Visar inlägg med etikett författarliv. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett författarliv. Visa alla inlägg

torsdag 19 juni 2025

Glad midsommar till alla bokälskare! 🌸📚

Så kom den – midsommaren. En tid fylld av blomsterkransar, jordgubbar, solsken (förhoppningsvis!) och den där efterlängtade känslan av lugn. 🌿✨

Jag vill ta ett ögonblick och skicka en extra varm midsommarhälsning till alla er som följer mig – bokbloggare, författare, förlag och alla andra fina bokvänner där ute. Tack för allt ni delar, skriver, recenserar, peppar och inspirerar. Det är så värdefullt att få vara en del av det här magiska bokuniversumet med er! 💛📖

Oavsett om ni dansar runt midsommarstången eller kryper upp med en bok i skuggan av en blommande syrén, så hoppas jag att ni får en riktigt fin och vilsam midsommarhelg. 💐

Och glöm inte: en riktigt bra bok passar precis lika fint till sill och färskpotatis som till kvällssolen 🌅😉

Stor midsommarkram till er alla!

/Nina

fredag 3 januari 2025

Författarintervju med Sonja Josipovic

 Denna författarintervju belyser författaren Sonja Josipovic. Jag läste nyligen hennes diktsamling Introspektion för ett tag sedan, så recension finns här på bloggen. Detta är en diktsamling som jag tycker väldigt mycket om. Tack Sonja för att du ville delta i min intervju.

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Jag har skrivit två böcker på två olika språk hittills. En roman på mitt modersmål serbiska och en diktsamling ”Introspektion” på svenska.

2. Vem är Sonja Josipovic? (Lite allmänt om dig själv)

Svar; En kreativ och nyfiken person som älskar konst, psykologi, hundar, natur och träning. Skrivandet har förstås alltid varit en stor del av mitt liv och kommer alltid att vara. Jag är en som alltid har papper och penna med mig oavsett om jag har något projekt på gång eller ej.

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; I Sverige debuterade jag med diktsamlingen ”Introspektion”. Det är en blandning av psykologi, filosofi och konst. Idén var att med dikter lyfta upp, belysa och beskriva alla dem obehagliga, plågsamma, ofta skrämmande tankar och känslor som vi alla upplever under livet.

Jag ville gräva djupare i människans själ och skriva om alla dem mörka, osynliga hörn inom oss som kan ha en stor påverkan i vårat beteende. Läsarna skriver till mig att dem känner igen sig i många av dikter och det är en stor komplimang för mig som författare.

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Jag var bara 24 år gammal, men hade ändå ganska mycket erfarenhet, då jag redan hade skrivit en del poesi, artiklar för olika tidningar samt korta berättelser.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Min familj och mina vänner är väldigt ärliga när jag ber dem om feedback. De applåderar inte åt allt jag skriver och jag är en som uppskattar varje form av konstruktiv kritik. När det gäller Introspektion så har alla dem sina egna favoriter, men i allmänhet så är alla nöjda och otroligt stolta över hela samlingen.

6. Hur har livets förändrats sedan du började skriva?

Svar; När det gäller själva skrivandet som process, så har ingenting förändrats eftersom jag har skrivit nästan hela mitt liv. Jag går genom livet med papper och penna, utforskar idéer, skapar olika berättelser och det är något som är naturligt och oundvikligt för mig. Största förändringar märks i mängden av olika aktiviteter som är kopplade med mitt verk som till exempel, kontakter med läsarna, uppträdanden, marknadsföring mm.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Det kanske var lättare att skriva bok nummer två, men att skriva den på svenska, som inte är mitt modersmål, innebar många utmaningar. Så ur ett språkligt perspektiv var bok nummer två svårare att skriva, men jag har lärt mig mycket under processen, som har varit mycket givande och lärorik.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Jag har flera projekt på gång, men kan inte berätta om dem eftersom det känns för tidigt. Allt är fortfarande väldigt nytt; jag bollar olika idéer och antecknar mycket. Det är allt jag kan säga just nu.

9. Har du några andra intressen?

Svar; Jag gillar att göra saker som påverkar både kropp och själ positivt – att ta långa promenader, vara i skogen, dansa, resa, meditera och läsa.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; På grund av sekretess vill författaren inte svara på denna fråga.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Jag försöker läsa så mycket jag kan, men i dagsläget har jag inte tempo nog att läsa 2–3 böcker per månad, som jag skulle önska. Jag är inte ett stort fan av skräckböcker, men alla andra genrer finns representerade i mitt hembibliotek. Det senaste halvåret har jag läst många biografier, och boken Vänner, kärlekar och den stora fruktansvärda av Matthew Perry har gjort ett starkt intryck på mig. Jag säger inte detta bara för att boken handlar om hans kamp mot olika typer av beroenden och demoner i det glamorösa och framgångsrika Hollywood – det låter kanske lite kliché. Men boken fångade mig med sin svarta humor, ironi och de fantastiska beskrivningarna av livet och dess mening.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Jag har ett arbetsrum med ett skrivbord och dator, men när jag skriver sitter jag inte alltid där. Jag kan sitta på soffan med min laptop i knät eller vara någonstans ute om vädret tillåter. Mitt ”arbetsrum” kan vara vart som hehelst.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på
något?


Svar; Ingen speciell rutin. Jag antecknar något varje dag. Ibland kommer inspirationen från tomma intet och ibland måste jag jaga den. Jag försöker sätta olika mål varje månad, men det kan också hända att jag inte blir nöjd med resultatet. Skrivandet är en kreativ process som går upp och ner och min största prioritet är att njuta i själva resan och det är något jag utan tvekan gör.

14. Har du någon tips till dem som vill börja skriva?

Svar; Att dem börjar skriva dagligen, träffar folk som skriver, inspirerar och peppar de. De borde
bara skriva, skriva om och sedan skriva igen. Har inget specifikt tips, för att något som funkar
för mig kanske inte funkar för någon annan. Men bara vara fri, hoppa in i den kreativa
rollercoastern med alla sina ups and downs och njut av resan.

 
15. Vilken blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Oj, jag kan inte avslöja mina drömmar. De är bara mina. ☺

 
16. Någon citat du lever efter?


Svar; ”Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden”. Det är också min pappas favorit citat som jag fått höra många gånger under mitt liv. Jag försöker verkligen efterleva det.

 
17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?


Svar; Jag flyttade till Sverige för ca 12 års sedan och känner mig fortfarande inte kompetent att svara på den har fråga, eftersom jag tyvärr inte läst så många svenska klassiker. Jag kan bara säga att Theodor Kallifatides inspirerade mig att våga skriva på svenska. Jag var så imponerad av hans vilja och talang att skriva på ett språk som inte är hans modersmål. Han utmanade mig, utan att veta, att försöka och våga göra samma sak.


Tack Sonja för att du ville delta I min 

intervju!

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

onsdag 27 november 2024

Författarintervju med Sylvia Lid`en Nordlund

Denna författarintervju belyser författaren Sylvia Lidén Nordlund. Hon har skrivit flera böcker jag skulle kunna tänka mig att läsa. Jag har som tur fått möjlighet att läsa hennes julbok, så jag ska börja läsa den inom kort. Tack Sylvia för att du ville delta i min intervju! Författarens hemsida är här.

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Fem böcker har det blivit hittills: ”Allt det du måste” (2017), ”Om du bara vågar” (2018) och ”Det enda du behöver” (2019) som alla kan läsas fristående, och tillhör Mia-serien. Så kommer Blomsteröseriens fristående böcker som startar med ”Sensommarserenader” (2023). Nästa del heter ”Bröllopsklockor och Bjällerklang”, en julroman i Love Actually-anda (4 oktober 2024, ljudbok 5 november). Jag har även medverkat i fem novellantologier och en antologi om kommunikation.

2. Vem är Sylvia Lidén Nordlund? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; En bokintresserad före detta lärare som arbetat i många år med samtal och relationer, och som älskar allt spännande som författarlivet för med sig. Jag bor i Göteborg, tycker om att umgås med nära och kära, dansa, uppleva nya saker och träna på gym. Och att skriva och läsa förstås!

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Det första fröet såddes under en kortare skrivkurs 2012, där huvudpersonen Mia dök upp i en skrivövning. Idén började på riktigt att gro under en skrivarkurs i Las Palmas 2013, när jag träffade några likasinnade som bestämt sig för att skriva bok. Under den veckan skrev jag flera kapitel som finns med i ”Allt det du måste”, i redigerad version förstås …

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Idén fick jag året jag fyllde femtiofem, sedan blev det att skriva och skriva om fram till utgivningen hösten 2017. Då var det releaseparty och sextioårsfest samtidigt.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Jag har fått oerhört positiva tillrop och mycket stöttning på vägen. Bättre make, släkt och vänner kan ingen ha!

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Det har blivit så mycket roligare och så mycket mer omväxlande. Skrivandet är en riktig berg- och dalbana, med lika delar kval och eufori. När orden flyter på är det en härlig känsla! Alla fina läsare har berikat mitt liv, liksom alla nya författarkollegor. En del har blivit vänner för livet. Olika bokevent och mässor är väldigt roligt också.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Både och, skulle jag säga. Lättare eftersom jag redan hade skapat mina karaktärer, deras bakgrund och miljön de lever i. Men samtidigt svårare eftersom jag behöver ha första boken i bakhuvudet hela tiden för att vara konsekvent med allt från deras utseende till vad som hände i del ett.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Min plan var att starta på tredje delen i augusti. Jag skissade på innehållet under Författarveckan på Fårö. Så långt enligt plan, men en del oförutsedda händelser dök upp så jag väntar tills i januari. När jag skriver behöver jag lugn och ro för att kunna fokusera och gå in i berättelsen. Och det hoppas jag på att få efter nyår.

9. Har du några andra intressen?

Svar; Förutom de som jag nämner i fråga två, så har jag fått ett nytt intresse. Jag gick en folkhögskolekurs i biblioterapi i somras och blev väldigt intresserad. Det finns en längre distanskurs som jag vill gå, men i höst krockade den första kurshelgen med bokreleasen av Bröllopsklockor och Bjällerklang och Torslanda Bokmässa. Biblioterapi kombinerar mina största intressen; läsning, skrivande, personlig utveckling och djupa samtal. Så den kursen vill jag gå, för att sedan kanske hålla workshops på egen hand.

10. Har du något annat arbete förutom förförfattare

Svar; Jag arbetar med relationsrådgivning och coachning. Dessutom är jag en glad pensionär. Fantastiskt att ha en fast inkomst igen efter många år som egen företagare.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Jag läser så ofta och mycket jag kan, förutom när jag är mitt inne i författandet. Feelgood, romance och relationsromaner läser jag helst, men i min bokklubb väljer vi all möjlig sorts litteratur. Nu senast läste vi ”Modersmjölken” av Nora Ikstena, en annorlunda och intressant bok. ”Lektioner i kemi” och ”Färskt vatten till blommorna” är mina senaste favoriter.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Jag sitter vid skrivbordet med min laptop uppallad för att få skärmen i ögonhöjd, och med ett separat tangentbord. Det gäller att spara nacke och axlar … Runt omkring mig ligger lappar med saker jag ska komma ihåg att skriva in i berättelsen och skrivboken med allt jag behöver komma ihåg om karaktärerna och upplägget av boken.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Jag har som målsättning att skriva dagtid, men det lyckas jag sällan med. I stället blir det sent på kvällen och frampå natten, när det är tyst och lugnt i lägenheten. Jag brukar ha veckomål för skrivandet typ fyra kapitel eller liknande.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Hitta en skrivkurs eller flera … Läs skrivhandböcker, det finns många bra på biblioteket. Jag lånade först och köpte sedan en favorit ”Tre enkla regler – finns inte – en romanskola” av Elisabet Norin. Jag vill även tipsa om ”Fängsla dina läsare” av Catrine Tollström. Att träffa andra som skriver är också viktigt, för att stötta och peppa varandra. Att läsa mycket är en bra ingång till skrivande, liksom att skriva om allt möjligt varje morgon, i ungefär tjugo minuter. Julia Cameron berättar om det i sin bok ”Lev kreativt – Hur du utvecklar ditt skapande i tolv steg”. Sedan är det bara att skriva, skriva om och skriva igen …

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; He, he, jag verkar ligga steget före i mina svar. Min dröm är att hålla kurser i biblioterapi. På det mer personliga planet drömmer jag om att få resa till Marocko igen.

16. Något citat du lever efter?

Svar; Jag försöker leva efter detta, men lyckas inte alltid … ”Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.”

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; ”Borta med vinden” såg jag första gången som elvaåring och sedan dess har jag läst boken flera gånger och sett om filmen. Den har allt, tycker jag.


Tack Sylvia för att du ville delta I min intervju!

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

torsdag 14 november 2024

Författarintervju med Malin Tyberg

Denna författarintervju belyser författaren Malin Tyberg som jag läst en bok av än så länge. Jag hoppas få läsa fler i framtiden. Tack Malin för att du ville delta i min intervju. 

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Lättare att svara på hur många böcker jag givit ut eller medverkat till, det är sju. Av dessa är jag ensam författare till två böcker och en bok har jag skrivit i samarbete med en annan författare. 

Sedan flera där jag medverkat både som författare, redaktör eller/och utgivare. 

Utöver dessa medverkar jag i tio antologier. 

2. Vem är Malin Tyberg? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Tror aldrig man slutar fundera på vem man är...och det förändras också tänker jag.

Jag förlorade båda mina föräldrar tidigt i livet och det var händelser som såklart påverkade mig och den jag blev eller är idag. 

Behövde riktning och det kan vara därför jag gärna sätter upp mål för mig själv, får jag en idé brukar jag genomföra den även om det ibland tar mycket av min tid. Allt går inte lätt, men motstånd ger en utmaning. 

Tar gärna sådana utmaningar till skillnad från de där som bara drabbar en i livet. 

På fritiden umgås jag med maken och våra tre barn, huset blir ofta fullt nuförtiden av våra ungdomar, deras flickvänner och kompisar. 

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Min debut var en självbiografisk diktsamling som heter Att leva mellan. Jag skrev de flesta dikterna i den som ung då jag visste att jag skulle bli föräldralös.

Den handlar om att leva mellan livet och döden, ljuset och mörkret, att vara tonåring då de runtom drabbats av fysisk och psykisk ohälsa.. Tänkte inte ge ut den då, men långt senare valde jag ut några av dikterna till debuten. Fick god hjälp av förläggaren på Fri Press. 

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Skrev dikterna till samlingen då jag var i åldern 15-19 år. Omarbetat och valt ut som vuxen. 

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Mina böcker och de jag givit ut i samarbete med andra har fått fint mottagande. Att förlora en far fick en 4:a i betyg av BTJ, vilket jag som redaktör är mycket glad för. 

Jag märker att människor blir öppna med att berätta om händelser de varit med om, jag tror att när någon börjar berätta känner fler att de kan, vilket är väldigt viktigt. Min roman Nollad handlar om att växa upp i missbruksmiljö, berättad ur ett barns perspektiv. Jag skriver ju även om förluster och boken för unga berör mobbning och vänskap. 

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Inte direkt förändrats, men jag har mött väldigt många fina människor i samband med skrivandet och fått uppleva flera intressanta och roliga saker. Jag har lärt mig mer om mig själv genom mitt skrivande.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Ja! Bok två var romanen Nollad. Det tog cirka ett år att skriva den, ungefär ett år för att redigera den. Men det var inte lättare känslomässigt då en del av händelserna är autentiska, men andra är fiktiva.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Skriver nu på ett manus som går under namnet Bli. Min förhoppning är att vara klar med råmanus detta år. 

Det är en fortsättning på Nollad kan man säga. 

Har även skrivit en spänningsberättelse där råmanus är klart. Får se vad som händer med den. 

9. Har du några andra intressen?

Svar; Förutom skrivande och berättande har träning varit viktigt för mig under uppväxten. Tränade judo och jujutsu. Träning är fortsatt viktig för mig, Har bestämt mig för att springa 365 km på ett år, gjort det några år, och ta mig till gymmet en gång per vecka. Inte mycket kanske, men iaf genomförbart. Jag spelar gärna bordsspel som Seven Wonders eller Takenoko eller varför inte rollspel som D&D. 

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Jag är skolledare och jobbar 100% som biträdande enhetschef. Jag driver också Lilly Förlag, är förläggare och redaktör. I höst kommer jag även vara ledare för en poesicirkel genom Folkuniversitetet ser det ut som och jag föreläser om barn som anhöriga tillsammans med en ung vuxen. 

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Just nu ligger Röd signal av Johan Brännström på bordet. Den har varit min sommarbok i två år tror jag. Läser tyvärr inte så mycket som jag önskat. Blir mest facklitteratur. 

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Har ett litet kontor hemma där jag skriver. Våra undulater har samma rum så det blir en del kvitter. Sitter oftast med hörlurar, både för att skärma av och för att lyssna på text och redigera en del under tiden. 

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Söndagar är skrivdagar. Följer det ganska bra, oftast funkar det. Vill alltid skriva klart ett helt kapitel varje skrivpass, lämnar inte mitt i. Skriver på datorn och har flera kollegieblock med snabba anteckningar och en översikt på innehållet som jag skrivit ner innan. 

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Skriv kravlöst för att komma igång. Kanske bara för dig själv och sedan för andra, om det är vad du vill.

Fundera över vad du vill berätta, få fram, och punkta ner det. Klä berättelsen i flera lager. Låt andra läsa och var beredd på att redigera många gånger. 

Ta pauser, gör något helt annat om du fastnar. 

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Drömmer är att ha mer tid till skrivande, berättande och föreläsningar. 

16. Något citat du lever efter?

Svar; Learning by doing kanske det skulle vara. 

Sedan har jag skrivit en massa egna citat som jag lever efter tex "De som lämnat finns så länge vi minns" och "Lek, men inte med livet". 

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Hmm, har ju inte läst alla klassiker. Men senast var det Émile Zolas Thérése Raquin. Den där obehagliga känslan av skuld som finns i boken tänkte jag på när jag skrev mitt spänningsmanus. 


Tack Malin för att du ville delta i min 

intervju!

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina

lördag 26 oktober 2024

Författarintervju med B. J. Edwin

Jag har intervjuat B. J. Edwin som precis gett ut sin första bok. Jag ser fram emot att läsa den. Hoppas få följa dig även i framtiden. Tack Björn för att du vill delta i min intervju! 


1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; "Play with me" är min första.

2. Vem är B. J. Edwin? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; B.J. Edwin kommer från Dalarna och tycker om allt som är nördigt kul såsom brädspel, hårdrock, böcker och skräckfilmer (gärna äldre skräck).

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Jag har skrivit skräcknoveller länge och har ofta tänkt att det är lite synd att ingen av dem har blivit publicerad. Därför bestämde jag mig för att samla de som jag tyckte var starkast för att se om något förlag skulle vilja ge ut en samling och på den vägen är det.

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; De är skrivna över ganska lång tid men om vi säger att jag var 36 när jag på allvar började tänka tanken på att samla dem och jag är 40 nu.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Endast positiv respons. Det är verkligen jättekul!

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Jag har skrivit ända sedan jag gick i gymnasiet så det har alltid varit en stor del av mitt liv.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Jag håller på med en ny samling skräcknoveller. Mer än så säger jag inte 🙂

9. Har du några andra intressen?

Svar; Jag älskar brädspel, tv-spel och är dessutom en inbiten gymnörd.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Jag jobbar som lärare på gymnasiet.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Jag läser en hel del men det varierar väldigt mycket vad jag läser. Ibland läser jag skönlitteratur men jag läser även om historiska händelser eller ren forskningslitteratur.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Stökigt och massvis med böcker! haha

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Jag är en morgonmänniska så jag skriver bäst tidigt på morgonen. Jag vet att en del tycker om storyboards och annat men jag gillar inte sådant. Jag kommer på en idé och så tar jag det därifrån.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Skriv mycket och ofta. Det är träning som med allt annat.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon

dröm?

Svar; Jag planerar att fortsätta ge ut böcker. Nu är jag på gång!

16. Något citat du lever efter?

Svar; "The oldest and strongest emotion of mankind is fear, and the oldest and strongest kind of fear is fear of the unknown."
H. P. Lovecraft

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Alice i Underlandet. Fantastisk bok! Tidlös klassiker!


Tack Björn för att du ville delta i min 

intervju! 

Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

Författarintervju med Kristina Suomela

Jag har intervjuat författaren Kristina Suomela som jag har läst någon bok av för länge sedan. Jag har hennes nyaste bok här hemma och ska läsa den så bokrecension kommer inom en nära framtid. Tack Kristina för att du ville delta i min intervju! Tack för dina spännande svar. 

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Publicerade böcker är 7, sen även en mängd noveller.

2. Vem är Kristina Suomela? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag är född och uppvuxen utanför Södertälje, flyttade några år till Göteborg för att senare hamna i Tyskland och nu, sen 2002 bor jag i Schweiz med min familj (min man, två vuxna söner och en hund). Som liten hittade jag ofta på historier, bland annat att min morfar var sjörövare 😃, jag började läsa väldigt tidigt och läste gärna böcker för mina kompisar. Men att skriva en hel bok, den tanken kom jag på först 2013 då jag började skriva på Azoria - Rubinprinsessans återkommst (andra utgåvan heter bara Azoria - återkomsten), och sen satte det fart. Jag har alltid älskat skräck, böcker och filmer, därför blev det sen en hel del skräckmanus och - noveller. Men jag är även en hopplös romantiker och älskar feel good så nur har det blivit lite böcker inom den genren. 

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Inspirerad av både Harry Potter och Sagan om ringen, men jag ville ha en flicka som hjälte. Det skulle vara drakar, alver, älvor och dvärgar och naturligtvis egna språk. 

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; 38 år

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Väldigt bra respons för det mesta. Visst de allra första böckerna har en hel del nybörjarfel, men jag har lärt mig med tiden. Men historierna tycker många om.

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Det blir att jag rör mig mycket i skrivarkretsar, kontakt med andra författare. Jag ägnar hellre fritiden åt manus, egna och andras, än att till exempel se på TV, men jag ser gärna en film eller en serie då och då. 

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Ja, det var det. Jag lärde mig väldigt mycket från min lektör jag hade till den första och sen gick jag en författarskola och lärde mig massor.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Alltid fler manus på gång. Jag skriver på uppföljaren till Het ost & läkta hjärtan som kom ut 12/9 samt på uppföljaren till I skuggan av adeln som kommer i höst. Jag har även påbörjat ett tredje manus i „Karne-serien“ som jag kallar den. Den första är Karen - skriet från härbärget, andra är Bakom väggens dörrar. Sen har jag idéer på fler andra manus. 

9. Har du några andra intressen?

Svar; Jag älskar trädgårdsarbete, att vara ute med hunden och lära honom nya saker, att gå långa promenader i den vackra schweiziska naturen, träffa vänner och äta och dricka gott. Jag gillar även att pyssla som att måla, göra smycken, men tiden räcker inte till för allt. 

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Ja, tyvärr kan jag inte leva på författandet. Jag jobbar heltid som teamleader accounting på en revisionbyrå i Zürich, sen är jag även lektör, redaktör och spökskrivare och alltid uppdrag på kö. Så ja, det är aldrig långtråkigt!

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Hinner tyvärr inte så mycket som jag skulle vilja, men om jag läser så gärna feel good, skräck och deckare. 

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Jag har ett skrivbord med laptop, bildskärm och en skrivare. En hel hög med vackra anteckningsböcker och en liten anslagstavla med peppande ord från testläsare och recensioner, skrivtips och lite bilder på familjen.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Nej, dån är jag har gott om tid, och om jag skulle få en superidé så skriver jag ner det direkt.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Ja, bara skriv! Tänk inte på hur du skriver utan bara skriv det du vill berätta, resten kan man ta sen. Och försök att skriva varje dag om så bara för 5 - 10 minuter.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Att hitta mer skrivtid och få klart alla manus jag har påbörjat. Det skulle ju vara kul att få en storsäljare, att boken/böckerna blir översatta till flera språk. 

16. Något citat du lever efter?

Svar; Carpe diem - fånga dagen. Kanske lite kliché, men ett mycket bra citat. Njut av varje sekund, försök att se det positiva i så mycket som möjligt. 

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Sagen om ringen, Liftarens guide till galaxen kanske inga typiska klassiker. Jag tyckte om Ana Karenina kommer jag i håg, men som tonåring, ung vuxen, var jag inte mycket för "klassiker“.


Tack Kristina för att du ville delta i min 

intervju! 

Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 




onsdag 9 oktober 2024

Författarintervju med Ingrid Wenström Lund

Denna författarintervju belyser Ingrid Wenström Lund. Jag har ännu inte läst något av författaren. Jag hoppas jag får möjlighet att göra det i framtiden. Tack Ingrid för att du ville delta i min intervju! Tack för dina utförliga svar. 

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Tre böcker; de ingår i trilogin om Annki Larsson.

2. Vem är Ingrid Wenström Lund? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag är gift och bor på Mälaröarna. Till yrket är jag sjuksköterska, ett yrke som betytt mycket för mig för att utvecklas till en mer ödmjuk och insiktsfull människa.

Jag kan nog vara ganska ”nördig” och arbetade bland annat hårt några år för att hamna i forskarvärlden – men ödet ville annorlunda.

För övrigt har jag varit kreativ i hela mitt liv: målat, stickat jackor med personliga mönster (sålde dem under namnet Sara Spi i många år), och försökt skapa vackra miljöer i olika trädgårdar. Men min stora kärlek har alltid varit skrivandet (här får ”nördigheten” blomma obehindrat).

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; En dag klev en kvinna fram framför mitt inre öga och sa, ganska bestämt, att jag skulle skriva ned hennes historia. Hon presenterade sig som Annki Larsson. Sedan ramlade liksom grundidén till den första romanen fram. Därefter tog det fem år av skrivande och filande till att manuset var tillräckligt färdigt för att skickas till förlag.

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Jag var ungefär femtiosex när jag började skriva på den, och sextioett när den var klar.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Många har blivit väldigt förtjusta i mina romaner och sträckläst dem. Av flera personer har jag fått beröm för mitt sätt att beskriva, att de sett framför sig den miljö och de situationer jag berättar om.

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Eftersom jag alltid älskat att skriva, och hela mitt liv längtat efter att få göra det, är det fantastiskt när berättelserna nu äntligen flödar ur mig.

Jag är en person med stort behov av att få gå in i mig själv och leva i min egen värld. Att då få vila (?) i skrivprocessen – få inspiration, dyka in i min fantasivärld, förkasta och skriva till om och om igen – är underbart.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; På ett sätt var det lättare att skriva bok ett än bok två. Det var mer förutsättningslöst. Dessutom utvecklades den ganska "rakt" i hjärnan. När jag skulle skriva den andra boken ville inte fantasin hålla sig inom vettiga gränser, och det tog ett bra tag innan jag fick ordning på historien. När jag skrev tredje boken, var det som att hantverket började komma på plats och jag hade lärt mig hur min hjärna fungerar. Den löpte därför på mer rakt och utan samma stora behov av att skrivas om gång på gång.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Jag skriver på en ny serie som heter Vapenssystrar. Den handlar om två halvsystrar som är medelålders när de träffas för första gången. Huvudpersonen Siri är uppvuxen under ytterst förmögna omständigheter med den gemensamma mamman och sin pappa. Therese, den bortadopterade systern, hade det bra fram till tolv års ålder. Därefter blev hennes liv vad hon kallar för "brokigt". De två kvinnorna får lära känna varandra mer på djupet efter att de snubblat över en vapengömma.

Jag vill berätta om vad som händer när omständigheterna tvingar två egentligen ganska vanliga kvinnorna att ta fram styrka och mod de inte visste om att de bar. Men också berätta om vad nya förutsättningar kan göra för en människa.

9. Har du några andra intressen?

Svar; Förutom maken, familjen, vänner och att skriva, tycker jag om trädgårdsarbete, ridning, promenader - lika gärna i samma gamla runda som helt ny omgivning - och att läsa. Aktier är också oftast roligt att syssla med. Och när andan och inspirationen faller på tycker jag om att stå i köket och laga mat, framför allt grönsaks- och medelhavsmat. Har dessutom precis upptäckt det avkopplande (och frustrerande) med att lösa korsord.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Jag arbetar fortfarande ströpass som sjuksköterska.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Jag läser så mycket jag hinner. Först och främst kopplat jag av med spännande böcker, typ deckare. Helst av den mer klassiska engelska sorten – jag tycker inte om när det dör en massa människor på fasansfulla sätt hit och dit. När jag är utvilad vill jag gärna ha mer motstånd, såsom klassiker och litteratur av nobelpristagare.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; I ett rundat hörn i vardagsrummet står två fårskinnsfåtöljer. Från dessa två stolar har man utsikt över rummet, hallen och en del av trädgården på andra sidan fönstret. Där försjunker jag i berättandet med en pläd över fötterna och en kanna te på ett litet bord vid sidan om. För omväxlingen skull byter jag stol och pläd då och då.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; På morgonen, efter frukost, kokar jag sagda kanna te och sätter mig för att skriva. Så gott som varje dag. Ofta blir det två timmar vid datorn, men det är två väldigt fokuserade timmar. Därefter måste jag göra något annat, annars brinner hjärnan! Sedan händer det att jag sätta mig vid datorn upprepade gånger under dagen. Ibland säger huvudet ifrån, och då tar jag en ledig dag.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Våga skriva och återigen skriva, och låt historien vindla. Strunta i självkritik i inledningsskedet. När du känner att du har hittat en tråd och nystat på den ett tag, då är det dags för självkritik (rimlig i början) och första bearbetningen. Sedan får man öka kravet på sig själv vartefter.

Låt första boken ta tid. Flera år om det behövs. Lägg bort den, skriv på annat, och läs böcker.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Jag lever min dröm genom att få skriva och att det jag skriver blir utgivet. Jag älskar att bara vara, pyssla hemma, umgås med nära och kära, tänka ostört och skriva. Om det sedan skulle bli en slant vore det kul förstås.

16. Något citat du lever efter?

Svar; Det skulle väl vara ”Fånga dagen”. Som arbetande inom vården sedan unga år vet jag hur skört livet är och hur plötsligt gott kan vända till ont.

Med ”fånga dagen” menar jag inte nödvändigtvis några stora, dyrbara gester. Snarare de små tingen. Som att förundras över himlen en vacker dag. Eller att ta en promenad eller en god kopp kaffe i trevligt sällskap. Eller att kunna vara utomhus en fin dag, eller få kura under en pläd med en god bok en dålig dag.

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Jag minns framför allt från min uppväxt klassiska böcker som Skattkammarön, Tom Sawyer, Pappa Långben och Mumminböckerna. Historier och gestalter som gick djupt i mig och gav perspektiv på livet och hjälpte (hjälper) mig att förstå människor.

Nu, i min ålder och situation, skulle jag nog säga: läs brett och, om du vill bli författare, reflektera över språket och försök förstå varför böckerna har blivit klassiker eller omtalade. Men jag tycker det är okey att gäspa. Som tjugoåring läste jag ”Siddharta” av Herman Hesse och hade en i det närmaste religiös upplevelse. Försökte läsa om den för ett par år sedan, men kroknade omedelbart. Även klassiker kan bli daterade.


Tack Ingrid för att du ville delta i min 

intervju! 

Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

Författarintervju med Victoria Einarsdotter Hagström

Denna författarintervju belyser Victoria Einarsdotter Hagström. Hon har gett ut en bok än så länge. Jag har boken hemma så recensionen kommer framöver här på bloggen. Tack Victoria för att du ville delta i min intervju! 

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; En bok. "Flickan i den vita klänningen" (2023) ljudbok april 2024.

2. Vem är Victoria Einarsdotter Hagström? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag har arbetat inom handeln i alla år och även drivit en egen presentbutik. Bor i Göteborg Hisingen. Är gift och har två vuxna söner. 

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Mellan 2019 och 2024 läste jag Kreativt skrivande på Linneuniversitetet i Växjö. Första året fick vi uppgiften att skriva 50 sidor skönlitterär text. Jag fick sedan för mig att fortsätta skriva och det resulterade i ett helt manus. 

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; 54 år

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; De allra flesta som läst den i familjen och bekantskapskretsen har uppskattat den. Flera frågar efter uppföljare. De tycker att den är lättläst och spännande. 

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; I praktiken ingenting förutom att jag får möjligheten att ägna mig åt något som jag brinner för. Det känns som jag har hittat rätt. 

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Jag har skrivit två manus till i samma serie och har ett halvfärdigt. Tycker att det har känts på samma sätt. 

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Se ovan. 

9. Har du några andra intressen?

Svar; Jag läser en del och handarbetar. Ägnar mig åt mina hundar, springer och styrketränar. 

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Läser mest deckare eller om något mysterium. Gärna faktaböcker. 

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Se ovan. 

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Skriver vid köksbordet på kvällstid. Då är det tyst och lugnt i huset. I perioder har jag anteckningsblock i fickan om en idé poppar upp. 

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Se ovan. 

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Skriv på ditt eget sätt. Finns inget rätt eller fel. Alla har minst en historia. 

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Att fortsätta skriva på min serie och hoppas att mina outgivna manus ska bli utgivna. 

16. Något citat du lever efter?

Svar; Hellre ångra det man gjort än det man inte gjort. 

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Oj svår fråga. Finns många. Måste jag välja en så tar jag Tusen och en natt. I övrigt ska man bekanta sig på Edgar Allen Poe, systrarna Bronte och Agatha Christie.


Tack Victoria för att du ville delta i min 

intervju! 

Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

Författarintervju med Inger Swing

Denna författarintervju belyser Inger Swing som har skrivit boken "Hur svårt ska det vara Bella" . Just nu skriver hon på bok två. Tack Inger för att du ville delta i min intervju! 

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Jag har gett ut en roman som heter ”Hur svårt ska det vara, Bella”.

Det är första delen och nu skriver jag på del två i serien Bela från Ingarö.

2. Vem är Inger Swing? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag är en seglande mormor som spelar dragspel och älskar djur, framför allt vår katt som heter Sessan. Till yrket är jag montessorilärare och arbetar med barn i åldrarna 8-9 år.

Redan som lågstadiebarn ville jag bli lärare och har arbetat med det nu i snart 40 år i lite olika roller och sammanhang.

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Hur svårt ska det vara, Bella? är autofiktiv, dvs den baseras på min egen erfarenhet av att råka ut för utmattningssyndrom, eller att gå in i den berömda väggen, som man brukar säga.

Jag tyckte att det var väldigt svårt att förstå vad som hände och ännu svårare för min omgivning. Hjärntrötthet syns inte på utsidan och många håller färgen i sociala sammanhang för att sedan klappa ihop när de kommer hem.

I mitt fall blev det en sjukskrivning på två år och en lång väg tillbaka.

3. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Jag debuterade strax innan jag fyllde 60. Det är aldrig för sent med andra ord.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Jag har fått mycket positiv respons på att jag skrivit och lyft på locket om utbrändhet. Många återkopplar att de känner igen sig och frågar när nästa bok kommer. Det är väl den finaste respons man kan få anser jag, och den sporrar mig verkligen till att fortsätta skriva om Bella.

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Den största förändringen för mig sedan jag började skriva är att jag alltid har något att göra. Jag har hittat en passion som jag kan ta med mig på tågresor, på semestrar osv. Jag har också fått många vänner genom att vi delar skrivintresset.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Det känns lite knepigare att skriva del två. Dels har jag kanske lite högre krav på mig själv, men den blir också mer fiktiv och då måste jag koppla på fantasin ännu mer.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Jag har ett projekt till igång - en handbok för montessorilärare. Med mina många år i yrket känns det som om jag vill ”lämna något efter mig”. Jag har börjat med ett synopsis och några kapitel. Nu saknas bara tiden till att skriva den också.

9. Har du några andra intressen?

Svar; Kören är en självklar del i mitt liv Jag har sjungit i kör sedan jag var 12 år gammal och säger ofta att den är som min andra familj.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Jag arbetar som Montessorilärare.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Jag läser och lyssnar mycket på böcker. Det blir en intressant blandning av feelgood och cosy crime, gärna debutanter och författare som jag sedan följer.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Helst sitter jag på SL-båten och skriver. Jag har ett fint skrivrum hemma men ofta sitter jag med min laptop var som helst. Just nu vid köksbordet till exempel.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Anteckningsblocket ligger alltid i handväskan och idéerna måste jag skriva ner direkt. Jag skriver gärna kortare stunder men ofta. Tyvärr blir det ibland uppehåll när annat måste få företräde, men då blir startsträckan längre.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Börja bara och var inte kritisk mot dig själv. Skriv för att det är kul. Redigera gör man efteråt.

Gå gärna någon skrivkurs eller res på skrivretreat. Det ger både vänner, inspiration och skrivtid.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Nästa steg är att få ut Bella, del 2 i tryck och ljud. Jag längtar efter releasekänslan.

Därefter kanske jag skriver något helt annorlunda, vem vet?

16. Något citat du lever efter?

Svar; Lev här och nu. Kanske lite klyschigt, men väldigt sant. Vi vet ingenting om morgondagen, och gårdagen har redan sprungit förbi.

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Oj, det finns så många. Men om jag ska välja en så säger jag Bokskåpets hemlighet av Frida Skybäck. Den är för mig i alla fall en riktig klassiker.


Tack Inger för att du ville delta i min 

intervju! 

Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

söndag 6 oktober 2024

Författarintervju med Mikaela Lindroth Mattson

Denna författarintervju belyser Mikaela Lindroth Mattsson. Hon har skrivit en ok som jag ännu inte har läst ännu. Den verkar dock väldigt läsvärd. Tack Mikaela för att di ville delta i min intervju. 

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Jag har skrivit min först bok precis, Karusellhästen. En barnbok för åldrarna 3-6 år. 

2. Vem är Mikaela Lindroth Mattson? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag är en trebarnsmamma som också är lärare på gymnasiet. Jag brinner för läsning. Utöver det har jag så gott som alltid haft djur och hästar är min stora passion. Läste även mycket hästböcker som liten. 

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Den kom från att det är modernt att hoppa av hamsterhjulet, så kom jag att tänka på en häst som hoppar av en karusell. Det var en sådan bild jag såg, som gjorde att jag gjorde den kopplingen. Sedan berättade jag en saga för min mellandotter Felicia och sagan blev mer och mer klar. Det var bara slutet som fattades och vid ett samtal med en person valde jag norrskenet som magiskt slut. Genren sagor är alltid det jag föredragit också som liten, och den genren jag helst skriver inom just nu. 

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; 38 år

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Väldigt bra! Det finaste någon sa var att Karusellhästen är som en modern "Den fula ankungen" men utan de fula inslagen. Det gjorde mig glad!

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Delvis, jag lägger en hel del tid på samarbeten och har fått mersmak. Vill gärna skriva fler böcker.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Det har jag inte gjort än.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Nej.

9. Har du några andra intressen?

Svar; Jag gillar hästar och ridning, men även träning exemeplvis gym och kampsport!

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Ja, jag är gymnasielärare och arbetar idag på ett ungdomshem.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Mer förr, senaste åren mest facklitteratur. Men jag läser för barnen vid nattning! 

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Jag skriver hemma. 

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Oftast kommer kreativiteten igår nattetid eller senare på kvällen för mig. 

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Bara sätt igång! Chansa lite!

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Jag vill ge ut fler böcker, och gärna samarbeta med andra runt skrivning och läskompetens. Jag tycker läsning är så viktigt för barn. Önskar också bli skribent i framtiden så skrivandet kunde blivit ett bra extrajobb. 

16. Något citat du lever efter?

Svar; Jag tycker inte man ska ångra saker, därför bör man våga när man ändå lever! Livet är kort!

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; En moden klassiker - Karusellhästen!


Tack Mikaela för att du ville delta i min 

intervju! 

Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

lördag 5 oktober 2024

Författarintervju med Jessica Krabbe

Denna författarintervju belyser Jessica Krabbe. Jag har inte läst någon av hennes böcker förut. Tack Jessica för att du ville delta i min intervju. 

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Tre stycken. Den första var en barn- och ungdomsbok, en kapitelbok som heter “När vi på rymmen kommer bort”.

De andra två ingår i Vingaserien och heter “Inblåst” och “Inlarmad” . Det är deckare för vuxna.

2. Vem är Jessica Krabbe? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag bor med min man och min yngsta son som är 19 år. Vår äldsta son och hans hund flyttade hemifrån i våras.

På min fritid vill jag vara med familj och/eller vänner. Jag tycker om att vara i naturen och tycker det är trevligt med fest. Så lite av varje, då är livet som bäst.

Sedan älskar jag att läsa och att skriva. Det har jag gjort i hela mitt liv.

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Till min debutroman för vuxna, Inblåst, fick jag idén till då jag var ute och seglade med min bror Dan och våra familjer. Jag kom på det ohyggliga brottet då jag såg ner i det djupa havet. Namnet på en av karaktärerna i boken blev också Dan.

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Den låg faktiskt på datorn i många år innan jag skickade in den. När jag skrev barnboken var jag ca 40 år och jag har för mig att “Inblåst” redan låg på datorn då. Inblåst släpptes den 14 augusti 2023, då uppdaterad och omarbetad.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Mestadels positivt. Familj och vänner har pushat och stöttat och tyckt att det varit roligt. De flesta har lyssnat på ljudböckerna i Vingaserien.

Jag går in och läser recensioner emellanåt och det är både ris och ros, hiss och diss, så som det ska vara.

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Jag tycker att skrivandet ger mig mycket. Jag har en nöjd känsla då jag suttit vid datorn.

Mitt liv har inte förändrats så mycket, men jag har en go känsla då jag skriver. Det känns bra på något sätt.

Sedan är jag ute på marknader och säljer böcker och gör reklam för det jag skrivit. Jag har hittat nya vänner som skriver och vi träffas emellanåt och pratar om vårt gemensamma intresse. Något jag uppskattar mycket.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Språket var lättare, att hitta takten men storyn var inte lika enkel i uppföljaren. Jag hade en klar bild av handlingen i del ett i Vingaserien, vilket jag inte haft i del två, Inlarmad. Hur det än är så går fingrarna när de är vid datorn och nästa story blir till.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Jag skriver just nu på del fyra. I den delen kommer Patrik tillbaka, gärningsmannen i Inblåst.

Del tre finns som råmanus och släpps sommaren 2025.

Serien utspelar sig på västkusten.

9. Har du några andra intressen?

Svar; Båtliv, loppis, film, mat, folk och Albins hund Bella.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Jag arbetar heltid som lärare. Nu är jag klasslärare på mellanstadiet. Innan dess arbetade jag på lågstadiet.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Jag läser gärna. Det är nog en förutsättning för skrivandet. Jag tycker om både feelgood och deckare. Jag läser lite av varje.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Ofta skriver jag i köket. Det kan vara stökigt runt omkring mig och familjen kommer och går.

Ibland skriver jag i sovrummet. Min man har gjort ett skrivbord av MDFboard i ett hörn till mig. När jag arbetar där är det mer ljus eller ljud runt omkring mig än vad jag önskar, eller så vill jag vara ensam en stund.

Är vi ute med båten har jag med mig datorn och då sitter jag i förarhytten. Varje gång jag bär datorväskan längs relingen är jag så nervös att tappa i den i havet och funderar över lösenord eller om den där dagen kommer att komma. För att ramla i det har jag gjort, fast utan dator som tur är.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; När jag har semester skriver jag på morgonen och förmiddagen. Då flyter mina tankar oftast bäst.

När jag arbetar skriver jag på kvällen. Då är målet oftast ett kapitel om dagen.

Jag börjar med att läsa igenom det kapitel jag skrev dagen före och skriver sedan ett nytt.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Bara sätt dig ner och gör det. Ge dig själv den där berömda sparken. Om du inte kommer på vad det du skriver ska handla om, så skriv vad ner vad som helst, om din dag eller om ett minne du har, så att du får smaka på bokstäverna och se en text växa fram.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Jag ska snart skicka in del tre till förlaget och få respons på det. Det är fantastiskt att få nya ögon på det jag skrivit och få input. Då börjar en annan fas av skrivandet.

Jag har såååå många drömmar. De blir bara fler. Men drömmen om skrivandet finns helt klart där och har alltid gjort. Naturligtvis vill jag att det jag skriver ska lyssnas till. Det skulle vara fantastiskt om ljudböckerna trycktes upp till fysiska böcker. De finns som e-böcker. Jag skulle vilja kunna lägga mer tid på att skriva.

16. Något citat du lever efter?

Svar; Jag har alltid älskat I rörelse av Karin Boye och tycker att den har sanning i sig.

Mamma sa ofta, bra sås reder sig själv eller skjut inte upp det du kan göra idag till morgondagen. Jag försöker att ha balans i de citaten och ge mig själv lite jäkla anamma, fast jag har både en pausknapp och tar hjälp då jag behöver.

Så, nej då kanske.

Måste bara säga att Astrid Lindgren skrev så mycket klokskap.

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Pippi Långstrump.

Det finns så många bra, jag läste Charles Dickens för några år sedan och fångades av den.

Anne Franks dagbok.

Tack så mycket för att du ville intervjua mig Nina och tack till er som läser intervjun och för er tid.


Tack Jessica för att du ville delta i min 

intervju! 

Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

Författarintervju med Lena Wall

Denna författarintervju belyser barnboksförfattare Lena Wall. Jag har inte läst något av författaren. Jag hoppas får möjlighet att få göra det i framtiden. 

Hej

Jag heter Lena Wall, bor i Johannishus i Blekinge och jobbar som skolbibliotekarie tillvardags. På gamla dagar blev jag barnboksförfattare med två utgivna böcker för åldern 9-12 år. Livet har inte förändrats så mycket egentligen, förutom att jag ser min omgivning på annorlunda sätt nu och får inspiration av det allra minsta.

Det som fick mig att börja skriva var projektet på en SFI-skola där jag fick hörad eltagarnas historier om att ta sig över hela Europa till Sverige, och sedan känslan av ovisshet om de fick stanna eller inte. Det blev några anteckningar som sedan eftermånga år blev min första bok; Samir hittar hem, utgiven på Idus förlag 2021. Då var jag 55 år.

Nästa bok kom ut 2022 och heter Nära hjärtat, utgiven på Idus förlag. Den är också verklighetsbaserad och i nutid och bygger på egna, inte så trevliga, upplevelser av mobbning på högstadiet. Det var inte lättare att skriva bok nr 2, tyckte jag. Det krävdes mod att gräva i sina egna minnen och också att få upplevelserna från dåtid att stämma in på nutida miljön.

Du hittar båda böckerna bl a på www.adlibris.com

Under året efter att min första bok kom ut fick jag många förfrågningar om att komma till bibliotek och bokhandlar och liknande för att prata om min bok. Man var lite av en lokalkändis, faktiskt, tack vare att de skrev reportage om mig i både BLT och Sydöstran. 

Just nu är det mest intressanta i mitt skrivarliv att jag har blivit tillfrågad om jag vill göra ett författarbesök på en skola. Det ska bli jättekul!

Min man och min dotter är mina främsta första-läsare och kritiker, och de har oftast rätt, måste jag erkänna. Det är så värdefullt att låta någon annan läsa, och svälja sin stolthet när de har synpunkter på texten. Även i samarbetet med proffs som redaktör och korrekturläsare, som jag har erfarenhet av när det gällde båda mina böcker.

Jag läser gärna och mycket, både i jobbet och privat, och mina favoriter är historiska romaner av t ex Ken Follett, Jan Guillou, Sarah Perry, Pauline Gedge och Tracy Chevalier. Men charmiga nutidsromaner gillar jag också som t ex serien om Damernas detektivbyrå av Alexander McCall Smith.

Jag ville gärna skriva en historisk berättelse om ungdomar på vikingatiden och har nu påbörjat ett stort projekt där jag forskar om vikingatiden på 1000-talet i både Norden, östra Europa och Sidenvägarna i Asien. Samtidigt skriver jag när inspirationen kommer.

Då uppstår ett helt nytt sätt att skriva, inte kronologiskt som de två första utan kaosartat i många kapitel samtidigt! Det beror på att faktainsamlingen kanske passar in bättre i ett senare skede i boken. Intressant nog får skildringen många nya vinklingar och vägar som jag inte tänkt från början.

Min stora dröm är naturligtvis att få även denna bok utgiven. Kanske fler? Nu har jag så mycket material om Vikingapojken Alvar att det räcker till en trilogi, faktiskt. 

Jag sitter oftast på mitt hemmakontor och skriver på en stationär dator, och det jag börjar med är att skriva in mina insamlade anteckningar som jag samlat på mig på smålappar eller i min mobil. Sedan bygger jag ut dessa anteckningar med miljöbeskrivningar och dialog. Då har jag en grund för ett helt nytt kapitel.

Om man ska skriva en historisk skildring krävs kanske mer research än om man ska skriva en feelgood-roman, men poängen är att det behövs göras i de flesta fall. Jag har oftast använt mig av Wikipedia och ibland NE. Något som är bra är att använda sig av en synonymordbok för att få ett varierat språk och inte upprepa sig i onödan.

Ett stort hinder i skrivandet är när det drar ut på tiden och inspirationen tryter. Man sitter och filar på meningarna varje dag men får inte hyfs på dem. Då är det bra att låta bli att titta på texten under en vecka och sedan återkomma med nya ögon.

Mina tips till en aspirerande barnboksförfattare är:

1. Att skriva för barn och ungdom handlar om att ta hänsyn till den tänkta läsaren. Vilken ålder handlar det om? Vilken genre passar bäst?

2. Hur? Jo, läs mycket av den litteraturen som du har tänkt skriva. Låna en hög böcker av några olika författare på biblioteket och plöj igenom.

3. Arbeta med karaktärerna och bli vän med dem. Tänk dig in i karaktärens hjärna och fundera ut hur hen gör, tänker och pratar.

4. Utifrån detta; utveckla ditt eget sätt att skriva, din egen röst, så att läsaren känner igen sig när de köper/lånar nästa del i serien.

5. Om du fastnat i texten utan att komma vidare, gör då en längre paus (en vecka, en månad?) och återkom sedan till din text med nya ögon.

Det bästa citatet jag kan komma på är detta gamla kinesiska ordspråk:

”Om du tänker för länge på nästa steg, kommer du att tillbringa ditt liv stående på ett ben.”

Det har jag försökt leva efter sen länge, ofta i konflikt med omgivningen som då gärna vill att jag ska tagga ner och ta det lugnt, och kanske tänka efter en gång till. ;-)

Den klassiker jag tycker man ska läsa är förstås Röde Orm av Frans G Bengtsson. Två underbart skrivna böcker med mustigt tidstypiskt språk och mycken research om vikingatiden bakom.

Då uppstår ett helt nytt sätt att skriva, inte kronologiskt som de två första utan kaosartat i många kapitel samtidigt! Det beror på att faktainsamlingen kanske passar in bättre i ett senare skede i boken. Intressant nog får skildringen många nya vinklingar och vägar som jag inte tänkt från början.

Min stora dröm är naturligtvis att få även denna bok utgiven. Kanske fler? Nu har jag så mycket material om Vikingapojken Alvar att det räcker till en trilogi, faktiskt. 

Jag sitter oftast på mitt hemmakontor och skriver på en stationär dator, och det jag börjar med är att skriva in mina insamlade anteckningar som jag samlat på mig på smålappar eller i min mobil. Sedan bygger jag ut dessa anteckningar med miljöbeskrivningar och dialog. Då har jag en grund för ett helt nytt kapitel.

Om man ska skriva en historisk skildring krävs kanske mer research än om man ska skriva en feelgood-roman, men poängen är att det behövs göras i de flesta fall. Jag har oftast använt mig av Wikipedia och ibland NE. Något som är bra är att använda sig av en synonymordbok för att få ett varierat språk och inte upprepa sig i onödan.

Ett stort hinder i skrivandet är när det drar ut på tiden och inspirationen tryter. Man sitter och filar på meningarna varje dag men får inte hyfs på dem. Då är det bra att låta bli att titta på texten under en vecka och sedan återkomma med nya ögon.

Mvh

Lena Wall


Tack Lena för att du ville delta i min 

intervju! 

Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

Bodygard

"Bodygard" av Katherine Center utgiven av Mius förlag . Svenskt omslag; Daniel Åberg. Bokrecension ; I den här boken får vi följa...