måndag 23 december 2019

God jul 2019

Jag vill passa på att önska alla mina följare och bloggar vänner en riktigt fantastiskt God Jul! Hoppas er jul blir fylld av värme och kärlek och så där riktigt mysig som julen ska vara. Vi ser fram emot att vara tillsammans med alla nära och kära och god mat. Vi tänker på vårt barn som vi saknar lite extra nu till jul. Han finns alltid med oss i våra hjärtan.
God jul!
Kram Nina ♥️


fredag 20 december 2019

Fem en fredag v. 51- God Jul!

Även denna veckan är jag med på Elisa Matildas fem frågor. Denna vecka handlar det om julen.
1. Vad gillar du mest med julen?
Jag gillar det  mesta med julen. Allt pynt, mysiga jul filmer och juliga böcker, god julmat och umgås extra mycket med familjen, alla förberedelser. Sen tycker jag det är skönt att barnen har jullov så man slipper gå upp klockan 06.00 varje morgon för att skicka barnen till skolan. att bara få koppla av. Sen gillar man att rutinerna kommer igång igen.
2. Hur kommer du spendera årets jul?
Den kommer jag spendera hemma med familjen.
3. När slutade du tro på tomten?
Det var när jag var barn. Ett av mina finaste minnen är när jag skrev till tomten och fick ett fint kort tillbaka. 

4. Byter du någonsin en julklapp du får?
Nej det har jag aldrig gjort. Jag tänker aldrig göra det heller. Jag har alltid varit tacksam för saker jag har fått. Det brukar finnas en tanke bakom varje julklapp. Jag är inte så bortskämd med presenter.
5. Brukar du ha uppesittarkväll?
Ja det brukar vi ha här hemma, med bingolotto. Spelar inte annars, men tycker det är speciellt den 23e med trevlig musik och så.
Ha en fortsatt trevlig dag
Kram Nina 🌼

söndag 15 december 2019

Smakbit en söndag-Kärlek, bakelser och en mops.

I Torsdags var jag och min man på utvecklingsamtal med vår minsta flicka på dagis. Hon fick så mycket beröm och alla tycker så mycket om Samantha, både kompisar och personal. Hon har utvecklas enormt mycket så man blir så stolt som förälder.
I går var jag och min man och våra två minsta flickor bjudna på en jätte mysig julfest. De bjöd på jätte god julmat med jätte trevligt sällskap och vi sjöng fina julsånger. En kvinna spelade piano och fiol också. Det var så underbart roligt, så detta lever jag på länge!
I dag är det tredje söndagen i advent och jag hänger på en smakbit på en söndag som Astridterese har. Denna smakbit är från boken jag läser just nu. Kärlek, bakelser och en mops av Annie England Noblin, utgiven av HarperCollins förlag.
HUNDEN KOM MED HUSET. ELLER SÅ VAR DET HUSET som kom med hunden. Hur som helst, hur meningen än var uppbyggd, så var det uppenbart att huset och hunden kom tillsammans.
Brydie Benson såg ner på den tjocka pälsbollen på golvet framför sig. Tungan hängde ut ur munnen, som om den aldrig gjorde något annat. Dregel droppade från den utstickande tungan och samlades i en liten pöl på trägolvet mellan dem. Brydie backade ett steg. "Är det säkert att den inte kan bo hos någon släkting eller så?" frågade hon. "Jag är ingen hundmänniska direkt". Även om hon inte var helt övertygad om att det hon tittade på var en hund.
"Det finns inga släktingar", sa Elliott Jones, Brydies bästa vän. Hon böjde sig fram och klappade det dreglande eländet på huvudet. "Det finns ingen som kan ta hand om lille Teddy Roosevelt".
Ha en fortsatt trevlig tredje advent
kramizar Nina

Är det bara jag som bryr mig?

"Är det bara jag som bryr mig?" är skriven av Camilla Dahlson  och utgiven av Idus förlag. För barn 9-12 år. Boken handlar om utanförskap, psykiskohälsa och att tänka på vår miljö, men även ny funnen vänskap. Jag kan tänka mig att många barn idag kan känna igen sig i denna historia. Författaren har skickligt vävt in viktiga tankar och funderingar i historien. Tankar om miljön och återbruk och att tänka på klimatet. Man ska inte bara konsumera nya saker hela tiden. Känslorna känns äkta och trovärdiga. Wilma känner sig utanför i sin klass. Hennes miljömedvetna föräldrar gör att hon tänker i andra banor, än resten av klassen. De andra tänker på utlandsresor, shoppa och spela spel, medan hon tänker på miljön. När en ny flicka börjar i klassen, blir Wilma och Gertrud genast vänner. De tänker lika. Man ska annordna en modevisning om några veckor. Wilma vill inte vara med, för hennes föräldrar har lärt henne att man ska dra ner på att konsumera nytt hela tiden. Den populära Kajsa verkar kunna lägga ner hur mycket pengar som helst på kläder. Den nya flickan kommer på att dom kan använda återvunna kläder i stället för nya. Tjejerna får lära sig att ta igenom motgångar och tänka i nya banor. Wilmas självkänsla växer med sin ny funna vänskap och tillslut vågar hon göra saker hon aldrig trodde vara möjliga. Boken får 🌞🌞🌞🌞🌞/5 solar av mig.
Wilma ska börja i skolan igen efter lovet. Då kommer det välkända obehaget i magen tillbaka. Mamman jobbar som meterolog och klimatforskare och hennes pappa jobbar hemifrån som författare. När de andra barnen pratar om utlandssemestrar och annat kul, skäms Wilma för att berätta att hon bara varit i Kalmar och på Öland hos morfar. Wilmas föräldrar är väldigt miljömedvetna och de åker inte flyg. Kajsa och Maja har alltid nya kläder, medan Wilmas ofta kommer från secondhand och bytesdagar. Hon drar sig för rasterna, men pratar med Isak som också är själv på rasten. Wilma hatar att prata inför klassen då hon får panikångest. Wilma gillar att rita. Bara då kan hon slappna av och tänka på annat. Nästa dag börjar en ny tjej i klassen. Gertrud verkar också vara en tjej som inte passar in riktigt. De två flickorna blir däremot vänner. Gertrud berättar att hon, mamman och hennes bror har flyttat ganska mycket, så hon hinner nästan inte få några nya vänner. Nästa dag får de veta att det ska bli disco med modevisning om några veckor. Den populära Kajsa verkar ha hur mycket pengar som helst att lägga på att shoppa kläder, medan Wilma och Gertrud kommer på att de ska satsa på att sy om gamla kläder i stället. De bestämmer sig för att gå till en secondhand butik och de hittar fina saker där. Medan Kajsa köper nya röster för att vinna modevisningen, måste de två flickorna komma på ett eget sätt för att synas. Tjejerna de är nöjda med sin kollektion av återvunna kläder som de hittat på secondhand butiken. De bestämmer sig för att filma medan de syr och Isak kommer för att hjälpa till. Wilma blir lite ledsen då hon känner att Gertrud och Isak har börjat gilla varandra. Hon känner sig utanför och är rädd för att hon ska bli ensam igen. Filmen lägger de sedan ut på sina instagram konton och Wilma startar ett youtube konto. Gertrud blir inte så glad, när filmen får så många nya tittare. Ja hur går det med modevisningen?  Och varför blir Gertrud så rädd? Det får man läsa själv.

Ha en riktigt mysig tredje advent
Kramizar Nina

Tills vi vinner

"Tills vi vinner" är skriven av Linda Newbery och utgiven av Argasso förlag. En bok skriven för unga vuxna, men jag tycker även äldre kan läsa den. Denna boken handlar om hur kvinnor fått kämpa för att få rösträtt. De fick kämp i många år för detta. De fick fängelsestraff, de hungerstrejkade och blev slagna, för att vi idag ska kunna få göra vår röst hörd. Jag tänker skänka en tanke av tacksamhet till dessa modiga kvinnor, nästa gång jag går och röstar. Jag tycker detta är en spännande och viktig del i vår historia. Kvinnorna är tuffa och bryter mot lagen gång på gång, tills de får sin rösträtt 1928, tio år efter första världskriget. Då tidens modiga kvinnor kan man bara beundra. Tyvärr finns det delar av världen, som ännu idag behandlar kvinnor orättvist och även i Sverige är det inte helt jämnlikt.
Boken får ❤❤❤❤❤/5 av mig.
Lizzie förväntas passa upp på sin äldre bror, trots att hon både arbetar och hjälper till hemma. Hon tycker det är orättvist. Hon har lagt undan pengar för att kunna köpa sig en cykel, då förändras allt. Hon är 17 år och går på café. Då träffar hon på kvinnor som är suffragetter-de deltar i kampen för kvinnlig rösträtt. Hon följer med Elsie och Julia på deras möten. Hon hamnar snart i trubbel och håller på att hamna i fängelse, men då hon inte förut gjort något brottsligt släpps hon. Hennes bror Ted har ridit omkull med en jakthäst, som han tränat. Hon trampade ner i ett kaninhål. De vet inte hur allvarligt skadad hon är. Föräldrarna står ändå på hans sida och Ted pratar om att han ska gå ut i kriget som man tror ska starta snart. Lizzie blir ledsen då föräldrarnas bara står på hans sida och sticker hemifrån. Efter att hon och en annan suffragent kastat stegelstenar på ett stort fönster, till ett varuhus hamnar hon i fängelse. Herr Albright hade sparkat två affärsbiträden för att de tillhörde Kvinnornas sociala och politiska union. Där hungerstrejkade hon och de andra suffragetter som också sitter inne. Innan straffet på två månader har tagit slut, blir det släppta. Kriget har startat!
Jag skulle gärna läsa mer om detta, för det var intressant.
Ha det bäst!
Kramizar Nina

lördag 14 december 2019

Veckans mening v. 50

Även denna lördag hänger jag på SkrivRoberts utmaning veckans mening från boken jag läser. Det är en mening som kan få en att stanna upp. Den kan vara humoristisk eller allvarlig. En mening att lägga några sekunder på. Veckans mening kommer från "Tills vi vinner" Av Linda Newbery, Utgiven av Argasso förlag. Den handlar om hur kvinnor kämpade, för att vi idag ska få förmånen att få rösta. Kvinnorna blev satta i fängelse, de hungerstrejkade och blev slagna.

"Männen skriver den moraliska koden, och de förväntar sig att kvinnor ska godta den. De har bestämt att det är rätt och riktigt att män kämpar för sina friheter och rättigheter, men att det inte är rätt och riktigt att kvinnor kämpar för sina."
Denna mening är skriven av Suffragetternas ledare 1914, Emeline Pankhurst.

Jag har inte riktigt förstått vad kvinnorna som kämpade för att vi kvinnor skulle få rösträtt och få ett mer jämnlikt samhälle, har gått igenom. Den här boken handlar om det. Det kom ett krig emellan också...Första världskriget. Sedan tog det ytterligare tio år och rösträtt för kvinnor gick inte igenom fören 1928. Trots det är vårt samhälle inte speciellt jämnlikt ännu. Fortfarande lever inte kvinnor på samma villkor som män ute i världen. Även i vårt land finns det mycket som inte är jämlikt.
Ha en trevlig lördag!
Kram Nina

fredag 13 december 2019

Fem en fredag v 50; Häng

Jag är med och skriver om olika frågor hos ElsaMatilda fem en fredag och idag är temat-Häng
Har ni sett några Lucia tåg idag? Jag har varit både på skolan där Angelique och William gick Luciatåg i onsdags. Igår var det Samanthas tur att lussa på dagis. Så sött. Hon var så duktig och ville t o m sjunga en extra låt...Inte en julsång men "lilla snigel" gick bra ändå tycker jag. Sedan har vi kollat på tv 2;s luciatåg nu i morse från Gränna. Det var så fint och stämningsfullt. 

  1. Vart skulle du kunna gå där alla visste ditt namn? På skolan.
  2. Vart går du för att vara runt folk men utan att behöva prata eller bli igenkänd? På ett stort köpcenter t ex. Men jag älskar också att gå i skogen med familjen och våra hundar.
  3. Vart kan du gå för att känna dig hemma, utan att det är ditt eget hem? Hos min familj. Hos mina barn kan man alltid känna sig som hemma.
  4. Var äter du mat när plånboken är tunn? Det blir mycket pasta. Vi äter mycket köttfärs och kyckling.
  5. Vad är ett känt ställe du önskar fanns i närheten av dig? Gamla stan i Stockholm. Jag älskar att gå där på julmarknad. Jag var där ett år med min son och det var underbart. Jag längtar verkligen tillbaka dit. Ett ställe som jag också varit på en gång är Mandelmanns gård. Jag verkligen längtar efter att åka dit igen. Det är så fint där. Jag önskar också att jag bodde närmare min barndoms kompis Eleonor.



Ha en underbar Lucia dag!
Kramizar Nina 
Kika på fler fem en fredag hos Elisa Matilda

Bodygard

"Bodygard" av Katherine Center utgiven av Mius förlag . Svenskt omslag; Daniel Åberg. Bokrecension ; I den här boken får vi följa...