torsdag 14 december 2023

Bekännelser

"Bekännelser" av Colleen Hoover, utgiven av Lovereads förlag. Auburn har precis flyttat till Texas. Hon har en hårsalong och är inneboende hos en tjej. Hon tjänar dock inte tillräckligt, för att kunna betala sin advokat, som hon har anlitat. Av en slump får hon ett extra jobb på ett galleri hon råkar gå förbi. Den unge konstnären Owen Gentry, får henne att känna saker, som hon inte känt på länge. Men Owen är full av hemligheter och det kan få hennes planer, att gå om intet om hon fortsätter att umgås med honom. Hon blev gravid med sin ungdomskärlek, Adam som dog när han bara var sexton år gammal. Barnets farmor har just nu vårdnaden över pojken, men Auburn vill ändra på det. I stället för att vara med Owen, är hon därför tvungen att bli tillsammans med Adams äldre bror, polisen Trey, för att kunna träffa sin son lite mer. Dock känner hon inte någonting för Trey, så hon kan inte låta bli att träffa Owen ändå. Det sätter hela hennes relation med sonen på spel. Kan Auburn komma på något sätt, som gör att de ändå kan vara tillsammans? 

Detta är den andra boken jag läst av författaren, och hennes böcker är magiska. De är finstämmiga, varma och lämnar mig med en lycklig känsla inom mig. Jag förstår att författaren ligger etta på bästsäljarlistorna runt om i världen. Detta är en annorlunda kärlekshistoria, om att göra det lilla extra, man måste göra för att skydda sig själv, och sin familj. Författarens böcker är också en blandning av, hjärta, smärta samt passion och annorlunda livsöden. Boken är lättläst och det gör att man läser ut den på nolltid. Jag gillar de båda huvudkaraktärerna jättemycket, och vi får följa deras tankar och känslor genom olika kapitel. Ibland genom Auburn och ibland genom Owen. Det är bra avvägt, och jag uppskattar att få lära känna de båda två. En speciell detalj är att Owens målningar dyker upp, här och där, mellan sidorna. Jag gillar tanken på att måla efter människors bekännelser. Jag kan varmt rekommendera denna fina kärlekshistoria. Jag längtar redan efter att få läsa en ny roman av författaren. Dessutom hamnar denna boken, på min lista av favoriter. Denna ljuvliga feelgood roman får ♥️♥️♥️♥️♥️/5.

Mitt favorit ställe ur boken;

Kapitel tre

Auburn 

Livet är märkligt. I morse jobbade jag som vanligt på salongen. I eftermiddags hade jag möte med advokaten. På kvällen fick jag oväntat ett extrajobb på ett galleri. Hur det gick till har jag ingen aning om. 

Jag var alltför generad för att berätta för Owen att jag aldrig hade varit på en bar förut, men jag är rätt säker på att han förstod det när jag tvekade vid ingången. Jag visste inte vad jag skulle vänta mig eftersom jag inte är tjugoett än. Jag påminde Owen om det, men han skakade bara på huvudet och sa att jag inte skulle berätta något om Harrison bad om att få se leg. "Säg bara att du glömde det i ateljén, jag går i god för dig."

Det ser definitivt inte ut som jag hade väntat mig. Jag föreställde mig discokulor och ett gigantiskt dansgolv i mitten, och John Travolta. I skälva verket är den här baren betydligt mer nedtonad. Det är ganska tyst och jag skulle nog kunna räkna antalet gäster på ena handens fingrar. Det är fler bord på golvet än vad det finns plats att dansa. Och det finns ingen discokula så långt ögat når. Det gör mig faktiskt lite besviken. 

Owen kryssar mellan några bord tills han kommer längst in i den svagt upplysta lokalen. Han drar ut en barstol och gör en gest att jag ska sätta mig bredvid. 

På andra sidan bardisken står en kille som tittar upp när jag sätter mig. Jag antar att det är Harrison. Han ser ut att vara i tjugofemårsåldern, eller kanske lite äldre, med stort, lockigt, rött hår. Håret i kombination med den ljusa hyn och det faktum att det är fyrklöver på så gott som varenda skylt här inne får mig att undra om han är irländsk eller om han bara önskar att han vore det. 

Jag förmodar att jag inte borde bli förvånad över att den här unge killen äger en bar. Om alla här omkring är som Owen måste den här stan vara full av unga entreprenörer. 

Baksidestext;

Auburn Reed är fast besluten att bygga upp det liv som slogs i spillror när hon var ung och i den kampen finns inget utrymme för vare sig kärlek eller misstag. Hon vet vad hon måste göra och målen är tydliga, men när hon en dag stöter på den karismatiska och mystiska konstnären Owen Gentry ställs allt på ända. 

För en gångs skull vågar Auburn öppna sitt hjärta, bara för att lika snart inse att Owen bär på en hemlighet så stor att den hotar att rasera hela hennes framtid. För att rädda deras relation måste Owen bekänna - men hur ska han göra det när bekännelsen kanske visar sig mer förgörande än misstagen från det förflutna? 


Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina

Läs också min recension av "Glashjärtan" här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Utan oss

"Utan oss" av Susanne Sundling utgiven av Lava förlag . Johan och Annikas barn har nu lämnat boet, och Annika försöker nu vänja ...