13. Tant Gredelin på turné 


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

torsdag 1 december 2022

Summering av November månads läsning

Jag har hunnit läsa ut åtta böcker nu i november månad. Jag har även flera påbörjade böcker. Jag kan helt enkelt inte bara läsa en i taget. I alla fall har jag pratat med gud genom en brinnande petunia. Jag var med i den brinnande petunians sällskap, vilket var väldigt trevligt och spännande. God fika fick vi också. Jag har också hunnit med att lösa några olika brott. Sedan har jag även hunnit med att vara ute i dejting livet och lekt med kompisar, varit med i en sekt och levt av vad skogen och platsen har att ge i en salig blandning. Jag är så otroligt glad och tacksam för alla fina böcker som kommer från olika förlag och författare. En helt magisk och underbar månad. Hur har er månad varit?


1. Den brinnande petunian 







8. Den falske Schamanen 



Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

måndag 7 november 2022

Summering av oktober månads läsning

Jag hann med endast 9 böcker denna månad tyvärr. Jag har inte heller hunnit med att blogga så mycket som jag vill och svarat på kommentarer. Hoppas det vänder nu i November. I oktober månad har det varit mycket som tagit fokus från läsningen, men framför allt blev jag sjuk med en envis hosta som gjorde mig trött och jag orkade inte läsa så mycket. Jag hade också besök av min mamma en vecka och valde att vara social med henne, då vi inte träffas så mycket. Det var mysigt att ha henne här, men jag vet att det är svårt att resa för henne då hon har ont i sin höft hon ska operera. Det är nu man önskar att man bodde närmre henne, men samtidigt trivs vi här vi bor. 

Denna månaden har jag varit på äventyr på 1500-talet. Där har jag följt med en riddare för att dela med mig av hemlig information till kungen. Jag har funderat över hur ett mord kan begås i en låst stuga där ingen av de som varit instängda där har begått mordet. Jag har också varit tvungen att fundera på varför en ung mor väljer att hoppa från en bro. Jag har också varit med om svårigheter, övergrepp och olika olyckor. Jag har varit med och fixat en stor bokfestival och åkt till USA. Jag har målat vackra tavlor och badat vid ett vattenfall. Jag har också startat mitt aldeles egna café  och bakat underbara bakverk. En spännande och mysig månad, som har berikat mig mycket. Jag hoppas jag får vara med om ännu fler spännande äventyr i November.

1. Hannas Sweet Deli 










Ha en fortsatt trevlig dag!

Kramar Ninni

söndag 2 oktober 2022

Summering av september månads läsning

I september månad har jag läst endast tolv böcker då jag blev sjuk och inte orkade läsa på en vecka. Sedan var min son Rickard och hälsade på nu på slutet och renoveringen tar också tid, även om min man gör det mesta behöver han hjälp i bland. Att skolan har börjat och med den olika möten osv tar också tid så klart.


Denna månaden har jag varit med och löst flera mordfall. Räddat människor efter jordbävning, passat barn och suttit i ett torn och spanat efter fiende plan, tagit hand om hästar och räddat bibliotek. Lite romantik har jag också hunnit med. Som vanligt lite gott och blandat. Hur har er läsmånad varit?

1. Avgrunden 

2. En vän för livet

3. Vena Amoris

4. Ur spruken jord

5. Gaslightad-Han sa jag var galen 

6. Bokbussen kommer vid midnatt

7. Min fars hemlighet

8. Tornsvalan 

9. Rosenträdgårdens hemlighet 

10. Alexandras utmaning

11. Jag blev frisk av kärlek

12. Barnsköterskan

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

torsdag 1 september 2022

Sumering av Augusti månads läsning

Denna månad hann jag med hela 16 böcker. Det märks att skolan har dragit igång och med den en massa inbokade möten. Men under Augusti månad har jag i alla fall varit med och pratat med gudarna om deras kärleksbekymmer. Sedan har jag varit med i andra världskriget och gömt tyska soldater i mitt hem. Jag har bakat och även ridit och spelat hockey.

Jag har löst mord och satt dit svinpälsar så de sjunger om det. Jag började min erotiska bana vid 52 och sedan följde jag med trollen på deras äventyr. Jag har blivit jagad av dinosaurier och försökt få ett gammalt ex att förstå att jag inte vill ha honom tillbaka.

Jag har även varit ute efter hämd och hunnit jobba i ett öppet kontorslandskap. Månaden har varit givande och riktigt spännande, som vanligt.

1. Regntider

2. Sarahs lag

3. Fiendevän

4. Ines har inget att bjuda på

5. Våga Språnget 

6. Bortbytingen- i fullmånens sken 

7. Galen i dig

8. Netraya

9. Sorgfågel sjunger

10. Vänner i nöd Vänner i död 

11. Det handlar om oss

12. Cirkusprinsessan 

13. Värket

14. Efter det som hände 

15. 52 år och okysst 

16. Thoras arv

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Bodygard

"Bodygard" av Katherine Center utgiven av Mius förlag . Svenskt omslag; Daniel Åberg. Bokrecension ; I den här boken får vi följa...