Visar inlägg med etikett relationsroman. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett relationsroman. Visa alla inlägg

måndag 23 september 2024

Släktstorm

"Släktstorm" av Birgitta Illyes utgiven av Ekström&Garay. Bokrecension; Den intet ont anande Olivia, kommer hem till familjen, efter en tids sjukhusvistelse, där hennes faster Nora styr familjen med järnhand. Tanken är att Olivia ska vila upp sig, men lugnet är dock bedrägligt. Intet ont anande, ska Olivia hamna mitt i den storm, som kommer allt närmare. Olivia och hennes fd sambo råkade ut för en svår bilolycka, där sambon omkommit. Det är extra svårt för Olivia att komma vidare, eftersom hon gjorde slut strax före olyckan. På sjukhuset upptäcker man dessutom att hon är gravid med sambons barn. Olivia funderar. Ska hon behålla barnet eller inte? Och ska sambons föräldrar förlåta henne, för att hon gjorde slut strax före olyckan? Nora bjuder på middag för familjen, tillika några av deras vänner. Efter denna middag, tycks allt gå åt fel håll. Denna middag är nämligen inledningen på familjen Aldos undergång. Vi får också följa några av de andra personer som tillhör samma familj och personer runt omkring dem. Detta är en familj som har skapat sig ett imperium bestående av vingårdar och restauranger. Den här familjen bär också på hemligheter, som någon av dem inte vill ska komma ut, och denna någon gör allt för att lägga locket på oavsett vad det kostar. Det är en familj som tycks älska lika hett som de hatar, och det är hatet som tycks vara drivkraften i denna familj. 

Detta är författarens debutroman. Efter en något knackig start, utvecklas den här boken till en riktig bladvändare. Ju mer jag läser, ju bättre och bättre blir boken. Många oväntade händelser gör att boken blir oerhört spännande. Tillslut är den så spännande, att jag inte kan lägga boken ifrån mig. Vi får följa flera olika personer ur familjen Aldo, både i dåtid och i nutid, och vad som driver dem. Dessa starka personligheter drivs både av kärlek och hat och tanken på hämd. Men den drivs också av en viss galenskap, som ligger och pyr under ytan. En galenskap som kan göra att den fina ytan krackelerar helt och hållet. Denna udda samling människor är fantastiskt gestaltade. Kapitlen är ganska korta vilket för handlingen framåt i en rask takt. Allt vävs dock ihop på ett fint sätt i slutet på boken, då de sista pusselbitarna sätts på plats. Sedan vill jag berömma författarens väldigt vackra språkbruk, vilket tillför det lilla extra till historien. Vissa meningar är som vacker poesi, tycker jag. Slutet är väldigt dramatiskt, men boken slutar ändå fint tycker jag. Jag läser gärna mer av författaren. Denna fantastiska relationsroman får ❤️❤️❤️❤️❤️/5.

Mitt favoritställe ur boken;

Kapitel 16

Olivia strök med händerna över linneservetten hon hade i knäet och sneglade på Nora, som just skålade med Bruno. 

Det gjorde ont i henne när hon tänkte på fasterns eländiga barndom. Efter allt hon gått igenom var det inte så konstigt att de hade uppfattat henne som sträng och hårdhudad när de var barn. Trots att hon ständigt fanns i vår vardag och bärande om oss, visade hon aldrig någon förståelse för att vi var just barn, tänkte Olivia. Det perspektivet hade hon helt enkelt inte kunnat hantera. Kanske för att hon själv aldrig fick vara ett sorglöst barn. Hennes barndom hade belastas med för stort ansvar och var inramat av rädsla och sorg. Och kanske hat. 

"Glöm aldrig att hat är lika kraftfullt som kärlek. Endast den enskilda människans brytpunkt avgör vilken av känslorna som kommer att dominera henne", brukade hon säga. 

Varken Olivia eller kusinerna hade riktigt förstått vad hon menade och ingen hade vågat ställa några följdfrågor. Hon såg på den till syntes nöjda församlingen runt bordet och stannade vid Mats. Han åt under tystnad och hon tyckte sig se en skymt av vemod i hans vackra ansikte. Hon sträckte sig efter sitt vatten. 

"Skål allesammans!" Olivia höjde glaset och iakttog Mats som genast lyste upp och gav henne ett varmt leende. Olivia berömde matenoch avslöjade hurhon saknat Noras hemlagade mat. De båda kvinnornas blickar möttes och Olivia hann se en lätt förvåning hos fastern vars ansikte sken ikapp med solen när hon höjde sitt vinglas. 

I ögonvrån såg Olivia hur Rita försökte vara diskret då hon avnågon anledning gavsinbror fingret. Gesten fick det att rycka i Olivias mungipor. Kusinerna hade som vanligt sin märkliga kommunikation som ingen mer än de själva förstod. 

Pär var röd om kinderna och verkade inte kunna sluta snegla på Rita. Olivia njöt åt det uppenbara och undrade om Rita lagt märke till Pärs intresse för henne. 

"Mina kära!" Nora reste sig från stolen. Hennes röst blev teatralisk och fick vibration på de rätta ställena. Med sin vänstra hand tryckt mot hjärtat och en vinflaska utsträckt i den andra tog hon till orda. Olivia kom genast att tänka på frihetsgudinnan och hostade till för att maskera ett ohejdat skratt. 

"Vinet ni har i glaset till vänster är det här", sa hon och pekade på etiketten på vinflaskan hon höll i handen och läste högt: "De Cariate." Hennes ögon blänkte. "Det betyder" av kärlek" och var en kärleksgåva från Stefan. Han visste vilka druvor jag tycker bäst om och tog fram den här perfekta cuv'een i smyg. Blandningen förblev en hemlighet som han tyvärr tog med sig i graven."

Nora sänkte blicken och gjorde en passande konstpaus. 

Baksidestext;

Olivia hamnar i stormens öga när hon kommer hem till familjen i Helsingborg efter en längre tids vistelse på sjukhus. Det tar ett tag innan hon inser att stillheten är bedrägligt. Genom att bli gravid med fienden rubbar hon någons hemliga plan. 

En serie svårförklarliga händelser vidgar sprickorna mellan familjemedlemmarna och undergången för släkten Aldo och deras imperium kommer allt närmare. 


Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

fredag 31 maj 2024

Samtal om natten

"Samtal om natten" av Claire Daverley utgiven av Bazar förlag. Bokrecension. Vi lär känna Rosie och Will när de är tonåringar. Will är stans värsting och Rosie är plugghästen. De träffas vid en lägereld tillsammans med andra ungdomar. De pratar länge med varandra den kvällen. De börjar träffas då Will hjälper Rosies bror med matten. De fattar snabbt tycke för varandra, men Rosie vill inte inleda något förhållande, då hon vill kunna studera för att få bra betyg. För hon vill nämligen fortsätta studera vidare. Så sker en tragedi som gör att Rosie känner sorg och skuld, vilket gör de båda ungdommarna skiljs åt. Senare träffar Rosie en kille och de gifter sig. Dock saknar Rosie och Will varandra, och ibland ringer de varandra, för samtal om natten, då de kan prata om allt. När Rosie och hennes man separerar, åker Rosie till Will och flyttar in hos honom. De lever tillsammans en tid, men så får Rosie ett besked. Hennes man har fått cancer och behöver henne. Ska Rosie och Will någonsin få varandra på riktigt? 

Detta är författarens debutroman. Och vilken debut sedan! Detta är en debutroman som helt enkelt är en riktigt magisk läsupplevelse. Många tankar och känslor väcks, av denna finstämda relationsroman. Detta är en fin, men lite sorglig kärlekshistoria, som rullar ut sig. De två huvudkaraktärerna kan man inte annat än älska. Inget är som den allra första kärleken. Det är två helt omaka tonåringar som hittar varandra, en värsting och en plugghäst, men de kan dela sina tankar med varandra, på ett fint sätt. Det sorgliga är att dessa två unga människor, inte kan vara tillsammans, på grund av olika omständigheter. Dock ser det ut som ödet för dem samman gång på gång. De är varandras livs största kärlekar, och det känns svårt för mig som läsare, när något händer, och de måste släppa varandra, gång på gång. Vi får följa dessa två individer genom med och motgång genom åren. Och man hoppas hela tiden att det ska bli dom två, någon gång. Jag älskar författares språkbruk, och de fina kulisserna hon målar upp. Detta är en läsvärd debutroman för dig som gillar relationer blandad med svärta och smärta och lyckliga slut. Boken får ❤️❤️❤️❤️/5.

Mitt favoritställe ur boken;

3

WILL SVÄNGER IN på uppfarten men blir sittande i bilen, med blicken någon stans bortom instrumentbrädan och tänker. Framför allt på Rosies vrister och hur hon förde skeden när hon åt. 

Han skakar på huvudet, skrattar åt hur vansinnigt alltihop är. Tjejen med perfekta betyg och alvöron, som han inte hade lagt märke till innan kvällen vid lägerelden. Han gnider sig i ögonen och betraktar snön som trummande faller från träden. Han kommer fram till att han behöver sova och ska precis kliva ur bilen när telefonen ringer. Det är Darcy, vilket förvånar honom. De har inte hört på flera veckor. 

William White, säger hon, som om det är han som har ringt henne. 

Darcy, säger hat. Tja. 

Vad har du för dig? frågar hon. 

Inte mycket. 

Anade det. Det är ju söndag. 

Ja. 

Så att... 

Så att. 

Lust att komma hit? Mamma är inte hemma. 

Han överväger detta i tvåhela sekunder och svarar sedan att det faktiskt inte går. 

Varför inte det? frågar hon. Hennes ilska är stel och omedelbar och han suckar, struntar i att hon hör det. 

Det går bara inte, Darcy. Jag är svintrött. 

Varför det? frågar hon igen. Vem har du träffat? 

Jag var hemma hos en kompis hela kvällen, säger han. Och pluggat matte. 

Hon ger ifrån sig ett skeptiskt läte, en hånfullhet som hörs långt ner i strupen, och han undrar för ett ögonblick varför alla alltid tror det värsta om honom när han själv alltid håller sig till sanningen. 

Baksidestext;

EN STARK OCH ÖMSINT ROMAN om två människor som ohjälpligt dras till varandra. En berättelse om vänskap och lojalitet, om missade möjligheter och de olika kärlekar vi upplever under en livstid. Och den där särskilda kärleken som alltid finns kvar. 

För Rosie och Will finns det ett före och ett efter. De träffas som tonåringar och trots att de är så olika uppstår en förtrolighet mellan dem. En förtrolighet som på många sätt innebär att de är varandras stora kärlek. Men så inträffar en stor tragedi och med den följer sorg och skuld. Rosie och Will står inte längre ut med att träffas. Men tragedin binder dem också samman, för alltid. 


Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

torsdag 25 maj 2023

Malibu brinner

 "Malibu brinner" av Taylor Jenkins Reid, utgiven av Bookmark förlag. I denna boken får vi följa de fyra kändis syskonen Riva, under ett dygn 1983, då de planerar att ha sin årliga sommarfest. En fest som kommer förändra framtiden för dem alla. Syskonen bär alla på sina egna drömmar och hemligheter. De kommer till nya insikter om vad de vill göra med sina liv under denna ödesmättande dag. Samtidigt får vi följa syskonens föräldrar. De träffas 1956, och blir omedelbart förälskade. Mick vill göra karriär som sångare, medan June vill ha ett hem, familj och arbeta på föräldrarnas restaurang. Samtidigt som Micks karriär börjar ta fart, blir June snabbt gravid. Snart är de gifta och flyttar in i ett fint hus vid havet. Tyvärr blir lyckan inte långvarig. Micks framgång har ett högt pris. Han börjar snart vänserprassla och lämnar June för en annan kvinna. Men detta är bara en av många i raden av kvinnor som Mick har genom åren. Vi får följa familjen Rivas fortsatta öde och dagen för syskonen fest som snart kommer att spåra ur.

Detta är den första boken jag läser av författaren. Malibu brinner är en riktigt lättläst bok och texten flyter lätt, vilket gör boken till en riktig bladvändare. Detta är en sådan bok man inte släpper ifrån sig innan man läst klart. Boken är spännande och med ett bra driv. Det händer mycket i boken och den har många sidokaraktärer som får ta sin plats. Författaren lyckas också på ett bra sätt både förmedla dåtiden som spänner över många år, tillika nutiden som bara varar ett dygn, på ett bra sätt. Vi får följa de olika karaktärerna genom historien, så vi får reda på hur de blivit de personer som de är idag. Det äldsta syskonet, Nina, har genom sitt arbete som fotomodell lyckas dra upp sina syskon från fattigdomen de har upplevt som barn. Pappan övergav sin familj och brydde sig inte om att försörja dem. Det kommer många rika och berömda människor på syskonen Rivas fest, som vem dom helst får komma på. Bara de kan adressen. Hur det går? Ja, det spårar ur så klart. Boken får ❤️❤️❤️❤️❤️/5.

Mitt favoritställe ur boken;

1962

Mick började få grepp om sitt liv under sommaren 1962. Han hade uppehåll från turnerandet. Hans nya skiva var redan inspelad och klar. Och han hade flyttat tillbaka till sin familj. Varje dag vaknade han belåten, i vetskap om att han nu var den man han var menad att bli. Han betalade räkningarna och köpte allt som June och ungarna pekade på. Han bjöd June på romantiska middagar, han läste böcker om hjältar och soldater för sina pojkar.

Men hans dotter höll sig på sin kant.

Nina lät sig inte charmas av Mick som June gjorde, och hon var inte lika intresserad av att ha honom där som pojkarna var. Men Mick var fast besluten att vinna hennes hjärta. Han kittlade henne i vardagsrummet och erbjöd sig att sjunga för henne när hon skulle sova. Han grillade ostburgare åt henne och byggde sandslott på stranden. Han visste att hon skulle mjukna då småningom. 

Han trodde att Nina en dag skulle förstå att han aldrig skulle ge sig av igen. 

"Gift dig med mig, June. En gång till, den här gången för alltid", sa Mick en kväll i mörkret efter att de hade älskat stillsamt medan resten av huset sov. 

"Jag trodde att förra gången var för alltid", sa June. Hon halvskämtade och var fortfarande arg, men ändå glad över att han frågade. 

"Jag var bara en pojke som låtsades vara en man när jag gifte mig med dig första gången. Men jag är en man nu. Allt är annorlunda." Han drog henne intill sig. "Det vet du väll?" 

"Ja", sa June. "Det gör jag." Hon hade sett det på sättet han höll henne nära intill sig, på att han aldrig var sent ute, på att han drack en halv kanna kaffe om morgnarna för att kunna stiga upp med barnen och att han nästan inte drack någon sprit alls på kvällarna.

"Kan inte den här nya mannen få gifta sig med dig?" Han strök undan håret från hennes ansikte. June log, sig själv till trots, och gav honom det svar dom ingen av dem egentligen tvivlat på. "Jo", sa hon. "Det får han."

Baksidestext;

Malibu 1983. Förväntningarna är skyhöga när de fyra kändissyskonen Riva ska ha sin årliga sommarfest.

Men fotomodellen Nina har just blivit lämnad av sin man, hennes bröder bär på hemligheter för varandra och lillasyster Kit har bjudit någon som de andra knappt hade väntat sig att få träffa. 

Och inom loppet av ett dygn kommer deras liv att ha förändrats för alltid. 


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

torsdag 19 maj 2022

Rosbergs bokhandel

"Rosbergs bokhandel" av Anna Gustafsson, utgiven av Lava förlag. Detta är författarens debutroman. Den nyligen separerade Elin bor i en liten stuga på landet och jobbar i en bokhandel. Hon trivs med sitt arbete. En ny chef har börjat på bokhandeln där Elin jobbar. Hon blir snart anklagad av den nya chefen, för att inte sköta sitt arbete som hon ska. Hon anklagas för att komma försent och vara slarvig. Samtidigt börjar en snickare en renovering av hennes hyresvärdas fastighet. Snickaren verkar trevlig och charmar henne, och snart har hon och snickaren Fredrik ett förhållande. Det dröjer dock inte länge förrän han börjar ha synpunkter på hennes boende, och föreslår att hon ska flytta till en lägenhet som ligger mer centralt. Chefen Louise vill att hon ska ta ledigt från sitt arbete eftersom hon säger att Elin gör för mycket fel. Något skaver och snart beslutar sig Elin och hennes vänner, för att undersöka saken.  

Boken är en riktigt spännande emellan åt,  samtidigt som det är en fin roman om vänskapsrelationer och sorg över att bli sviken av sina närmaste. Elin har inte så bra relation till föräldrarna som ständigt kritiserar henne, vilket får henne att tappa självförtroendet. Det blir inte bättre av att chefen anklagar henne samtidigt. Dåligt självförtroende kan nog många känna igen sig i. Hon börjar känna sig utbränd och deprimerad och vill inte träffa någon. Dock har Elin människor i sin närhet som tror på henne och vill henne väl. Språket i boken är lättsamt, vilket gör att boken går snabbt att läsa igenom. Slutet gör också att man hoppas på en uppföljare, då man undrar vad som händer sedan. Jag uppskattade denna fina feelgood debut och den får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favoritställe ur boken;

Det är inte förrän hon står med kaffekoppen på sitt kontor som hon inser att hon faktiskt är först på plats. Ytterdörren var låst när hon kom. Lamporna släckta. Kaffebryggaren startade hon själv. När jackan hänger på kroken sjunker Elin djupt ner i sin sköna kontorsstol och andas lugnt. Hon sluter ögonen, tar några djupa andetag och känner den trygga doften av kaffe. 

-God morgon, hörs en röst lågt från dörren.

Elin öppnar långsamt ögonen och ser Peter stå där. 

-God morgon. 

-Det ser ut som en stunds meditation. Bra idè, det är ett bra sätt att starta dagen. Hoppas jag inte störde dig.Han är på väg till sitt kontor när han stannar till och frågar undrande:

-Du börjar inte än förresten, du är tidig. Är det för att du skulle meditera eller har du ändrat arbetsschemat? 

-Du stör inte alls. Jag börjar snart, så tidig är jag inte. Bättre att vara här i tid än försent. 

När hon börjat hitta lugnet igen så kom han också för att kritisera. Att vara på arbetet i tid är knappast något hon ska behöva skämmas över. Det går inte att göra någon nöjd. Den krypande känslan som skapar oro i kroppen och inte tillåter henne att slappna av helt ger sig inte riktigt under dagen. det är nästan som om hon har en liten gubbe på axeln som viskar i örat att hon inte är tillräcklig, att hon inte sköter jobbet som hon borde.Hon önskar att det fanns någon på andra axeln som spred positiva vibba, men den lilla gubben är som bortblåst.

När det är dags för lunch går Elin till mataffären. Med snabba steg går hon in i affären. Stressen far runt i kroppen och skapar ett susande i huvudet. Den röda korgen fyller hon med rostbiff, kåldolmar, pommes, ägg och annat som verkar gott. Det blir tungt och armen gör ont. Vid kassan packar hon snabbt ner allt i påsar och går raskt tillbaka till bokhandeln. Det är en utmaning att få in alla varor i den underdimensionerade kylen med frysfack. Lunchrasten är slut. Elin tar med sig en sallad in på kontoret och äter samtidigt som hon går igenom och svarar på mailen.

Från baksidan;

Sedan Elin separerade från sin förra pojkvän hyr hon en liten stuga på landet. Hon trivs med arbetet i bokhandeln men hennes nya chef Louise beter sig märkligt. Arbetsschemat ändras utan notis, böcker försvinner och Louise skyller alla olyckor på Elin. 

Tillvaron blir bättre när snickaren Fredrik träder in i hennes liv. Elins hyresvärdar har fått problem med fukt i sitt hus och anlitar Fredriks hjälp. Han visar sig vara trevlig och hjälpsam och snart börjar de träffas allt mer.

Men det är något som inte stämmer. Fredrik börjar ha åsikter om stugan, arbetet med fuktskadan blir bara större och större och Elin hör att han då och då har mystiska samtal med någon. Chefen Louise blir dessutom allt odrägligare, vad har hon egentligen för agenda?

Ha en underbar dag!

Kramar Ninni💓

söndag 15 maj 2022

Breven som länkar oss samman

"Breven som länkar oss samman" av Anne-Lie Högberg utgiven av Louise Bäkelin förlag. (LB förlag). När Maria som driver ett litet pensionat, tvingas renovera sitt kök på grund av en vattenläcka, hittar hon gamla brev som hennes mormor skrev till sin bror Axel. Han begav sig till Amerika som artonåring, då det var svårt att leva i Sverige. Många trodde att de skulle finna lyckan i det nya landet, men så blev det inte för alla. Breven blev aldrig vägskickade då Marias mormor aldrig fick sin brors adress borta i Amerika. Vi får följa Maria när hon försöker nysta i mysteriet om vad som egentligen hände mormors bror där över, och försöker hitta sina släktingar som hon tror finns där. Samtidigt får vi följa Axel i början på 1900- talet i det nya landet, och hur svårt det kan vara att vara invandrare. 

Jag gillade verkligen det här temat, med gamla brev och mysteriet kring hur det har gått för emigrerade släktingar. Författaren har på ett fint sätt knutit ihop nutid och dåtid till en både spännande och mysig relationsroman. Det är väldigt spännande med släktforskning och att hitta sina rötter. Maria blev lämnad av sin man för att hon var för tråkig, och det har skapat stor osäkerhet hos henne och hon har svårt att lita på den nya kärleken som kommer i hennes väg. Det tror jag att många kan känna igen sig i. När man läser Axels historia kan man förstår att livet som invandrare, troligt vis i vilket land som helst, är svårt. Bara för att man inte förstår språk, lagar mm blir en invandrare ofta kallad dum. Boken visar på ett fint sätt de drömmar och hopp till en bättre framtid, man kan ha som ny invånare i ett nytt land. Denna fina relationsroman får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favoritställe ur boken;

MARIA SATT UPPKRUPEN i soffan i sovrummet. Septemberkvällen var mörk och fick henne att dra den mjuka filten som låg hopknölad vid hennes sida. Det blåaktig skenet från datorskärmen var den enda ljuskällan i rummet, utöver de två kronljusen  som stod i mormors gamla mässingljusstakar. Resten av huset var ännu mörkare. Tyst och livlöst. Per hade gjort en blixtvisit under gårdagen. Snabbt kollade han avfuktaren, som fortfarande stöd kvar och brummade, och sedan lämnade han ett gäng broschyrer med förslag på golv. Det var nästan med andan i halsen han bad henne fortsätta titta på kakel, golv och luckor. Han skakade avfärdande på huvudet när hon frågade om han ville ha kaffe och sedan försvann han lika fort som han kom. 
Nu rörde lågorna sig i ojämn takt och fick skuggorna att dansa till ljudlös musik på det lilla soffbordet framför henne. 
Maria log när hon såg tillbaka ner på skärmen. 
Of course i remember you, silly!
Äntligen svarade Leslie. Om och om igen läste hon det långa meddelandet från henne. Hon bad om ursäkt för att det tog så lång tid för henne att höra av sig. Anledningen var att hennes mamma precis gått bort. Det var mycket med begravningen och sorgen tärde på Leslie. 
De stod varandra nära. 

Från baksidan;

Maria älskar sitt lilla faluröda pensionat vid Mälarens strand. När det måste stängas tillfälligt vänds hennes tillvaro upp och ner och hon tvingas fylla sin tid med annat än arbete. Av en slump hittar hon brev i sin mormors gamla sekretär, ett brev som mormodern själv har skrivit och som aldrig nådde mottagaren. Mysteriet blir som en drog för Maria och hon börjar gräva i sin mormors förflutna. 

Hon läser om Axel som bestämmer sig för att lämna Rödeby och den fattiga tillvaron Han och hans familj hamnade i när fadern dog. I tron om att han flytt är det enda som kan rädda familjen, kliver han ivrigt och naivt ombord på ångfartyget till New York endast arton år gammal. 

Bit för bit lägger Maria det pussel som är hennes släkts historia. Snart framträder e  bild av ett mörkt familjedrama som kommer att ta henne över havet till 1900- talets Amerika.

Breven som länkar oss samman är en relationsroman inspirerad av författarens egen släkthistoria- om att gå vidare efter en tragedi och om hur en familj kan hitta tillbaka till varandra trots att det ligger flera årtionden och ett hav emellan dem. 


Ha en fortsatt trevlig söndag!

Kramizar Nina 

Bodygard

"Bodygard" av Katherine Center utgiven av Mius förlag . Svenskt omslag; Daniel Åberg. Bokrecension ; I den här boken får vi följa...