Visar inlägg med etikett Tacksamhet. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Tacksamhet. Visa alla inlägg

söndag 10 augusti 2025

Att hitta glädjen i det lilla

Ibland känns världen som en storm av krav och måsten. Det är lätt att tappa bort sig själv och glömma att stanna upp. Men jag har märkt att livet blir så mycket rikare när jag lär mig att uppskatta de små, enkla sakerna.

En solstråle som värmer mitt ansikte en grå dag, doften av nybryggt kaffe, eller ett lugnt ögonblick med en bok i handen. Det är i de där stunderna av stillhet som jag hittar ro och glädje. De är mina små öar av lycka mitt i vardagens brus.

Att uppskatta livet handlar inte om att allt ska vara perfekt, utan om att vara närvarande och tacksam för det som faktiskt finns här och nu. Det ger mig kraft att möta svåra dagar med ett mjukare hjärta och en ljusare blick.

Jag önskar att fler kunde ge sig själva tillåtelse att sakta ner, andas och känna efter för det är där magin händer, i det lilla, i det enkla, i det äkta. 🌿☕✨


Kram Nina 

fredag 8 augusti 2025

Kärlekens små mirakel

Kärlek är ofta förväntad att vara något stort och märkvärdigt. Något som syns i dramatiska gester och höga känslor. Men jag har lärt mig att kärleken ofta bor i de små, vardagliga ögonblicken de som kanske inte syns på utsidan, men som fyller hjärtat med värme.

Det kan vara en blick som säger ”Jag ser dig” när orden inte räcker till. En hand som stilla håller din när du är rädd. Eller bara vetskapen om att någon finns där, även när allt känns svårt och osäkert. I den tystnaden finns en trygghet som är värdefullare än allt annat.

Jag tror att den verkliga kärleken visar sig när vi tillåter oss själva att vara sårbara och äkta, när vi delar både glädje och sorg utan rädsla för att bli dömda. Det är i den öppna, mjuka närvaron som kärleken växer sig stark.

Så min lilla uppmaning idag är: Var inte rädd för att visa kärlek i de små handlingarna. Säg det där ”jag älskar dig” oftare, krama lite hårdare, och var närvarande för det är där, i det enkla, som mirakel händer. ❤️


Kram Nina 

torsdag 10 juli 2025

🌼 En höst fylld av ord, drömmar och nya vägar

Ibland händer det där lilla magiska, det som får hjärtat att bulta lite extra och kinderna att le. Idag vill jag dela en sån stund med er.

Jag har nämligen fått antagningsbesked – och i höst väntar tre kurser på högskolan!

Ja, TRE! Det känns nästan overkligt att skriva det.

📚 Retorik – att skriva

📖 Böcker för barn och ungdom

🌱 Barn- och ungdomslitteratur (den sista går över två hela terminer)

Det här är ämnen jag verkligen brinner för – skrivandet, berättelserna, och att få utforska barns och ungas läsande värld. Det känns som att jag äntligen får ge ännu mer utrymme åt en del av mig som längtat efter att växa.

Jag vet att det inte alltid kommer bli lätt. Men jag känner mig modig nu. Tacksam. Och alldeles sprudlande nyfiken. För ibland är det faktiskt dags att våga följa den där inre rösten som viskar: "Det här är för dig."



Så hej hösten – jag är redo. 💛

Kram Nina

söndag 6 juli 2025

💫 Blogginlägg – Tacksamhetsglimt i vardagen

Ibland stannar man upp och undrar… händer det verkligen något fint i mitt liv?

Och så ser man sig omkring och inser – jo, det gör det.

Det har det faktiskt gjort hela tiden.

De senaste månaderna har gett mig nya möjligheter som jag är innerligt tacksam för.

Jag har fått chansen att arbeta med Lightspread och deras vackra produkter,

och jag har börjat utforska LiveGood – där naturens hälsa möter omtanke,

och FM:s underbara dofter som sprider glädje i vardagen.

Och tänk – det finns fortfarande så många produkter kvar att upptäcka! 🌿✨

En annan dröm som blivit verklighet är att jag har kommit in på

Linnéuniversitetets kurs i skrivande för barn – något jag länge önskat.

Jag har också fått nya fina bekantskaper längs vägen,

och jag ser med glädje på hur mina barn får ge sig ut på egna små äventyr i sommar.

📚 Jag har haft turen att få hem böcker från författare och förlag,

🐾 jag har mina älskade husdjur som ger så mycket kärlek,

❤️ och en man jag älskar – tillsammans med våra barn som är så omtänksamma och varma.

Jag ville bara lyfta det idag.

För ibland glömmer man att se de där ljuspunkterna –

men de finns där.

Och just idag känner jag mig tacksam. På riktigt.


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

söndag 29 juni 2025

📝 Blogginlägg

I natt blev det inte mycket sömn. Vår älskade gammelhund Skrilex, som snart fyller 13, var ovanligt trött. Kanske är det bara värmen – det hoppas jag innerligt. Han äter och dricker som han ska, men det går lite långsammare nu. Han vilar mer. Jag ser det.

Skrilex har alltid varit en pigg, frisk och lycklig hund. Så många år av bus, glädje, och närhet. Och ja, en hel del gråa hårstrån har han nog gett mig också. Men mest har han gett kärlek. ❤️

Han älskar snö. Det är nog hans bästa årstid – han rullar sig med lycklig min och försöker äta så mycket han bara kan av den där kalla, vita världen ❄️ Och på kvällarna? Då har han alltid sökt sig till mig. Dela kudde har varit en självklarhet. Så många nätter har vi legat där tillsammans, jag och min bästa vän 🐾


Men bada… det har han aldrig tyckt om 😅 En blöt hund är en sur hund, om man frågar Skrilex.

Tanken på att vi en dag måste säga hejdå river i hjärtat. Han kommer lämna ett tomrum som inte går att fylla. Men än är han här. Och det är jag så tacksam för. Jag vill få ännu ett år med honom. Få skratta åt hans snöbus, vakna med hans huvud mot min kind, känna hans trygghet nära.

För det är så med hundar. De ger allt. Och för mig är Skrilex inte bara en hund – han är en del av mitt hjärta.


🌙 Till Skrilex


Du har tassat vid min sida i så många år,

gett mig skratt, kärlek – och några gråa hår.

Med nosen mot kudden, så trygg där du låg,

har du tröstat i tystnad när världen var svag.


I snön blev du ung, ett barn i galopp,

du rullade lyckligt och åt tills det stopp.

Men bad? Nej tack – det är inte för dig,

du skakar på kroppen och flyr din väg.


Din blick är så klok, så varm och så sann,

som om du förstår mig bättre än nån annan kan.

Du är mer än en hund, du är själ och familj,

ett hjärta på fyra ben, ett mirakel så mild.


En dag ska du vila där stjärnorna bor,

men ännu finns tid, ännu finns spår.

Och varje minut vi får vara två

är en gåva jag bär på – och aldrig vill gå.


Ha en fortsatt fin dag!

Kram Nina 

torsdag 19 juni 2025

Glad midsommar till alla bokälskare! 🌸📚

Så kom den – midsommaren. En tid fylld av blomsterkransar, jordgubbar, solsken (förhoppningsvis!) och den där efterlängtade känslan av lugn. 🌿✨

Jag vill ta ett ögonblick och skicka en extra varm midsommarhälsning till alla er som följer mig – bokbloggare, författare, förlag och alla andra fina bokvänner där ute. Tack för allt ni delar, skriver, recenserar, peppar och inspirerar. Det är så värdefullt att få vara en del av det här magiska bokuniversumet med er! 💛📖

Oavsett om ni dansar runt midsommarstången eller kryper upp med en bok i skuggan av en blommande syrén, så hoppas jag att ni får en riktigt fin och vilsam midsommarhelg. 💐

Och glöm inte: en riktigt bra bok passar precis lika fint till sill och färskpotatis som till kvällssolen 🌅😉

Stor midsommarkram till er alla!

/Nina

fredag 13 juni 2025

Sommarlovets första andetag ☀️🍃

Det är något magiskt med just den här tiden på året. När skolväskor läggs åt sidan, läxor ersätts av lek, och barnens skratt fyller luften som fågelsång i juni.

Idag tog Samantha, Angelique och William sitt första riktiga andetag av sommarlovet – och med det kom en stilla känsla av frihet som smittade av sig på hela hemmet.

Vi åt frukost utan stress. Ingen hade bråttom. Inga skor som skulle letas, inga matsäckar att packa. Bara vi. Och solen som letade sig in genom fönstret, som om den visste att det här var en speciell morgon.

Jag såg på dem när de sprang ut i trädgården – barfota, skrattande, som om världen låg för deras fötter. Och kanske gör den det. För sommarlov är mer än bara en paus från skolan. Det är en påminnelse om att barndomen är här och nu. Full av ögonblick som inte går att planera, men som ändå blir oförglömliga.

Vi har inga stora planer ännu. Kanske blir det en spontan glassutflykt, kanske en regnig eftermiddag med film och popcorn. Det spelar ingen roll. Det viktiga är att vi får vara tillsammans – i lugnet, i buset, i det lilla.

Och mitt i allt detta känner jag en sån tacksamhet. För deras skratt. Deras nyfikenhet. Deras sätt att påminna mig om att livet är nu.

Här börjar vår sommar. Och jag ser så mycket fram emot att fylla den med minnen. 💛🌼


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

tisdag 10 juni 2025

En lättnadens suck och sommarens första steg ☀️💖

Efter flera månader av oro kan jag äntligen känna hur en tung börda lyfts från mina axlar. Nu är det dags att släppa taget, andas ut och njuta av sommaren som äntligen är här – tillsammans med barnens efterlängtade sommarlov. 🍦🌸

På fredag är det skolavslutning och avslutningskläderna hänger prydligt redo att kläs på mina älskade barn, som längtar efter ledighet och äventyr.

👨‍🎓 William har avslutat nian och står nu inför spännande gymnasieval och nya utmaningar.

👧 Angelique tar steget in i högstadiet, en tid av förändring och upptäckter.

🧒 Samantha kämpar vidare i trean och får gå om ett år för att komma ikapp i sin egen takt. Men det är okej, för hon är ändå världens finaste tjej – modig, stark och älskad precis som hon är. 💕

Min största önskan nu är att de alla får en sommar fylld av solsken, skratt och massor av glass 🍓🍨 – att de får skapa minnen som värmer långt in i hösten.

Att få släppa oron och bara finnas där för dem, stöttande och full av kärlek, känns som den bästa gåvan jag kan få just nu. ❤️


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Bodygard

"Bodygard" av Katherine Center utgiven av Mius förlag . Svenskt omslag; Daniel Åberg. Bokrecension ; I den här boken får vi följa...