torsdag 25 april 2024

Utan oss

"Utan oss" av Susanne Sundling utgiven av Lava förlag. Johan och Annikas barn har nu lämnat boet, och Annika försöker nu vänja sig till ett liv utan dem. Annika får en chock när hon efter ett läkarbesök på gyn visar sig fått en könssjukdom. Eftersom hon själv inte varit med någon annan, måste hennes man Johan varit otrogen, men med vem? Hon som trodde att de hade det så bra. Så får hon av en slump veta att Johan dessutom har en lägenhet, som han inte berättat något om för henne. I lägenheten bor en David, men vem tusan är det? Hon konfronterar Johan, och det visar sig att han blivit kär i en annan man. Den man som bor i Johans lägenhet visar det sig. Skilsmässan är ett faktum. Nu måste Annika vänja sig vid ett liv utan sin man, och tillika bästa vän, med allt vad det innebär. Hon känner sig nu både ensam och sviken. På midsommarafton träffar hon den myckre yngre killen Jonas. De dras till varandra, men Annika vågar inte riktigt ge sig hän i förhållandet, trots att attraktionen till Jonas är stark. Ska hon komma över dessa känslor och ge förhållandet en chans? Ska hon våga älska igen? 

Detta är författarens debutroman, som jag varmt kan rekommendera. Boken är lättläst, och jag kommer snabbt in i handlingen. Jag tycker att det är en fin berättelse, som handlar om att resa sig efter att ha blivit sviken, och börja om på nytt. Jag tycker att författaren lyckas förmedla huvudpersonens tankar och känslor på ett bra sätt. Jag kan förstå att huvudkaraktären tänker mycket på, vad andra ska tycka om hennes förhållande med en mycket yngre man. Folk har ju så mycket fördomar idag, och det är bra att inte lyssna ibland. Annika som karaktär är lätt att tycka om, och jag hade gärna läst vidare om hur det blev sedan mellan henne och Jonas. Jag kan beundra att Annika ändå kan förlåta sitt ex för hans svek. Det är nog inte alla som kan det. Sedan tycker jag det är fint att hon hittar nya vänner mitt i allt det mörka, tillika nya intressen. Det är fint att det trots allt finns ett ljus i mörkret. Boken inger hopp om att det går att hitta kärleken på nytt, även om man själv tycker att man blivit gammal. Så fint! Jag läser gärna mer av författaren. Denna mysiga debutroman får ❤️❤️❤️❤️❤️/5.

Mitt favoritställe ur boken;

6.

På midsommaraftons morgon vaknade Annika av att det doftade kaffe. Det var tyst i stugan och hon kände sig tillfreds med livet. Hon såg fram emot deras firande. Det skulle bli en salig samling av människor, en del var fullkomliga främlingar för henne, andra låg henne väldigt varmt om hjärtat. Anna hade tackat ja och skulle ta med sig sin granne från stan, och Hampus skulle komma med en kompis från universitetet. Han hade blivit glad när hon hade frågat om han ville fira med henne och förvånat henne genom att utbrista. 

-Härligt! Det kommer att bli skitkul att fira på landet med dig och ett härligt gäng nya människor. 

Det var ovanligt för Hampus att vara så spontan i sina uttryck. Hon hann inte längre i sina tankar innan hon hörde altandörren öppnas. 

-Hallå! Ska du ligga och sova hela dan? 

Emma kom in i hennes sovrum och hoppade upp i sängen bredvid henne. Jag har varit ute och sett mig omkring lite, vad fint det är här! Sen sprang jag på Anna och det kommer att bli en bra midsommar, det känner jag i hela kroppen. 

-Det kan inte bli annat med din entusiasm. Så du har träffat Anna? Det ska bli spännande att träffa ditt par. 

Ett leende spred sig över hennes ansikte. 

-Lova att du uppför dig ordentligt, skojade hon. Jag tror att min son har fått tillräckligt med chockera för i år. 

-Jag lovar att uppföra mig exemplariskt. Sen är jag inte så intresserad av att dela just den biten med min kollega Nina och hennes vänner. Upp och hoppa nu, vi har lite att fixa med innan alla dyker upp. 

Emma tog tag i hennes täcke och drog av det. Annika satte ner fötterna på golvet. Gud vad skönt att vakna med ett leende på läpparna. Livet kändes enkelt och hon nynnade när hon tog emot kaffekoppen från Emma. 

Baksidestext;

Annikas välordnade liv vänds upp och ner när maken Johans svek uppdagas. Annika, som aldrig gillat överraskningar, inser att tillvaron om livet som de levt tillsammans varit en lögn. Hon känner sig ensam och sviken. Vad gör man när parmiddagarna uteblir och helgerna känns som en ocean av tid som måste fyllas ut med något som känns meningsfullt? 

På gymmet träffar hon sprudlande Emma, som är nyskild och en härlig vänskap börjar ta form. Livet ljusnar och det börjar kännas lättare att andas igen. Karismatiska Emma är fri, både, i tanke och i handling och hon kastar sig ut i dejtingdjungeln, fullkomligt orädd och fast besluten att testa allt hon missat. 

Sakta börjar Annika bygga upp ett nytt liv där hon utmanar sig själv och sina rädslor för att hitta tillbaka till sig själv. När hon sedan möter den yngre grannen Jonas blir hon överrumplad av attraktionen hon känner och spjärnar emot känslorna som väcks. Vågar Annika ta chansen? Törs hon öppna sitt hjärta på nytt? 


Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina

Läs gärna min intervju med författaren här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kvinna saknad

"Kvinna saknad" av Mary Kubica utgiven av Lavender lit förlag . Vi får följa karaktärerna i boken både i nutid, och de händelser ...