Visar inlägg med etikett Bokfabriken. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Bokfabriken. Visa alla inlägg

söndag 14 juni 2026

Målarverkstan

"Målarverkstan" av Karina Johansson utgiven av Bokfabriken förlag. Omslag; Michael Ceken. Bokrecension; Jonna har fått i uppdrag att måla dekoren i den gamla balsalen i en 1700-talsflygel på den vackra Frykegården i Sunne. Hon blir förälskad i den betydligt äldre gårdsägaren Edward Frykeborn. En dag gör Jonna slut med Edward - det skiljer ju ändå 40 år mellan dem. Senare samma kväll hittar Gunnel Jonna mördad i hennes målarverkstad. Målarverkstan ligger i samma rosa hus, som Jonna delar med Gunnels frisörsalong. Moa som precis har blivit avskedad från sin chefstjänst på en städfirma i Sunne, behöver hon härmed hitta ett nytt arbete. När Moa får möjlighet att färdigställa arbetet med att måla färdigt dekoren i balsalen på frykegården, så tvekar hon inte, utan tackar ja. När hon en kväll håller på att bli påkörd av en bil inser hon nu kan vara mördarens nästa måltavla. Men vem är ute efter henne, och varför? Moa måste lösa mysteriet innan det är för sent. När hon undersöker sin väns sista tid i livet inser hon att Jonna bar på flera hemligheter. Edwards son Philip verkar inte förtjust i att Moa tagit över måleriet efter Jonna. Vad är det han döljer egentligen? Pia Vinder söker vidare efter svar om sina släktingars komplicerade historia.

Vi återvänder för fjärde gången till Sunne i Värmland. Jag har läst dem tre föregående böckerna i serien. Denna bokserie kan dock läsas fristående. Jag tycker serien om familjen Vinder är så bra och spännande. Vi snubblar inte bara över ett fruktansvärt mord, utan också över en spännande släkthistoria som kantas av såväl avundsjuka som familjehemligheter tillika hemlig kärlek. Värmländska Sunne tycks också vara en perfekt plats för att låta denna mysdeckare utspelas sig. I Sunne tycks det nämligen finnas många olika personligheter samlade - personer som inte ens drar sig för mord. Många hemligheter tycks dölja sig i de värmländska skogarna, men jag älskar det. Författaren lyckas fånga atmosfären perfekt. Vi får följa olika personer serien som hela tiden ligger steget före poliserna. Moa letar efter ledtrådar som ska hjälpa henne att hitta Jonnas mördare. Samtidigt som en mördare tycks vilja dölja sina spår och även tycks ha utsett Moa till nästa offer. Detta är tillika en mysdeckare när den är som bäst. Missa inte denna spännande deckarserie. Jag hoppas få läsa många fler delar i serien om familjen Vinder och deras spännande släkthistoria. Även denna delen i serien om familjen Vinder får 🩷🩷🩷🩷🩷/5.

Mitt favoritställe ur boken;

Kapitel 9

DET VAR MÖRKT ute när Moa åkte ner till Jonnas målarverkstad i Palatset för att hämta färg, penslar och annan utrustning som hon behövde när hon började måla flygeln nästa morgon.

Så mycket hade hänt de senaste dygnen. Först hade hon förlorat jobbet och sedan hade hon mist sin bästa vän under fruktansvärda omständigheter. Och nu hade Edward övertalat henne att tacka ja till att måla flygeln. Då hade det känts som en rolig utmaning, men nu undrade hon om beslutet verkligen var så klokt. Kanske befann hon sig i chock och gjorde bort sig fullständigt om hon tog sig an det stora arbetet. Edward hade ingen aning om vad Moa gick för, utan förlitade sig helt på Jonnas ord. Självförtroendet var inte så stort inom det kreativa området och Moa, som brukade känna sig trygg i sina beslut, drabbades av prestationsångest. Hon borde inte ha låtit sig charmas.

Som vanligt var det rullatorkaos runt Palatsets dubbeldörrar och mammas entusiastiska tillrop hördes genom fönster som stod på glänt när Moa kom fram. Kvällsgympa idag, alltså. Gubbar och tanter stod upp och höll sig i varsin stol och gjorde rörelser medan Moas mamma studsade runt därinne. Galna mamma, som hade haft ett ungt sinne hela livet.

Moa tyckte att det var klokt av henne att lägga ner salongen, när hon fortfarande var pigg och själv kunde ta beslutet. Då visste ingen om Erikas dröm om att fortsätta jobba där. Nu väntade alla spänt på överraskningsfesten och att se Erikas reaktion när mamma berättade att hon kunde behålla både salong och lokal. Vilken chock för henne. Hon som väl aldrig fått någonting i hela sitt liv.

Gympan avslutades och mamma tackade de medverkande för idag. De gjorde sig redo att gå hem och Moa hörde hur de pratade om hur snäll och gullig Erika var som gjorde det lilla extra för så gamla människor.

Medan besökarna hos Åldringsligan begav sig hemåt, låste Moa upp dörren till målarverkstaden. Hon letade reda på de penslar hon behövde och naturligtvis låg de i prydligt förvar i ett etui. Nej, Jonna skulle knappast råka tappa bort dyrgripar som epiknaskare, grävlingsfördrivare och gaffelpenslar. Någon måste ha stulit dem. Varför? Hängde det ihop med mordet?

– Hallå? Nå'n här? ropade det utifrån hallen.

Moa vände sig om.

– Kom in, sa hon. Säg att du hade gympa.

– Blir några kvällspass i veckan, sa mamma. Nå'n måste sätta fart på latmaskarna. Säg du de nya stegen jag lärde dem?

Hon trampade runt och vickade på höfterna och Moa öppnade dörren helt.

– Du är koko, sa hon med ett leende och lutade sig mot dörrposten.

Mamma stannade till och satte näsan i vädret.

– Hörrudu, ser jag ut som en gök eller?

– Nej, sa Moa med en suck. Mer som en uggla.

Baksidetext;

MÖBELMÅLAREN JONNA KARLSSON får uppdraget att måla dekoren i den gamla balsalen i en 1700-talsflygel på vackra Frykegården i Sunne. Hon förälskar sig genast i den betydligt äldre gårdsägaren, Edward Frykeborn, men bestämmer sig för att avsluta romansen.

Samma kväll hittas Jonna död. Mördad, i sin målarverkstad. Samtidigt får hennes vän, Moa Svensson, sparken från sin chefstjänst på en städfirma i Sunne. Hon letar nya möjligheter – och erbjuds högst oväntat att färdigställa det arbete som Jonna påbörjat.

Medan hon gräver bland penslar, slippapper och spackelspadar inser Moa att Jonna burit på flera hemligheter. Och vad döljer Edwards son Philip?


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Läs min recension av "Kråkslottet" här

Läs min recension av "Pensionatet" här

Läs min recension av " Stallhuset" här

fredag 6 juni 2025

Stallhuset

"Stallhuset" av Karina Johansson utgiven av Bokfabriken förlag. Bokrecension; Jenny Vinder är Ingmårs ridklubbs ordförande. Hon brinner för att barn med speciella behov ska få kunna rida, och för att utöka verksamheten. Hon äger också stoet Doris, som bor i stallet. På sista tiden har någon saboteras hennes ridutrusning på olika sätt. Men nu har Micke, som är allt i allo på ridklubben fått nog. Han tycker att Jenny ska gå till polisen och anmäla skadegörelsen, innan Jenny råkar ut för en olycka. Några timmar senare hittas han död. Har Micke verkligen råkat ut för en olycka, eller har han blivit mördad? Jennys syster Pia börjar undersöka saken, och finner att Micke kanske inte var den trevlige prick, som han utgav sig vara. Man har nämligen hört honom gräla med någon. Pia funderar om mordet har något samband med skadegörelsen på Jennys ridutrusning att höra? På en promenad i skogen träffar Pia den stiliga och karismatiska Lukas Berger. Pia blir blixtförälskad, dock är det en återkommande tanke som gnager. Är han inte lite för bra för att vara sann? Samtidigt får medlemmarna i ridklubben reda på att gården ska säljas, och alla hästarna måste bort. Stallet ska nämligen byggas om till gym. Pia hatar redan personen som köpt gården, och var ska Jenny nu ha sin häst?

Det här är en både spännande och lagom blodig mysdeckare förlagd i värmländska Sunne. Vi får återigen göra bekantskap med de olika medlemmarna i släkten Vinder. I denna boken får vi följa systrarna Jenny och Pia Vinder. Författaren lyckas väva ihop de båda kvinnornas historier ett fint sätt. Författaren lyckas också lägga ut olika ledtrådar som kan leda åt olika håll. Man får inte klart för sig vem som är mördaren, och vad som ligger bakom mordet, förren precis i slutet. Jag tror mig hela tiden ana vem som är mördaren, dock är det bara villospår! Och mördaren visar sig så klart vara någon man inte tänkt på från början. Det gör att boken känns välskriven, och genomtänkt. Detta är den tredje delen i serien och jag har även läst de två föregående delarna. Bokserien om familjen Vinder i Sunne, blir bara bättre och bättre. Jag gillar att miljön är förlagd till stor del till stallet denna gången. Det är mysigt med en deckare förlagd till stallmiljö tycker jag. Författaren får alla karaktärerna att kännas levande, och miljöbeskrivningarna är målande. Tack Bokfabriken för rec ex. Denna mysdeckare får ❤️❤️❤️❤️❤️/5.

Mitt favoritställe ur boken;

Kapitel 6

MUNNEN VAR SNUSTORR och benen darrade av ilska när Pia lämnade drängstugan. Hon stod inte ut en sekund till i Lisas närhet och småsprang mot Stallhuset för att leta efter Jenny. Ute i en hage stod en ung tjej för sig själv med hängande huvud. En av de yngsta och grät och fick tröst av en förälder medan två andra tjejer stod och kramade om varandra. Micke hade på kort tid blivit anläggningens glädjespridare som alltid hade en rolig historia på lager. Han skulle bli saknad av många, och det kändes overkligt att en person som Pia träffat nästan varje dag inte längre fanns. Att hon inte skulle hitta honom sovandes på sofflocket inne på kontoret och aldrig mer höra hans glada stämma som ständigt lockade till nya skrattsalvor. Nej, ingenting skulle vara sig likt efter den här dagen. 

Påminnelsen blev än starkare när hon såg Mickes vinröda Pontiac Firebird stå och glittra i solen borta vid gaveln på stallet. Han hade varit så lycklig över att äntligen kunna köpa den där amerikanaren. Och de andra hade så roligt åt att han putsade den så fort en vattendroppe hamnade på lacken. Det var sorgligt att han bara hann äga den ett par veckor innan hans liv tog slut. 

Pia öppnade stalldörren. Därinne borstade en tjej i tioårsåldern en shetlandsponny som åt hö ur en Ikea påse, medan en annan tjej höll på att sadla din häst. En tigerrandig katt som fått anställning som musjägare strök sig mot Pias ben. Pia böjde sig fram och lyfte upp katten som ville kela och genast tryckte sitt huvud mot hennes. Dörren till kontoret stod på glänt, så med katten i famnen började hon leta efter Jenny därinne.

Egentligen var det inget kontor. Bara ett rum där klubbens ordförande, det vill säga Jenny, förvarade prylar. På ett bord i ena änden låg en sv Mickes cowboyhattar och över en stolsrygg hängde en rödrutig, fodrad skjorta. Hon svalde hårt och satte sig vid bordet, med katten i knäet. Johnny Chash musik som Micke spelat for egendom huvudet och sorgen grep tag. Det känns orimligt att han skulle ha grälat med någon och därefter råkat ut för en simpel olycka. Nej, något annat måste ha hänt honom.

Baksidetext;

INGMÅRS RIDKLUBBS ORDFÖRANDE Jenny Vinder, har den senaste tiden utsatts för en rad obehagliga sabotage. Till slut får hennes kompis Micke Lind`en, som hjälper till på ridklubben, nog och säger att det dka polisanmälas.

Ett par timmar senare hittas han död i en skogsglänta nära byn.

Samtidigt håller Jennys storasyster, Pia Vinder, på att flytta in i sin nya lägenhet i Kråkslottet. Under en skogspromenad möter hon en främling - den stiliga och karismatiska Lukas Berger. Pia blir blixtförälskad, med något med honom känns nästan för bra för att vara sant.

När även Jennys häst, Doris, råkar illa ut, brister det för Jenny. Pia börjar gräva djupare och inser snart att någon i deras närhet gör allt för att dölja sanningen.


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

söndag 25 maj 2025

Lösa skott

"Lösa skott" av Frida Gråsjö utgiven av Bokfabriken. Bokrecension; Hanna är en kvinna som både älskar att läsa deckare och fikabröd. När hembygdsföreningen vill att Hanna ska vara en del av den pjäs, som man sätter upp till minne av den norska motståndsrörelsen under andra världskriget, är hon mycket tveksam till att delta. Dock blir hon snabbt övertalad till att vara med, tillsammans av flera andra bybor. Efter ett antal repetitioner, är det nu dags för premiären. Men mitt under premiären blir grannen John skjuten med riktiga skott, istället för de lösa, som egentligen skulle vara i bössan, och dör. Vem har mixtrat med vapnet, och bytt ut patronerna egentligen? Nu startar Hanna, och hennes morfar Oskar, ännu en utredning. Alla i den lilla byn måste nu granskas in i minsta detalj. Återigen visar det sig att flera av dem, som de granskar, bär på dolda agendor och hemligheter. Vem som helst av dem, kan vara skyldig till mord. Till hjälp har de ortens polis, Henrik, som även älskar keramik. Samtidigt oroar Hanna sig för att Silverdalsligans ledare, Michael Ivanov, ska dyka upp och hämnas för att hon tipsat honom till polisen. Hanna har hoppat av arbetet som advokat, och arbetar istället med att dela ut posten runt om i byggden, samtidigt som hon återigen utför omfattande detektivarbete.

Jag är ett återkommande fan av Frida Gråsjös böcker. Och åter igen har Frida lyckats hänföra mig med denna efterlängtade tredje delen i serien om den 17:e slussen. Vi får återigen knyta kontakt med alla spännande karaktärer som bor i den fiktiva byn, Södra Strandviken och boken innehåller även fina miljöbeskrivningar, som vanligt, vilket gör att det känns som om man var på plats. Jag gillar att man kan se det idylliska landskapet framför sig- slussen, daggdroppar på röda pelargoner, och mycket mer. Boken har också en ton av humor som jag gillar mitt i all spänning. Det fina bokomslaget gillar jag jättemycket, och innehåller verkligen var det lovar- en riktigt spännande Cosy Crime i Morden i Midsomer stil. Boken passar lika bra att läsa i hängmattan på torpet, som under en mysig filt en regnig dag. Jag varnar för sträckläsning. Böckerna om Hanna Sand blir bara bättre och bättre, så jag hoppas på fler deckare från sluss nr 17 och Frida Gråsjö.  Dessutom vill jag tacka både för rec ex, och för palettbladsfröerna som kom med boken. Jag älskar nämligen palettblad! Boken får ❤️❤️❤️❤️❤️/5.

Mitt favoritställe ur boken;

Kapitel 5

PRECIS SOM HON gjort i flera veckor nu tassade Hanna nerför trappan direkt efter att hon vaknat, noga med att undvika det knarrande andra steget, låste så tyst som möjligt upp ytterdörren och tryckte upp den. Trots att hon visste vad som väntade henne slog den svala morgonluften emot henne och fick hennes hud att knottra sig. Hon granskade noga farstun och trätrappan framför sig. Oskars stol och lilla avlastningsbord stod precis där de skulle, och de två lerkrukorna med röda pelargoner såg inte ut att ha flyttats. Hanna andades ut och kände axlarna sjunka tillbaka på sin plats. Det låg inga silvermynt på farstun idag heller. Den 17:en slussen låg stilla och de båda sjöarna på var sin ände om slusskanalen var spegelblanka. Rabatterna som trädgårdsgruppen iordningställt i syfte att göra grönområdet vackrare än den konkurrerande 18:en slussen lyste färgsprakande emot henne. Blommorna var täckta av dagg och något hopkrupna, redo att öppna sig så snart solen smekte dem. På det stora hela var det en vacker morgon, och Hanna hoppades att värmeböljan de befann sig i började avta. 

Det viktigaste var dock inte vädret eller blommorna, nej, frånvaron av signumet för det kriminella gänget Silverdalsligan var det enda som på riktigt betydde något. För några veckor sedan hade Henrik Svensson, byggdens odugliga polis, hittat gamla silvermynt på trappan, då utan att veta vad det betydde. Hanna hade dock känt igen dem och direkt kopplat ihop mynten med sitt sista mål på advokatbyrån i Stockholm. Utan att vara medveten om vem klienten, Michael Ivanov, var hade hon anlitats av Silverdahlsligans ledare i ett till synes enkelt bedrägerimål. När hon granskat underlaget i målet hade hon kopplat ihop en kvinnas försvinnande med klienten och tipsat polisen. Ivanov hade fått reda på att hon skvallrat och hotat henne. Hennes poliskontakt, Alex Babesch, försäkrade henne om att klienten nu var utomlands, långt borta från Södra Strandviken, och att han troligtvis nöjt sig med att skicka en hantlangare för att skrämmas. Än så länge verkade han ha rätt, men trots det var det med en klump i halsen som Hanna försäkrade sig om att det inte låg några nya mynt utanför slussvaktarstugan. Hon hade tillbringat de senaste veckorna med att försöka tänka ut en plan för hur hon skulle hantera ligan, om det nu var så att de låg gömda i buskarna i närheten. Tyvärr utan framgång, hon hade inte en susning om hur hon skulle agera. Men det tänkte hon skaffa sig. Hon knöt handen i fickan på pyjamasbyxorna och lät blicken vandra över slussområdet. Kom de inärheten av henne och hennes familj skulle de få se på annat. 

Baksidetext;

Lugnet har lagt sig över Södra Strandviken vid Dalstrands kanal, och sommaren går mot sitt slut. Men när hembygdsföreningen sätter upp en pjäs till minnet av den norska motståndsrörelsen under andra världskriget, händer något omskakande. Mitt under föreställningen skjuts Hannas granne John till döds med vad som borde vara lösa skott. Vem har manipulerat vapnet?

Före detta advokaten Hanna Sand och hennes morfar Oskar börjar nysta I en mordgåta där hemligheter och dolda agendor lurar bakom varje hörn. Ingen sten, eller bybo, får lämnas ovänd. Till sin hjälp har de ortens keramikälskande polis, och tillsammans gör de allt de kan gör att reda ut kaoset som uppstått i byn. 


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

torsdag 9 januari 2025

En fråga om mord

"En fråga om mord" av Frida Gråsjö utgiven av Bokfabriken. Bokrecension; Elin blir dumpad i direktsändning av pojkvännen Paul. Han har nämligen gjort en annan kvinna gravid. Elin har nu varken pojkvän eller bostad. Då får hon plötsligt ett jobberbjudande från en advokatbyrå i Dalsland. Man letar efter en läkare som är anklagad för mord på en ung kille. Mordet skedde för tio år sedan. Läkaren nekar till att ha mördat killen, och menar att någon annan utfört mordet. Läkaren har därför hållit sig undan lagens långa arm, ända sedan domen. Nu vill man att Elin ska hitta honom, eftersom han synts till i trakten. Elin beger sig därför till den lilla byn, där alla känner alla. Hon börjar sin utredning och till sin hjälp har hon Sebastian, som även han jobbar på advokatbyrån. Hon lär sig sakta lära känna omgivningarna, och hon får nya vänner i den lilla byn. Hon förstår snart att läkaren är oskyldig till mordet. Någon av hennes nya vänner verkar lägga ut villospå, men vem? Samtidigt som utredningen går framåt, funderar hon även på vad hon ska göra när utredningen är klar. Snart sker ytterligare ett mord, och Elin tror att hon börjar närma sig sanningen. Ska Elin lyckas hitta den verkliga mördaren innan ytterligare mord sker?

Wow, denna mysdeckare är så bra! Jag har läst flera böcker av Frida, både feelgoodromaner och mysdeckare och hon är fortfarande en av mina absoluta favorit författare. Detta är den första delen i en ny bokserie som heter "Advokatbyrån i mitten av ingenstans". I den här boken förflyttar vi oss till Dalsland. Jag gillar kombon feelgood och deckare och mordgåtan var riktigt klurig. Det var kul att försöka luska ut vem den riktiga mördaren var. Jag gillar den smarta huvudpersonen, Elin, alla mysiga och charmiga karaktärer tillika den mysiga och inbjudande miljön runtomkring. Jag gillar också att huvudpersonen får nya och varma relationer runt sig, för hon känns rätt ensam. Boken håller en hög fart redan från första början, och för mig blir det aldrig en tråkig stund medan jag läser. Jag lägger ifrån mig boken med ett leende och längtar redan till nästa del i serien. Jag hoppas därför att nästa del i serien kommer snart. Denna mysdeckare rekomender jag varmt. Boken är välskriven och slutar också väldigt spännande. Denna mysdeckare får ❤️❤️❤️❤️❤️/5.

Mitt favoritställe ur boken;

Kapitel 14

ELIN SLOG SIG ner vid skrivbordet. Sebastian måste ha pratat med städerskan för nu syntes inte minsta dammkorn. Däremot var några pennor oregelbundet nedstoppade i en mugg så hon tog genast ut dem och sorterade dem i storleks- och färgordning. En dator låg mitt på bordet och ovanpå den en handskriven lapp med vad som såg ut som inloggningsuppgifter. Elin fnissade när hon såg den.

"GaryB som lösenord?" sa hon och såg på Sebastian. 

Han flinade. "Du får då klart välja själv, men det är lätt att komma ihåg", sa han. "Du kan däkert gissa vad jag har."

Elin skakade på huvudet. "Sådant dka du inte berätta, du gör det enkelt att bryta sig in i din dator."

"Äsch, jag har ingenting att dölja. Min sökhistoria är ren som snö", sa Sebastian och knyckte på nacken. "Och med det menar jag lite grådassig med stänk av gult."

Elin fnissade på nytt och försökte fokusera. Hon behövde sätta igång med utredningen, och för det behövde hon en plan. Händerna darrade lätt när hon tog fram mobiltelefonen ur sin väska. Hennes första helt egna utredning skulle precis börja, det var lika delar skrämmande som underbart. 

Hon öppnade sin skrivapp. En att göra-lista skulle ge henne en plan för utredningen och leda henne framåt. Efter att ha som vana att göra listor för allt som hände i livet skulle en lista för uppdraget också få henne att känna dig trygg, och dessutom älskade honom tillfredsställelsen i att stryka det hon redan gjort. 

Muttrande, så att Sebastian inte skulle höra, talade hon in ordet Utredning längst upp och gjorde det fetstilt. Därefter listade hon steg för steg vad hon skulle göra. Efter en stund tittade hon på punkterna som stod på mobilskärmen. När hon var klar stirrade Sebastian på henne. 

"Vad gör du?"

"Jag har påbörjat utredningen", sa Elin lungt. Det var inte första gången någon undrade över hennes hjälpmedel. Hon höll upp telefonen. "Det är världens bästa app." Sebastian nickade, men sa inget mer så Elin återgick till arbetet.

Baksidetext;

NÄR ELIN FORS blir brutalt dumpad i direktsändning står hon inte bara utan pojkvän och bostad, hon behöver också ta en timeout från jobbet på tv-programmet Utredarna. Lösningen blir ett jobberbjudande i form av ett lysande blått kuvert som dimper ner på hallmattan. Avsändaren är Björklanda advokatbyrå.

Hon har inget att förlora. Sagt och gjort, hon packar en väska och ger sig av mot den lilla orten i Dalsland. Hennes uppdrag är att hitta läkaren som mot sitt nekande dömts för mord, men gått under jorden för att undvika ett långt fängelsestraff. Ryktet säger att han befinner sig i trakten, men var?

Ortens skarpaste quizlag erbjuder oväntad hjälp i sökandet. Men vem och vem stjälper egentligen, när alla känner alla och byggden kryllar av excentriska personligheter.


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

fredag 31 maj 2024

Kråkslottet

"Kråkslottet" av Karina Johansson utgiven av Bokfabriken. Bokrecension. Emeli Vindels pappa, Åke, äger den mest iögonfallande byggnaden i Sunne. Det liknar mest ett gammalt Kråkslott. Åke hyr ut två lägenheter i byggnaden, nämligen till den gamla damen Hjördis, och den unge Urban. Samtidigt funderar Åke på om han ska sälja byggnaden, då den kräver en omfattande renovering. Dottern Emeli vill göra allt för att behålla det gamla huset. En dag mördas Urban, och Åke blir den som finner honom. Skvallertanten Hjördis, som hyr en av lägenheterna, och även har en kiosk i huset, anklagar Åke för mordet. Men han frias snart från misstankarna. Dock fortsätter Hjördis med sitt elaka skvaller, vilket irriterar Emeli. Emeli funderar på hur hon ska få bort tanten från lägenheten, och kommer på en plan. Samtidigt har hon känslor för Hjördis son, Frank, som hon var förälskad i som tonåring, och som numera arbetar som polis. Emeli får dåligt samvete då hon vill få bort Hjördis, men Hjördis är ju så elak. Samtidigt sker det nya mord, så Emeli gör sina egna efterforskningar. 

Jag har läst den andra delen i den fristående deckarserien, om familjen Vinder i Sunne. Jag förflyttas till det till synes idylliska lilla samhället Sunne i Värmland, där alla känner alla. I den här pusseldeckare finns det karaktärer, som man både gillar tillika irriterar sig på, som t ex den skvallrande tanten Hjördis. Samtidigt undrar man varför, och vem som är mördare i det lilla idylliska samhället. Jag får följa Emeli, som vill lösa fallet, så fort som möjligt, för att stoppa ryktet, om att det är hennes pappa som är mördaren. Det är många pusselbitar som ska lösas, samtidigt som huvudpersonen Emeli, blir allt mer förälskad i sin ungdomsförälskelse Frank. Jag gillar att det både är en mordgåta, och en kärleks historia inbakad i berättelsen. Jag gillar också att det är huvudpersonen som hittar ledtrådarna, och inte polisen. Förutom en spännande mordhistoria får vi fina miljöbeskrivningar, som gör det lilla extra till historien. Jag hoppas få läsa mer om familjen Vinder i Sunne. Boken ger jag ❤️❤️❤️❤️❤️/5.

Mitt favoritställe ur boken;

Kapitel 5

EMELI TOG RYGGSÄCKEN och gick ut från Kråkslottet. Det hade varit så känsloladdat där inne att det hade blivit svårt att andas. Nu stod hon på verandan och drog djupa andetag. Hon kände sig fortfarande osäker på om pappas reaktion när han såg henne var äkta. Eller om han bara låtsades. Han hade trots allt gjort det man kunde förvänta sig av en fadersgestalt. 

Det var Emeli som var dottern som inte uppfyllde sin roll. Trycket över bröstet kom tillbaka. Åh fy, vad jobbigt allt var. 

Frank och Hjördis satt utanför kiosken när hon kom ut på gården. Han fick syn på henne och vinkade, och Emeli vinkade tillbaka. Det tunga över bröstet lättadenär hon såg på honom. Tänk att de fina, ljusblå ögonenfortfarande påverkade henne efter alla dessa år. Hon, som en gång i tiden varit så arg på honom och som gråtit sig till söms många nätter. 

Det sög till i magen. 

Hon korsade Ekebyvägen och gick längst Kvarngatan, i riktning mot Teatertorget. Uteserveringen var full av lunchgäster och på parkbänkar satt människor och njöt av det vackra sommarvädret. Vid ett skyltfönster stannade hon till. "Café 80" stod skrivet med neonrosa bokstäver på glasrutan. 

Hon kikade in och såg de röda lockarna dansa runt ansiktet på en kvinna som for fram mellan borden där inne. Hon skojade med gästerna och fick som vanligt alla att skratta. Det var Pia, ännu en av Emeli tremänning. Pia var trettiosex och hade gått på högstadiet samtidigt som Emeli. De hade förstås känt till släktskapet, men aldrig pratat med varandra. Emeli tyckte att det var tråkigt och för några år sedan gjorde hon något åt saken. Vid ett av sina sällsynta besök hemma i Sunne hade hon stegat in på caféet och presenterat sig. Vänskapen var ögonblicklig och även om de inte setts så många gånger, hade de pratat med varandra på telefon desto oftare. 

För Emeli var lyckan total eftersom hon dessförinnan aldrig pratat med någon annan släkting på mammas sida utöver närmaste familjen. 

Baksidestext;

I SUNNES MEST iögonfallande byggnad, ett riktigt gammalt kråkslott, bor Emeli Vindels pappa Åke. En dag hittar Åke sin hyresgäst Urban död, och Åkes lugna pensionärstillvaro ruckas även om han själv frias från misstankarna.

Bygden skvallrar ändå, särskilt Hjördis Johansson. Hon driver en kiosk i Kråkslottet i h pratar illa om sin hyresvärd. I samma veva flyttar Emeli hem från Stockholm och försöker göra allt för att rentvå sin pappa från ryktesspridningen, men hennes ansträngningar går om intet när fler människor mördas.

Emeli springer på din gamla ungdomsförälskelse, Frank, som numera är polis, och hjälper honom i utredningen kring morden. Samtidigt vaknar gamla känslor till liv... 


Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

torsdag 29 juni 2023

Pensionatet

"Pensionatet" av Karina Johansson utgiven av Bokfabriken. Alexas bästa städerska, Tove, blir anklagad som tjuv av en av gästerna. Lite senare hittas Tove död i sin lägenhet. Då blir Alexa rädd att ryktet om mordet ska få folk att avboka sin vistelse på Pensionatet. Speciellt när tidningen kopplar ihop dödsfallen med pensionatet. När ytterligare en av Alexas personal på pensionatet hittas död, kökschefen Lina, beslutar hon sig för att själv försöka hitta mördaren. Ju fortare desto bättre. Spåren leder till de döda kvinnornas uppfödning av Main Coon, och hon tror att morden hör ihop med deras kattuppfödning. Speciellt som man hittar den ena katten död och den andra har försvunnit. Hennes kompis Mickan tänker hjälpa henne att finna mördaren. Samtidigt blir Alexa förtjust i sin exmans kusin, Robin. Tyvärr verkar han inte speciellt intresserad. Kommer Alexa finna mördaren innan Pensionatets rykte blir förstört för gott?

Detta är den första delen i en ny serie mysdeckare av författaren. Vi får följa den excentriska familjen Vinder. Denna mysdeckare är så spännande. Många ledtrådar leder åt olika håll, och mördaren är verkligen inte den man tror från början. Det är en skickligt vävd mordgåta som utvecklar sig, med andra ord. Det är också roligt att få läsa en deckare om Sunne i Värmland. Jag bor också i Värmland, men inte i Sunne. Det är en spännande och intressant miljö vid Frykensjön och karaktärerna är skickligt och trovärdigt beskrivna. Det var inte länge sedan jag läste "Pastorsänkan" av samma författare. Den är också väldigt bra. Jag gillar kombinationen av deckare och feelgood. Det spännande slutet gör att man längtar efter nästa del i serien om familjen Vinder. Jag läser gärna mer av författaren. Jag gillar även bokens omslag. Passa på att läsa denna mysdeckare på semestern. Den är så läsvärd. Denna spännande mysdeckare får ❤️❤️❤️❤️❤️/5.

Mitt favoritställe ur boken;

Kapitel 9

ALEXA GICK UT från köket via källaren, och stannade till under en ventil som satt högt upp på väggen bredvid ett köksfönster, ut mot Frykensundet. Genom den hördes rösterna i köket och dold bakom en stor rosbuske försökte hon lyssna på samtalet mellan Lina och poliserna. 

Men det ända vettiga hon lyckades urskilja, var att Tove tydligen oroat sig för sin katt Tussan. 

-Polerar du väggen med kavajen, eller? Bra timpeng? 

Alexa snurrade runt på stället, medan samtalet fortsatte därinne. Robin kom gående från snickarboden som låg ett femtiotal meter nedanför herrgården. Ett brett snickarbälte hängde på höften och de rufsiga lockarna under den rutiga gubbkepsen var så bleka att de såg vita ut mot den gyllenbruna huden.

-Öh...nej...

Hon drog generat handen över håret och försäkrade sig om att uppsättningen inte hade lossnat. 

-Det var värst, sa Robin och sköt bak kepsen. Du får förhandla med chefen. Eller är hon svår att resonera med? 

Värmen fick lockarna att klistra fast sig i hans panna. 

-Mest snål tror jag.

Hon försökte skämta, och såg att det ryckte i hans mungipor. Men för henne blev det enbart pinsamt. Det måste ha sett konstigt ut när hon stod intryckt i busken. 

Bäst att gå här ifrån innan fler reagerade. 

Naturligtvis fastnade blusen i rostaggarna när hon tog ett steg bort från väggen.

Inte det också. 

-Ser ut som om du behöver hjälp.

Leendet gick över i skratt. Han verkade vara en avslappnad typ och gjorde sig ingen brådska. Men när han väl kom fram och hjälpte henne, lossnade han omsorgsfullt tagg för tagg och efteråt syntes det inga märken på blusen. 

Hon var fri, men hade föredragit att bli osynlig. 

-Tack, mumlade hon och borstade rent blusärmen. 

Varsågod, sa han och tittade uppåt den vita fasaden. Hur gick polerandet? Blänker väggen?

-Åh, det var bara skönt att stå här i skuggan, sa hon och drog ner ärmen. Det är varmt i dag och svårt att hinna vila där inne. 

-Jaha. Iså fall har du svalkat hela kroppen utom öronen, sa Robin obekymrat. De är illröd och långa som trattar.  Nåt speciellt som händer där inne? 

Baksidestext;

ALEXA VINDER DRIVER familjeföretaget Ingrids Pensionat med stor framgång. Stressade stadsbor kommer dit för att tillbringa några dagar i en vilsam miljö med gemensamma aktiviteter och måltider, på gammaldags vis. När bysnickaren Robin dyker upp med kreativa idéer får Alexa både ny livsenergi och fjärilar i magen.

Men när pensionatetets ena städerska anklagas för stöld och där efter blir mördad vänds allt upp och ned. När också kökschefen hittas död börjar avbokningarna strömma in. Företaget riskerar gå omkull och Alexa inser att hon snabbt måste hjälpa polisen att hitta mördaren. 


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

lördag 6 maj 2023

Vatten över huvudet

"Vatten över huvudet" Bokserie: Morden vid 17: slussen, av Frida Gråsjö, utgiven av Bokfabriken. Hanna är sjukskriven efter att ha gått in i den berömda väggen. Hon passar därför på att åka till Dalsland, för att hjälpa sin morfar som brutit benet. Hon tror att hon kommer att kunna vila upp sig där ute på landet, men det visar sig vara svårare än hon trott. Då den gamla samlingslokalen brunnit ner, så har hennes morfar nämligen lånat ut sin slussvaktarbostad som samlingslokal. Där träffas man för att reda ut lokala frågor, samt för att skvallra. Det dröjer inte länge innan Hanna snubblar över ett misstänkt mordfall. Alla andra personer i byn, och även polisen, tror att den döda politikern dog genom en olycksändelse. Den enda som är övertygad om att ett mord har begåtts är Hanna. Men när Hanna börjar utreda de misstänkta byborna, så inser hon snart att det finns flera stycken, som har motiv till att mörda den döda personen. 

Detta är den första delen i en serie mys deckare. Detta är Fridas första bok i genren, och den tycker jag hon skriver med bravur. Ja, när Frida ger ut en ny bok, så kan man räkna med att den är bra. Jag gillar huvudkaraktären Hanna, som verkar vara som vem som helst. Vi får följa hennes resonemang, då hon funderar på de olika ledtrådarna hon får fram. De andra karaktärena i persongalleriet är intressanta och realistiskt beskrivna. Det finns inte många ledtrådar att gå på, och jag har svårt att lista ut vem mördaren egentligen är, tillika vilket motiv mördaren har. Samtidigt är boken så där mysig som bara Frida skriver, och den fiktiva miljön känns som en plats man skulle vilja bo på. Miljön är så fint beskriven. Denna boken passar som en spännande semester läsning på torpet, eller i hängmattan. Följ med till Södra Sandviken i denna cosy crime. Jag själv hoppas få återkomma snart, och läsa mer om Hanna och de andra. Boken får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favoritställe ur boken;

Kapitel 20

HANNA VISSLADE NÄR hon cyklade till lanthandeln. Inte nog med att hon skulle fylla på det sinande förrådet med chokladkakor, äntligen hade hennes beställning av vin kommit. För att få hem alla flaskor hade hon fäst en stor trälåda fram på cykeln med spännband hon hittat i förrådet. Arrangemanget kändes stabilt och skulle möjliggöra att få hem både matvaror och vin utan att behöva använda morfars Toyota. Hanna hatade att köra bil. Mona hade envisats med att hon skulle skaffa sig körkort, och Hanna hade övningskört i både Södra Sandviken och i Stockholm. Med nöd och näppe hade hon lyckats klara både teoriprov och uppkörning. Därefter hade hon framfört ett fordon ungefär en gång om året, då oftast flyttbilar när hon bytt lägenhet i takt med ökade inkomster. Att säga att hon var en dålig bilförare var en underdrift, Hanna var kastratofal. Trots det lugnare trafikläget i Dalsland tänkte hon undvika att använda Oskars bil tills dess att någon kris som hon inte kunde lösa på cykel uppstod. 

Solen sken och värmde hennes ansikte. Hanna kände för att vissla  något hon inte kunde minnas när hon gjort senast. Hon var tveksam till om hon ens kunde vissla längre, möjligtvis var det en sådan där färdighet som tappades bort om man inte använde den. När hon parkerade cykeln försökte hon sig på några toner. Jodå, kunskapen satt kvar. Hon freestylade fram en munter liten melodi samtidigt som hon tryckte upp dörren till lanthandeln. 

Visslingen fastnade i halsen när hon sprang rakt in i en man klädd i postens uniform som stod böjd över en hög med paket staplade på varandra. Mannen vinglade till, snavade över en stor papplåda och ramlade. Han drog med sig alla paket i fallet. Hanna slog handen för munnen. 

"Oj förlåt!" utbrast hon. 

Mannen på golvet tittade på henne med lätt yrvaken min, sedan ljusnande hans blick. I samma stund kände hon igen honom. Hon hade knuffat till Peter, Ulfs bror. Han såg lika bra ut som senast, även om han låg på golvet.

"Ingen fara." Peter reste sig upp och borstade av sig. Hanna plockade handfallet upp ett paket men han viftade åt henne att låta dem ligga. 

Baksidestext;

Hanna, utarbetad advokat från Stockholm, har rest till Dalarna för att ta hand om sin morfar, slussvaktare vid 17:e slussen i Dalslands kanal. Ett par lugna veckor på landet kan göra henne gott. Harmonin hon hoppats på går dock om intet när hon inser att slussvaktarstugan blivit byns samlingslokal, där både föreningsfrågor och byskvaller avhandlas.

På den stora städdagen klättrar Hanna upp i sin gamla trädkoja för att komma undan de intensiva grannarna, och från sitt utkiksställe blir hon vittne till ett gräl. Hon ser något blänka till och hur Ulf, kommunalrådet, faller ner i slussfållan. 

Alla utom Hanna är övertygande om att det var en olycka, även polisen. Desperat över att ingen lyssnar startar Hanna en egen utredning, och får med sig sin morfar i jakten på sanningen.

Undertryckta konflikter konflikter mellan grannarna kommer i dagen, och det ginns ingen brist på misstänkta. Hanna blir mer och mer övertygad om att en mördare går lös i Södra Strandvikens idyll.


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

tisdag 24 januari 2023

Tant Gredelins Julbryderier

"Tant Gredelins Julbryderier" av Anna-Lena Stålnacke utgiven av Bokfabriken. Äntligen är inte Vivi hemlös längre. Av sin förra hyresvärd, Hannu, har hon fått hyra en ny butik med tillhörande bostad. Den ligger i gamla stan i Stockholm. Men han har dock ett krav. Att Vivi ska göra folk av hans bortskämda dotter, Jennifer. Lyckas hon inte, blir hon av med både butikslokal och sitt hem. Det visar sig inte vara så lätt, speciellt som väninnan Marika ger Jennifer pikar hela tiden och skapar konflikter. Jennifer har sina egna idéer om hur butiken ska skötas och det gillar inte Marika. Vivi måste få Marika att förstå vad som står på spel här. Vi får följa Vivis vänner när de utvecklar sin Vintagebutik och sina egna verksamheter och pyntar inför julen. Vivi har som vanligt många problem som hon måste ta itu med. Arga djuraktivister och en försvunnen sjuttiotalsväska, är bara några av hennes julbryderier. Vilken tur att hon har så många fina vänner, som hjälper henne. Trots att alla Vivis problem hopar sig, löser de sig ett efter ett på bästa sätt.   

Detta är tredje delen om Tant Gredelin, som Vivi kallar sig. Av de tre böckerna om Tant Gredelin tyckte jag att denna delen är den mysigaste. Författaren förmedlar så mycket kärlek och värme mellan dessa vackra pärmar. Samtidigt som Vivi har sina olika bekymmer att brottas med får vi följa med på pepparkaksbak, julshopping och andra mysiga juliga aktiviteter. Vad sägs om ett lucia tåg genom Stockholm som man sent ska glömma? Vi får lära känna både nya och gamla karaktärer lite mer. Jag är verkligen väldigt förtjust i Vivi samt Ally-Ali och alla de andra karaktärerna i boken. Vi får följa Ally-Alis flykt till Sverige och hur det påverkar hen. Boken innehåller så mycket. En härlig feelgoodig blandning av hemligheter, kärlek, konflikter, värme, vänskap och framför allt en härlig julkänsla.  Jag hoppas få läsa mer om Vivi och hennes vänner. Böckerna läses med fördel i ordning för att få veta hur allt började. Boken får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favorit ställe ur boken;

Kapitel 39

Vivi bläddrade i kokböckerna hon köpt på Stadsmissionen. Hon hade inte hunnit laga mat många gånger i sitt fina lilla kök, hade haft alldeles för mycket att göra sedan butiken öppnade, men nu skulle det bli av. Marika skulle komma på middag.

Grönkålspaj med cheddar och valnötter. Det lät gott och den vackra bilden såg frestande ut. Lagom julaktig var den också, med tanke på grönkål. 

Men sedan mindes Vivi att hennes pajform försvunnit. Förmodligen låg den i någon av lådorna längs in i förrådet i Solna. Hon hade fortfarande inte kommit sig gör med att säga upp det, även om hon inte behövde det längre, nu när det fanns gott om plats i butikskällaren. 

Hon bläddrade vidare.

Pasta al limone e Burro fick det bli. Unga krångliga ingredienser som hon behövde dra iväg ända till Hötorget för att köpa, bara vitlök, creme fraiche och citron, både saften och det rivna skalet. Lite somrigt kanske, men en liten dos sommarkänsla var väl precis vad man kunde behöva en kall vinterdag. Kanske skulle hon förstärka den känslan och servera rosévin till också. Varför inte? Vintersommarmiddag. Hon fnissade till och läste vidare. Här kom som väntat det brynta smöret, och det var förstås gott, men Vivi kunde ändå inte låta bli att fundera på hur det gick yill när vissa ingredienser blev mode och dök upp över allt. Nu skulle det vara brynt smör. Till och med på jordgubbar. Och salvia. Inte henne emot, hon gillade båda smakerna. 

Värre hade det varit med blomkålsmoset som varit matmode under Vivis första år tillsammans med Richard, då de hade ätit på restaurang flera hänger i veckan. På den tiden hade hon fortfarande tjänat bra som fotograf. Men vart de än gick och vad de än beställde låg det moderna blomkålsmoset på tallrikarna som bars in. Hur kunde man få så många människor att på allvar tro att det var gott?

På den tiden fanns inte ens så många matbloggar.

Vivis minne av blomkålsmoset var så levande att hon blev tvungen att tända ett doftljus för att bli av med lukten, även om den bara fanns i hennes minne.

Blomkålsmos vilade väl numera i salig kulinarisk glömska, åtminstone hade Vivi inte stött på den rätten på mycket länge.

Pasta al limone e burro skulle garanterat ge behagligare doft minnen.

Från baksidan;

Gamla stan fullkomligt pyser av julmys, och Vivi vintagebutik har äntligen ett hem. Hon och Mick är nyförälskade, och vore det inte för en sak så vore livet perfekt. 

Vivis hyresvärd vill att hon ska göra folk av hans bortskämda dotter, och klarar hon inte det så förlorar hon lokalen och är tillbaka på ruta ett. 

En sjuttiotalsväska på vift, djurrättsaktivister osande av judiska, en frånvarande mamma som plötsligt lägger sig i, kärlekstörstande pensionärer och ett lucia tåg som Stockholm sent ska glömma gör att julbryderierna svämmar över.

Samtidigt känner sig Vivi sviken av den raseribroderande Marika. De dom skulle skapa nya fina minnen tillsammans. Är en fridfull jul i den lilla butiken på Själagårdsgatan möjlig? 

Vivi försöker följa Ally-Alis motto: "Man måste försöka välja medvetet vad man vill minnas, för det är det liv man får."

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

☆Läs också recensionen av "Tant Gredelins Vintage" här

☆Läs också recensionen av "Tant Gredelin på turné" här

fredag 30 december 2022

Tant Gredelin på turné

"Tant Gredelin på turné" av Anna-Lena Stålnacke, utgiven av Bokfabriken. Detta är del två i serien om Vivi, som kallar sig tant Gredelin och har en vintage butik, nu iform av en gammal turnébuss som Vivis väninna Marika bytat till sig. Medan Marika renoverar sin nya lägenhet, tänker de nämligen åka runt i Sverige för att på olika loppisar sälja sina saker och eventuellt hitta nya. Vivi får ett oväntat och obehagligt meddelande från en advokatbyrå i USA. Det gäller en speciell stol hon sålde i den förra boken, för att ha råd att starta sin vintage butik. Hon försöker ignorera dem, men tillslut måste hon motvilligt vända sig till sin exman Rickard, som är jurist. Marika får ett meddelande att hennes pappa ligger på lasarettet och måste lämna Vivi ensam i turné bussen. Hur ska hon ta med bussen hem till Stockholm, när hon inte kan köra den? Vivi har nämligen inget körkort. Hon har ingen egen bostad och ingen butik. Ja, bekymren verkar hopa sig. Hur ska det gå för Vivi, och kommer alla hennes problem lösa sig? Just nu känner sig Vivi ensammare än någonsin.

Det är riktigt spännande att få följa med Vivi och Marika på deras turné runt om i Sverige. Alla spännande platser, resturanger, caféer samt vandrarhem. Som vanligt handlar boken om gamla kläder och saker som det finns mycket stor kunskap om. Vilket är jätte intressant. Man blir lite inspererad av det hela. Vi får också ta del av Vivis och Marikas spelningslista medan de turnerar. Boken har ett intressant persongalleri och det är alltid kul att återse Vivis gamla vänner och nya som tillkommer. Vi får lära känna dem lite mer i denna boken. Det är bra att läsa böckerna iföljd tycker jag då man får reda på hur allt startade i första boken. Vivi är en kvinna som lätt känner sig ensam när alla bekymmer hopar sig, men då rycker vännerna in, för att hjälpa henne. Med en stor portion tur och med vännernas hjälp kanske hennes problem går att lösa. Boken är lättläst och lämnar mig med en känsla av välbefinnande. Precis som förra boken i serien får även denna pärla ❤️❤️❤️❤️❤️/5.

Mitt favorit ställe ur boken;

Kapitel 31

Vivi satt i djupa tankar. Hon skalade en räka med stor omsorg, och sedan en till och studerade därefter räkorna med stort intresse. Kanske försökte hon möta deras blickar för att be om ursäkt för att hon just dekapiterat dem. 

De hade varit in till Luleå för att handla. För att göra Vivi på bättre humör hade hade Marika insistera på lite lyx på husbilsparkeringen. De hade köpt ett halvt kilo färska räkor, en klick löjrom från Kalix, En baguette och en flaska vitt vin. Nu stod allt uppdukat på det smala bordet mellan britsarna inne i Merkurius. 

"Vi var nog inte de personer hon hade väntat sig. Två tokiga hippiekärringar i en galen hippiebuss", sa Vivi och tillade: "Men det går nog bättre nästa gång."

"Nästa gång?" 

"Ja, det ska bli en nästa gång för jag har bestämt mig för att tro att det finns något kvar av min gamla Johanna bakom allt det där skymmer sikten just nu. Jag tror att det finns en orsak till missunsamheten och missnöjet, och jag blir nyfiken på varför hon blivit sådan."

Hon fortsatte att skala räkor, nu snabbt och effektivt, tills hon hade fått ihop ett litet berg på sin tallrik.

"Vi glömde köpa majonnäs", sa hon. 

"Men vi har dill och citron i alla fall", sa Marika och tog en klunk av det vita vinet, som fortfarande var ljummet. Det lilla kylskåpet i bussen, som alltid lämnat endel att önska, hade lagt av helt. Vivi förvarade numera sitt lager av virkade grytlappar där. Vinflaskan hade legat i en påse för kylning utanför bussen, men inte tillräckligt länge. 

"Men det var hon som började", sa Marika trotsigt. "Såg du inte hur överlägset hon tittade på Merkurius?"

"Missunsamheten är destruktiv. Avund kan jag förstå, det finns skäl till den ibland. Men inställningen att bara för att man inte själv fick det man önskade ska ingen annan ha det heller, är helt meningslös. Jag var ju själv sådan, trodde att andras glädje hotade min egen, som om det fanns en viss given glädjemängd i en påse vars innehåll man skulle slåss om. Jag fattade inte att alla vinner på att vi hjälper varandra. Lagen om karma", sa Vivi.

"Det gäller att leva efter den", suckade Marika.

De hade köpt hjortron och vaniljglass till efterrätt. Glassen, vid det här laget i trögflytande form, låg också kvar i påsen utanför bussen. 

"Vaniljsås till hjortron är också gott", sa Marika och slevade upp den föredetta glassen och hälde den över sina bär. 

Vivi ville inte erkänna det, men de senaste dagarna hade hon börjat fundera allt mer på allt som de inte hade. Besöket hos Johanna hade blivit en påminnelse om det.

Från baksidan;

Så var de hemlösa.

Vivi har blivit av med både butikslokal och bostad. Tillsammans med Marika ger hon sig ut på en road trip genom sensommarsverige i den graffitimålade gamla bussen Merkurius, för att sälja sina varor på loppisar. 

Ett hotfullt meddelande från en amerikansk advokatfirma får Vivis förflutna att hinna ikapp henne, och plötsligt känner hon sig väldigt ensam. 

Åttitvååriga Maj-Britt har äntligen kommit iväg på resan till Capri hon drömt om i flera årtionden. Ally-Ali och sångerskan Viola är på turné i USA. Vivi måste motvilligt vända sig till sitt ex, som är jurist.

När det ser som mörkast ut får Vivi ett oväntat erbjudande som kan lösa hennes problem, men som för med sig ett svårsmält villkor. Ska Vivi våga anta utmaningen?


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Läs också recensionen av "Tant Gredelins Vintage" här

lördag 3 september 2022

Barnsköterskan

"Barnsköterskan" av Stacey Halls, utgiven av Bokfabriken. Den här författaren har skrivit två romaner förut, som jag inte har läst. Jag hoppas få möjlighet att läsa dem vid tillfälle. Året är 1904. Vi befinner oss i England. Ruby May, från Birmingham arbetar som barnsköterska hos en familj. De ska dock emigrera till Chicago i Amerika, men Ruby vill inte följa med dit, trots att hon blir erbjuden det. Hon vill inte lämna sin familj, som är beroende av hennes extra inkomst. Hon får en ny plats hos familjen England i stället. De har fyra barn, som Ruby ska ta hand om. Förutom att de övriga tjänstefolk fryser ut henne, förstår Ruby snart att allt inte står rätt till mellan paret England. Mrs England verkar förvirrad och olycklig och paret delar inte sovrum. Mr England ber också Ruby att låsa dörren till barnens rum på kvällen. Ja, det är mycket att fundera över i familjen Englands hushåll. Varför är t ex  frun i huset så avståndstagande mot sina barn? Varför är hon mest instängd sitt sovrum? Samtidigt har Ruby sina egna demoner att ta hand om.

Jag tyckte verkligen det var intressant att följa Ruby May i hennes arbete hos familjen England. Det är mycket som ska skötas kring de fyra barnen. Det är långa dagar, men huvudpersonen verkar trivas med det, trots att hon blir utfryst av de övriga tjänsterfolket. Det för med sig att hon känner sig ensam ibland. Man lär känna huvudpersonen väl, genom att man får följa hennes tankar och funderingar. Hon gör sitt bästa för att hjälpa familjen, trots att hon förstår att det pågår saker under ytan. Det är verkligen ett hushåll fullt av hemligheter. Jag upplevde också mr England som väldigt manipulativ person. Han verkar snäll och vänlig utåt, men man förstår att något lurar under den snälla ytan. Dock förstår inte huvudpersonen det. Hon hamnar mitt emellan paret Englands maktkamp. Jag gillade de fina miljöskildringarna samt beskrivningen av de små barnen i huset. Så gulliga små karaktärer. Jag tyckte även om författarens fina språkbruk. Historien känns trovärdig och är väldigt, spännande. Den byggs upp på ett bra och dramatiskt sätt. Boken får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favorit ställe ur boken;

LIVET PÅ HARDCASTLE House föll in i en rytm och allt det nya blev välbekant. En fullständig vårstädning av barnens båda rum avslöjade vidden av syster Nangles försummelse, eller dåliga syn. Inget hörn eller föremål ingick mig: jag torkade av leksaker och medicinflaskor, tvättade fönstren och väggarna, luftade och lagade kläder  och organiserade klädskåpet i avdelningar för vart och ett av barnen. Jag vrålade in hårborste, polerade nattkärl och tvättade gardiner. Barnen hjälpte till med vad de kunde, dammade och plockade i ordning. Jag föll utmattad i säng, och en natt väckte Saul mig för att säga att det måste ha uppstått en läcka, för det hade regnat i hans säng. Min klocka pekade på sju. Jag hade försovit mig en timme och vattnet Blaise lämnat utanför hade kallnat. Jag gick med på Sauls historia och klädde mig kvickt. Hans sänglinne tog jag ner till diskrummet åt Emily att tvätta och bad om mer vatten.

"Master Saul har visst råkat ut för en liten olycka", sa jag till henne och la sänglinnet i tvättkorgen. 

"Åh, nej, inte nu igen", sa hon medkännande.

"Händer det ofta?" 

Hon ryckte på axlarna. "Då och då."

Blaise stod i hörnet och strök. 

"Blaise, skulle du kunna hämta lite mer vatten, tack?"

"Jag ska bara göra detta först."

"Finns det någon extra oljeduk?"

"Bara babyns?"

Hon drog strykjärnet över en underkjol utan att titta på mig. Att be om saker kändes besvärligt under alla förhållanden, men Blaise lyckades alltid få mig att må dåligt. Trots att jag lyckats få en viss harmoni med mrs Mannion i köket var Blaises fientliga inställning oförändrad och Tilde och Emily sa inte mycket till mig. Det kändes som om Blaise vänt dem mot mig. Jag brydde mig inte om att de pratade om mig i köket-jag visste att de gjorde det, för de tystnade när jag kom in genom svängdörren. Men jag tyckte inte om hur undfallande hon fick mig att bli gentemot dem, tacksam för minsta lilla smula de kastade åt mig. Jag kände mig ensam, och senare samma morgon insåg jag hur ensam när en knackning hördes på barnkammardörren. Till min förvåning kom mrs England in med ett brev i handen.  

Från baksidan;

West Yorkshire, 1904.

Nyutexaminerade barnsköterskan Ruby May tar en tjänst hos Charles och Lilian England, ett välbärgat par med rötter i en dynasti av kvarnägare. Hon hoppas att det ska vara nystarten hon behöver. Hon försöker göra sig hemmastadd i det isolerade huset Hardcastle, men märker ganska snart att någonting inte är riktigt som det ska med den vackra, mystiska Mrs England.

Utfryst av husets övriga tjänare tvingas Ruby konfrontera sina egna demoner för att hindra att historien upprepar sig. Hon, om någon, vet att något sådant som den perfekta familjen inte existerar. 

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

lördag 9 april 2022

Dödsjö

"Dödsjö" av Elinor Kapp, utgiven av Bokfabriken, är den andra fristående fortsättningen på serien,"Mord i skärgården". Jag har förut läst och recenserat "Sjörök". Eddie blir kallad till ett vägbygge. Där har man upptäckt skelettet av ett spädbarn. När man fortsätter gräva hittas fler små barnlik. Polisen frågar sig vem som har grävt ner de små barnen och varför. Polisen är tvungna att utreda de som bor i närheten, bland annat en underlig sekt, och ett medelålders par, med en gravt utvecklingsstörd dotter. Samtidigt visar det sig att Stella väntar barn, och hon funderar om hon ska behålla bebisen eller inte. Hennes egen barndom spelar en stor roll i hennes beslut. Eddie brottas samtidigt med sina alkoholproblem, och det är tufft att stå emot, när suget sätter in.

Denna deckare var precis lika bra som den första deckaren av Elinor Kapp jag läst förut. Men det är en fruktansvärt sorglig historia som nystas upp. Ju närmare man kommer upplösningen, ju mer inser man vilken ondska som finns bakom morden på de små barnen. Jag tycker det är ganska otäckt då det är barn inblandade. Det är ändå en realistisk historia som är väl bearbetad och språket flyter på bra. Författaren skriver både spännande och medryckande. Boken är en riktig bladvändare och den är spännande hela tiden. Det händer mycket i berättelsen och det är speciellt intressant att få följa polisens arbete under utredningen. Poliserna har verkligen skarpa hjärnor som jag blir så imponerad av.  Det är givande att få följa Eddies och Stellas känslor och tankar, vilket gör att man lär känna dem. Jag tycker att denna bokserie skulle bli en riktigt bra tv serie. Jag ser fram emot en fortsättning. Denna deckare får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favoritställe ur boken;

Stella hade snabbt slängt ihop en pasta carbonara till middag när Eddie ringt och sagt att han var på väg hem från jobbet. Bordet stod redan dukat och han såg vinglasen när han kom in genom ytterdörren.

"Hej älskling, vad gulligt av dig att laga middag till mig." Han drog henne intill sig, kramade henne ömt och gav henne en kyss. 

"Slå dig ner så äter vi, jag är jättehungrig," så Stella och ställde fram maten på bordet. 

"Du kan öppna vinet så länge."

"Jag hoppar det idag. Vi har fullt upp på jobbet och jag behöver hålla huvudet skarpt."

"Jag tänkte inte att vi skulle supa till," skrattade Stella. "Jag tänkte bara att vi skulle dela en flaska." 

Eddie tog fram en karaff ur skåpet och fyllde den med vatten.

"Jag har haft huvudvärk i dag så jag är inte riktigt sugen." Han ville inte säga som det var. Att han försökte låta bli all alkohol fick bli hans lilla hemlighet. 

"Jag har träffat Lena idag."

"Vad bra att ni fick till ett möte tillslut." Handlade upp en rejäl portion av pastan på tallriken. "Hur gick det då?"

"Jo, men det gick bra. Över all förväntan skulle jag vilja säga."

"Det låter bra. Då slipper du ha något mer med Lena att göra."

"Jag behöver din hjälp med att hämta några lådor med mammas saker som hon ska ställa i receptionen på hotellet. Kan vi ta din bil och göra det någon gång i veckan?"

"Självklart, vi kan ta det någon dag efter jobbet."

"En sak till. Jag fick mammas båt, Margit, den som morfar hade när jag var liten."

"En båt?" frågade Eddie förvånat. "Vad ska du med den till?"

"Ja, vad ska man med en båt till?" frågade Stella och skrattade. "Jag tänkte vi kunde ha den och åka ut och fiska och bada på någon holme."

Från baksidan;

KRIMINALKOMMISARIE EDDIE ÖHLUND kallas till ett vägbygge ute på Tjörn. En grävmaskinist har upptäckt kvarlevorna efter ett spädbarn. Stenungsundpolisens utredning kan inte avgöra vem som grävt ner barnet och varför, men när ytterligare ett bylte påträffas i närheten inser Eddie att han och kollegorna står inför en prövning som de kanske aldrig kommer att hämta sig från. 


Ha en fortsatt trevlig dag 

Kramis Nina 

Läs recensionen av Sjörök "här"

tisdag 15 mars 2022

Alex Storm-Krigsvindar

Jag har läst den femte boken om Alex Storm-Krigsvindar. Skriven av Leffe Grimwalker. Boken är utgiven av Bokfabriken. Den kriminella världen är verkligen komplicerad. Man kan aldrig veta vem som är vän eller fiende. Alex Storm vill skapa fred mellan triaderna, som startade krig med honom då han blev drakhuvud för sin halvbror Peters triad. Samtidigt får vi följa den föräldra lösa Jackie Chan som hamnar i den kriminella världens klor, då han vill kunna ge sin farmor hennes diabetes medicin. Vi får även följa Lee Tzu som blir uppfostrad i en hemlig sekt som styr det mesta av världen. Den är flera århundraden gammal. Alex Storm har bara en sak han måste göra. Hämnas på sin halvbror Peter för mordet på hans tre barn.

Detta är en genre jag normalt inte bruka läsa, men jag tyckte verkligen den var riktigt bra. Jag drogs med i det snabba tempot, från första sidan. Jag skulle gärna läsa de fyra första delarna också. Denna fartfyllda thriller, har allt en thriller ska. Den är spännande men lättläst, och med en liten romantisk tvist, men även lite humor. Speciellt när Peter upptäcker vem Helena Tan verkligen är. Jag gillade tanken på den urgamla sekten som styr det mesta av världen. Tyvärr rekryterar, och tränar man barn från de är tre år gamla. De äger inte sina liv. Det gör sekten. De borde själva få välja. Karaktärernas tankar och känslor känns realistiska och trovärdiga. Brutala, men ändå kan de känna kärlek och omtanke för dem som de bryr sig om. Miljöbeskrivningarna känns också detaljerade. Jag gillade speciellt Lily Rose. Hennes karaktär var väldigt intressant och cool. Bara för att boken fångade mig och jag blev sugen på att läsa de fyra första böckerna, får boken ❤❤❤❤❤/5 av mig.

Mitt favoritställe ur boken;Lika försiktigt som deras första kyss för Alex Lily Rose hårslinga åt sidan. Lägger den bakom hennes öra och lutar sin panna mot hennes. De andas i takt med varandra. Flyttar energin mellan sig tills den är helt i balans.

De sitter i trädgården och vattnet från dammen med koifiskarna gör Alex lugn. Elden som pyrde inom honom har slocknat och han känner sig någorlunda som sig själv igen. 

"Har du stämt möte med ledarna?" undrar Lily Rose. 

"Ja, vi ska träffa dem om en vecka. De litar inte på oss så de fick bestämma tid och plats."

"Det kan vara en fälla." 

"Kanske. Just därför så jag att du inte kommer."

"Va?"

"Som en försäkring. Alla är livrädda för dig och jag tvivlar att de kommer försöka döda mig om du finns där ute redo att hämnas."

"Sant. Men jag kommer ändå."

"Såklart." Alex slappnar av." "I alla fall, just nu är det vapenstillestånd."

"Jag gillar det ändå inte."

"Vi kan prata om det när jag är död. Just nu blir det så här." Alex ler när hon slår hans axel.

"Säg inte så."

"Sorry, men det är lite roligt, erkänn."

Lily Rose skakar på huvudet och mumlar på kinesiska att han är en idiot. 

Från baksidan;Det som började med ett parti poker skulle ta Alex Storm, en bilhandlare från Stockholm, till triadernas Hongkong. Men vägen han färdas på kantas av tusen sorger och ond bråd död.

ALEX STORM, som klippt banden till sin exfru Jessica och Sverige, befinner sig i Hongkong med lönnmördaren Lilly Rose. Efter att Alex halvbror Peter Bao blivit kidnappad av kinesiska säkerhetstjänst är Alex Storm triadens nya drakhuvud i Hongkong. Men i samma stund han intar sin tron förklarar de andra triaderna krig emot honom. Samtidigt återvänder Peter Bao till staden för att inleda en politisk karriär, nu som chefsminister och Beijings marionett. Peter Bao, som knappast tänker låta sig luras av den kinesiska regimen, smider egna planer för sin svenska halvbror Alex.


Ha en underbar dag!

Kram Nina


söndag 6 mars 2022

Sjörök

"Sjörök" är den första delen i Elinor Kapps deckarserie Mord i skärgården. Utgiven av Bokfabriken. Stella Hart reser till Sverige för att hälsa på sin mamma som skadat sig och ligger på sjukhus. De har inte haft den bästa relationen i familjen. Hennes syster Lena vill inte ha med Stella att göra, och hon få inte bo hos henne och hennes familj. Då får hon istället bo hos poliskommissarie Eddie Öhlund som utreder en olycka som hänt på Stellas systers hotell - och konferensanläggning. Efter att Eddie förlorat sin fru i en bilolycka, är han helt under isen och dövar sin sorg med alkohol. Men när Stella flyttar in skärper han sig. Snart sker det ett nytt dödsfall i den lilla skärgårdsidyllen, som verkar vara ett mord. Samtidigt som Eddie brottas med nya dödsfall, så blir Eddie och Stella allt mer förälskade i varandra. Då dyker Stellas ex upp och vill ha tillbaka Stella. Vem väljer hon Eddie eller Rob?

Jag tyckte detta var en riktigt spännande deckare och en fantastisk debut. Historien var inte så förutsägbar, eftersom man inte kunde lista ut vem som var mördaren förrän i slutet, vilket var jätte bra. Man får fundera på både förövare och motiv, medan man läser. Jag gillar också att boken har en romantisk tvist mellan morden. Jag gillar även de fina miljöbeskrivningarna, och även karaktärerna är bra beskrivna. Tankar och känslor känns realistiska, även mördarens. Jag gillar att den försupne kommissarien, Eddie, rycker upp sig när Stella flyttar in. Jag kan verkligen rekommendera denna mysiga deckare. Jag vill verkligen veta hur det går för Stella och Eddie i fortsättningen. Jag skulle gärna vilja se denna deckare som film. Det skulle bli en bra, och klassisk Svensk deckare serie i så fall. Boken får högsta betyg av mig, ❤❤❤❤❤/5

Mitt favoritställe ur boken;Eddie var tillbaka i omklädningsrummet. Nytränad och nyduschad tittade han på telefonen. 

Ett meddelande från Hanna: "Vi är hemma vid sjutiden, det finns middag vid halv åtta ungefär. Välkommen." Plus en konstig smulgubbe som pussade iväg ett hjärta. Eddie förstod inte varför man skulle skicka små figurer i meddelanden. Det var ju bara att skriva det man tänkte. Skrev man brev  så ritade man ju inte en teckning och skickade med. I alla fall inte Eddie. 

Han parkerade bilen och plingade på dörrklockan, öppnade dörren och klev in. "Hallå jag är här".

"Eddie, vi är inne köket", sa Anton, Hannas man som tittade fram i dörröppningen. "Häng av dig och kom in. Idag blir det till att prov nytt käk. Hanna tycker vi äter onyttigt här hemma, så nu ska vi äta mer fett istället." Han himlade med ögonen och tittade på Hanna. 

"Lägg av med det där, jag såg allt vad du gjorde." Hanna log med hela ansiktet och tittade på Anton. 

"Vad, jag har inte sagt något." Han blinkade med ena ögat mot Eddie. "Vill du ha en öl?" 

"Tack, men jag ska köra hem sedan", sa Eddie och slängde en blick på klockan. Den var strax åtta.   

Från baksidan;KRIMINALKOMMISARIE EDDIE ÖHLUND jobbar på Stenungsundpolisen, där han utreder stora och små brott i skärgårdsidyllen. Hans eget liv är däremot ingen idyll. Eddie kämpar för att hålla sig över vattenytan efter att hans fru omkommit i en bilolycka. 

I samband med utredningen av ett dödsfall på en hotell- och konferens anläggning träffar han Stella Hart som är på genomresa. Eftersom hon saknar bostad får hon bo hos Eddie några dagar. Samtidigt sker ett nytt dödsfall som Eddie måste ta sig an. Den här gången handlar det om ett mord. Medan han förälskar sig i Stella inser Eddie att hon kanske inte är så oskyldig som hon utger sig för att vara.

Ha en skön söndag!

Kram Nina 

tisdag 15 februari 2022

Tant Gredelins Vintage

"Tant Gredelins Vintage" skriven av Anna-Lena Stålnacke och utgiven av Bokfabriken förlag. Detta är den första boken om Vivi. Hennes liv är i botten och hon har svårt att ens betala för sin lägenhet som hon vantrivs i. Förr hade hon en fin lägenhet, man och arbete som Fotograf. På sin födelsedag besöker hon secondhand butiken i Vasastan. Av en slump hittar hon ett linne i en rottingkorg för femtio kronor, och detta blir startskottet till något helt nytt. Med hjälp av både nya, som väl gamla vänner, tar hennes dröm fart om en egen Vintage butik. Hon stöter på en hel del motstånd på vägen. Men hon har en otroligt tur, och allt löser sig på de mest oväntade sätt.

Jag gillade de olika udda karaktärerna i boken som var så väl beskrivna, att man lär känna de olika personligheterna. Vivi ser det fina i andra och verkar ha ett stort hjärta. Hon känns som vem som helst med fel och brister. Livet far inte väl med alla. Många kan nog känna igen sig i henne. Hon känner sig ensam och misslyckad och hennes tidigare vänner har vänt henne ryggen. Jag tyckte om tanken på att något litet och till synes oviktigt kan leda till något nytt och större. Att återvinna gamla saker ligger dessutom väl i tiden, med tanke på miljön. Även kärlek, vänskap och att få vara sig själv, är viktiga beståndsdelar i denna härliga feelgood pärla. Boken får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favoritställe ur boken;Allys entré var värdig en diva på en stor scen. En halvtimme försenad svepte hon in med rak rygg, svängde en aning på höfterna och knäade inte det minsta, trots att hennes klackar var mer än en decimeter höga. Lång och avundsvärt smal var hon, med glänsande lockar som virvlade ner längs ryggen. Håret var tonat i en nyans som drog åt lila och som matchade Tant Gredelins inredning nästan löjligt perfekt. 

Graciöst drog hon av sig handskarna, som var i mjukt mörkgrönt skinn och såg dyra ut, och sträckte fram en välmanikyrerad hand för att hälsa. 

"Hej. Det är jag som är Ally."  

Rösten var beslöjad, en liten aning hes. Hon lät som om hon var den kvinnliga huvudpersonen i en dyster fransk 50-talsfilm som utspelade sig i ett regnigt Paris. 

Vivi hade aldrig sett någon som bar upp en smaragdgrön brokaddräkt med sådan självklarhet, åtminstonde inte i Solna. 

"Vilken fantastisk dräkt. Vintage, gissar jag", sa Vivi.

"Nej, jag har sytt den själv. Men tyget köpte jag på Tradera", sa Ally.  

"Vilket fynd! Den här kvaliteten är inte lätt att hitta", sa Vivi och kunde inte låta bli att känna på dräktärmens tyg. "Förlåt", fortsatte hon, "var så god och sitt."

Hon plockade undan en trave klänningar från den ena av de två stolarna, pinnstolar hon köpt på Stadsmissionen och målat lila dagen innan. Ally slog sig ner och arrangerade sina ben så att de högklackade pumpsen kom till sin fulla rätt.  

Från baksidan;Framtidsutsikt: Fet, ful, fattig och förvisad till förorten. 

Utkastad från sitt tidigare, lyckade liv som hyllad fotograf med sekelskiftsvåning på Östermalm och en hel skara med kindpussande mingelvänninor har Vivi tappat bort sig själv.

På sin födelsedag hittar hon ett vackert silkeslinne i en second hand-butik och trots att bankkontot ekar tomt slår hon till. Men ödet är inte nådigt: linnet är för litet.

Uppgiven säljer hon det vackra plagget på Tradera, men det som var en besvikelse öppnar dörren till nya möjligheter, där den enes avlagda gamla kläder är den andres fynd.

Runt henne samlas ett nytt nätverk av vänner, och Vivi har chansen att omskapa sitt liv, men då måste invanda normer om vad som är framgång, lycka och status förpassas till återvinningscentralen och recyclas till något annorlunda...


Ha en fortsatt trevlig dag 

Kramizar Nina 

fredag 6 september 2019

Alla älskar Bianca

"Alla älskar Bianca" Författare Birgitta Bergin och utgiven av Bokfabriken. Boken heter "Alla älskar Bianca" och det gjorde verkligen jag också. Vilken härlig bok fylld av intriger och hemligheter. Underhållning från första till sista sidan. En mysig feelgood roman, som inte går att släppa ifrån sig, när man väl börjat läsa den. Boken är otroligt spännande! Man får följa de olika personerna under en helg på Thorskogs slott. Det kommer tre olika par. Vilka är dom och hur är de länkade till varandra? Med tiden uppdagas deras olika hemligheter och det förflutna hinner i kapp. Man får också följa Bianca när hon gör upp med sitt förflutna. Allt vävs ihop i slutet och på ett jätte bra sätt. Författaren beskriver de olika personligheterna på ett bra sätt och de olika karaktärerna får liv. Miljöbeskrivningarna  är målande och jag skulle gärna tillbringa en helg på Thorskogs slott och äta den goda maten. Det verkar vara ett jätte mysigt ställe, men besökarna verkar inte kunna koppla av som det är tänkt. Omslaget är också jätte fint. Boken får🍁🍁🍁🍁🍁/5 av mig.
Boken handlar om Bianca. Hon är konstnär och bor i sin ateljé, trots att hon och hennes man har hus tillsammans. Vi får följa henne och tre andra par och även en ung kvinna vid namn Astrid. Alla har de hemligheter och intrigerna tätnar när alla råkar hamna på samma plats under en helg. Vilka är dessa människor och vad har de alla gemensamt. Bianca har gjort sina val i livet för kärlekens skull. Men nu måste hon berätta som det är för alla inblandade.
En riktigt bra och mysig bok.
Ha en fin dag🍁
Kram Nina


onsdag 17 juli 2019

En stjärna som faller

"En stjärna som faller" är en härlig feelgood roman, skriven av Elisabeth Andersson. Boken är utgiven av Bokfabriken. Den här underbara boken innehåller allt. Framgång, kärlek, vänskap, spänning och oväntade händelser. Man fångas lätt av den här historien och kan inte släppa den ifrån sig. Man undrar hela tiden vad som ska hända härnäst. Boken handlar om att huvudpersonen Paula behöver hitta sig själv. Även Agnetas livshistoria är väldigt gripande och man undrar hur hennes liv hade sett ut utan inblandning av andra människor. Det är underbart att få läsa om människor, man inte möter i vardagen. Här är huvudpersonen mäklare. Åter igen hittade jag en för mig ny författare som jag vill läsa mer av. Den här underbara feelgood romanen får 🎂🎂🎂🎂🎂 av mig. Jag blev glad att huvudpersonen hittade sin stjärna tillslut.
"En stjärna som faller" handlar om Mäklaren Paula. Hon vinner en stor försäljning av en fastighet, men hon är ändå inte lycklig. Livet snurrar på och allt i minsta detalj. T om att mata sina två guldfiskar. Allt ska se så bra ut som möjligt och allt måste dokumenteras på Instagram. Hon är fylld av negativa tankar och saknar sina föräldrar som inte finns kvar i livet. Speciellt när hon fyller år. Av sin chef får hon en vecka på ett livstilscenter i Skåne. Eftersom hon känner sig överarbetad, bestämmer hon sig för att boka en plats. När hon kommer dit så känner hon att det är för flummigt för henne och åker därifrån. Då får hon ett sms från en av kvinnorna som driver stället. Hon har glömt sin necessär. Agneta och Paula äter lunch tillsammans och då bestämmer sig Paula att ge Hippiestället en chans till. När hon kommer tillbaka berättar Agneta något som förändrar allt. Paulas bakgrund är inte som hon tidigare trott. Dessutom är det en person som har blandat sig i lite för mycket. Under veckan som går får hon även nya vänner. Nu börjar en ny resa för Paula för att hitta sig själv och vad hon egentligen vill få ut av livet. Paulas liv får en ny chans med en helt ny inriktning.
Ja vad är det egentligen som Paula får veta som skakar om i hennes inrutade liv? 
Jag kan verkligen rekommendera denna feelgood roman.
Ha en fortsatt trevlig dag ♥️
Kram Nina

måndag 3 juni 2019

Sjöbods blues

Jag har precis läst ut "Sjöbods blues" av Sara H. Olsson. Utgiven av Bokfabriken.
Den är verkligen ett måste nu i sommar. Mysläsning på hög nivå. Det finns inslag av humor i boken som jag gillar. Även allvar och lite romantik. Perfekt sommar läsning, under semestern i hängmattan eller i sommarstugan. På stranden eller vart man nu tillbringar semestern. Jag uppskattade varje minut med den här boken. Slutet var minst sagt oväntat måste jag säga. Det tänker jag inte avslöja i alla fall. Den får betyg 5 av 5. Jag rekomenderar den varmt.
Boken handlar om Ellen som får låna sin exmans sommarstuga vid havet. Hon tror att det ska vara fullt av liv och rörelse men så är det inte. Det är en sömnigt litet samhälle där det inte händer så mycket. Sen finns Birgitta Lundin som har varit fröken Sverige och modell. Efter hennes man skaffat sej en yngre kvinna håller hon sig för sig själv och tillbringar tiden framför sin dator. Där letar hon efter yoga filmer. Sedan har vi unga Tess och hennes vän Signe som är åttiofem år. Tess hjälper henne att städa. Dessa fyra kvinnor träffas och även om Birgitta till en början inte vill träffa någon så händer en olycka utan för hennes hus. Signe råkar ramla utanför hennes infart och Birgitta hjälper henne in och snart sitter de fyra kvinnorna i hennes kök. Goran Petrovic som har resurangen i det lilla samhället vill sälja en av sjöbodarna vid hamnen till Ellen. Meningen är att de ska renoveras. Signe får reda på Gorans planer för sjöbodarna och vill stoppa detta. Ellen tror att Goran gör ett bra projekt. Men då hon vill prata med honom går hon in på hans kontor när han inte är där och får reda på hela planen. Ja hur går det med Gorans planer för det lilla samhället?
Jag kan bara rekomenderar att ni läser den nu i sommar. 
Ha det bäst!
Kram Nina

Bodygard

"Bodygard" av Katherine Center utgiven av Mius förlag . Svenskt omslag; Daniel Åberg. Bokrecension ; I den här boken får vi följa...