söndag 22 september 2024

Armbandets hemlighet

"Armbandets hemlighet" av Virve Hedenborg, utgiven av Ordalaget bokförlag. För barn 9-12 år. Bokrecension; I denna boken får vi lära känna Alice. Medan alla andra kompisar är kvar i stan, är hon tvungen att följa med föräldrarna till deras nyinköpta sommarstuga på landet. På en loppis hittar hon ett armband. När hon går där ifrån ligger armbandet i fickan. Det var inte meningen att hon skulle få med sig armbandet, och hon känner dåligt samvete över händelsen. Alice vill inte måla på stugan, utan smiter iväg på upptäcktsfärd. Alice börjar umgås med en kille från trakten hon träffat på. Han heter Rickard och är några år äldre än henne. Bara när hon umgås med honom kan hon använda sitt nya armband. Så hittar hon ett gammalt tidnings urklipp från början av nittonhundra talet. Artikeln handlar om en brand där en kille omkommer. Nu förstår Alice att allt hon trott på, inte är vad det verkar vara. Nu måste hon göra allt för att ändra det förflutna, och rädda killen hon blivit förälskad i. 

Detta är första boken jag läser av författaren. Jag blir indragen i den här fina historien redan från första kapitlet, och sedan kan jag inte sluta läsa. Boken är väldigt spännande och jag gillar temat med tidsresor, kombinerat med kärlek och vänskap. För i den här boken träffar Alice sin allra första kärlek. Vänskapen med Rickard känns mer äkta än något hon någonsin har upplevt förut, och det får henne att fundera över sina val av vänner. Kanske är några av de vänskaper hon har i stan inte så hälsosamma som de borde vara. Jag skulle gärna läsa en fortsättning på denna boken. Boken väcker känslor hos mig som läsare. För tårarna kommer på mig, när Alice förstår att killen hon är kär i finns i en annan tid. Kanske skulle de kunna träffas igen på något sätt? Jag gillar också författarens miljö - och karaktärs beskrivningar. Jag läser gärna mer av författaren. Denna tänk - och läsvärda bok får❤️❤️❤️❤️❤️/5.

Mitt favoritställe ur boken;

Kapitel 4

Det var killen från dagen innan, honom som hon sett på gårdsplanen. Han hade ljust hår, Blå skjorta utan krage och mörkblå byxor som gick till halva vaden. Fötterna var bara, och på huvudet hade han en svart keps. Armar och ben hade en djup solbränna. 

Alice visste inte vad hon skulle svara. Tystnaden kändes som en evighet. 

"Jag...jag...", började hon. 

Killen höjde på ögonbrynen. 

"Ja?" 

"Jag minns inte." 

"Vadå minns inte?" Killen såg misstänksamt på henne. 

"Alltså, jag somnade", svarade Alice och ångrade sig i samma stund. Somnade? Vad var det för svar? 

"Jag kanske ska hämta någon som kan få dig att minnas", sa killen och såg ut att vara på väg ut genom dörren. 

"Nej", sade Alice snabbt. "Jag har inte glömt. Alltså, jag heter Alice, och jag gick in för att det regnade, och så somnade jag på soffan. Du väckte mig. 

"Förlåt så mycket då", sa killen. "Men om du har för vana att somna i andra människors hus är det kanske inte mer än rätt att du lir väkt?!" Han tittade ingående på henne. "Var bor du? Jag har visst inte sett dig här förut?" 

Alice vred sig obekvämt under hans blick.

Baksidestext;

Det är sommarlov och alla ska vara kvar i stan utom Alice som tvingas följa med till nya sommarstället. 

På väg dit stannar familjen på en loppis och Alice fastnar för ett armband. Hon vill så gärna ha det! Och när hon går där ifrån ligger det i hennes ficka. 

Allt är trist på landet och Alice vill inte hjälpa till att måla om huset. Men så träffar hon den några år äldre Rickard. Han pratar konstigt och småretas. Fast han är också schysst och hon trivs i hans sällskap. 

Sommardagarna blir roligare, men plötslig förändras allt. En brand får Alice att inse att allt inte är vad hon först trott det vara. 


Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kärlekens bakgata

"Kärlekens bakgata" av Anna Laestadius Larsson , utgiven av Piratförlaget . Bokrecension; Vi får både en tidsresa och en historie...