måndag 1 april 2024

Författarintervju - Cecilia Grape

Denna författarintervju belyser Cecilia Grape som precis har gett ut sin första bok i en trilogi "Tillsammans utan dig". Trilogin kallas för Kvinnorna. Jag har inte läst hennes bok ännu, men jag ser fram emot att göra det. Tack Cecilia för att du ville delta i min intervju. 

fotograf Robert Björk

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Jag har skrivit två böcker. Jag gav ut en självbiografi ”Livsglädjens land – bortom svårigheternas horisont” 2020. Nu senast romandebuterade jag med första delen i en trilogi ”Tillsammans – utan dig” som gavs ut i slutet av mars 2024. Trilogin heter ”Kvinnorna” och berättar om tre kvinnor som drabbas av konsekvenser efter ett dödsfall.

2. Vem är Cecilia Grape?

Svar; Jag är en framåt, entusiastisk och nyfiken person som tycker om att påverka människor i en sund riktning. Jag engagerar mig gärna i samtal med människor där jag lyssnar och delar med mig av mina erfarenheter och insikter. Till vardags arbetar jag som sjukgymnast med rehabilitering i egna hem. Jag lever tillsammans med min man Ulf och hunden Gibson och vi har vuxna barn och barnbarn.

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Jag skriver starka livsberättelser inspirerade av verkliga händelser och mitt skrivande är djupt rotat i min existentiella människosyn – jag ser mänskligt liv och människor som ytterst viktiga. Idén växte fram efter att jag skrivit min självbiografi, som en fortsättning fast i romanform.

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; 54-58 år. Det tog fyra år att bli färdig för utgivning. Jag lärde mig dock mycket som jag har glädje av inför nästa bok.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Min bokrelease var mycket omtyckt och den ökade aptiten på att läsa boken. De som har hunnit läsa den berättar om att den griper tag i en på ett annorlunda och fint sätt, att den är mycket varm och lämnar avtryck hos läsaren. Att språket flyter fint och att den väcker känslor. En del hittar också värdefulla nycklar till egna dilemman.

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Skrivandet har idag en given plats i mitt liv. Jag varken kan eller vill vara utan det. Det får mig att stundtals att känna mig fullkomlig utan att för den skull vara självgod. Jag har också ett särskilt mål med mitt skrivande: jag vill bidra till att människor omkring mig får en möjlighet att utvecklas. Jag saknar det mellanmänskliga samtalet i vårt samhälle, det har kommit bort i den snabba teknikutvecklingen tillsammans med stort fokus på produktion och konsumtion. Så genom mitt skrivande och mina författarpresentationer för jag en dialog med läsare om vad det är att var människa.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Nej, det var svårare eftersom genren självbiografi och roman skiljer sig så pass mycket åt. Det tog tid för mig att komma på vad och hur jag ville skriva. Men inför bok tre, alltså del två i trilogin ”Kvinnorna” går det som ett rinnande vatten.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Del två i trilogin ”Kvinnorna” är uppföljaren till ”Tillsammans – utan dig”. Min idé om händelsekedjan är tydlig och jag visste redan när jag började skriva på del ett att det skulle bli en trilogi. Del två är redan till hälften färdig och del tre finns vilande inom mig.

9. Har du några andra intressen?

Svar; På min fritid ägnar jag mig åt tre sysselsättningar; skrivandet, min dansgrupp och stickning av egendesignade tröjor. Skrivandet är min ultimata sysselsättning och i en framtid kan jag se skrivandet vara min huvudsysselsättning. Nätverket av dansintresserade personer för vilka jag erbjuder två dansklasser per vecka i hemkommunen Norrtälje är oerhört viktigt för mig. Det är mitt eget koncept och jag vill sprida empowerment och dansglädje till mina deltagare. Stickningen tar jag till i alla mellanrum och den bidrar till god återhämtning.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar;Ja, jag arbetar 100 % med hemrehabilitering i ett litet företag på landsbygden. I min roll träffar jag många intressanta människor som delar sina livsberättelser – en aldrig sinande ström av inspiration. Det ger mig nya infallsvinklar och idéer till karaktärer och händelseförlopp. Jag har även arbetat många år i primärvården. Jag har därför stor kännedom om vård och sjukdomsprocesser som jag också nyttjar i mitt skrivande.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad? 

Svar; Jag kan inte säga att jag är särskilt duktig på att läsa för egen del. Främst handlar det om att tiden inte räcker till. Jag läser delar av böcker för att få tips om hur andra lägger upp sina berättelser och vilket språk de använder.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar;En lugn hörna som är inredd till en skrivlya skapar fina förutsättningar för att komma i kontakt med skrivnerven. På mitt sommarställe skriver jag med havsutsikt. Det är den bästa av platser att skriva på.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Jag försöker att hitta lämplig skrivtid varje dag och mitt mål är att skriva 1-2 timmar. Det spelar ingen roll vilken tidpunkt eller plats jag använder. Med hörlurar slipper jag omgivningsljud och kommer direkt i kontakt med min berättelse.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Går en skrivarkurs eller skaffa litteratur om hur man kommer i gång. Sedan är det bara att börja jobba fram en berättelse. Tron på att berättelsen håller för utgivning (om det är det man vill) är det viktigaste. Det finns så mycket som påverkar tilltron till att ditt manus är bra eller dåligt. Bestäm dig bara för att du kan skriva men ta emot respons på dina texter och redigera. Slipa ditt språk. Du måste framförallt vara uthållig.

15. Vilket blir nästa steg?

Svar; Har du någon dröm? Jag jobbar för att slå igenom i författarvärlden. Min dröm är att bli författare på heltid och kunna leva på det.

16. Något citat du lever efter?

Svar; Absolut Per-Olof Enquist i den vackraste av statistiska analyser: ”En dag skall vi dö - alla andra skall vi leva.”

Mitt eget motto är: ”Livet blir vad du fyller det med, du måste så för att kunna skörda.”

Och ett annat som är mitt: ”Missa inte att LEVA när du ändå håller på.”

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa? 

Svar; ”Den gamle och havet” av Earnest Hemmingway.

fotograf Robert Björk

Tack Cecilia för att du ville delta i min intervju! 

Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Flickan i den rosa skogen

"Flickan i den rosa skogen" av Helena Dahlgren utgiven av Nyponförlag . Vi får följa Ella vars liv förändras en dag när polisen ...