tisdag 1 mars 2022

Tisdags trion v 9- grönt

Bokbloggen Ugglan&Boken har en tisdags trio, där det är nytt tema varje vecka, och vi uppmanas hitta på vår egna trio. Idag handlar tisdags trion om Grönt. Jag har valde en bok där författaren hade grön i efternamnet. Sedan hittade jag två böcker med gröna omslag. I bokhyllan hade jag bara några vegetariska kokböcker med grönt i titeln. Här kommer mina förslag;
Mord, det är mord
Av 
Lena Risberg 
Läs recensionen "här"

Från baksidan;UTANFÖR EN TVÄTTSTUGA i bostadsrättsföreningen Konvaljen på Södermalm i Stockholm hittas en illa omtyckt granne död. Det ser ut att varit en olycka men bästa väninnorna Ninni och Ninni tror annorlunda- de misstänker att det går en mördare lös!

I boken Mord, det är mord! får vi sällskap av Ninni och Bim, två färgstarka kvinnor som har en tendens att hamna i dråpliga situationer, stifta bekantskap med udda grannar. Mordmysterier varvas med lite historia, anekdoter, nostalgitrippar och ett och ett annat matrecept. 

"MeloDrama Queens vad kan gå fel" 
Av
Nanne Grönvall 
Från baksidan;"Kärringen kommer inte kunna sätta mig på plats. Det är en sak som är säker", mumlade Mimmi ilsket när hon klev ur taxin och stegade upp mot sin managers kontor, medvetet tjugofem minuter försenad för att Pirjo skulle förstå att Mimmi var den största stjärnan av de två. Föga anade hon att den ny-botoxade Pirjo skulle göra en grandios entré hela femtio minuter försenad. "Åh, darling!" utbrast hon med kindpussar på celebert avstånd. "Det ska bli så härligt att få göra den här turnén med dig", log Pirjo falskt.
Mimmi och Pirjo-två artister vars storhetstider har passerat bäst-före datum, åker motvilligt på en gemensam turné i förhoppning om att slippa tomma lokaler och inställda konserter. Båda lever kvar i sina divabubblor och dessutom har de alltid avskytt varandra ända sedan de träffades i mitten på nittiotalet. Mimmis livlina i den tuffa nöjesbranchen är hennes trogna vänner-MeloDrama Queens.
Välkommen till en galen nöjesvärld! Att hålla sig aktuell i underhållningsbranschen är en konstart. Att dessutom åldras och försöka hålla jämna steg med digitalisering, influencers och sociala media, visar sig inte vara lätt. I en vardag präglad av konkurens tar sig MeloDrama Queens igenom glädje, sorg, fram- och motgång tillsammans.
Jakten på att känna sig behövda och bekräftade leder MeloDrama Queens ut på hisnande äventyr. Ena dagen är man en stor stjärna och i nästa stund är det knappt någon som ens känner igen en. Vem vet vad som kan gå fel i en MeloDramatisk värld?
Dotter av jord
Av
Ann-Catrin Mattson
Från baksidan;Spänning, passion, våld och magi i 1600-talets Europa.
Irland 1649. Ailea är inte som andra. Hon ser saker ingen annan ser. Natten mardrömmar blir ofta sanna. I stugorna viskas det att modern lider av galenskap. När oroligheterna sprider sig över landet beslutar sig Aileas far för att rycka upp sin familj och flytta till Skottland. Där bor Magy, ortens örthelare, som tidigt förstår att det är något speciellt med flickan. Snart kommer Aileas liv förändras för all framtid och hon kommer finna sig intrasslad i tusenåriga mysterier.
På andra sidan havet, börjar Roderic, brorson till en mäktig spansk överste, sin militära utbildning på krigsskolan i Bologna. Där lär han känna sin mentor, den charmiga Muccio, som gör sitt yttersta för att få fason på sin eldiga lärling. Roderic och Aileas öden är tätt sammanflätade. Mellan dem växer en passion och kärlek, starkare än tid och rum.  

Ha en riktigt trevlig dag!

Kramizar Nina 

25 kommentarer:

  1. MeloDrama Queens verkar rolig. Tack för tips!

    SvaraRadera
  2. Tack för tipsen! Kul med ett författarefternamn som börjar på Grön

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var inte lätt att komma på böcker på tema grön.

      Radera
  3. Så fyndigt att tänka på Nanne Grönvall! Det tredje bokomslaget tycker jag är väldigt fint.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker också det är fint.

    SvaraRadera
  5. Dotter av jord verkar många gilla :)

    SvaraRadera
  6. Tack för fina tips. Nanne Grönvalls bok är jag jättesugen på.

    SvaraRadera
  7. Nanne Grönvall? Inte visste jag att hon skriver böcker 😮

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej jag blev glad när jag hittade hennes bok. Jag tycker jätte mycket om Nanne som artist.

      Radera
  8. idel okända böcker. hade inte en aning om att Nanne Grönvall skriver böcker

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok. Jo det var en överraskning. Jag blev också förvånad när jag fick syn den.

      Radera
  9. Här var tre böcker jag vill läsa speciellt Risberg.

    SvaraRadera
  10. nya författare, måste tänka till för att hitta det gröna.

    SvaraRadera
  11. Det är två gröna omslag och sen är ju Nanne Grönvall författare till en av böckerna.

    SvaraRadera
  12. Dotter av jord blir jag nyfiken på!

    SvaraRadera
  13. Visste inte att Nanne Grönvall skrev böcker. Intressant!

    SvaraRadera
  14. Jag funderade också på om det var DEN Nanne Grönvall, det är det alltså? Har inte läst någon av dem.

    SvaraRadera
  15. Tre nya böcker för mig. Tack för tipsen!

    SvaraRadera

MeloDrama Queens-Vad kan gå fel?

"MeloDrama Queens-Vad kan gå fel?" av Nanne Grönvall om MeloDrama Queens, utgiven av Lava förlag . I den här boken får vi följa ...