tisdag 15 februari 2022

Tisdagstrion-v.7 framtidsskildringar


Bokbloggen Ugglan&Boken har en tisdags trio, där det är nytt tema varje vecka, och vi uppmanas hitta på vår egna trio. Idag handlar tisdags trion om framtiden.
Jag tipsar om tre böcker jag har som handlar om hur det kan se ut och vara i framtiden.

"Avlägset mörker"
Av 
Andreas Yngvesson
Året är 2315 och mänskligheten har etablerat sig ute i rymden, men det har inte varit smärtfritt och en orolig vapenvila hänger över den internationella rymdfederationen. Tre familjer i rymdflottan kastas in i kampen om liv och död när de plötsligt tappar kontakten med planeten Qinchao. Kan det vara utbrytarna som ligger bakom det? Är detta början på ett nytt inbördeskrig?
Samtidigt använder en inhemsk terrorgrupp förvirringen till att flytta fram sina positioner och utmana ländernas bräckliga allians. Mänskligheten drivs till den yttersta randen där lojalitet, vänskap och plikt ställs på spel. 
Vilka klarar att utstå allt ödet kastar deras väg och fortfarande komma segrande ur striden? Hur avlägset är egentligen vårt inre mörker?
"Avlägset mörker" är den första delen i en trilogi som utspelar sig i en avlägsen framtid där mänsklighetens beslutsamhet utmanas av lögner, svek och den oförlåtna rymden.     
"Rex Machin"
Av
Johan Let


Året är 2076. Tre år har gått sedan nederlaget och Genesys sitter nu i regeringen. Artificiell intelligens och nya människotyper börjar sakta ta över. Linn Andersen och Motståndsrörelsen för en desperat kamp för sin existens och för att vända utvecklingen. Men när hjälpen kommer från fel håll suddas gränserna ut. Vem är vän, vem är fiende och vad krävs för att få räknas som människa?
"Rex Machina" är den andra och frisående delen i romantriologin Neo Sapiens om en framtid dominerad av artificiella intelligenser och hur det kan komma att se ut under övergångsstadiet. 
"Universums mörka hemlighet"
Av 
Malin V. Olsson
Året är 2179. Människan har erövrat månen och jordens förenade regering har bevisat att något utomjordiskt liv inte existerar. I denna inbillade sanning har jag vuxit upp. Mitt namn är Veronica Harrington. Jag är arton år och överintelligent. Om det är roligt att vara underbarn? Oh nej, kära läsare. Det är faktiskt ganska ensamt. I hela mitt liv har jag känt mig udda. För smart för min ålder och för ung för min interlekt. Jag har aldrig tillåtits vara barn på riktigt. 
Nu ska du få höra hur mitt liv tog en dramatisk vändning. Det är historien om hur jag förberedde mig på att dö långt ute i rymden, efter att mitt skepp förlust i en tragisk olycka. 
Det är historien om den mest osannolika vänskap. Det är också historien om en naturkraft så brutal att den inte bara skulle hota jorden, utan allt liv i hela universum. 
Mitt namn är Victoria Harrington- välkommen  till min värld.
UNIVERSUMS MÖRKA HEMLIGHET är ett framtidsdrama som med glimten i ögat skildrar en kärlek så stark att den trotsar alla gränser, den jobbiga känslan att inte duga som man är och människans förmåga att tro på det omöjliga.


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kramis Nina 

26 kommentarer:

  1. Tre okända böcker för mig 😲

    SvaraRadera
  2. Science fiction passar ju bra i en framtidstrio! Tack för tips om tre böcker som var helt nya för mig!

    SvaraRadera
  3. Tre spännande böcker räknar jag med och alla tre är nya för mig.

    SvaraRadera
  4. idel okända titlar för mig. SF är inte min starkaste gren

    SvaraRadera
  5. Helt okända för mig! Men det är ju aldrig fel!

    SvaraRadera
  6. Tack för tipsen! Har inte läst någon av dem.

    SvaraRadera
  7. Tre böcker som jag aldrig hört talas om tidigare. Tack för tipsen.

    SvaraRadera
  8. De verkar ju jätteintressanta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du tycker de verkar intressanta..

      Radera
  9. Tre för mig okända böcker.

    SvaraRadera
  10. Det var inga titlar jag känner igen men det låter spännande.

    SvaraRadera
  11. Nya för mig alla tre. Tack för tips!

    SvaraRadera
  12. Helt nya för mig med. Det verkar vara väldigt bra böcker i alla fall.

    SvaraRadera
  13. Rex Machina har jag nu reserverat på biblioteket. Tack för påminnelsen. ;)

    SvaraRadera

BOKSLÄPP maj 2024

INTRESSANTA BOKSLÄPP NU I MAJ!  📖 Jag har spanat på böcker som släpps nu i maj månad. 😍 Här är några av dem. *Den sista flytten  @histori...