Visar inlägg med etikett LouisBäckelin förlag. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett LouisBäckelin förlag. Visa alla inlägg

onsdag 29 mars 2023

Trubbel i musteriet

"Trubbel i mysteriet" av Jenny Clevström, utgiven av Louise Bäckelin förlag (LB förlag). Nu är vi tillbaka på vackra österlen i skåne. Pommie och Frank har startat sin handelsträdgård på Äppelgården. Nu stundar det bröllop. Men Pommie och Frank, har dessvärre knappt hunnit gifta sig, som problemen börjar dyka upp ett efter ett. Carl som är Frank och Pommies vän tillika ägare till Styrud musteri, blir smutskastad på sociala medier. Någon sprider elaka rykten om musteriet. Pommies pappa dyker plötsligt upp och vill ha kontakt efter trettiofem års tystnad. Pommie vill egentligen inte träffa honom, men då hon får veta att hennes okända halvbror är sjuk, får hon tänka om. Problemen eskalerar snabbt, och nu måste Pommie försöka hjälpa sin vän Carl och lösa mysteriet, fast hon har fullt upp i handelsträdgården och med familjen. Alla dessa bekymmer gör att Pommie och Frank nästan inte hinner träffas och deras dejter ställs in. Ska allt ordna upp sig innan deras förhållandet går i stöpet? 

Som jag har längtat efter att läsa del tre i serien om Pommie. Jenny har verkligen lyckats denna gången också! Som vanligt målar författaren på ett läcker sätt upp vackra omgivningar, ljuvliga växter och härlig matinspiration. Det gör det till en njutning att läsa hennes böcker, samtidigt som det händer mycket i handlingen, och det gör boken till en riktig bladvändare. Det händer något hela tiden, och det är många trådar som ska nystas ihop. Jag som odlings intresserad hade gärna besökt Frank och Pommies handelsträdgård. Den låter verkligen mysig. Ni får verkligen inte missa denna fina bokserie, som börjar med "Kirskålsgrannar" och som följs av "Tistlar i handelsträdgården". Detta är en serie man blir varm och glad av och man dras in i den härliga familjära känslan. Jag älskar också det ljuvliga bokomslaget och boken får ❤️❤️❤️❤️❤️/5 och en plats bland mina lästa favoriter.

Mitt favoritställe ur boken;

KAPITTEL 19, FREDAG 4 OKTOBER

Geir

CLAUDIA STÄLLDE NER fatet med den rykande pastan på bordet. Den gula tangatellen löpte som läckra band över uppläggningsfatet och sände upp förföriska dofter av skog och sol. Medan Claudia hade knådat pastadegen hade Vojtek åkt till torget för att köpa kantareller som han stekte i smör och vitlök. Nu var allt toppat med rikligt med parmesan och persilja.

Pommie sög in vällukten-hon kunde verkligen vänja sig vid att ha en skicklig kock boende hos sig. Ute hade det mörknat och hon tände stearinljusen i mässingstakarna. Från vedkorgen slängde hon in en ny klabb i den öppna spisen och träet sprakade till när lågorna slöt den i sitt grepp. Hon älskade tiden när första mörkret sänkte sig utanför rutorna och gjorde det mysigt att tända om sig inne. Ännu fanns det också rikligt med blommor från trädgården att ta in. Hon rättade till en luktärt i den blåvita vasen på bordet. Fortfarande blommande de ymnigt och spred en så ljuvlig doft. 

"Till det här får vi ändå öppna en god flaska", sa Frank.

"Det ändrar inte ens dystra tider på."

Han kysste Pommie i nacken när han passerade, vilket fick en stöt att gå igenom kroppen. En kort sekund slöt hon ögonen och andades in doften av honom: varmt trä och lite rökigt. Som man nyss tänt en tändsticka.

Carl hade tagit dem på orden och kommit över för middag. Med Vojtek och Claudia på plats blev det ett fullt bord.

"Vad frågade de i förhöret?" hörde hon Frank säga medan han korkade upp vinet.

"När det kan ha skett. Vem var sist på plats? Först på plats. Vilka har tillgång till lokalerna? Vad är borta och förstört? Godsvärde. Ersättningsanspråk." Carl verkade inte ens bry sig om att skapa hela meningar utan staplade bara tomt orden på varandra. Han hade berättat att den tekniska patrullen blivit försenad och inte dykt upp, så de skulle behöva ha stängt ytterligare en dag. Plötsligt gömde han händerna och utstötta ljud som lät som ett kvidande. "Ni skulle ha sett kundernas miner när de såg polisen..., en sån skam", sa han. När hans ansikte blev synligt igen såg han då medtagen ut, som han inte sovit på flera veckor. 

Pommies mage snörptes åt. Framför sig såg hon de två damerna som hängt så rovdjurslystet över den blåvita avspärrningstejpen, men viftade undan synen. 

"Inget fel med Styruds", sa hon och klappade Carls axel, även om hon visste att det som tog lång tid att bygga upp, gick fort att rasera.

Baksidestext;

DET STUNDAR HÖSTBRÖLLOP PÅ ÄPPELGÅRDEN.

Till festen återvänder gamla bekantskaper och med Franks dotter Claudia och hennes son Luca på plats blir livet äntligen som vanligt igen. 

Men hösten på den nystartade handelsträdgården är intensiv. Fasten de skånska vindarna är milda, är det något som bekymrar Pommies och Franks vän, Carl Styrud, ägare av det anrika familjeföretaget Styruds musteri. Elaka rykten sprids i sociala medier om att mysteriet använder utländsk bestprutad frukt och problemen eskalerar snabbt.

Pommie och Frank gör allt de kan för att hjälpa sin vän trots att de har mycket att stå i. Det brittiska företaget som investerat i Franks och Carls näringslösning kommer med påstridiga krav och från ingenstans dyker Pommies pappa upp efter trettio års tystnad. Mellan Claudia och hantverkaren Vojtek spirar romansen. Men Vojtek tampas fortfarande med demoner kring minnet av dotterns död. 

Pommie får snart svårare familjefrågor att ta ställning till än om hon ska träffa sin pappa. Och hur ska hon övertyga Frank om att missade dejter bara är en följd av den senaste tidens omvälvande händelser? 

När höst går mot vinter har livet på Äppelgården tagit en ny riktning. Stora hemligheter har avslöjats och nya familjeband skapats.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

torsdag 2 februari 2023

Under stjärnorna i Paris

"Under stjärnorna i Paris" Av Karolina Schutzer utgiven av Louise Bäckelin förlag (LB förlag). Sophia har precis skilt sig, men hennes ex vägrar släppa taget. Hon blir snuvad på sitt drömjobb som utrikeskorrespondent i Kairo. När hennes mormor omkommer i en bilolycka blir allt bara för mycket. På arbetsplatsen rekommenderar man henne att ta ut den tio veckors ledighet, som hon har innestående. Hon får reda på att hon ärvt en bar i Paris, efter sin mormor, och beslutar sig för att utnyttja ledigheten, genom att åka dit för att sälja stället. Väl där träffar hon några av mormors bekanta från ungdomen. Sophia vill veta mer om hur mormorns liv var när hon bodde i Paris och varför hon aldrig ville berätta något om den tiden. Louis verkar veta mer än han vill berätta. Och vad känner hon egentligen för den dryga advokaten Tristan, som ska hjälpa henne med försäljningen? När hon hittar mormors gamla recept grundade på äpplen föds en tanke och en idé. Under tiden i Paris förändras hennes drömmar och mål.

Wow, vilken underbar debutroman! Denna härliga feelgood roman är väl läsvärd. Jag gillade den fina historien så mycket! Det händer mycket, vilket gör att den inte blir långtråkig. Boken är så otroligt lättläst och spännande. När jag väl började läsa boken kunde jag inte sluta. Här har vi en riktig bladvändare! Jag gillade den fina miljön i Paris och den mysiga lilla baren. Författaren har verkligen lyckats fånga atmosfären på ett underbart sätt. Jag gillar hur författaren beskriver miljön runt hennes lilla bar och platserna där. Jag hade gärna ätit Sophia och hennes mormors goda mat på den fina lilla puben. Ett stort plus är alla trevliga karaktärer, och jag gillar hur Sophia gläds med arbetet runt baren. Jag tyckte även bokomslaget var extra fint, och den fina tygväskan jag fick med boken. Jag hoppas på en fortsättning, för jag vill verkligen läsa mer om den lilla baren Le lulu, Sophia och de andra. Jag gillade också den lilla tvisten i slutet på boken. Där hände det mycket spännande. Den här underbara feelgood pralinen får ❤❤❤❤❤/5. Tack för rec ex.

Mitt favorit ställe ur boken;

"Det har gått en hel vecka och du har inte ringt mig en enda gång." Fatimas välbekanta röst spred ett behagligt lugn i Sophias kropp. 

Det hade hänt så mycket under veckan som gått att hon inte reflekterat över hur lång tid som passerat. Fatimas påminnelse fick henne att inse att hon behövde förlänga hyrestiden på Airbnb om det var möjligt, hon hade ju bara hyrt lägenheten för två veckor. Nu var det bara en vecka kvar. 

Hon slog sig ner på en bänk framför en stor kyrka och knäppte upp knapparna i sin svarta kappa medan hon lyssnade på Fatima som pratade för fullt. Även om det bara var i början av april och luften kändes sval så värmde solen ordentligt i ansiktet den här morgonen. 

Kyrkans vitputsade torn bredde ut sig som två drakar över torget och efter en stund insåg Sophia att det var Sant-Sulpice hon hade framför dig, kyrkan som hon läst om i Da Vinchi-koden. 

"Du fick mitt nya nummer och ett par sms. Det räcker gott och väl", svarade Sophia retsamt och lät blicken vila på en enorm fontän framför kyrkan, där en grupp studenter klättrade och tog selfies, trots att det var tidigt på söndagsförmiddagen. 

"Ofta. Du får ge mig mer, annars kommer jag att vara otrogen."

Sophia kunde höra att Fatima log. Efter att Sophia dragit igenom vad som hänt under veckan och berättat om den potentiella köparen fick hon en ofrivillig uppdatering om det senaste skvallret från tv-huset. Till sin förvåning kände hon hur ointresserad hon var av vilken programledare som inte fått förlängt uppdrag eller hur det gått till när inrikeschefen blivit petad och placerats på kyrkogården, det vill säga en lokalstation långt uppe i norr. När de avslutat samtalet satt hon kvar en stund och funderade.

Louis, jag måste prata med honom. 

Hon reste sig och gick längs med rue Servadoni, i riktning mot Luxembourgträdgården, hon började känna sig hemma i kvarteren runt baren. Det hade gått förvånansvärt snabbt att memorera gatunamn och andra landmärken. 

Den enorma Luxembougträdgården låg inklämd mellan Saint-Germain-des-pr'es och och latinkvarteren. Hon stannade upp och såg sig om när hon klev in i parken. Det var som att hamna i en kvittrande oas mitt i stadens brus. Rakt fram sträckte sig en lång allé ut sig och till höger blommade ett stort rosa träd som hon inte visste namnet på. Gräsmattorna på sidorna var på god väg att bli gröna och flera grupper med ungdomar låg utslagna i gräset och njöt av den tidiga vårsolen. Längre in såg hon små vita och gula blommor som var planterade i en ring kring en av alla statyerna. Hon kände sig som Alice i underlandet som just fallit ner i kaninhålet.

Från baksidan;

Tv-reportern Sophia har satsat allt på karriären. När tjänsten som utrikeskorrespondent i Kairo blir vakant vet hon att jobbet är hennes. Nyskild och fast besluten om att lämna gråa Stockholm bakom sig hyr hon ut sin lägenhet innan hon ens är säker på att hon fått arbetet.

Inför drygt en miljon tittare i direktsänd tv tvingas hon hantera beskedet att drömjobbet gått till en kollega. Strax därefter dör Sophias älskade mormor och det visar sig att hon lämnat efter sig en förfallen bar i Paris. Motvilligt åker Sophia ner till Paris för att snabbt sälja baren.

På plats möter hon en rad personer som tvingar henne att ifrågasätta sina livsval och drömmar. Vad vill jon egentligen med sitt liv och för vems skull? Den gamle mannen Louis, som sköter baren, beter sig märkligt och tycks veta mer om mormoderns förflutna än han erkänner. Och den strikta advokaten Tristan, som ska hjälpa Sophia att sälja baren, är han bara arrogant och drygt eller döljer sig något mer under ytan? 

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

torsdag 5 januari 2023

Knäckta ägg och krossade hjärtan-en aldeles omöjlig påsk

"Knäckta ägg och krossade hjärtan-en aldeles omöjlig påsk" av Maria Ernestam. Utgiven av Louise Bäckelin förlag (LB). Lisbeth tror att allt har ordnat sig till det bästa. Livet verkar bra, men när påsken närmar sig hopar sig bekymren. De nyinflyttade grannarna skaffar en tupp och tio hönor. Tuppen vid namn Henrik den åttonde väcker henne tidigt på morgonen med sitt galande. Hon är tvungen att ta över som rektor på skolan, och strax börjar en utfrysning och smutskastnings kampanj från hennes kollegor på jobbet. Hennes nya kärlek har inte tid då hans ex pockar på uppmärksamhet. Bästa kompisen är sjuk så henne kan hon inte prata med. Med en galande tupp som stör nattsömnen och gör Lisbeth utmattad verkar problemen enorma. Vad ska hon ta sig till? Hon känner sig ensammast i världen. Då dyker hennes föredetta upp och erbjuder henne goda råd och sällskap. Ska hon lyckas lösa alla problem som dykt upp? Och hur går det med kärleken? Kan hon och Tobbe komma närmare varandra igen?

Ja nu har julen och nyår varit så nu längtar jag till våren. Varför inte läsa en bok om påsken? Man blir glad av att läsa denna feelgood romanen. Trots att boken innehåller en del svärta, så är den ändå full av underfundig humor. Jag skrattar gott åt hur Lisbeth tänker lösa sina problem med tuppen. Boken gav upphov till många skratt. Jag bara älskar den galande tuppen Henrik den åttonde. Han är charmig och tar hand om sina hustrur( hönorna) på ett sätt som bara tuppar kan. Jag har tyvärr inte läst den förra boken om Lisbeth men jag hoppas att jag får möjlighet till det. Boken är fylld av dråpliga situationer. Men också vardagsbekymner och vänskap. Jag tycker om miljöbeskrivningar och övriga karaktärer, även om många av dem saknar ryggrad. Boken är välskriven och beskriver Lisbeths vardag på ett bra och realistiskt sätt. Jag gillar också omslaget. Efter att ha läst denna bok längtar jag verkligen till våren. Denna feelgood pärla får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favorit stycke ur boken;

Kapitel sexton

FÖRSTA SKRIKET KOM halv fyra. Fick henne att sätta sig upp, ännu inne i en dröm, där hon jagades av en fjäderbeklädd varelse med Douglas ansikte som med ett ondskefullt skratt vrålade att nu kommer jag och tar dig.

Hjärtat hamrade och hon försökte dra några djupa andetag. Hålla luften inne och låta pysa ut långsamt, så som syster och läkare Helena sagt åt henne att göra om hon var stressad. Var trots det för skärrad för att kunna somna om.

Lisbeth tog sig ner för trappan. Värmde mjölk i mikron, lyckades hitta en burk honung och rörde i. Satt vid köksbordet och drack och var precis på väg att förnimma en viss dåsighet när samma fasansfulla skrik ekade utanför huset igen. Tittadebut genom fönstret och såg det som hon borde förstått långt tidigare.

Henrik den åttonde spatserade runt på hennes tomt. Mycket vaken och mycket redo att ta sig an den nya dagen. 

Lisbeth stirrade på honom som om han kunde försvinna genom hennes blotta viljestyrka. Att både tuppen och hans tio hustrur egentligen inte existerade i fysisk mening utan var en del av mardrömmen hon precis vaknat upp ur. Knep ihop ögonen, öppnade dem igen. Såg att Henrik den åttonde avancerat. 

Men så banne mig om hon tänkte göra honom sällskap klockan fyra på morgonen. 

Hon återvände till sängen. Drog täcket över huvudet. Tänkte att han förhoppningsvis galt av sig. Var precis på väg att somna när han skrek igen, genomträngande som en kniv i nybakat bröd. Vilket fick henne hämta en extra kudde och lägga ovanpå huvudet. Hon kunde knappt andas- med vad för sorts dun var den egentligen fylld?- men tryckte den ändå mot örat så hårt hon förmådde. Henrik den åttonde gol igen. Lät så det hördes genom både tyg och fjädrar. 

Lisbeth lämnade återigen sängen. Tog sig till badrummet, rev fram ett paket bomull, rullade ihop små bollar, stoppade i öronen. Kämpade med den ena. Tänkte på alla öroninflammationer hon haft som barn, hur det sprängt i öronen, hur mamma lagt fetvadd på det onda och virat gasbinda kring huvudet för att hålla paketet på plats. Hur mycket det hjälpt kunde man fråga sig men resultatet hade i alla fall, enligt mamma, blivit att Lisbeths hörselgång på ena sidan varctrång som ett illa böjt sugrör. Svårt alltså att täppa till med bomull när en hörselgång inte vill utan tränger ut det främmande föremålet som när en trilskande bankomat spottar ut kortet för tredje gången. 

Hon återvände till sängen. Lade sig med det trånga örat mot kudden och det bäst bomullsförsedda överst. Tryckte kudden och täcket ovanpå. Välsignade tystnaden och önskade intensivt att granngården tupp avslutat sin morgonkonsert när han gol igen. Rakt igenom kudde, täcke och bomullstussar.

Från baksidan;

I julas verkade allt så hoppfullt för Lisbeth Cederström i Frillesås. Hon trivdes med sitt jobb som lärare, bodde kvar i sitt lilla hus vid havet och hade en ny kärlek på gång. Dessutom hade hon hållit löftet till sig själv om att aldrig mer låtit sig styras av andra.

Men när påsken nalkas flyttar ett nytt par in I grannhuset och snart är bråken igång om tomtgränser, samvaro och en tupp som gal på nätterna. På skolan börjar illasinnade ryckten cirkulera om att Lisbeth skott sig på sin förre partners företag och att hon är olämplig som rektor. När sedan pojkvännens lojalitet svikta för att exfrun pockar på med ständiga krav är krisen ett faktum. Vad händer då när en gammal obesvarad kärlek dycker upp med goda råd och stöd och kanske en önskan om mer.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

måndag 10 oktober 2022

Ryktet om systrarna Hamilton

"Ryktet om systrarna Hamilton" av Av Averil Kenny. Utgiven av Louise Bäckelin förlag. (LB förlag). Detta är författarens debutroman. Flickornas Hamiltons mamma får ett oförtjänt rykte som stadens slampa då hon inleder ett förhållande med en gift man, och det gör att hon måste lämna den lilla staden där hon bor. Tjugo år senare kommer hennes tre döttrar tillbaka till Noah Vale i Queensland. Året är 1955. Sonnet är nu flickornas förmyndare. Vi får följa Sonnet, Fable och Novella Plum, under åren som följer. De tre syskonen blir utfrysta i den lilla staden, då deras mors rykte även drabbar dem. Det finns dock ljusglimtar som förgyller deras tillvaro. Sonnet ärver en bokhandel av en man som har varit vän till hennes mor. Hon gör en omfattande renovering av den innan hon slår upp dörrarna. Fable är redan i ung ålder en vacker och skicklig konstnär. Dessutom förälskar hon sig i stadens stolthet Rafferty. Hon ser fram emot loven då han kommer hem från skolan. Novella Plum tyr sig till sin moster Olive, och hon blir den mor den lilla flickan saknar. Ska Sonnet få reda på vad som egentligen hände för tjugo år sedan? 

Jag fullkomligt sträckläste boken, för den var så bra. Det är en historisk roman om hemligheter i det förflutna, som på många sätt påverkar nuet. Intrigen är realistisk och trovärdig. Författaren gör en målande beskrivning av de magiska omgivningarna och det speciella djurriket som finns i Noah Vale och livet där. Det beskrivs hur de unga samlas vid vattenfallet och umgås och badar. Författaren beskriver också vädrets makter på ett realistiskt sätt. Tyvärr drabbar moderns rykte de stackars flickorna, och det gör att de har få, nära relationer. Därför måste de stå upp för sig själva och bevisa för sin omgivning att de är bättre än det ryktet de fått. Den är också en fin bok om kärlek och sorg och saknaden efter en mor. Jag uppskattade också författarens fina språkbruk. Så vackert! Jag hoppas på att få läsa mer av författaren. Ska de tre flickorna finna trygghet och kärlek i Noah Vale? Eller måste de söka sig bort från den lilla Staden? Boken får ❤❤❤❤❤/5. Tack LB förlag för rec ex.

Mitt favorit ställe ur boken;

Kapitel 13 

KATEDRALEN

FABLE BYTTE STÄLLNING på klippavsatsen och unnade sig en hastig blick mot trappan ner till Gläntan, innan hon fokuserade på skissblocket igen. Det var bara den hetsiga pennföringen som röjde det inre tumultet. 

Söndagståget, med värdefull last, hade kommit inför julen, men Fable hade ännu inte lyckats få en skymt av honom. Raffs ankomst hade basuneras ut av Adriana, som dagligen skröt om alla spel de spelade, de turer på hästryggen han tagit ut dem på, de stiliga människorna som kom på middagsbjudningsbjudningar och den nya kojan han höll på att bygga i ett mangoträd. Tolv månaders tålmodigt väntande hade Fable stått ut med, nu började det kännas olidligt. 

Varje eftermiddag hade hon drivit omkring runt Gläntan, varje söndag gick hon i kyrkan- med välborstad rödblond man och blicken hela tiden irrande mot första bänkraden och familjen Hull, trots föresatserna och trots att Raff inte var där. Adriana hade blivit förgrymmad när Fable hade nästan väntat sig att Adriana skulle jaga henne längst mittgången, gästande besvärjelser och stänkande vigvatten. 

Men inte ens det hade hindrat Fable. Adriana var syster till hennes hjärtas utvalde -hon måste hållas inkom synhåll. Därför kunde Fable sitta hela dagarna i Gläntan medan Adriana kråmade sig, och försöka låtsas att hon inte begrep att flickans varje tilltag var en provokation mot den alltmer hotande rivalen.

Fable hade fördraget glidit genom hela åttan, en medveten strategi som var en direkt utmaning mot Adrianas status. Även om hon inte fått några närmare vänner var det många av de utstötta och de som ville klättra i herakin som sökte sig till henne. Till och med Adriana kunde cirkulera slugt nära. Vid minsta lilla tillfälle eller snilleblixt hade Adriana kunnat rycka bort mattan under Fables obegripliga dryghet.

Fable slängde ännu en blick, och suckade. Hon kisade ner på sin akvarell- ett vattenfall omgivet av nakna regnskogsälvor med armarna utsträckta i extatisk dyrkan. Det var ett återkommande tema, ett som fått klasskamraterna i åttan att flämta till när klassens pajasar hittat skissboken med de knoppande nymferna, kastat dem mellan sig och tjutit högt över de "snuskiga" teckningar de hittat.  

 Från baksidan;

DET GICK RYKTE OM ESTHER HAMILTON i den lilla staden Noah Vale i Queensland, vilket ledde till att hon rymde hemifrån . Tjugo år senare anländer hennes döttrar, Sonnet, Fable och Novella Plum till staden efter att deras mor gått bort. 

Sonnet är tjugo år gammal och sina systrars förmyndare. Hon har aldrig satt sin fot i Noah Vale men  trots det har hon varit snacket i stan under två decennier. Fable är tolv år, och har precis förlorat sin mamma och det enda hem hon någonsin känt till.

Allt eftersom åren går anpassar sig systrarna till sina nya liv. De arbetar, går i skolan och simmar i det svalkande vattenfallet som ligger i närheten av staden. Men misstänksamheten följer dem vart de går. I en liten stad där alla tror att de vet allt om varandra är det svårt att fly från det förflutna. Kommer moderns handlingar att avgöra döttrarnas framtid? Är historien dömd att upprepa sig?

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

fredag 8 juli 2022

Spel

"Spel" av Anna Roos utgiven av Modernirista förlag och LB förlag. Sol arbetar som Croupie i USA. Hon är en helt vanlig tjej som levt med sin mentalt instabila mamma, medan tvilling brodern levt med deras pappa, sedan föräldrarna skilde sig. Sol vill inte ha kontakt med sitt förflutna, så därför har hon lämnat Sverige. Sol hade aldrig tänkt återvända dit. Men när hennes tvillingbror tagit livet av sig beslutar hon sig för att ta reda på vad som verkligen hände, och varför. Hon tar arbete i biblioteket på Handelshögskolan där brodern var elev. Snart hittar hon andra elever med samma tatuering, hon upptäckt att hennes bror hade. Hon blir snart indragen i sin brors grupp där man spelar ett spel. Förloraren får sina innersta hemligheter exponerade. Samtidigt som hon tar del i spelet läser hon sin brors dagboksanteckningar och får en inblick i hans liv. Brodern vet också massor om sina spelkompisar.

Jag gillade omslaget till boken, väldigt coolt. Vi får följa Sol till en värld av lyx och flärd, men också mörka, dolda hemligheter. Kommer de upp till ytan kan hela tillvaron raseras. Men spelarna använder detta för att få bort sådanna som står ivägen för dem på olika sätt. Författaren beskriver livet som student och klasskillnaderna mellan Sol och de andra på ett realistiskt och målande sätt. Jag gillar att huvudpersonen Sol är kaxig och utmanande. Hon har ett udda, men häftigt namn. Samtidigt som hon försöker hitta orsaken till sin brors död försöker hon hjälpa sin kompis, Jossan som lever i ett destruktivt förhållande. Jag gillar att svaret inte är givet på förhand och svaret om vad som verkligen hände med brodern det verkligen inte som man tror. Man får sig en överraskning i slutet av boken. Jag vill verkligen läsa mer av författaren. Boken får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favoritställe ur boken;

"Och nu?" säger jag när vi kommer ut från stället. 

"Vet inte, finns det någon bra plats där vi kan prata ostört?" 

Erik stoppar ner händerna i jackfickorna. Han har klätt ner sig något sedan förra besöket, dock utan effekt. Ingen som står i krogkön skulle få för sig att be honom om en cigg, eller tro att han var på väg till någon av de paranbolbeprydda höghusen längre ner på gatan. 

"Jag behöver komma hem, så om du vill kan du hänga med till brorsans ställe."

"Jag vet inte." Han ser obekväm ut och jag förstår honom. Att bo i Gustavs lägenhet är allt annat än avslappnande. Det är som om han finns där men ändå inte. 

"Du skulle kunna bo hos mig i natt." säger han.

Jag tappar andan. Orden kommer ut rakt, enkelt och kört, men hela jag protesterar. Vågskålen faller över i Eriks favör. Jag minns förra gången han bjöd med mig hem, och känslan av underlägsenhet kryper upp till ytan. 

"Helst inte", säger jag och ser hur han smilar. 

"Och varför inte det?" 

"Jag vill inte riskera att bli ingift, dina föräldrar verkade bara så förälskade i mig förra gången."

"Du behöver inte vara rädd, jag tror faktiskt de siktar lite högre, och förresten är de bortresta." 

Kommentaren borde få mig att slå i taket, men istället hör jag bara de tre sista orden. Jag är orolig för att han ska få mig ur balans, och trigga den del av mig som jag har svårt att kontrollera. 

"Eller du kanske är rädd att du inte kan uppföra dig i mitt sällskap?" lägger han till och avgör därmed saken.

"Kör till, men den här gången förväntar jag mig att du håller dig till din del av överenskommelsen. Nu vill jag veta vad det är för skit ni pysslar med."

Han nickar och öppnar dörren åt mig. "Visst, det är inte som om vi har något gemensamt att prata om."

Vi sitter i köket, ett paradis för den som är intresserad av mat. Spisen, som förmodligen är importerad direkt från Italien, ser provocerande oanvänd ut. Skåpsluckorna är äggskalsfärgade och inte för att fru Mainheim tillbringar merparten av sin tid bolmande d den vackert kopparfärgade spiskåpan. Jag lägger ifrån mig mobilen och tar vinglaset Erik sträcker mot mig. 

Christinas flickvän har gjort ett inlägg på Facebook i stil med: Din mamma ringde och frågade om vi skulle äta middag i nästa vecka. Han har inte svarat, och om jag inte maniskt förföljt honom på internet  hade jag inte ens vetat att hans föräldrar skulle komma på besök. 

Från baksidan;

Sol lämnar Sverige och svär på att aldrig komma tillbaka. Men när hennes tvillingbror Gustavs kropp hittas i Årstadsviken och hans död avskrivs som självmord återvände hon motvilligt. Men ett fingerat CV får hon anställning vid Handelshögskolans bibliotek. I korridoren träffar hon Erik, studenten som är lite bättre än alla andra och har en likadan tatuering som den hon sett på sin brors döda kropp.

Sol drog nitlotten redan vid födseln. Medan Gustav växte upp på gåslever i deras pappas nya hus på Lidingö blev hon kvar i förorten med sin mentalt instabila mamma. Och om hon har haft svårt att behålla sitt jobb, har hennes bror snarare haft problem med vilket han ska välja efter sin examen från Handelshögskolan. 

Vad var det egentligen som hände Gustav? Jakten på svar tar Sol djupare in i hans värld. Ur sprickorna i den putsade fasaden börjar sanningar sippra fram, och Sol dras in i ett spel där bara slumpen avgör vem som är vinnare och vem som är förlorare.

Ha en fortsatt trevlig fredag!

Kram Nina 

onsdag 27 april 2022

En enkel till Indien

"En enkel till Indien" är Cassandra Brunstedts debut roman, utgiven av Louise Bäckelin förlag. Modejournalisten Ella blir erbjuden ett nytt jobb som chef för Skandinaviens största modetidning. Men det är ett jobb som blir väldigt krävande, specielt som ägarna är på henne om förändringar de tycker hon ska göra, och lägger sig i hennes arbete hela tiden. Ella får arbeta allt hårdare och klumpen i magen växer. Det skär sig dessutom med hennes man Erik, och de träffas allt mer sällan och umgås som par. Tillslut börjar kroppen säga ifrån och snart är sjukskrivningen ett faktum. Ella beslutar sig för att säga upp sig från modetidningen, då hon tillslut får nog. I samma veva går hennes pappa hastigt bort, och Ella känner skuldkänslor då hon jobbat i stället, för att umgås med sin pappa. Ella känner att hon behöver komma ifrån allt och har bokat en flygbiljett till Indien. Väl där beger sig till ett ashram för att hitta tillbaka till sig själv igen. På ashramet hinner hon tänka över vad hon vill med sitt liv och dessutom träffar hon Amit. Kan det bli något mellan dom, eller är det omöjligt?

Jobbet kan ibland ta över hela ens liv. Hur ofta gör man inte saker som andra förväntar sig att man ska göra? Ella försöker slå knut på sig själv för att göra ägarna till modemagasinet nöjda. Hur hon än sliter blir det inte tillräckligt bra, och så här tänker jag att det är på många arbetsplatser idag. Man måste prestera, annars blir man lätt utbytt. Då detta är en bok som handlar om utbrändhet får den stor igenkänningsfaktor.  Författaren beskriver hur det kan kännas att bli utbränd på ett bra och realistiskt sätt, och historien känns som den ligger bra i tiden, då detta drabbar så många. Författaren förmedlar dessutom Ellas känslor, så väl att man själv får en tår i ögat ibland, då tankar och känslor känns så äkta. Det är toppen att Ella har en bra och stöttande kompis som ser hur Ella verkligen mår. Alla skulle ha en sådan vän. Hon visar stor förståele och empati. Hon föreslår att Ella ska ta en paus från allt, och försöka hitta till baka till sig själv genom att boka resan till Indien. Miljön känns underbar, och man blir jättesugen på att själv åka till Indien och checka in på ett ashram. Denna fina, varma och tankeväckande feelgood roman får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favoritställe ur boken;

"-I dag ska vi göra en chakrabalansering ", säger Amit när han tittar ut över shalan och låter blicken landa på mig. Jag känner hur det kniper till i magen. 

"Det finns sju stora energipunkter i vår kropp och dessa kallas för chakra. De går från slutet av ryggraden upp till högsta delen på huvudet. Genom punkterna flödar energi som i motsols snurrande hjul och idag ska vi balansera dom så att energin kan flöda fritt."

Jag har aldrig intresserat mig för chakra tidigare men men lyssnar med full uppmärksamhet. Av någon anledning trollbinder Amits röst mig. 

"Förträngda minnen och traumatiska händelser kan skapa blockeringar i våra chakran och göra att energihjulen inte snurrar lika fort. Det kan skapa obalanser i kroppen som gör att vi inte mår bra." Amit ber oss att lägga oss på rygg på mattan och sluta ögonen. 

"Man kan se att det finns en blockering i ett chakra på bland annat intensiteten i dess färg och hur tydligt man känner dess energi." Han pausar och tar ett andetag. 

"För att lösa blockeringar kan man arbeta på olika sätt, till exempel genom chakrabalansering. Det är det vi ska testa idag."

Amit guidar oss genom varje chakran med uppmaningen att visualisera varje färg och få hjulet att snurra innan vi går vidare till nästa. Även denna gång blir jag förvånad över hur enkelt jag kan se det framför mig. 

"Följ andetagets resa genom kroppen och tillåt vilken chakrafärg som än uppenbarar sig. Lita på att just den färgen kommer av en anledning och kan hjälpa er på resan framåt."

Precis när jag tänker att jag inte kommer att kunna se en färg på beställning, uppenbarar sig en grön färg. Först är den dov, för att sedan lysa som en somrig, nyklippt gräsmatta. Färgen omsluter hela mitt väsen som om jag befann mig mitt i en lummig skog och har en lugnande effekt på hela mitt system. För varje andetag känns det som om luften cirkulerar rakt genom hjärtat och pulsen är så långsam att jag knappt känner den. Jag fylls av ro, och så byts färgen ut...

Ett lilablått sken suger tag i mig. Fyller hela mitt synfält på ett intensivt och överväldigande sätt. Huvudet gör sig påmind genom att pannan spänner och kroppen vibrerar. Samtidigt märker jag att jag hör bättre. Kan det vara möjligt? Och jag känner dofter jag tidigare inte tog in. Men allt jag ser är fortfarande den lilablå färgen, precis som någon klistrat papper för ögonen på mig. I stunden känner jag mig fri, lätt och levande -tills Amits röst avbryter och och bilden försvinner lika hastigt som den uppenbarade sig.

Från baksidan; 

MODEJOURNALISTEN ELLA FRANKS STÖRSTA DRÖM blir verklighet är hon blir erbjuden jobbet som chefredaktör för det skandinaviska utgåvan av världens största modemagasin. Men mitt i drömmen inser Ella att hon borde varit försiktigare med vad hon önskar sig. Löftet om en ny och lycklig tillvaro med inflytande, pengar och lyxiga champagnemingel  visar sig snart ha varit för bra för att vara sant. Och en olycka kommer sällan ensam. När Ellas liv rasar samman vet hon inte längre vad hon ska ta sig till.

Utmattad och besviken bokar hon en enkel biljett till Indien och checkar in på ett ashram. Där möter hon meditationsläraren Amit som öppnar hennes ögon på fler sätt än vad hon trodde var möjligt.


Ha det bäst!❤

Kram Ninni

onsdag 30 mars 2022

Under Magnoliaträden

"Under Magnoliaträden" av T.I.Lowe, utgiven av LB förlag. När Austins mamma dör i barnsäng, får hon axla ansvaret för sina sex syskon. Pappan går ner i mörka perioder, som med tiden kommer allt oftare. Ibland får hon hindra honom från att skada sig själv. Hon gör allt för att ta hand om familjen själv, och visar inte för omvärlden hur svårt de har det. De uppoffringar hon gör för familjen är helt otroliga. Däremot är familjen där för andra människor, på olika sätt. Pappan är även pastor för en liten församling. Vance är en kille som bryr sig jätte mycket om Austin. Dock är han borgmästarens son, och Austin känner att han förtjänar att vara med någon i sin egen samhälls klass. Kommer han att ge upp kärleken, han känner för Austin? 

Jag tycker Austin är en fantastisk tjej, och det är en underbar berättelse. Jag gillar även de andra olika personligheterna i boken. De är en samling människor som har olika bakgrunder och har anknytning till familjen Foster på olika sätt. Boken innehåller både sorg, glädje men också hopp. Mot alla odds tar Austin hand om sina syskon. Ibland går det inte så bra, men Austins mod, och kärlek till familjen är fantastisk. Ibland tar den tunga bördan nästan knäcken på henne. Hon låter sig t ex själv bli biten av en giftig orm, istället för att det yngre syskonet ska bli biten, genom att hoppa i mellan. Då blev jag väldigt berörd. Tårarna kommer allt som oftast när man läser. Jag tycker också att Vance är helt fantastisk karaktär. Hans omtanke om familjen Foster är så fin. När Austins verkligen behöver honom finns han där. Men även många andra, vill finnas där. Trots att Austin gör allt för att inte släppa in någon, ställs allt en dag på sin spets, och hon måste ta den hjälp hon så länge försökt undvika. Det är en underbar historia som jag varmt kan rekommendera. Den är så bra! Boken får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favoritställe ur boken;

"Är inte du den där häxdoktorn? Jag trodde att det här var Fosters bär inte..."

"Goda bär?" avbröt Peg  och linkade närmare så att han hamnade mellan Clive och Foxy, som om han kunde skydda henne med sin lilla kropp. Även om han var nummer tre i skaran av sju skulle han bli minstingen bland barnen Foster.

"Jag vill inte ha dom där otäcka bären. Lasta ur dem ur min bil." Clive blev rödare än bären i ansiktet.

"Men sir, dom är inte otäcka. Varför säger ni så?" frågade Peg, och lade huvudet på sned, som om han var förvirrad. Han var visserligen bara elva, men han tänkte inte som ett barn. I huvudet hade han alltid varit äldre än sina år. 

"Den färgade häxan har säkert mixtrat med dom." Clive rynkade på sin uppsvällda näsa som om luften stank. 

Med ett tonfall av falsk oskuld som bara ett barn kunde komma undan med, pekade Peg på Clives ansikte: "Men, sir, ni är också färgad. Med alla de där fläckarna är ni åtminstonde halvbrun. Vet ni vad ni påminner om? När hundar av olika raser parar sig och får valpar i alla möjliga färger. Pappa kallar dom för vägkorsningar. Är ni en vägkorsning sir?" 

Clives feta, fräkninga händer knöts och han hångrinade åt Peg. "Din lille skit..."

"Ta det lugnt nu. Vårda språket inför dom här oskuldsfulla öronen," sa Foxy, med hennes svala, entoniga röst. 

"Det finns inget oskuldsfullt hos den ungen." Clive vräkte ner en av lådorna på marken så att bären flög och blev till mos vid våra fötter. Han gläfste till och höll upp ett blödande finger som han måste ha skurit upp på den vassa wellpappkanten. 

Peg skyndade sig fram för att inspektera det lilla skärsåret och flämtade till. "Titta Foxy, hans blod har samma färg som mitt och ditt. Clive kanske inte är någon vägkorsningar ändå. Bara en åsn-" 

Innan Per hann muttra färdigt bevisen för exakt hur oskuldsfull han egentligen var, blev han upplyft från marken och hävd över pappas breda axel. "Mr Thomas, jag är så hemskt ledsen för att min son är oförskämd. Så behandlar man inte en medmänniska."

Med framskjuten haka och ytterst förnärmad röst rör Clive:" Det har du förbaskat rätt i! Han borde skämmas. Och du med för att för att du inte har uppfostrat honom bättre."

"Ja. Jag borde verkligen skämmas. Och du med för att du behandlade den här lilla underbara damen illa." Pappa nickade mot Roxy, som drog sig tillbaka in i den lilla boden.  

Från baksidan

AUSTIN HAR KNAPPT hunnit bli fjorton år när hennes mamma oväntat dör i barnsäng. Hon lämnas kvar att ensam ta hand om sina sex syskon och sin pappa, och hon gör sitt bästa för att hindra pappan att dras ned i det mörker han så ofta hamnar i.

Ansvaret att hålla ihop familjen och driva deras tobaksfarm vilar tungt på Austins axlar. När samhället sträcker ut hjälpande händer försöker hon istället desperat dölja sanningen om vad som egentligen sker på gården. 

Ska hon våga släppa taget och våga lita på någon annan än sig själv? Att avslöja familjens hemlighet skulle innebära konsekvenser men det finns också frihet i sanningen.

Under Magnoliaträden är en gripande uppväxtskildring om förlorad barndom, ensamhet och psykisk ohälsa. Men det är också en varm berättelse om vänskap, kärlek och om att våga be om hjälp. 


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kramizar Nina 

söndag 13 februari 2022

Tistlar i handelsträdgården

Jag var bara tvungen att läsa del två i serien jag läser av Jenny Clevström. Första boken har jag också läst "Kirskålsgrannar". Fortsättningen  heter "Tistlar i handelsträdgården" även denna bok är utgiven av Louise Bäckelin förlag (LB förlag).

Pommie och Frank bestämmer sig att köpa den fina Äpplegården, eftersom de vill starta en handelsträdgård tillsammans. Paret har många planer för sin verksamhet, och de har en hektisk tid framför sig för att få allt i ordning tills de ska öppna. Gården är eftersatt och behöver en omfattande renovering, men båda kan se potentialen i gården och alla verkar trivas, alla utom Pommies katt. Mitt i allt byggstök kommer dessutom Franks dotter Claudia på besök, med sin nyfödda son Luca. Det verkar vara något problem med försäljningen och problemen hopar sig. Kommer de ens kunna öppna sin handelsträdgård i tid?

Även denna bok har ett väldigt fint bokomslag. Dessutom sitter min favoritfågel i ena hörnet. En liten fin Domherre. Denna boken visar att det aldrig är omöjligt att få en nystart. Man kan både hitta kärleken och en ny mening med livet, och även knyta nya vänskapsband senare i livet. Boken andas hopp! Jag tyckte även att denna boken var mysig och välskriven. Författaren målar upp miljön så fint och det får en att längta till våren. Pommie har verkligen växt som karaktär i mina ögon. Nu tycker jag inte hon verkar osympatisk, utan verkligen jätte gullig. Längtar du till våren, och är du precis som jag som gillar trädgård och odling, är denna perfekt att läsa just nu. Jag längtar nu till den tredje delen i serien. Boken får även denna högsta betyg av mig. ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favoritställe ur boken;POMMIE DOPPADE NÄSAN i korgen med den rena tvätten och började fästa upp den första kökshanduken på linan. Ett glädje spritt tog fart från tårna. Första tvätten ute- fanns det något juvligare!

Hon andades in den friska luften. Det var som själva himlen också var nytvättad. I sin blåa dräkt såg den ut att nyss ha skurats där den likt en formidabel parabel välvde sig över gården och landskapet runtomkring. 

I färgordning- från svagt gul över till ljusrosa och syrén -spände hon upp handdukar och lakan på den tvättlina hon fäst mellan körsbärsträdet och en av magnoliorna. Vinden dansade iväg med tygen och en lätt doft av vresros for genom luften. Redan nu kunde hon känna hur lakanen skulle frasa mot huden när de kröp ner i dem ikväll, och ha den där oslagbart friska känslan. 

Det skulle inte ta lång tid för tvätten att torka. Natten hade varit kall, med minusgrader igen, men temperaturen hade raskt tickat uppåt och sken nu på tretton grader. Penséerna på trappan såg fortfarande molokna ut från köldens framfart, men de skulle repa sig, och under körsbärsträdet sken påskliljorna som om frosten aldrig varit.

Vårtecken fanns överallt nu. Bin surrade och borta i lunden hade äppelträden fått rosaduniga knoppar. Kaprifolens första skira blad syntes på grenarna, och det var nog inte lång tid kvar innan rabarbern skulle sticka upp sitt röda krås.  

Från baksidan;Pommie och Frank, som knappt hunnit prova på livet som kärlekspar, kan inte motstå tillfället då den vackra men eftersatta handelsträdgården Äppelgården kommer ut till försäljning. "En pärla bland pärlor", som den exentriske mäklaren Ebertin Ebenholz uttrycker det. När januarisnön  pudrar Skåne vitt skriver det förväntansfulla paret på pappren som gör Äppelgården till deras.

Bland renoveringsstök och växtbeställningar gnager dock oron för katten Fritiof Andersson, Pommies följeslagare, som är djupt skeptisk till flytten. Som om det inte vore nog flyttar Franks italienska dotter Claudia in med sin nyfödda son Luca. Pommie är plötsligt inte bara bonusmamma, utan även bonusmormor och finner sig allt som oftast med den lille pojken på axeln, och hon får lägga tankar på blöjor och nappflaskor till sin långa att göra-lista. Sakta går det upp för henne att Fritiof Anderssons trilskande är mer än bara yta. Något står inte rätt till på gården. Vem är det som smyger omkring på deras mark, och varför går det inte att få bukt med den olycksbådande tisteln som spirar fast det är vinter?

Under en hektisk vinter, där mycket ställs på sin spets, formas oväntade vänskapsband och när vintern vänder till vår har spelplanen på gården förändrats. Frågan kvarstår dock: Kommer de hinna öppna handelsträdgården i tid, eller har de titlarna emot sig?


Ha en fortsatt trevlig söndag!

Kramizar Nina 

Läs även recensionen av "Kirskålsgrannar" här

 


Bodygard

"Bodygard" av Katherine Center utgiven av Mius förlag . Svenskt omslag; Daniel Åberg. Bokrecension ; I den här boken får vi följa...