tisdag 16 augusti 2022

Selkien från havet

"Selkien från havet" av Julia Blennermark och Sanny Thor, utgiven av Cookies n Dragons förlag. Boken riktar sig till barn 6-9 år. Jag har läst boken för min dotter Samantha. Boken innehåller jätte fina illustrationer med milda och mjuka färger. Sagan är mysig och handlar om ett mystiskt väsen från havet. Selkien är en säl i vattnet och människa på land. Boken är skriven i jag form. Vi får följa huvudpersonen som lever med sin mamma och Mamai samt hunden Flynn. Livet har sin gilla gång men till hösten blir Mamai rastlös. Hon vankar fram och tillbaka. Mamma försöker trösta men en dag är Mamai borta. Samantha tyckte om sagan och tyckte den var spännande och hade fina bilder. Själv tyckte jag att sagan var vacker och mysig. Boken får ❤❤❤❤❤/5.

Vårt favorit ställe ur boken;

Hon tyckte i alla fall synd om sälen

och skar loss den från nätet.

Sedan stjälpte hon den över reningen.

Med ett plums gled den tillbaka 

ner i vattnet och försvann.


Men snart hoppade den upp igen. 

Det hade knappast en vanlig säl gjort,

men just den här sälen var inte heller en vanlig.

Den var en selkien.


Vet du förresten vad en selkie är?

Det är en magisk varelse

som föds ur havet.

Under vattnet är det en säl,

men på land 

kan den klä av sig sitt skinn

och leva som en människa.  

Från baksidan;

Varför var dörren till vinden alltid låst?

jag undrade men ville inte fråga.

ingen berättade något för mig ändå.

mamma och mamai bara låtsades

att allt var som vanligt.


Men om höstnätterna

hörde jag mamai

vanka av och an på vinden

som om hon gömde en hemlighet.


Ha en trevlig dag!❤

Kram Samantha och Nina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Utan oss

"Utan oss" av Susanne Sundling utgiven av Lava förlag . Johan och Annikas barn har nu lämnat boet, och Annika försöker nu vänja ...