Visar inlägg med etikett Humle förlag. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Humle förlag. Visa alla inlägg

onsdag 11 december 2019

Högt flyger fåglarna

"Högt flyger fåglarna" Av Linnea Dunér utgiven av Humle förlag. Detta är del två av Vargtider triologin. Första delen heter "Det sjunger i isen". Liksom den första boken är denna både spännande och gripande. Kärleksagan fortsätter. Jag gillar verkligen hur författaren beskriver det dagliga livet på den lilla gården. Hur de arbetar och firar och på lördagarna går på dans. Liksom den första boken vill man bara läsa vidare. Man känner deras oro att någon ska komma på vem de är, eller försäga sig på annat sätt. Det är en tid då dömda brottslingar får dödsstraff, så man håller tummarna att de inte ska bli på komna. Boken känns bearbetad och jag tycker att den känns verklighetstrogen. Miljöbeskrivningarna är fantastiska. Jag tycker bandet mellan de tre systrarna är så fint. De ställer verkligen upp för varandra. Elsa uppoffrar sig t ex för att sin mamma ska kunna bo kvar i sitt hus, efter att fadern har gott bort i ett slagfall. Genom att erbjuda den nya prästen giftemål, kan man känna hennes oro. Det enda hon vet att han heter Ryselius, så det kan ju vara en elak gammal gubbe, som hon ska gifta sig med. Känslor och tankar känns äkta och det är underbart att få lära känna Inez och Elsa och Gertrud ännu mer. Fortsättningen på "Vargtider" gör mig inte besviken så även denna får ❤❤❤❤❤/5.
Ulv har försvunnit och Inez och Elsa har bott i varglyan, som de kallar stugan i skogen, i ett år. Gertrud har fått honom att lova att aldrig återvända till Smedsbyn. Men en dag kommer Gertrud med nyheter. Hon vet vart Ulv finns. Inez och Elsa och deras hund Skarp beger sig till Öregrund, för att leta efter honom. De har tur och hittar en kvinna som har honom gömd. Hon tycker att hela den hemska historien, som hon läst i tidningarna är romantisk. Men efterson Leijoncrona också vet vart han finns, så måste de hitta ett gömställe. Deras ny funna vän, Signe vet var de kan bo så länge. Hon har släktingarna som rymlingarna kan få bo hos och de ändrar sina namn och hittar på en trovärdig historia, till att de måste bo där. Gertrud blir gravid och hoppas på en liten flicka, men får missfall. Hon inser att hon haft flera missfall förut. Hon förstår att hon aldrig kommer att kunna få ett eget barn. Både Elsa och Inez och Ulv finner sig snart tillrätta på den lilla gården. De sköter det dagliga livet på gården tillsammans med drängen Björn och pigan Kerstin. Elsa och Signe följer med på dans och båda två blir förtjusta i den hemlighets fulle spelmannen Werner. Gertrud kontaktar sina båda systrar då fadern får ett slaganfall och inte har långt kvar. Inez och pappan hinner försonas innan han går bort. Men när fadern dör har de ett stort problem. Efter att en pastor har gott bort ska en ny pastor tillsättas och bo på prästgården. Men vart skulle deras mamma ta vägen? Gertrud vill inte att hon ska bo hos henne och där med få inblick i hur olyckligt hennes äktenskap med Leijoncrona verkligen är. Mamman som inte mår så bra, kan inte bo ensam i den lilla stugan i skogen. Då kommer Elsa på att ett giftemål med den nya prästen skulle göra att hennes mor inte behöver flytta. Det enda hon vet att den nya prästen heter Ryselius. Hon tror det värsta,att han är gammal och elak, men när hon väl träffar honom, blir hon överlycklig. Vem den nya pastorn är vill jag behålla för mig själv, just för att hålla er på sträckbänken. Medan Elsa träffar sin nya man händer det som de varit så rädda för. Hur det går ska jag inte avslöja.
En läsupplevelse utöver det vanliga!
Ha det fint!
Kram Nina


Jag har recenserat den första delen HÄR.

Smakprov;
Människans bästa vän
DEN KNIVSKARPA KYLAN. Det tilltagande mörkret. Snön som färgades blå av trädens skuggor. Allt var som då-till och med kläderna som klibbade våta och tunga mot kroppen.
Och så, oundviklingen, det plaskande ljudet bakom henne. Hon hade vetat att det skulle komma. På samma sätt visste hon att hon måste vända sig om och titta, trots att hon inte ville. Sakta vred hon på huvudet.

lördag 9 november 2019

Det sjunger i isen

"Det sjunger i isen" Av Linnea Dunér är den första delen av Vargtider triologin. Den är utgiven av Humle förlag. Den här berättelsen om 1800-talets Sverige, fängslade mig så mycket. Från första till sista sidan är den här historien spännande. Man vill bara fortsätta att läsa. Det är en jätte fin kärlekshistoria som utspelar sig. Historien är genomarbetad och känns äkta. Språket är väldigt vackert och gripande. Historien innehåller tragedi, kärlek och sorg och att ge avkall på det man är van vid, för någon annans skull. Huvudpersonerna är tre systrar. Inez, Gertrud och Elsa. Inez skapar stor sorg för sin familj, när hon försvinner under en snöstorm. Under flera år tros hon vara drunknad i en sjö i skogen. Hon blir dock räddad av en man som går under Svartmyr demonen. Hon är rädd för honom till en början, men ser mannen bakom alla rykten. På grund av att hon inte vill att han ska hittas, bestämmer sig Inez för att stanna hos honom. Det är ett ensamt och hårt liv de lever och hon saknar sin familj. Ändå vill hon inte lämna Ulv. Gillar man en riktigt bra bok om Sveriges historia, ska man verkligen läsa den. Boken innehåller detaljrika och tidstypiska inslag. Jag älskar den här boken och vill gärna läsa fortsättningen. Detta är verkligen en läsupplevelse utöver det vanliga. Boken berör mig och "Det sjunger i isen" får ❤❤❤❤❤/5 av mig.
Boken handlar om Inez och hennes två systrar, Elsa och Gertrud. De är döttrar till byns präst. De har ett gott liv och de saknar inget. Flickorna är musikaliska och sjunger i kören. Elsa får ett underligt budskap av en gammal gubbe som heter Aron, men hon förstår det inte. Det är meningen att Elsa ska följa med till fattigstugan, men hon vill inte gå upp, utan skyller på huvudvärk. Därför följer Inez med i stället. På hemväg blir hästen halt och den unga prästen Sundman, vill sova på en gård över natten, för att åka hem dagen efter. Inez menar att hon själv hittar hem genom skogen. När hon gått en bit, så börjar det snöa och snart är snöstormen över henne. Hon blir räddad av en man, som lever utanför samhället och pga ett trauma är han stum. Hon kallar honom Ulv. Hon försöker ta sig till baka till sin by, men hamnar i en isvak. I sista stund räddar Ulv henne igen. Man försöker finna Inez, men finner inga spår, utom hennes sjal, som hon tappat på isen. Därmed tror man att hon drunknat. Inez väljer att stanna hos Ulv. För att de ska ha det så bra som möjligt, tar han turer ner till byn på nätterna, för att hämta saker som de behöver. Elsa har dåligt samvete, för att hon inte följde med till fattigstugan. Hon tänker att hon aldrig skulle fått för sig att gå hem, utan hade stannat på en av gårdarna. Hon känner ändå på sig att Inez lever. Hon tycker att umgänget med de andra i hennes ålder är tråkigt och börjar intressera sig för de ensamma och gamla i byn. Den gamla gubben som hon brukar besöka, Aron, berättar om en stuga och frågar Elsa om de har letat där. Det har dom inte så Elsa beslutar sig för att ta sig dit. Så fort hon kommer till stugan, hittar hon Inez, men blir lite rädd för hennes Ulv. Gertrud blir gift med borgmästaren i byn, men det ångrar hon snart, när han visar sitt rätta jag. Det går en tid och Inez pratar med Ulv om sin barnlängtan. Men hon inser att de liv de lever skulle vara dåligt för ett litet barn. De har inte så mycket mat. Gertruds lilla son föds förtidigt på grund av att borgmästaren knuffat in henne i ett bord. Den lilla pojken skriker och skriker och verkar inte vara harmonisk. Gertrud känner hat, mot den lille pojken och skakar honom. Äntligen blir han tyst och sover. Så försvinner den lille pojken, som sovit ute i trädgården. Tragedin är ett faktum och vad som sedan sker får ni läsa själva.
Detta är en läsupplevelse utöver det vanliga.
Ha en fortsatt trevlig dag!
Kramizar Nina

Bodygard

"Bodygard" av Katherine Center utgiven av Mius förlag . Svenskt omslag; Daniel Åberg. Bokrecension ; I den här boken får vi följa...