fredag 13 december 2019

Fem en fredag v 50; Häng

Jag är med och skriver om olika frågor hos ElsaMatilda fem en fredag och idag är temat-Häng
Har ni sett några Lucia tåg idag? Jag har varit både på skolan där Angelique och William gick Luciatåg i onsdags. Igår var det Samanthas tur att lussa på dagis. Så sött. Hon var så duktig och ville t o m sjunga en extra låt...Inte en julsång men "lilla snigel" gick bra ändå tycker jag. Sedan har vi kollat på tv 2;s luciatåg nu i morse från Gränna. Det var så fint och stämningsfullt. 

  1. Vart skulle du kunna gå där alla visste ditt namn? På skolan.
  2. Vart går du för att vara runt folk men utan att behöva prata eller bli igenkänd? På ett stort köpcenter t ex. Men jag älskar också att gå i skogen med familjen och våra hundar.
  3. Vart kan du gå för att känna dig hemma, utan att det är ditt eget hem? Hos min familj. Hos mina barn kan man alltid känna sig som hemma.
  4. Var äter du mat när plånboken är tunn? Det blir mycket pasta. Vi äter mycket köttfärs och kyckling.
  5. Vad är ett känt ställe du önskar fanns i närheten av dig? Gamla stan i Stockholm. Jag älskar att gå där på julmarknad. Jag var där ett år med min son och det var underbart. Jag längtar verkligen tillbaka dit. Ett ställe som jag också varit på en gång är Mandelmanns gård. Jag verkligen längtar efter att åka dit igen. Det är så fint där. Jag önskar också att jag bodde närmare min barndoms kompis Eleonor.



Ha en underbar Lucia dag!
Kramizar Nina 
Kika på fler fem en fredag hos Elisa Matilda

17 kommentarer:

  1. Finns mycket fint att lyssna på och se på när barnen är små.
    Trevlig Lucia!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det finns det verkligen! Trevlig lucia önskar jag dig!

      Radera
  2. Dearest Nina,
    Guess I would feel at home everywhere I go, the feeling is inside your heart! Speaking or not speaking doesn't matter. Being at Church feels great, no matter where in the world; we are the same Family!
    Happy Lucia Day and hugs,
    Mariette

    SvaraRadera
  3. Hanneles bokparadis13 december 2019 kl. 16:02

    pasta tycker vi inte om, men potatis är gott, i alla former :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är gott! Jag gillar inte alla sorters pasta heller...Vissa sorter växer i munnen. t ex pastasnäckor...

      Radera
  4. Pasta är gott i många olika former, men spaghetti är nog det allra godaste. Jag tror att jag ska ta och gå och göra mig en tallrik pasta med lax.
    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gillar spaghetti också! Mums så gott med spaghetti och lax! Lax är min favorit fisk!

      Radera
  5. Blir lite avundsjuk på dina luciatåg, det var många år sen jag fick äran att se barn tåga, dom är ju så söta <3

    SvaraRadera
  6. Man ska ha barn för att riktigt kunna njuta av Luciafirande. Jag känner mig inte så hemma hos min dotter för jag känner inte området eller staden hon bor i. Ha en fin Lucia-afton

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo så kan det kännas. Det har jag förståelse för. Ok så synd. Tack detsamma fina du!

      Radera
  7. Jag får visserligen inte se de yngsta barnbarnen gå Lucia - de går på en musikskola och har varit och lussat på många olika ställen. Men på tisdag åker jag upp till Stockholm för att vara med när Stockholms Gosskör har konsert på kvällen (ett av barnbarnen sjunger där i konsertkören) och uppleva musikskolan Lilla Akademiens fantastiska julavslutning på torsdagen. Alla de tre yngsta barnbarnen är med då.
    Har bara varit på julmarknaden i Gamla Stan en enda gång för några år sen. Men jag har den i färskt minne - den är inte lik någon annan. Med de gamla fina husen i bakgrunden. Gamla Stan älskar jag också, bodde några år där i min ungdom, en mycket lycklig tid.
    Ingrid som önskar dig en skön tredje advent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som du haft det mysigt! Önskar dig en skön tredje advent också!/Nina

      Radera
  8. jag såg barnbarnets luciatåg. och jag älskar också Gamla stan på julen och där var jag också igår

    SvaraRadera

Moorlandstallet- Den nya hästen

"Moorlandstallet- Den nya hästen" av Catherine Hapka utgiven av Bonnier Carlsen förlag . Boken är baserad på  Star-stable spelet ...