Visar inlägg med etikett utanförskap. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett utanförskap. Visa alla inlägg

onsdag 28 september 2022

En vän för livet

"En vän för livet" är Sofia Sarenbrants debut som barnboks författare. Detta är den första delen i en serie om Mira och ponnyn Månen. Boken är utgiven av Bookmark förlag. Jag som älskar hästböcker kunde inte låta bli att läsa denna mysiga hästbok. Mira är en tjej som har svårt i skolan och svårt att få kompisar. Hennes favoritställe är stallet, där hon kan vara sig själv. Men ridlektionerna börjar bli svårare och hon får tillslut börja i en ny grupp med en annan ridlärare, som motiverar henne bättre. Hennes stora kärlek är ponnyn Månen. Han sköts och rids av elever som rider lite bättre än Mira. Men då han skadar sig är det ingen mer än Mira som bryr sig om honom och tar sig an hans skötsel. En dag vill hon rida och tävla på Månen. För att drömmen ska gå i uppfyllelse måste hon lära sig att rida bättre. Kommer hennes stora dröm att gå i uppfyllelse?

Detta är en verkligen mysig berättelse om vad kärleken till en ponny betyder för någon som är ensam, och har det svårt. Mira har det jobbigt, och förstår inte allt runt sig. Hon har svårt att veta vad som är skämt osv. Hon blir också ofta trött av alla intryck i skolan. Hon ska därför göra en utredning. Mira har svåra tankar. Varför lämnade hennes pappa henne och hennes mamma. Var det för att hon var så jobbig? Var det hennes fel? Det måste vara skönt komma till en plats där ingen bryr sig om att man har det svårt och känner sig utanför. Stallet är den platsen för Mira. Hästarna bryr sig inte om vem du är och hur du ser ut. Jag tyckte att Miras känslor kom fram på ett fint sätt. Hennes tankar och känslor är relevanta för historien. Det är också skönt att hon har en förstående mamma som försöker peppa henne så gott hon kan. Denna historia är hjärtevärmande och kärleksfull. Detta är verkligen en jätte fin hästbok för åldern 9-12 år. Men jag tyckte även den gav mig som vuxen läsare en fin läsupplevelse. Jag tyckte omslaget till boken var underbart. Boken får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favorit ställe ur boken;

Kapitel 16

Hjärtat blir alldeles varmt när Mira kliver ur bilen på ridskolans parkering. Solen lyser upp den kalla decemberdage. Julkalenderns första luckor är öppnade. Hon har fått nagellack, ögonskuggor och en fickspegel. Sådant som hon borde varit intresserad av men inte liksom bryr sig om, även om hon låtsas det inför mamma. Det enda hon tänker på är någon med fyra ben. En som också struntar totalt i smink men har fler följare på Instagram än hon själv. 

Veckorna med Månen har varit de bästa i hennes liv. Mira har tagit bussen till stallet efter skolan nästan varje dag för att hänga med honom. Bandet mellan dem har stärkts, och det bästa av allt: det finns inga tider att passa. De får vara ifred. Ingen annan vill pyssla om en halt ponny som har behandlats för kotledsinflammation och ska vila. Det är bara Fanny som har tagit bilder på honom ibland. Murad favoritfoto är när Månenstår ute i den vita snön och är så ren och blank i pälsen att han nästan smälter ihop med bakgrunden. Fanny tog den när Mira hade ryktat honom i en timme och använt upp halva sin flaska med pälsglans. 

Han har aldrig varit så vacker förut.

Från baksidan;

Drömmen om Månen 

En dag ska ni få se, tänker hon.

Jag ska visa att jag visst duger.

Stallet är Miras favoritplats. I skolan är hon bara luft och hon har svårt att få vänner. Hos hästarna kan hon vara sig själv. Men ridningen känns inte lika kul längre, det börjar bli för svårt.

När stallets finaste ponny Månen skadas lämnas han åt sitt öde- om det inte vore för Mira. Hon sköter om honom och deras band blir allt starkare. Drömmen är att en dag få tävla på honom, men för att nå dit måste hon bli en bättre ryttare.


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

tisdag 8 februari 2022

Tillsammans var vi oslagbara

"Tillsammans var vi oslagbara" av Linnéa Engström. Utgiven av Kunskapshusetsförlag. Vi får följa Linnéas pappa som är en lovande ung frikyrkopastor, när han plötsligt drabbas av psykisk sjukdom och blir utesluten av Jehovas vittnen. Samt trettio år senare drabbas Linnéa av smutskastning och uteslutning från Miljöpartiet det gröna. Vad har det religiösa livet och det politiska maktspelet gemensamt? Trots att hon gjort så bra hon kunnat, så bestämmer man plötsligt att hon ska bort och Linnéa förstår ingenting. Hon gör allt för att visa att hon är oskyldig till det hon anklagas för, men hon blir ändå utesluten.

Detta är en berättelse från Linnéas synvinkel och erfarenheter. Detta är en intressant bok om en värld jag inte vet så mycket om. Vi får en inblick i det politiska arbetet och det verkar intressant, men också tufft. Du förväntas prestera till max, men när du sedan är förbrukad, finns du inte längre. Linnéa brinner för miljön och allas lika värde, men när hon påtalar  missförhållanden som förekommer inom politiken, blir hon plötsligt obekväm. Hon går från att vara populär och omtyckt till att plötsligt bli osynlig. Människor hon trott varit hennes vänner, vänder sig bort och sviker henne utan att blinka. Boken är tankeväckande och författaren beskriver tillvaron i maktens korridorer på ett bra och realistiskt sätt. Detta maktspel är vanligt förekommande fenomen. Jag tyckte om att författaren skriver på ett rakt och ärligt sätt om sina erfarenheter. Boken får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favoritställe ur boken;VI ÄR PÅKLÄDDA och redo. Jag har packat en matsäckskorg. Cyckelhjälmarna är på och de fodrade överdragsbyxorna. Jag ska ta bilder av rummen för att senare kunna sitta hemma i soffan och drömma mig bort till något som faktiskt också kommer att bli verklighet. Planera möblering och trädgård. Vårt nya röda hus med tomt. Bara två kilometer bort.

Vi var fem intresserade köpare och jag budade från Strasbourg. När sms:et kom for jag upp som en raket ur kontorsstolen och tjöt av glädje. Självklart ville jag fortfarande ha huset och jag ringde mäklaren för att ropa ut mitt "Ja!" Erik fick först en chock därhemma i Sverige och undrade om jag inte var riktigt klok. 

"Men det var en superbra deal! Lite sunkigt hus men världens finaste trädgård. Det är vårt!"

Så snart jag kom hem åkte vi för att titta på det.

"Du bara kör på. Vem köper ett hus på det här sättet?" protesterade Erik men gav sedan med sig när han insåg hur fint det var och att priset verkligen blev bra. 

Nu är vi på väg dit igen och den här gången har vi nycklarna med oss. Ägare till världens finaste lilla hus. Ett egnahemshus. Hela området är bebyggd med dessa små trävillor från fyrtiotalet.

Från baksidan;För att vara ärlig, brukar jag inte vara speciellt rädd för någonting. Men den här berättelsen är personlig. Nu är jag rädd. Att livet blir lättare om man inte utsätter sig för omgivningen gillande eller ogillande, fördömmande eller åsikter är nog sant.

Vad har en frireligiös sekt gemensamt med ett modernt politiskt parti?

Över en natt försvinner familj, vänner och trygghet för Linnéas pappa när han utesluts av Jehovas vittnen. Han går från att vara en lovande ung förmåga som frikyrkopastor  till att plötsligt insjukna i en psykos. 

Vi möter Linnéa igen trettio år senare när hon innehar ett förtroendeuppdrag för Miljöpartiet det gröna och en plats i EU-parlamentet. Under förödmjukande omständigheter tvingas hon bort och minnen som länge tryckts undan kommer tillbaka. Situationen hon befinner sig i påminner mycket om pappans, likheterna är stora mellan det politiska och religiösa livet i både gruppdynamik och maktspel. Hur kan två generationer uteslutas så brutalt ur sina sammanhang?

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kramis Nina 

Bodygard

"Bodygard" av Katherine Center utgiven av Mius förlag . Svenskt omslag; Daniel Åberg. Bokrecension ; I den här boken får vi följa...