torsdag 22 maj 2025

Skäm bort dig själv!

Lightspread.no finns det allt möjligt att skämma bort sig, tillika sina nära och kära med. Vad sägs om ett par mysiga tofflor eller en gosig och mysig filt till soffmyset? Perfekt att krypa upp i soffan och gosa med medan du läser en bra bok. Det finns även fina muggar med kärleksfulla budskap, smycken och kläder till både män och kvinnor. Hudvård, smink och ljuvliga underkläder finns också! Så ta och gå in på hemsidan och kika vet jag! 


Mysiga innetofflor


Fin ljushållare med budskap


Mysset för henne


Mysigaste flanellfilten finns i två färger


Perfekt till soffmyset





Budskaps mugg 


Kärlek och ljushalsband 


Finaste t-shirten med positivt budskap


Härligt badlakan med flamingo


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina

onsdag 21 maj 2025

Deo utan aluminium

Jag har äntligen hittat en deodorantstick utan aluminium! Aluminium finns tyvärr i de flesta deo vi köper idag. Aluminium kan orsaka b la hudirritation, inflamationer samt exem. Deon från Lightspread.no finns i fem olika dofter som t ex ros, eukalyptus och grapefrukt. 


Känn dig fräsch, naturlig och trygg hela dagen. Du slipper oönskad doft samtidigt som den vårdar huden utan att täppa till porerna. 


Några av dofterna!


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Självkänsla

Så fin t-shirt till barnen! ❤️ Den finns i flera fina färger. Vilket barn vill inte höra att det är värdefullt, eller att det är speciellt? Att det är vackert inifrån och ut. Jag har själv beställt den till min dotter Samantha. Jag är så stolt över henne och hon kämpar varje dag! 🥰 Vill ni beställa en lika dan finns den här; Lightspread.no


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

tisdag 20 maj 2025

Nytt och snyggt till badstranden

Snygga och trendiga produkter perfekt till sommaren, från Lightspread. Kläder finns i alla storlekar både till kvinnor, män, och barn, samt associarer och heminredning.


Känn dig snygg i den finaste strandblusen!


Snyggaste glaset!

Köp den här snygga skjortan till din älskling!


Fin mugg perfekt att ta med ut!

Här är några olika typer...

Ett måste på stranden är denna fina 

badhandduk med flamingo!





Må bra i sommar!

Kosttillskott finns tillgängligt för både män 

och kvinnor.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina

fredag 9 maj 2025

Allt du inte sa

"Allt du inte sa" av Camilla Dahlson utgiven av Lind & Co förlag. Bokrecension; Hanna har försatt sig i en rejäl knipa. På grund av sjukdom har hon i sin desperation lånat pengar av fel person. Pengar som han nu vill ha tillbaka. Han ställer plötsligt obehagliga krav för att inkassera hennes skuld. För att fundera ut hur hon ska ta sig ur knipan, beger hon sig till sin döda gammelfaster, Elsies hus för att rensa ut det inför försäljning. Elsie har samlat på sig en hel del genom åren. Något kanske Hanna kan sälja och på så sätt få in lite pengar, för att klara sin vardag. Samtidigt får vi även lära känna Elsie, som är ung under andra världskriget. Hon bor i Gränna och arbetar på ett kafé. En dag kommer det hundrafemtio amerikanska soldater till Gränna. Under en dans träffar Elsie, Roy. De blir snabbt förälskade och inleder en romans. Roy lovar att komma och hämta Elsie när kriget är slut, men går ett sådant löfte verkligen att hålla under krigstider? Under tiden Hanna bor i Elsies hus hittar hon Elsies dagbok från åren under andra världskriget, och medan Hanna läser dagboken, kommer sedan länge begravda familjehemliheter fram.

I den här boken får vi följa två olika kvinnor i två parallella historier. I nutid får vi följa Hanna, samt under andra världskriget får vi följa Hannas gammelfaster, Elsie. Författaren har god förmåga att väva samman de båda kvinnornas historier på ett fint sätt. Man känner sympati för de båda kataktärerna, och de är lätta att tycka om. De historiska bitarna är presenterade på ett fint sätt och känns relevanta för historien. Det är jätte intressant att ta del av dessa historiska bitar, som jag inte kände till sedan förut. Jag har läst några böcker av författaren förut och uppskattar hennes fina språkbruk och underbara historier samt karaktärsbeskrivningar. Miljön är också fint presenterad. Jag blev så sugen på polkagrisar när jag läste, för författaren lyckas förmedla hur gott det är med polkagrisar. Boken ger även en insikt hur svårt det kan vara att bli långtidssjukskriven, och vad det gör med både ekonomin och självkänslan. När huvudpersonen Hanna väl bestämmer sig för att be om hjälp, så löser sig allt till det bästa, även om det ser mörkt ut från början. Det är så fint och tänkvärt! Jag tycker även att bokomslaget är fint och tilltalande. Boken tog slut alldeles för fort, och boken har gett mig som läsare en riktigt fin läsupplevelse. Jag läser gärna mer av författaren. Jag rekommenderar denna otroligt ljuvliga feelgood roman, och boken får ❤️❤️❤️❤️❤️/5.

Mitt favoritställe ur boken;

Kapitel 14

Juli 1944

Elsie stod framför spegeln i sitt lilla rum och betraktade bilden av sig själv. Håret var fortfarande lockigt efter spolarna hon haft i under natten. Det var knöligt och obekvämt att sova med dem, men det var värt resultatet. Stora lockar och volym i håret. Nästan som en filmstjärna, tänkte hon och fnissade till. Det var väl i så fall bara håret som var filmstjärneaktigt. Ansiktet såg trött ut och hon drog ett drag med svart längs fransarna för att pigga upp ögonen, och de torra läpparna mjukare upp och fick en rödare nyans med läppstiftet som hon köpt för förra lönen. 

Arbetet i kaféet under dagen hade gjort henne trött i hela kroppen, men nu hade hon lovat Ingrid att hon skulle komma på dansen. Och hon behövde verkligen komma ut och göra något annat än att bara vara på Brittas hela dagarna. 

Hon såg på klockan. Halv åtta. Om tio minuter skulle Ingrid vara där. Hon hade tittat in under dagen och försäkrat sig om att Elsie skulle följa med till dansen. De hade bestämt att de skulle gå dit tillsammans. Att cykla var inte lönt, så brant som det var upp till Grännaberget. Det var att promenera uppför den smala stigen och trapporna som gällde. 

Elsie rättade till kjolen och satte fötterna I ett par smala pumps. Hon borde gå i sina rejäla kängor och byta skor när de väl var framme, men hon ville inte förstöra sin stil. Pumpsen passade så fint ihop med kjolen och blusen. Någon jacka tyckte hon inte att hon behövde, det var en varm sommarkväll, inte ens Vättern gav någon svalka den här dagen. 
Hon tog trappan ner, gick förbi kaféet låste om sig och lämnade huset. Ingen Iingrid syntes ännu, men det var några minuter kvar till utsatt tid. Ett äldre par spatserade förbi, kanske var de på kvällspromenad i sommarkvällen. Ett gäng killar i kostym promenerade på trottoaren, och slängde blickar mot henne. Någon visslade, det hördes fniss och skratt. Elsie slog ner blicken och kände hur kinderna kokade. Varför måste hon bli generad också? Som tur var hade grabbgänget passerat och det var tomt på gatan. Måtte rodnaden gå ner innan Ingrid kom och framför allt innan de var uppe på dansbanan. De där killarna måste vara några av amerikanerna, hon hade inte sett dem tidigare och de flesta pojkar i hennes ålder var inkallade.  

Baksidetext;

Hanna har försatt sig i en rejäl knipa. Under en lång sjukskrivning hamnade hennes ekonomi på svaj vilket ledde till att hon tog ett lån. Det borde hon inte ha gjort, för nu har långivaren börjat ställa obehagliga krav. 

När Hannas gammelfaster Elsie går bort får Hanna chansen att lämna bekymren därhemma och i stället tillbringa tid i Gränna för att röja ur Elsies hus inför försäljningen. Elsie var en riktig samlare, det finns serviser och dukar nog för en hel loppmarknad, men Hanna gör även ett annat fynd, Elsies dagböcker som sträcker sig ända tillbaka till 1944. 

När lånkraven eskalerar till rena hot upptäcker Hanna ett mod hon inte visste att hon besatt, men som hon känner igen från sin gammelfaster. Genom dagböckerna får Hanna lära känna Elsie som ung och de två kvinnornas liv vävs samman på mer än ett sätt. 


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

onsdag 7 maj 2025

Dödsdömd

"Dödsdömd" av Katarina Waderius utgiven av Solentro förlag. Bokrecension; Detta är forsättningen på "Blodröd snö", och "Dödsdömd" kommer ges ut i sommar på Solentro förlag. I den här boken får vi ännu en gång följa Carina Karlqvist. I hennes liv är det full fart, men inte alltid på ett så bra sätt. Hennes heta temperament gör att hon allt som oftast hamnar i trubbel av olika slag. Om någon blir orättvist behandlad tvekar hon nämligen inte att ta i med hårdhandskarna för att skapa rättvisa. Det är den orsaken som gör att hon blir utsatt för olika hämd aktiviteter av olika slag. Några kan till och med tänka sig att mörda henne, och även hennes nära och kära, till och med hennes lilla hund Ceasar. Ja, denna kvinna utsätts både för det ena och det andra. Ond bråd död följer henne som en skugga. Vilar det till och med en förbannelse över henne, eftersom hon ofta råkar så illa ut? Hennes liv är så hårt och kantad av sorg, fast det enda hon vill är att kunna fokusera på hemmet, arbetet på ålderdomshemet, och sin nyfunna kärlek Roggan. Vem kan Carina lita på? Vem är egentligen fiende eller vän? Och vem får leva och vem måste dö?

Jag har läst författarens första bok om Carina, "Blodröd snö", samt hennes två fina diktsamlingar om psykisk ohälsa. Boken har bra och stor text, vilket är bra om man inte är en så van läsare. Språket är rått och autentiskt, och det känns äkta och som om det är så man pratar i de kriminella kretsarna. Det händer mycket i boken så den är ganska spännande. En riktig bladvändare. Huvudpersonen är omtänksam och inkännande, och tvekar inte att backa upp de som blir orättvist behandlad. Hon är en smart person, som har skinn på näsan. Hon hittar alltid sanningen och letar upp de som handlat orätt och lämnar över dem till rättvisan. Trots att hon är en så snäll person, vill många i hennes omgivning henne illa. Författaren lyckas även baka in psykisk ohälsa i historien och även det paranormala får en plats. Allt är beskrivet på ett fint sätt. Vi får följa huvudpersones kamp på rättvisa både för sig själv och det hon bryr sig om. Hon ställs inför många utmaningar och det är mycket dramatik i boken. Om buset åker fast? Ja, det ser Carina till att de gör! Denna spännande och fartfyllda bok får ❤️❤️❤️❤️❤️/5.

Mitt favoritställe ur boken;

Kapitel 3

Söndag

Hon stängde snabbt av den så hon inte skulle väcka Annelie eller Rogga. Ceasar och Rogga låg och sov så gott bredvid henne, hon smög sig upp och duschade och klädde på sig och gick ner till köket men innan hon gjorde frukost tittade hon till Annelie. "Vad gör du uppe?" frågade Annelie sömnigt. 

"Jag ska iväg till jobbet så somna om du, så tar vi och fikar när jag kommer hem."

"Ok" och så vände hon sig om i soffan och somnade om. Carina åt sin frukost och gick och borstade tänderna och lade in dagens första snus innan hon gick ut till sin bil. 

Det satt en lapp instucken vid ena vindrutetorkaren och hon slet upp den och tittade på en tecknad kvinna som hängde i en snara med orden "Din tur" och sedan ett tecknat mansansikte som skrattade. Hon skrynklade ihop pappret och kastade in den i handskfacket. Trevligt tänkte hon innan hon smällde igen förardörren och startade bilen. Hon letade fram CD:en med Judas Priest och tryckte fram till låten "Breaking the law", för det var precis så arg hon kände sig nu. Ingen svart Audi på väg till jobbet idag. Hon hade stenkoll på de bilar som fanns och de var inte så många 06.30 en söndagsmorgon. Vem hade lämnat lappen på hennes bil? Hon tänkte och kunde bara komma på Conny. Hon träffade Jessika på parkeringen utanför jobbet, de arbetade på samma avdelning så de gick tillsammans upp dit. 

"Du är långledig efter idag va?" frågade Jessika.

"Ja det stämmer och det ska bli riktigt skönt", svarade Carina. 

"Ska du göra något speciellt?"

"Näe jag ska bara ta det lungt."

"Låter skönt." 

"Ja det ska det bli. Du då, ska du jobba hela juni? 

Ja men sen ska jag ha semester."

"Ok". 

De bytte om och gick korridoren fram till personalrummet, det var ovanligt tyst och stilla.

Baksidetext;

Carina Karlqvist känd för sitt heta temperament och okonventionella metoder önskade inget hellre än lugn och ro. Bara kunna fokusera på arbetet, hemmet och kärleken. Men några gör allt för att förstöra friden. Hon vill skydda de försvarslösa och sätta dit de skyldiga. Vi får följa hennes brokiga liv i drygt en veckas tid. Hur hon hanterar de utmaningar hon ställs inför och vem kanon egentligen lita på. Vilka livsöden vävs samman och vilka splittras? Hoten kommer närmare och närmare och hon måste fatta svåra beslut och inse sina begränsningar. Det verkar vila en förbannelse över henne och i vissa i hennes närhet. Vem får leva och vem måste dö?


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

lördag 3 maj 2025

En sötare sommar

"En sötare sommar" Bokrecension; Jag kan varmt rekommendera den nyaste bakboken av Camilla Hamid, och som är utgiven av Polaris fakta. De fina fotona i boken är tagna av Ulrika Pousette.

Boken innehåller vackra bilder av superfina bakverk. Camilla har gjort sin egen tvist på bakverken, och delar med sig av recepten med tydliga och lätta instruktioner.

Idag provade jag ett receptet på "Knäckig blåbärspaj". Missa inte denna ljuvliga bakbok!

Plocka rabarber, jordgubbar mm i sommar och hitta tillfällen för att bjuda nära och kära på hembakat. Perfekt för sommarens alla festligheter.


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Bodygard

"Bodygard" av Katherine Center utgiven av Mius förlag . Svenskt omslag; Daniel Åberg. Bokrecension ; I den här boken får vi följa...