onsdag 8 februari 2023

Författarintervju-Anna Säfström

I denna intervjun får vi möta Anna. Hon har skrivit en bok för barn om trötthetssyndrom. Den ligger bra i tiden eftersom det är många som drabbas tycker jag. All form av psykisk ohälsa ökar. Det är en väldigt viktig bok som Anna skrivit, som alla borde läsa. "Mona-Li och tröttbacillen". Tack för att du ville dela med dig Anna.

Fotograf Andreas Säfström 

1. Hur många böcker har du skrivit?

Jag är utgiven som novellist i två antologier ("Utmattad - en novellsamling om stress", "Liv på paus - Hjälp mig") vilka riktar sig till vuxna respektive vuxna/tonåringar och även skrivit en barnbok: "Mona-Li och tröttbacillen" (passar 3-103 åringar enligt läsare). 

2. Vem är Anna Säfström? (Lite allmänt om dig själv).

En (med-)människa född 1975 som bor med man och två barn (-10, -13) i Stockholm. Har rötter och släkt i Hufvudstaden liksom på Västkusten, i Mälardalen, likväl som i Dalarna och uppåt Västerbotten.

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Idén till "Mona-Li och tröttbacillen" kom till mig en dyster dag av många när jag drabbats av utmattningssyndrom, mot slutet av föräldraledigheten för mitt andra barn. När äldsta barnet som var i treårsåldern än en gång frågade varför inte jag kunde komma med på vad-det-nu-var så kom det till mig "För jag har fått en tröttbacill". Från att ha varit arg och ledsen på mig som förälder kunde dottern -och jag - nu rikta sin frustration mot en tredje part; tröttbacillen. Tröttbacillen gav en förklaring till varför det var som det var och när jag låg där, av utmattningssyndrom energitömd med en vilja som vida översteg orken, kände jag att "Det här ska jag skriva en bok om!". För ovärderlig igenkänning (för hu så ensamt det känns att ha tvivel, orkeslöshet och en likt dementor-glädjetömd tillvaro som förälder och människa samt för barnets del "är det bara min mamma som är så här?"), förståelse och tillförsikt. Samt ge en påminnelse om att det mesta är möjligt (ref: bokutgivning), vissa saker tar bara lite längre tid.

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Den skrevs i etapper (se utmattningssyndrom ovan) och efter genomgång på skrivkurs av manuset samt vidare bearbetning av skrivcoach, så gavs boken sedan ut sommaren 2018. Jag var då 43 år.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; "Det här är ju jag!" (medkämpe), "Tack nu har vi något att samtala kring mitt barn och jag"(medkämpe), "En livsnödvändig bok" (medkämpe), "Utmattningssyndrom är ett tillstånd som kan se mycket olika ut hos olika personer. Dessutom kan behovet av tid för läkning och återhämtning vara väldigt olika. Från några månader till flera år. I boken lämnar man överlag sådana frågor öppna. I verkligheten saknas ofta svar på svåra frågor och i Mona-Li och tröttbacillen lämnar man inte några. Det tror jag är klokt. Risken är annars att man skapar falska förhoppningar, med besvikelse som följd." (testläsande psykiatriker), med fler. Mycket varm respons och när jag föreläst om boken inom psykiatrin eller på bibliotek så har jag fått bekräftat hur viktigt-på-riktigt detta ämne är. Orkeslöshet p.g.a sjukdom eller livet i stort kan slå ut en vuxen i ett barns närhet, att våga nämna det och visa att det är ok, det är värdefullt. 

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Jag har längs vägen tillfrisknat ur min utmattning och med det har yrkeslivet tagit plats intill familjelivet vilket gör att för min del ligger idéerna på hög.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Novellerna flödade ur mig på mycket kort tid och de belyser ämnet att som nybliven tvåbarnsförälder drabbas av utmattning såväl som att som utmattad bli trodd och hitta rätt i vården, när sjukdomen man drabbats av inte syns på varken utsida eller vanliga blodprov. Barnboken tog längre tid att få färdigställt då jag naturligt nog ville att bokmanuset skulle bli så bra som möjligt utan att tappa grundkänslan och kärnfunktionen.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Jag har massor med idéer här (pekar på huvudet), det kretsar i barnboksvärlden och rör såväl viktigt-på-riktigt-ämnen som rena glädjepiller. 

9. Har du några andra intressen?

Svar; Många! Det finns så mycket som ger livet guldkant. Familjen, vänner, naturen, möte med människor, yoga, lyssna på musik/föreläsning/annat, resa, äta god mat och dricka ett gott te eller cappucino med fin crema. En del av de intressena vilar periodvis men de lever inom mig!

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Arbetar dagligdags som ekonomiassistent

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; När barnen väl somnat, köket är plockat och nästa dags saker framlagda är jag så trött så trött, bläddrar upp valfri sida ur en James Herriot-bok för närvarande och har som välbekant sömnpiller. På sängbordet ligger "Att leva ett liv inte vinna ett krig" (Anna Kåver), "Ljuset vi bär" (Michelle Obama) och "Det är mycket man inte måste" (Tomas Sjödin), utöver ett par barn-/ungdomsböcker och en hög KP-tidningar. Titlarna på Kåver och Sjödins bok påminner mig om acceptansen jag jobbat och jobbar med, samt inställningen att släppa på påhittade krav.

Fotograf Emma Svalander 

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; När jag skrev "Mona-Li och tröttbacillen" satt jag ofta i tvättstugan, en bortglömd tillgång vad gäller pratstund med maken eller sig själv! Det är kanske DÄR jag ska boka tid och sätta mig medan maskinerna rullar (funderar).

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Se punkten ovan; jag saknar (!) idag en rutin för detta och tröskeln känns hög att komma över. Tvättstugetid för mig och datorn kanske är något som kan få mig över den där kanten.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Bara börja! Släpp på förväntningar och egenpåhittade utifrån-krav. Skriv det du känner för. Skriv kort, långt, fult, snyggt, meningsfullt, blajblaj. För glädjens skull eller för att lätta på sorgen. Har du råd och tid; ta en skrivkurs och känn skrivglädjen i andra människors sällskap eller online för den delen. Jag fick en skrivkurs på Skeppsholmen i födelsedagspresent av min nuvarande make, den tände den låga jag haft som barn/tonåring vilken vuxenlivet dämpat men som då fick flamma upp på nytt.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Jag lever här och nu. Nästa steg är att jag ska sända iväg dessa svar och sedan bistå maken med middagsfix.

Är tacksam att jag mår så bra som jag gör idag - något jag såg som en utopi när läkningen av utmattning tog flera år av mitt vuxenliv - och kan fungera inom såväl jobb (läs: ha en inkomst!) och familjeliv. Att vinna pengar på den Postkodlott vi prenumererar på sedan länge - och inte vill säga upp för "tänk om.." - så att jag och familjen kunde få släppa på alla åtstramningar och besöka släkten i Sverige oftare, resa till nya eller nygamla ställen, ta ett spontant kafébesök eller restaurantmiddag, njuta av sånt vi uppskattar (kultur, mat, skrivkurs, yoga med mer). DET är en dröm!

16. Något citat du lever efter?

Svar; "Viktigt på riktigt".

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Vuxengenren: Där kräftorna sjunger (Delia Owens)

Skolbarn till vuxen: Harry Potter alla delar (J.K Rowlings)

Mindre barn: så mycket det bara går, biblioteket är en guldgruva på många sätt! 

Fotograf Andreas Säfström 

Tack Anna för du ville vara med på min 

intervju!🌹

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Utan oss

"Utan oss" av Susanne Sundling utgiven av Lava förlag . Johan och Annikas barn har nu lämnat boet, och Annika försöker nu vänja ...