onsdag 17 april 2019

Karne-skriet från häxberget

Jag har verkligen hittat en ny superbra favorit författare. Kristina Soumela Björklund. Boken är utgiven av Miramir förlag och whipmedia. Hon skriver otroligt bra och den här boken Karne-skriet från häxberget är en riktig sträckläsar bok. Så spännande rätt igenom. Jag kunde verkligen inte släppa den och läste ut boken på en eftermiddag och kväll. Det var spännande att huvudpersonen kunde resa i tiden. Historien är bra och trovärdig. Gillar man det övernaturliga så är det verkligen en läsvärd bok.
Boken handlar om Märit, som jobbar på ett bokförlag. En dag kommer en gammal kvinna in på förlaget och berättar om häxprocesserna i Ångermanland. En häxa slängs in levande på bålet, men räddas av sin älskare. Hon lägger en förbannelse på den som hon tror har pekat ut henne för häxeri. På natten börjar Märit drömma mardrömmar. Hon befinner sig tillsammans med andra kvinnor i en annan tid. Hennes dröm är så verklig. Hon tror att drömmen beror på den gamla kvinnans otäcka berättelser dagen förut. Dagen efter åker hon till jobbet som vanligt. Märta och hennes kollegor börjar jobba med boken. De bestämmer sig också för att åka till Ångermanland för att lära sig mer. På natten börjar hon åter drömma om det förflutna. Då befinner hon sig tillsammans med en annan kvinna på en marknad. Hon heter Lenne. De ska köpa örter till någon Lenne kallar Karne. Några barn pekar ut en kvinna och berättar att hon har tagit med dem till Blåkulla. Hennes dröm är så verklig och när hon vaknar, hittar hon till och med ett blad av malört i håret. Hon fortsätter att läsa mer om häxor och har hittat en gammal bok från ett antikvariat. Hon läser även på internet. Efter en lunch på stan får hon syn på den gamla kvinnan och springer i fatt henne. Kvinnan ser in i ett skyltfönster och ser ut att sakna ansikte. Hon blir rädd och kvinnan går vidare. Hon återkommer då och då till 1600-talet och får uppleva möten och händelser. Hon träffar även Martin hennes sambo på stan och ska visa honom en klänning i ett skyltfönster. Då saknar även han ett ansikte och Märta flyr men när hon kommer hem är han hemma och lagar mat. Vid ett tillfälle när hon befinner sig på 1600-talet träffar hon en man som berättar att han heter Joen. När hon och hennes arbetskamrater Gustav och Rebecka kommer fram till stugan de ska bo i under deras vistelse i Ångermanland så upptäcker Märta att det är den stugan hon befinner sig i när hon är i 1600-talet. Hon får också syn på Martin på sin tidsresa och snart nystas hela den otäcka sanningen fram om varför hon reser till 1600-talet.

En riktigt spännande bok om häxprocesserna i Ångermanland.
Ha en fortsatt trevlig dag!
Kram Nina

tisdag 16 april 2019

Mamman och den lilla draken

Jag har läst "Mamman och den lilla draken" för tjejerna här hemma och den blev fort en favorit. Den vill de läsa ofta. Boken är skriven av Sofi Poulsen och är illustrerad av Nicolas Krizan. Det är en rolig saga och bilderna är jätte fina. Man får följa mamman och den lilla drakens morgon innan de ska gå till förskolan. Mamman väcker den lilla draken och killar henne. Då skrattar draken så hon råkar blåsa eld på sin filt.  Hon blir ledsen men mamman lovar henne en ny. Sedan ska hon klä sig och äta frukost. Först vill inte draken ha sin gröt men när mamman börjar äta så ångrar hon sig. Så ska det dukas av och borsta tänderna men det vill inte den lilla draken inte heller.  Men när allt det tråkiga är gjort så får den lilla draken så bråttom med att få på sig ytterkläder så mamman nästan inte hinner med.
Ja vad som händer på vägen till förskolan hoppas jag ni vill läsa själva.
Tack Sofi Poulsen för rec ex
Ha en fin dag!
kram Nina

fredag 12 april 2019

Hästen Tindur, Majsan och katten Elsa

Jag har läst "hästen Tindur, Majsan och katten Elsa" för mina tjejer. Boken är skriven av Anne Andre-Isaksson och Lena Karlsson utgiven av Kikkuli Förlag. Ålder 6-9år. Det är en gullig hästbok för mindre barn om hur en dag ser ut med hästen Tindur, som är en islandshäst. Det är lagom mycket text och fina foto på hästen Tindur, men Majsan och katten Elsa är tecknade. Majsan berättar vad som är viktigt för att hästen ska må så bra som möjligt. Hur man sköter om hästen och att ibland måste mamma och pappa hjälpa till också. Det är en saga och faktabok i ett. Längst bak finns lite fakta om just islandshästar.
Mina barn tyckte om den här boken och de fina bilderna. Själv tyckte jag att den var väldigt läsvärd.
Har ni små häst tjejer så ska ni absolut läsa den här mysiga lilla boken. 
Kram Nina

söndag 7 april 2019

Mirakel och hemligheter

Jag recenserar "Mirakel och hemligheter" av Sara Salander. Utgiven av Idus förlag. Jag har alltid tyckt om böcker om hästar. Jag läste var enda hästbok på biblioteket när jag var yngre, så jag blev jätte glad när jag fick hem denna fina ungdomsbok. Den gjorde mej verkligen inte besviken. Det är två tjejer som inte tycker om varandra. Men kärleken till hästar får dem att tvingas att umgås och sakta smyger vänskap fram. Helt enkelt en jätte fin bok om kärlek till hästar och vänskap.
Boken handlar om Mi-Rakel (kallas för Mimmi) som efter syrebrist under förlossningen fått cerebral pares. Hennes handikapp gör att hon har olika svårigheter. Det har börjat en ny tjej i klassen som heter Lisa. De båda tjejerna tycker verkligen inte om varandra. Mimmi är avundsjuk på Lisa som har blivit populär i klassen och dessutom har tre stycken hästar. De andra tjejerna i klassen brukar gå till ridskolan och bara om Mimmi gör ett så kallat intagningsprov får hon följa med. Mimmi vill inte göra det dåliga, men de andra får henne att göra det ändå. Så får hon reda på att Lisas häst har rymt och hon går ut för att leta efter den. Hon hittar den också och tar med den hem och gömmer hästen i ett plåtskjul. Hon tycker Lisa är dum och därför tar hon inte hem hästen. Hon kämpar för att ta hand om hästen. I skolan får hon reda på att Lisa brutit armen och hon är också tvungen att ta med läxor till Lisa på grund av att de bor nära varandra. Lisas mamma Rita ber Mimmi hjälpa till med hästarna nu när inte Lisa kan och Lisa blir jätte arg. Mimmi lämnar tillbaka hästen och förklarar varför hon tog den. Men Rita blir inte arg, men Mimmi är rädd att de ska ringa polisen. Rita låter ändå Mimmi komma för att hjälpa till och lär henne om hästar och att rida. Mimmi och Lisa är tvungna att göra läxor ihop. Så vill Rita att Mimmi ska ställa upp i en Hubertusjakt eftersom Lisa inte kan. Hon tycker att Mimmi är en naturbegåvning.
Hur det går på jakten och hur boken slutar får ni läsa själv. Hoppas ni tycker den är lika bra och spännande som jag tycker.
Ha en fin söndag kram Nina

lördag 6 april 2019

Inom cirkeln

Jag recenserar "Inom cirkeln" av Kristina Suomela Björklund. Utgiven av Miramir förlag och Wipmedia. Detta är en bok som är både spännande och kuslig. Det är en jätte bra bok som jag verkligen kan rekommendera. Man får följa en kvinna som är bakgrunden till hela historien och människor i nutid. Det är en väldigt bra historia. Jag tycker synd om Lovina som måste fly hela tiden. På grund av att när hon tror hon hittat kärleken, så blir han förvandlad och  hon måste också döda alla sina barn, eftersom de också förvandlas. Hon måste hitta en man med rätt blod för att förbannelsen ska brytas.
Inom Cirkeln handlar om Moa och Tomas, som gärna vill ha ett barn. När de är på väg hem från en semester så ser de något i skogen. De tycker det ser ut som en människa, men regn och imma på rutorna gör att de inte kan se klart. Thomas behöver gå ut och pissa, så de stannar bilen. Då tycker Moa att hon hör ett ljud och vevar ner rutan. Tomas har också hört ljudet och båda går för att kolla vad det är. I ett fallfärdigt hus hittar de en liten pojke som har trasiga och smutsiga kläder. De tar pojken till närmsta polis station för att lämna över honom till de sociala myndigheterna, men han vill inte vara där. Pojken säger att han heter Nua och får följa med till ett hotell över natten. Nästa dag ska de göra ett nytt försök att lämna pojken. Men då möter de en öde polisstation och döda människor. Tomas som har varit inne i polishuset är arg och stressad. Han vill inte behålla pojken. De kommer hem och ser på nyheterna angående platsen de var på. Moa upptäcker ett sår på Tomas arm. Han vill inte berättar hur han fått det.
Tomas blir mer och mer förändrad. Hans utbrott gör att Moa tar avstånd från honom. Hon upptäcker också att Nua gör konstiga teckningar och han pratar ett konstigt språk. Så måste de fly till sin stuga för att komma undan förvandlade människor med vita ögon som äter andra människor. Väl i stugan tycker hon att Tomas beter sig underligt. På nätterna går Nua ut och ritar sina underliga tecken i en ring runt huset. Han förklarar också att man måste vara tyst när de vitögda kommer. Plötslig träffar Tomas en underlig kvinna i skogen. Han blir attraherad av henne och hon vill ha sex med honom. De har de flera gånger. Tillslut följer han med henne och lämnar Moa. Det dyker upp några människor som också flytt från de vitögda. En annan man kommer också. Tomas morfar. Han har varit i Lovinas by och vet var den ligger. Det är han som är pappa till Nua. Gruppen ska försöka ta sig till Lovinas by. Kommer de lyckas ta sig dit? Lyckas förbannelsen brytas?

Ja vad som händer sedan måste ni läsa. Boken är riktigt spännande i slutet. 
Ha en fin dag kram Nina. 

fredag 5 april 2019

Stenbrons hemlighet.

Jag har läst och recenserat "Stenbrons hemlighet", av J. F. Wren. Utgiven av Whip Media. Jag gillade den här spännande äventyrs boken om flickan Agnes, som med sin farmor kommer till en parallell värld i en annan tid fylld av magi. Hon är den utvalda enligt en profetia, för att rädda världen från en ond magiker som vill väcka liv i en ond gud. Jag tyckte verkligen jätte mycket om den här boken. Författaren gjorde karaktärerna så levande och det är så rolig att de har humor. Min man undrade en gång varför jag skrattade. Så boken är verkligen trevlig och underhållande.
Boken handlar om Agnes som under ett halvår ska tillbringa sin tid med sin farmor då hennes föräldrar som är läkare ska till Haiti för att att de har erbjudits jobb för Läkare utan gränser. Men en mystisk varelse följer efter flickan till hennes farmor. Astrid och hennes väninna Mildred tar hand om Emiren Bogard från landet Amornia. Han är sjuk och de tror han har Alzaimers. Mildred får kontakt med Emirens släkting Knox, för att hitta Emirens son via tankekraft. Uppdraget lyckas och Dorian hittar en väg ut från källarhålorna. Astrid berättar om allting och att hon misstänker att Agnes är den utvalda. När Agnes träffar Emiren så lägger hon händerna på hans axlar och genast märker Astrid att Emiren ögon klarnar. Varelsen som har följt efter Agnes är upptäckt och fångas in. Så beger de sej till den parralella världen Amorina via Stenbron i Hova, för att befria landet från den onde trollkarlen. Där går tiden helt annorlunda än här och medan de är i Amorina står tiden nästan still i vår värld. Det är meningen att Mildred och Emiren ska stanna kvar här. Astrid har kontaktat olika personer som ska hjälpa henne att träna flickan i magi och att använda vapen. Men flickan har enorma krafter och vapen träningen behövs nästan inte. Emiren tvingar Mildred att de också ska återvända till Amornia, men till en annan plats för att söka upp kung Erack. Han ska hjälpa dem med soldater.
Agnes hör en röst inom henne som hjälper henne med att kontrollera hennes kraft. Hon får också veta saker som hon berättar för de andra i gruppen. Astrid och Mildred har kontakt med varandra och Mildred berättar att även de har återvänt. Agnes och resten av gruppen ska bege sig iväg med skepp för att ta sej till Molisien för att hitta häxmästare. Ute på havet får Agnes mer utbildning av rösten. Även den onde Naz-Halhams systerson får kontakt med en gudinna, som ska bistå det goda. Han är egentligen på tvingad den onda trollkarlen att följa med genom sin mor.
När Astrid och Agnes ska gå för att de andra har hittat en text de vill visa så hörs en smäll och Astrid och Knox trillade omkull. Agnes ser att vid sin farmors huvud höll en stor blodpöl på att breda ut sig.
Åh det är riktigt spännande. Nästa bok heter Röda Spiran. 
Jag vill gärna läsa nästa bok. 
Ha en fin dag kram Nina

måndag 1 april 2019

Ny utbildning

Idag har jag varit och ansökt om en ny utbildning. Det är en lärlingsutbildning som kock. Den är på tre terminer. Jag håller tummarna att jag kommer in på den. Det är så roligt att laga mat. En kvinna som går den utbildningen jag går på nu, ska också söka den. Hoppas vi båda kommer in, så det finns fler man känner. Sedan hälsade vi på mina klasskamrater och pratade en stund innan de skulle avsluta. Jag ville tala om för läraren också varför jag inte kom. Tony fick kaffe också.

Sedan tog vi med lite fika till lekplatsen. Samantha gillade den stora kompis gungan. Vi var där en stund sedan var det dags för Samanthas 4 års kontroll på BVC. Allt gick bra för utom synkontrollen. Jag vet inte om Samantha förstod riktigt vad hon skulle göra, eller hon inte såg. Men hur som helst, så ska hon prova igen, så får vi se hur det går nästa gång. Då är det bara synen de kollar. Hon var jätte duktig annars och fick en fin panda gosedjur. När vi kom hem så fixade vi lite och jag gjorde fiskbiffar och kall sås. Till det hade vi ris. Vi satt ute på balkongen och åt, så mysigt. Williams kompis var här också och lekte en stund.
Det var en fin 1 april. 
Ha en fin kväll kram Nina

Bodygard

"Bodygard" av Katherine Center utgiven av Mius förlag . Svenskt omslag; Daniel Åberg. Bokrecension ; I den här boken får vi följa...