Visar inlägg med etikett övernaturligt. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett övernaturligt. Visa alla inlägg

söndag 22 september 2024

Armbandets hemlighet

"Armbandets hemlighet" av Virve Hedenborg, utgiven av Ordalaget bokförlag. För barn 9-12 år. Bokrecension; I denna boken får vi lära känna Alice. Medan alla andra kompisar är kvar i stan, är hon tvungen att följa med föräldrarna till deras nyinköpta sommarstuga på landet. På en loppis hittar hon ett armband. När hon går där ifrån ligger armbandet i fickan. Det var inte meningen att hon skulle få med sig armbandet, och hon känner dåligt samvete över händelsen. Alice vill inte måla på stugan, utan smiter iväg på upptäcktsfärd. Alice börjar umgås med en kille från trakten hon träffat på. Han heter Rickard och är några år äldre än henne. Bara när hon umgås med honom kan hon använda sitt nya armband. Så hittar hon ett gammalt tidnings urklipp från början av nittonhundra talet. Artikeln handlar om en brand där en kille omkommer. Nu förstår Alice att allt hon trott på, inte är vad det verkar vara. Nu måste hon göra allt för att ändra det förflutna, och rädda killen hon blivit förälskad i. 

Detta är första boken jag läser av författaren. Jag blir indragen i den här fina historien redan från första kapitlet, och sedan kan jag inte sluta läsa. Boken är väldigt spännande och jag gillar temat med tidsresor, kombinerat med kärlek och vänskap. För i den här boken träffar Alice sin allra första kärlek. Vänskapen med Rickard känns mer äkta än något hon någonsin har upplevt förut, och det får henne att fundera över sina val av vänner. Kanske är några av de vänskaper hon har i stan inte så hälsosamma som de borde vara. Jag skulle gärna läsa en fortsättning på denna boken. Boken väcker känslor hos mig som läsare. För tårarna kommer på mig, när Alice förstår att killen hon är kär i finns i en annan tid. Kanske skulle de kunna träffas igen på något sätt? Jag gillar också författarens miljö - och karaktärs beskrivningar. Jag läser gärna mer av författaren. Denna tänk - och läsvärda bok får❤️❤️❤️❤️❤️/5.

Mitt favoritställe ur boken;

Kapitel 4

Det var killen från dagen innan, honom som hon sett på gårdsplanen. Han hade ljust hår, Blå skjorta utan krage och mörkblå byxor som gick till halva vaden. Fötterna var bara, och på huvudet hade han en svart keps. Armar och ben hade en djup solbränna. 

Alice visste inte vad hon skulle svara. Tystnaden kändes som en evighet. 

"Jag...jag...", började hon. 

Killen höjde på ögonbrynen. 

"Ja?" 

"Jag minns inte." 

"Vadå minns inte?" Killen såg misstänksamt på henne. 

"Alltså, jag somnade", svarade Alice och ångrade sig i samma stund. Somnade? Vad var det för svar? 

"Jag kanske ska hämta någon som kan få dig att minnas", sa killen och såg ut att vara på väg ut genom dörren. 

"Nej", sade Alice snabbt. "Jag har inte glömt. Alltså, jag heter Alice, och jag gick in för att det regnade, och så somnade jag på soffan. Du väckte mig. 

"Förlåt så mycket då", sa killen. "Men om du har för vana att somna i andra människors hus är det kanske inte mer än rätt att du lir väkt?!" Han tittade ingående på henne. "Var bor du? Jag har visst inte sett dig här förut?" 

Alice vred sig obekvämt under hans blick.

Baksidestext;

Det är sommarlov och alla ska vara kvar i stan utom Alice som tvingas följa med till nya sommarstället. 

På väg dit stannar familjen på en loppis och Alice fastnar för ett armband. Hon vill så gärna ha det! Och när hon går där ifrån ligger det i hennes ficka. 

Allt är trist på landet och Alice vill inte hjälpa till att måla om huset. Men så träffar hon den några år äldre Rickard. Han pratar konstigt och småretas. Fast han är också schysst och hon trivs i hans sällskap. 

Sommardagarna blir roligare, men plötslig förändras allt. En brand får Alice att inse att allt inte är vad hon först trott det vara. 


Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

onsdag 18 september 2024

Skuggreglerna

"Skuggreglerna" av Greta Boström utgiven av Raben&Sjögren. För barn 9-12 år. Bokrecension; Vi får lära känna Lo, som precis fått en ny häst. Alla tycker att gården där Lo:s familj bor på är som ett paradis, men är det verkligen det? För i den här familjen tycks Lo vara det svarta fåret. Något som hennes storasyster Leah verkar utnyttja till max. Hon blir avundsjuk när Lo får en plats i hopplaget, med sin nya hingst. Och hon gör allt för att Lo ska tacka nej till den. Redan första kvällen när Bagheera kommer börjar bekymren. Märkliga saker börjar hända. T ex tänds ljus i stallet, som inte borde kunna tändas. Men vem är det som lämnar spår efter sig och vem är det som gör punka på Los cykel och gör inbrott i hennes skåp i skolan? Om det inte är Leah, Vem kan det då vara? Och vad har hon gjort den nya killen i skolan egentligen? Kan alla skumma händelser till och med vara övernaturliga? Lo är tvungen att gräva i gårdens historia för att få reda på vad det egentligen är som pågår. 

Detta är en riktigt spännande nagelbitare. Det är en bok som är håller dig i ett fast grepp från början till slut. Vill ni läsa en riktigt bra hästbok, med övernaturliga inslag, får ni inte missa denna spännande berättelse. Jag tyckte dock att Los syster inte var så sympatisk. Jag tycker det är hemskt att hon är så avundsjuk på sin egen syster, så att hon gör vad som helst för att förstöra för henne. Föräldrarna behandlar inte Lo heller så bra, utan tar allt som oftast systerns parti, vilket gjorde mig ledsen. Dock fick Lo upprättelse i slutet på boken, vilket var bra. Författaren lyckas att få mig att känna sympati för huvudpersonen, och jag tyckte också att författaren lyckades med att kombinera vardaglivet, med de övernaturliga inslagen på ett bra sätt. Jag tycker också att författaren lyckas att få historien att kännas äkta och trovärdig. Denna spännande barnbok ger jag ❤️❤️❤️❤️❤️/5.

Mitt favoritställe ur boken;

5

Gruset knastrande under kängorna när jag närmade mig trädgårdens mörkgröna häck. Jag visste inte om Mauritz var där på lördagar. Men kanske var det med växter som med hästar, att de behövde kärlek oavsett dag i veckan. Dessutom kändes det som att Mauritz alltid var där. Som den böjda ryggen var en lika naturlig del av trädgården som trädens knotiga stammar. 

Det runda, parkliknsnde området tillhörde egentligen kommunen, precis som resten av Nyckelsund. När pappa tog över restaurangen för en massa år sedan fick han erbjudande om att hyra övervåningen också. Det skruttiga stallet kom på köpet. Vissa tycker att vi bodde i en sagovärld. Att den välskötta parken, näckrosdammen, hagarna och de pampiga husen såg ut som en reklam för en spa-weekend. För mig var det bara hemma. Jag hade alltid bott där och Mauritz hade alltid stått med sin kratta bland blad och grenar. 

Det gjorde han i dag också. Längst in i labyrinten kunde jag skymta det Silvervita, bakåtkammade håret. Han rörde sig ryckigt längs väggen av kala grenar. Om sommaren blev de till en tjock, grön mur som bildade gångar och återvändsgränder. När jag var liten hade jag sprungit vilse i den där labyrinten. Jag kommer fortfarande ihåg skräcken som växte för varje stängd passage som dök upp framför mina fötter. Rädslan att jag skulle vara fast i de gröna tunnlarna för alltid. 

Det var en fånig tanke, men då hade den varit verklig. Mauritz hade hittat mig där jag satt som en gråtande, hopkurad boll i en av återvändsgränderna. Likt en ängel stod han framför mig med det axellånga håret och de ljusblå ögonen. Utan ett ord hade han tagit min hand och lett mig till restaurangköket där pappa bullrade runt bland ångande kastruller. Men bara några veckor senare hade Mauritz skrikit åt mig när jag plockade blommor till midsommarstången på ängen utanför parken, trots att det var mamma som bett mig. Då såg han inte det minsta ut som en ängel.

Baksidestext;

Alla tycker att gården där LO bor ser ut som en sagovärld. De vackra husen, näckrosdammen och hagarna. Själv tycker Lo att det enda sagolika med hennes liv är denna hingsten Bagheera. 

Men redan samma kväll som han kommer till stallet börjar märkliga saker hända. Trasiga lampor som lyser och oförklarliga fotspår i snön. Är det någon där? Eller något? 

En som inte är lika glad för Bagheera är storasyster Leah. När konkurrensen i hopplaget hårdnar, ställs den redan såriga relationen på sin spets. Är det hon som gjort punkare på Los cykel och brutit sig in i hennes skåp i skolan? Vem kan det annars vara? 

För att förstå vad som händer börjar LO gräva i gårdens historia - en historia som visar sig vara mer brännande än hon någonsin kunnat ana. 


Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

lördag 5 september 2020

Torpflickorna

"Torpflickorna" är skriven av Erika Larsson Nordlund och utgiven av "Visto förlag". Detta är författarens andra bok. Den första Kvarnpojken, har jag också läst och recenserat. Boken är lättläst och väldigt spännande. Detta är en ungdoms bok, men liksom Kvarnpojken, kan den läsas av hela familjen. Författaren väver in viktiga ämnen, tillsammans med det lite övernaturliga samt då och nutida händelser på ett fint sätt. När livet känns svårt, är det viktigt med vänner som förstår och vuxna som bryr sig. Bokens huvudperson får hela livet att ta en ny vändning och inget är som hon är van vid. Det är en styrka att ändå gå vidare och upptäcka att man ändå har det ganska bra! Det är bra att författaren berör viktiga ämnen, som läsaren kan känna igen sig i. Den här boken berör t ex fattigdom och spel missbruk. Boken får 👻👻👻👻👻/5

Karins föräldrar ska skiljas och har en längre tid haft ekonomiska bekymmer då föräldrarnas inrednings butik inte gått så bra. Allt av värde måste säljas och Klara måste flytta till ett litet torp med sin mamma.  Dessutom får hon reda på något om sin pappa, som hon inte räknat med. Torpet ligger ensligt och en dag när Klara är själv hemma kör en okänd kvinna in på gården. Vem är kvinnan och vad vill hon? I panik försöker hon få tag på sin mamma och när inte det lyckas ringer hon alla hon känner. Något som också är otäckt i det lilla Torpet, är den hemska lukten som tycks bli värre och värre, trots doftljus och ny målarfärg. När Klara har Halloween party i torpet tillsammans med sina vänner, blir hon riktigt rädd. Ja vad som händer får ni läsa själva.

Från baksidan; "Klaras perfekta liv förändras och inget blir som förr. Livet blir helt annorlunda mot vad Klara är van vid och dessutom finns inte pengar till allt. 

Trots allt inser Klara att hon har det mycket bättre än många andra och att hennes liv är enklare än hennes mormors barndom var. Men att få bo i ett ruckel där det luktar hemskt är inte kul. Hur ska hon våga bjuda hem kompisar till detta hus? Något verkar dessutom inte stämma med huset, och vem är den okända kvinnan i bilen?"



Ha en trevlig dag

Kramar Nina ♥️

Läs om "Kvarnpojken" Här!


Bodygard

"Bodygard" av Katherine Center utgiven av Mius förlag . Svenskt omslag; Daniel Åberg. Bokrecension ; I den här boken får vi följa...