söndag 7 april 2019

Mirakel och hemligheter

Jag recenserar "Mirakel och hemligheter" av Sara Salander. Utgiven av Idus förlag. Jag har alltid tyckt om böcker om hästar. Jag läste var enda hästbok på biblioteket när jag var yngre, så jag blev jätte glad när jag fick hem denna fina ungdomsbok. Den gjorde mej verkligen inte besviken. Det är två tjejer som inte tycker om varandra. Men kärleken till hästar får dem att tvingas att umgås och sakta smyger vänskap fram. Helt enkelt en jätte fin bok om kärlek till hästar och vänskap.
Boken handlar om Mi-Rakel (kallas för Mimmi) som efter syrebrist under förlossningen fått cerebral pares. Hennes handikapp gör att hon har olika svårigheter. Det har börjat en ny tjej i klassen som heter Lisa. De båda tjejerna tycker verkligen inte om varandra. Mimmi är avundsjuk på Lisa som har blivit populär i klassen och dessutom har tre stycken hästar. De andra tjejerna i klassen brukar gå till ridskolan och bara om Mimmi gör ett så kallat intagningsprov får hon följa med. Mimmi vill inte göra det dåliga, men de andra får henne att göra det ändå. Så får hon reda på att Lisas häst har rymt och hon går ut för att leta efter den. Hon hittar den också och tar med den hem och gömmer hästen i ett plåtskjul. Hon tycker Lisa är dum och därför tar hon inte hem hästen. Hon kämpar för att ta hand om hästen. I skolan får hon reda på att Lisa brutit armen och hon är också tvungen att ta med läxor till Lisa på grund av att de bor nära varandra. Lisas mamma Rita ber Mimmi hjälpa till med hästarna nu när inte Lisa kan och Lisa blir jätte arg. Mimmi lämnar tillbaka hästen och förklarar varför hon tog den. Men Rita blir inte arg, men Mimmi är rädd att de ska ringa polisen. Rita låter ändå Mimmi komma för att hjälpa till och lär henne om hästar och att rida. Mimmi och Lisa är tvungna att göra läxor ihop. Så vill Rita att Mimmi ska ställa upp i en Hubertusjakt eftersom Lisa inte kan. Hon tycker att Mimmi är en naturbegåvning.
Hur det går på jakten och hur boken slutar får ni läsa själv. Hoppas ni tycker den är lika bra och spännande som jag tycker.
Ha en fin söndag kram Nina

9 kommentarer:

  1. Jag läste också jättemycket hästböcker när jag var yngre :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok det är något speciellt med gästböcker som man bara tycker om. 😍

      Radera
  2. låter kämpigt, barnbarnen håller på att lära sig rida.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja om man är handikappad så är det kämpigt 😕 men hon blev starkare av det också. Så roligt då kanske de vill läsa den här boken 😃

      Radera
    2. intressant författare:
      http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2017/10/cp-upproret-av-lars-mullback.html

      Radera
  3. Jag tycker väldigt mycket om hästböcker, och när jag var yngre läste jag alla jag kom över! :D Numera blir det mest faktaböcker om hästar. Det är ju bra att förkovra sig ibland när man har egna hästar. Det här verkar vara en väldigt trevlig och läsvärd bok :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är vi lika. Jag tycker fortfarande om att läsa hästböcker även om de inte är skrivna för vuxna. Jo den var läsvärd 😃

      Radera
  4. I was wondering if you ever considered changing the structure of your blog?
    Its very well written; I love what youve got to say.
    But maybe you could a little more in the way of content so people could connect with it better.
    Youve got an awful lot of text for only having 1 or 2 pictures.
    Maybe you could space it out better?

    SvaraRadera

BOKSLÄPP maj 2024

INTRESSANTA BOKSLÄPP NU I MAJ!  📖 Jag har spanat på böcker som släpps nu i maj månad. 😍 Här är några av dem. *Den sista flytten  @histori...