Visar inlägg med etikett e-bok. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett e-bok. Visa alla inlägg

tisdag 23 maj 2023

Dimmornas folk-Evig passion

"Dimmornas folk-Evig passion" av Annika Banfield utgiven av Everlasting publishing. Detta är den tredje och sista delen i serien om Matilda, vampyren Emil, och Sefyren Matteo. I denna bok fortsätter Sefyrerna och de laglösa vampyrerna på sin resa till Draculas slott för att utplåna honom innan han släpper lös sin ondska över hela världen. Men ju närmare Dracula slott Emil kommer, ju mer förändras han. Kommer han kunna stå emot ondskan inom sig? Matilda och Matteos kärlek frodas och hon känner sig lycklig, men hon inser snart att deras uppdrag kan få katastrofala konsekvenser. När kvinnan de bor hos i Italien mördas, måste de börja fundera på om någon av dem är en förrädare. När deras resa fortsätter får plötsligt Matilda ett samtal från sin styvmamma. Hon måste omedelbart resa hem för att det hänt en bilolycka. Har de verkligen hänt något, eller kommer Matilda gå rakt in i en fälla? Samtidigt i England försöker Rhindo hitta den heliga Graalen utan att ha en aning om vart den finns. Kommer man att lyckas med sitt uppdrag att utplåna ondskan för gott?

Jag måste först av allt beklaga att detta är den tredje och sista delen i en mycket spännande och läsvärd bokserie, om man gillar Vampyrer. Jag hade gärna läst mer om Matilda och hennes uppdrag framöver, för det verkar inte ta slut här. Det är en både kuslig och romantisk historia kantad av svärta och humor vi får läsa. Jag gillar dessutom hur författaren bakar in händelser från vikingatiden och tempelriddarna i berättelsen. Jag uppskattar alla fina och roliga karaktärer, och det otroligt spännande äventyr, de får vara med om på deras resa. Matteo har svårt för att vara sanningsenlig mot Matilda ibland för att skydda henne från svåra saker. Men han inser inte att hon klarar mer än han tror. Därför tycker jag han gör ett dumt beslut på slutet. Det är spännande att få följa med på kampen mellan det goda och det onda. Ja, med sorg i hjärtat lämnar jag nu sefyrerna och vampyrerna i denna bokserie och ger även denna bok ❤️❤️❤️❤️❤️/5.

Mitt favoritställe ur boken;

Arona tittade sig omkring. Hon hade inte varit i London på sjuttiotre år, aldrig upplevt det myller av bilar och människor som nu fyllde stan. Det var ofattbart. Mer än någonsin var hon glad att hon undvikit städerna och istället valt landsbygden till sitt revir. Dessutom var det mycket svårare att jaga i en stad som aldrig sov.

Hon och Tallon hade delat på sig och för tredje dagen i rad försökte de nu skanna av London på jakt efter Rindho. Denna kväll hade hon letat i Wimbledon, Chelsea och Marylebone, sökt igenom Kensington Gardens och Hyde Park. Utan resultat.

Tallon befann sig någonstans runt Lewisham. Planen var att han sedan skulle fortsätta österut längs med Themsen.

Arona slog sig ner på en bänk inte långt från Marble Arch och började för första gången fundera på om hon missbedömt situationen. Rindho kanske inte alls var i London. I själva verket kunde han befinna sig precis var som helst, till och med ha lämnat landet. Och även om han var i London var det fruktansvärt svårt att hitta honom, såvida han inte höll sig i stillhet. Om Rindho rörde på sig – vilket han med största sannolikhet gjorde eftersom han kände till Släktens spaningssätt – kunde de cirkla runt varandra i veckor. Månader.

Varken hon eller Tallon hade tagit kontakt med Släktens ledare i London, något som var brukligt men inte nödvändigt. Hon ville definitivt inte väcka uppmärksamhet utan föredrog att söka i tysthet och helst av allt undvika Dimmornas Folk. Hemligheten om Graalen kunde läcka ut. Ju färre som kände till Rindhos bakgrund och det faktum att han var Laglös, desto bättre. Om flocken i London började jaga honom skulle hon och Tallon få ett helvetes jobb att försöka hålla honom vid liv, undvika att stöta sig med Släkten men samtidigt kunna skugga honom utan att röja sig. En nästan omöjlig uppgift.

Arona suckade. Hennes tveksamhet började göra sig hörd på nytt. Men ändå … den där starka intuitionen, den inre rösten, sa åt henne att fortsätta leta. Att han fanns där någonstans, i gyttret av människor.

Så vad skulle hon själv ha gjort om hon befunnit sig i Rindhos situation? Definitivt gömt sig i London. Centrala London. Mitt bland alla människor och bilar. Skaffat sig en sovplats i närheten av Trafalgar Square och Piccadilly Circus, så att hon bara kunde kasta sig in i folkvimlet vid en plötslig attack. Sovit någonstans runt shopping- och teatergatorna, möjligtvis vid de stora järnvägsstationerna.

Arona reste på sig och började gå längs med Oxford Street för att sedan svänga ner på Regent Street. Hon tänkte sätta sig på Trafalgar Square och där skulle hon stanna hela natten om det behövdes. Hädanefter skulle hon sitta still och vänta in honom. Det var troligtvis en bättre taktik än att snurra runt.

Hon väntade lydigt på grönt ljus vid Piccadilly Circus, trängdes med alla hundratals människor som rusade hit och dit. Klockan var bara åtta på kvällen och stan kokade av liv nu när biografer, teatrar, restauranger och pubar fylldes.

Och det var då hon såg honom. Precis i det ögonblicket hon kommit halvvägs över gatan.

Han satt på trappan till fontänen, stilla och avslappnad. Det blonda håret var som vanligt knutet i en tofs där bak och han bar den långa svarta kappan, svarta kängor och en svart hatt. Jo, det var verkligen Rindho. Stark, envis, målinriktad – och jävligt sexig.

Baksidestext;

När Dracula utsätts för ett hot dras hela mänskligheten in i en kamp på liv och död. Men kan en enda man hindra ondskan från att vinna när han själv är vampyr?

Mathilda och Matteo närmar sig samtidigt Transsylvanien tillsammans med en krigshär av sefyrer. Men färden kantas av skrämmande händelser och ett oförklarligt mord. Är någon i den inre kretsen en förrädare?

I England kämpar Rindho med att rädda människorna från att gå under. För att lyckas måste han nå Graalen innan sefyrerna anfaller Dracula. Men det finns ett problem – han har ingen aning om var den finns.


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

☆Läs också min recension av "Svart passion" här

☆Läs också min recension av "Dödlig passion" här

måndag 2 januari 2023

Svart Passion del 1

"Svart Passion del 1" av Annika Banfield utgiven av Everlasting publishing. Mathilda är en 16 årig tjej som går tillsammans med sin kompis Johanna på en skola i Göteborg. Hon är en blyg tjej med dåligt självförtroende. Hennes föräldrar är skilda och hon har svårt att hitta trygghet någonstans. Hon är också kär i en av skolans snyggaste killar. Hon lever ett vanligt liv men inom kort kommer hon dras in i ett äventyr hon kanske inte kommer levande ur. Hon har en urgammal kunskap som är inplanerat i hennes DNA, och det är något som Dimmornas folk gärna vill ha. Dimmornas folk är vampyrer som lever i Göteborg. Mathilda blir vän med klassens tönt Emil, men han är inte den han utger sig för att vara. Helt plötsligt lägger sig Matteo och hans kompisar sig i deras vänskap. Ju mer Mathilda får reda på desto räddare har hon anledning att bli, och även ett inte ont anande julfirande människor. Snart kommer ondskan ta över för gott. 

Detta är första delen av två. En väldigt spännande och bra bok om kampen mellan det onda och det goda. Svart Passion innehåller allt en bra bok ska innehålla; kärlek, spänning, drama, och skräck. Mathilda vill först inte tro att det verkligen finns vampyrer, men hon finner sig snabbt. Hon har en egen roll i det hela. Även om Mathilda befinner sig i händelsernas centrum ska hon ändå sköta skolan, shoppa, umgås med vänner. Just som det onda tänker ta över världen, vinner den goda sidan igen, men ondskan kommer bara att dra sig tillbaka för att hämta nya krafter. Författaren skriver medryckande och avslöjar lite i taget om det som komma skall. Man kan inte förutse vad som kommer att hända vilket gör boken till en riktig bladvändare. Jag gillade också miljöbeskrivningarna och det var kul att händelserna utspelades i Göteborg. Historien känns också väldigt realistisk. Jag gillar denna typen av bok om vampyrer och kampen mellan ont och gott. Den var faktiskt lite väl spännande emellan åt, men det var bara bra. Denna spännande bok får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favorit ställe ur boken;

Matteo tryckte Mathilda hårt intill sig. Hon hade slutat snyfta, låg bara stilla i hans famn men darrade fortfarande. Om det var av rädsla eller kyla visste han inte, så han böjde vingarna framåt som skydd och värmen spred sig långsamt, den där värmen som gjorde att isen blev till vatten.

”Är du okej?” viskade han och hon nickade snabbt.

Den stora rädsla han upplevt gjorde honom förbryllad – en djup förtvivlan blandad med en bottenlös ilska. Hon kunde ha dött. Och då hade det varit hans fel.

”Fan också”, mumlade han och skakade på huvudet. ”Jag skulle ha skyddat dig, jag skulle ha stoppat dem.”

”Men det är ju jag som är så dum”, kved Mathilda och kände en våg av skam rusa genom kroppen. ”Jag skulle ju inte gå ut i mörkret. Ensam. Ni har förmanat mig alla tre, sagt åt mig att var försiktigt, och jag glömde totalt …”

”Men ändå. Det är jag som ska skydda dig. Det är jag som bär ansvaret.” Han skakade på huvudet och svor på nytt.

Träningsbyxorna hon dragit på sig var smutsiga och blöta och en stor reva över ena knäet gapade som ett öppet sår. Tafatt fingrade hon på det söndriga tyget.

”Är du skadad?” frågade han. ”Gör det ont?”

”Bara skrubbsår.”

Hennes händer smekte hans axlar, rörde vid hans hud som var så varm trots den kalla och fuktiga natten. Men det fanns något klibbigt på hans rygg, något som fastnade på hennes fingrar och fick henne att flämta när hon tittade på handen.

”Matteo, du blöder! Kolla, det är ju fullt med blod runtomkring oss. På snön.”

”Ja, jo … man brukar blöda när man slåss.”

”Du kanske behöver åka till sjukhuset och sy.”

Mitt i all rädsla och oro kunde han inte låta bli att skratta. ”En sefyr som behöver sys ihop?” Han skrattade ännu mer. ”Det har inte hänt på 300 år. Vi läker snabbt. I morgon är det borta.”

”Jag blir så orolig för dig”, viskade hon och smekte honom på kinden. ”Är du okej?”

”Tilda …”

Försiktigt tog han henne under hakan och deras läppar möttes. En lång kyss som började så mjukt och försiktigt, som om han inte ville att hon skulle bli skadad på nytt, men sedan fortsatte till en passionerad och hungrig kyss som aldrig ville ta slut.

”Tack och lov att du mår bra”, viskade han till sist. ”Jag blev så rädd, jag trodde att jag kanske skulle förlora dig.”

De var uppe på benen igen, stod och höll om varandra medan han snabbt fällde in vingarna. Mathilda lät händerna glida runt hans nacke, upp i det mörka håret.

Från baksidan;

Mardrömmen startar i Göteborg för att sedan spridas över hela Sverige. Folk försvinner spårlöst, oförklarliga blodspår och bestialiska mord. Och på Lisebergs julmarknad går 16-åriga Amanda in i Spökhuset Gasten för att aldrig mer komma ut ...

Dimmornas folk – Svart passion är första delen av den gastkramande historien om vampyrer i Göteborg. En berättelse om en helt vanlig tonårstjej med uppdraget att rädda Sverige. Kan den dödliga kärleken övervinna allt?

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

onsdag 20 mars 2019

Mysteriet med zombie förbannelsen

Jag läste en e-bok för Angelique igår. Mysteriet med zombie förbannelsen. Den är utgiven av Strössel förlag. Författaren heter Matilda Bredberg och illustratören heter Sandra Södergren. Angelique tyckte den var jätte bra och spännande. Den är verkligen lätt att förstå och svåra ord är förklarade längst bak i boken. Detta är den första boken i serien om Watson och detektiv ligan. Jag tyckte också om att läsa den. Det är alltid roligt att läsa för sina barn och vi hade en mysig stund och Angelique somnade gott när boken var slut. 
Boken handlar om några barn i olika åldrar och från olika klasser som ska göra ett projekt tillsammans om stadens lokalhistoria. De får reda på att en nyckel har stulits, från stadens grundare, Amanda Nords grav. De läser om nyckeln och graven och blir förskräckta när de upptäcker att det vilar en förbannelse över nyckeln. De beslutar sej för att gå till kyrkogården efter skolan. När de kommit dit frågar de polisen om de hittat de som tagit nyckeln och berättar om förbannelsen. Polisen tror inte på dem och de beslutar sej för att ta reda på mer. De läser i en gammal bok om förbannelsen och den säger att om inte nyckeln kommer tillbaka inom 24 timmar kommer jorden att skaka och de döda uppstå som zombier. De kommer att förstöra staden. De återvänder till kyrkogården för att hitta ledtrådar och Bonnie lurar bort polisen. Nim och Samuel går in i graven och Samuel råkar komma åt ett lönnfack med en pappers rulle som de tar med sig. När de ska fly från graven råkar Nim ramla och hittar en fiskluktande keps. De tror att tjuvarna finns i hamnen och går dit. Nim kommer på att hans hund kan lukta på kepsen och kanske kan hjälpa dom att hitta tjuvarna. Hunden rusar iväg och hittar en gammal lagerlokal fullt med tjuvgods. Plötsligt kommer tjuvarna tillbaka och de måste fly med hjälp av Nadines rullstol. Nim kan inte springa för han har skadat sin fot. När de kommer tillbaka har zombierna redan vaknat. 

Ja hur boken slutar är riktigt spännande så läs den gärna för era barn. 
Ha en fin dag kram Nina


Bodygard

"Bodygard" av Katherine Center utgiven av Mius förlag . Svenskt omslag; Daniel Åberg. Bokrecension ; I den här boken får vi följa...