fredag 12 juli 2019

Den lilla Bistron i Bretagne

"Den lilla Bistron i Bretagne" är skriven av Nina George och det är den andra boken av författaren. Den första har jag inte läst. Boken är utgiven av Bazar förlag. Översatt av Ulrika Junker. Jag tycker synd om huvudpersonen, som känner sig så olycklig och lever i ett kärlekslöst äktenskap, med en man som behandlar henne som en slav. Hon har dessutom fått ta hand om sin mor i många år. När livet känns som mörkast får hon en andra chans. Hon rymmer från sin man och hamnar i Bretagne i en by som heter Kerdruc. Där får hon hjälp av byborna med husrum och arbete. Det är fantastiskt att en frusen själ ändå med hjälp av nya vänner, kan tina upp och få tillbaka livs glädjen. Jag gillar de rappa konversationerna, mellan de olika människorna och de målande beskrivningarna på omgivningen och maten på Bistron. En charmig bok om att börja om mitt i livet. Boken är varm och ger en fin och kärleksfull känsla. Den får ❤️❤️❤️❤️❤️ i betyg av mig. Jag kan verkligen rekommendera den.
Boken handlar om Marianne. Hon är en tysk hemma fru som är olycklig i sitt äktenskap och hennes man är inte snäll mot henne. Han tänker mest på sig själv. När hon varit gift i 41 år får hon nog och försöker ta sitt liv. Hon hoppar i Siene, men blir räddad och hamnar på sjukhus. Men hennes man kommer dit och tycker hon har skämt ut honom. Då bestämmer hon sig för att rymma från sjukhuset. Hon tar sig till Bretagne och till en by som heter Kerdruc. Marianne följer efter en katt som hoppar ombord på en båt. Hon somnar och när hon vaknar så är hon mitt ute på havet. Trots att hon råkar falla i vattnet, så vill hon ändå ta sig upp och får hjälp av båtens ägare Simon. Hon har tur och får arbete på en bistro i byn. Trots att hon inte förstår språket så försöker hon lära sig vad saker heter. Även fast att hon från början velat dränka sig i havet går dagarna och hon börjar få tillbaka livs gnistan. Hon får nya vänner och en dag träffar hon Yann. Han är konstnär. Marianne är blyg men blir förälskad i honom. De börjar träffas och Marianne börjar lära sig språket bättre. Marianne är lycklig, men en dag hör hon sin man Lothar prata. Han är med på nyheterna och vill hitta henne. Då får hennes nya kärlek veta att hon egentligen är gift.
Hur det går för Marianne får ni läsa själva. 
Ha en fin dag
kram Nina 💕


onsdag 10 juli 2019

Sara och Galahad

Efter att ha läst och recenserat "Sara och Salina" andra delen om Sara, så fick jag möjlighet att även recensera Sara och Galahad. Författare Mari Kleman och utgiven av Idus förlag. Jag tycker att den här boken har en lättläst och bra text. Är lagom lång för våra yngsta häst älskare. 9-12 år. Författaren verkar har stor kunskap om hästar. Jag tyckte om omslaget även till den här boken. Boken visar ungdomar med stor förståelse och kärlek till hästar. Det är underbart att läsa om hur ungdomarna hjälps åt. Betyg 🐴🐴🐴🐴🐴 av mig.
Saras kompis ska få ha en häst över sommaren. Hon blir överlycklig över att även hon ska få ha en sommar häst, men det blir tyvärr inte den hon hoppas på. Det visar sej vara Galahad en riktigt tjurig ponny som både bits och slänger av sin ryttare. Ponnyn brukar kallas för galningen. Tillsammans med sin kompis Ida gör de i ordning för de två ponnyer, som de ska ta hand om över sommaren. Sara blir både biten och omkull dragen. Tillsammans med Ida och hennes ponny Iwan fungerar det att rida. En dag kan inte Ida följa med ut och rida, då bestämmer sig Sara för att rida själv, men blir avstlängd. Plötsligt hör hon hästhovar och skolans snyggaste kille Jonatan dyker upp på sin häst och har med sig Galahad. Sara får hjälp av Jonatan att träna Galahad och hon vågar inte berätta för Ida om träningen, utan ljuger istället. Ida undrar varför hon inte har berättat om träningen, så Sara berättar hur det ligger till. Hur rädd hon är för Galahad. Sara och Jonatan åker även till en kvinna som hjälper folk med problem hästar.
Lyckas Sara och Jonatan få ordning på Galahad eller fortsätter han att bitas?
Jag hoppas ni vill läsa...
Ha en fin kväll
Kram Nina




tisdag 9 juli 2019

Östermalm-Rivieran tur och retur

"Östermalm-Rivieran tur och retur", är en feelgood deckare skriven av Helene Sjöman. Utgiven av Jure förlag. Det är författarens debutroman och den här boken tyckte jag var jätte kul att läsa. Jag gillade verkligen huvudpersonen. Jag tyckte hon var gullig mot sina nära och kära. Intrigen var spännande och hållbar. Man får följa med huvudpersonen både på trevliga dejter och när hon letar lägenhet på Östermalm. Man får också följa med henne till Nice i Frankrike. Det utspelar sig under tre intensiva veckor. Hon hinner även att shoppa och umgås med familj och vänner. Den här debutromanen kan jag verkligen rekommendera och ger den högsta betyg.
Boken handlar om juristen Paula. Efter att hennes pojkvän gjort slut bor hon hos sina föräldrar. När hon går på lägenhets visning, så lägger hon märke till en kille som brukar gå på samma visningar som hon. Samtidigt träffar hon en annan man som är gift. Paula dansar folkdans på fritiden och där har hon också träffat Einar. De blev vänner när det blivit slut med respektive. Einar vill gärna få sin fru tillbaka. Efter att ha sprungit på varandra på flera visningar, kommer killen hon lagt märke till fram och presenterar sig. Så hittar hon lägenheten hon gärna vill ha och lägger bud på den. Samtidigt börjar hon även träffa Didrik från visningarna. Hon har trevligt med båda männen på dejterna. Så får hon syn på Lorenz, den mannen som är gift, med en kvinna. Hon tror det är hans fru. Medan man gör om Paulas nya lägenhet till en tvåa, åker Paula till sina föräldrar i Nice en vecka. De har en lägenhet där nere som de ofta åker till. Där tillbringar Paula några härliga dagar. Under en middag läser man ändå något tråkigt i tidningen. Man har hittat en kvinna mördad. Paula känner igen kvinnan som Lorenz fru. Hon får också veta en detalj som inte står i tidningen. Väl hemma får hon veta vem den mördade kvinnan egentligen är. Det hemska är att hon tror hon vet vem mördaren är...
Ja hur går de för Paula?
Det ska jag inte avslöja, så det får du läsa själv. Så spännande.
Ha en fin dag
Kram Nina ❤️

måndag 8 juli 2019

Rosie den perfekta ponnyn

"Rosie den perfekta ponnyn" är den tredje boken om Tillys hästliv. De andra två har jag inte läst. Böckerna om Tillys hästliv är skriven av Pippa Funnell. De fina illustrationerna i boken är gjorda av Jennifer Miles och utgiven av Argasso förlag. Den är översatt av Maria Fröberg. Jag tyckte om den här fina hästboken om vänskap och kärlek till hästar. Det är jätte bra att det finns en ordlista och en anatomisk bild av en häst bak i boken, så att man kan förstå t ex hur en rödskimmel ser ut. Det finns många och annorlunda ord inom hästvärlden. Jag tyckte verkligen om känslan i den här boken och Tilly verkar ha förståelse för hästar ut över det vanliga. Rekommenderas varmt. Dessutom tycker jag att omslagsbilden på den här boken är så fint.
Boken handlar om Tilly som ser fram emot att få vara med sina vänner i stallet. Hennes ena vän Cally ser inte så glad ut och det visar sig att hennes föräldrar ska flytta utomlands. Själv måste hon bo på internat skola och har därför fått en egen häst av sina föräldrar. Hon delar hästen Rosie med Mia. Vad kommer hända med Rosie nu? Tilly får en idé och pratar med sina föräldrar. Hon vill dela Rosie med Mia för hon vet att föräldrarna inte har råd att ge henne en egen häst. Under tiden vågar hon inte berätta något för sina kompisar. Tjejerna följer med Cally till hennes nya skola och där träffar de en kille som heter Brook. Han berättar för Tilly om sin häst Solo, som verkar tappat självförtroendet på banan. Tilly beslutar sig för att hjälpa till och tillsammans går de till banan med Solo, för att försöka se om de kan lista ut vad det kan vara för fel. Solo visar oro vid vattenhindret. Vad kan det vara för fel? Man håller på att rida in Silverskugga på gården, men hur ska man få honom att samarbeta? Tilly väntar på svar om hon får dela Rosie med Mia.

Kommer Tilly lyckas att hjälpa Brook och Solo? Hur kan hon hjälpa Silverskugga och kommer hennes föräldrar att låta henne ta hand om Rosie tillsammans med Mia? Det är spännande, så läs gärna denna fina hästbok.
Ha en fin dag 😍
Kram Nina

lördag 6 juli 2019

Promenad med mina flickor

Här om veckan gick jag och mina flickor på promenad där vi bor. En så vacker plats att man ibland måste nypa sig i armen. Jo här bor vi på en av Värmlands vackraste platser.


En ovanlig blomma som är hit flyttad från Stockholms skärgård.


Sigge Stark har bott lite längre bort på vägen och man har gjort en stig med berättelser och fakta om trakten.


Vacker all'e där man ibland kan se brudpar fotograferas.

Mina glada flickor.



 Den vackra herrgården från 1700- talet.


Herrgården.
I denna stuga bodde Sigge Stark på Mannikhöjden.
Fina Samantha 😍


Här kan vi sitta och mysa på kvällarna och när det regnar ute. 
Ha en fin dag 
Kram Nina

torsdag 4 juli 2019

Krisboken

Krisboken är skriven av Vanja Persson och utgiven av Magic Wonders. Den handlar om hur man får kontroll, sparar och ökar sin inkomst. Jag tyckte den innehöll många bra tips och det är en bok man kan läsa om och plocka fram vid behov. Boken innehåller tips på fler böcker man kan läsa. Författaren delar med sig av sina egna erfarenheter på ett lätt förståeligt sätt.
Alla kan hamna i ekonomisk kris någon gång i livet. Jag kan verkligen rekommendera den här boken, om du eller någon annan i din närhet, har det tufft ekonomiskt. Man kanske inte blir miljonär på den här boken, men man får värdefulla tips, för att få det lite bättre när kassan är skral. Man kan till och med lära sig att göra nya saker och få nya intressen på kuppen. Man kan till och med få ett rikare liv. Livet handlar om så mycket mer än bara pengar. Kanske gratis promenaden tillsammans med någon du tycker om ger dig ett minne för livet? Jag är tacksam att jag fick möjlighet att läsa den här boken. Den kommer definitivt jag läsa igen inom kort.
Ha en fortsatt trevlig dag 🥀
Kram Nina

måndag 1 juli 2019

Busens hunderbara äventyr

"Busens hunderbara äventyr" är skriven av Jeanette Bergenstav och de jätte fina illustrationerna är ritade av Lovisa Blomberg. Boken är utgiven av Idus förlag. Denna boken är en rimsaga för lite mindre barn (3-6 år). Men min flicka som är 7 år tyckte också om att lyssna på den. Boken innehåller frågor i slutet av boken, för att barnet och läsaren ska fundera över känslor och varför man gör som man gör. Mina båda flickor tyckte det var roligt att höra om alla äventyr som Busen råkade ut för. Det är en bok som man kan läsa många gånger.
Matte badar Busen i trädgården och sedan är det meningen att Busen ska ligga i en korg och vila, men när matte somnar så smiter Busen. På sitt äventyr träffar han på olika djur och människor och råkar ut för olika saker. Jag tyckte det var en underbar sagobok och härliga bilder i fina färger, så boken får högsta betyg av mig.
Ha en fin dag 
Kram Nina

Bodygard

"Bodygard" av Katherine Center utgiven av Mius förlag . Svenskt omslag; Daniel Åberg. Bokrecension ; I den här boken får vi följa...