torsdag 12 september 2019

Universums mörka hemlighet

"Universums mörkat hemlighet" skriven av Malin .v. Olsson, utgiven av Visto förlag. Detta är en bok för ungdomar, men som vuxen uppskattade jag den minst lika mycket. Jag tyckte att denna fantasy/sci-fi är briljant skriven. Författaren har med stor inlevelse beskrivit hur människor har kunnat missa att det finns liv på andra planeter t ex. Hur rymdskeppen och andra tekniska apparater fungerar och hur rymdvarelserna i hennes bok ser ut. Jag är verkligen imponerad av hur författaren har kunnat hitta på hela den här historien. Miljöbeskrivningarna är fantastiska och trovärdiga. Huvudpersonen i boken inkluderar läsaren i historien, så man känner sig delaktig. Vår tid beskrivs 2179 i deras historieböcker. Dessutom innehåller boken kärleksrelationer och mörka hemligheter. Boken får 🤖🤖🤖🤖🤖/5 av mig. Jag läser gärna en fortsättning på den här boken.
Boken utspelar sig 2179. När huvudpersonen Veronica Harrington är på uppdrag i rymden tillsammans med kapten Lundegard och kollegan Aaron, hamnar de i ett asteroid fält. Dessutom sugs de plötsligt in i ett maskhål. Deras rymdskepp är skadat och lika så kollegan Aaron. Då får de hjälp av ett annat skepp i sista stund. Ombord på det andra skeppet finns kapten Porter och även några människor från andra planeter. Att det finns rymdvarelser är en hemlighet som bara styrelseledarmötena i handelsorganisationen och regeringen på jorden har vetat om. De har haft detta faktum mörklagt i 100 år. De får hjälp att bota Aaron men kaptenen på skeppet är väldigt noga men att inga vänskaps band mellan de båda skeppen får inledas. När deras skepp är lagat måste de bort. Trots det spirar både vänskap och kärlek mellan besättningen på de båda skeppen. Kaptenen Porter blir rasande då han inser att Veronica och utomjordingen Raavu från Saturnus inlett ett kärleksförhållande. Han vill behålla Veronica som fånge. Men så bestämmer sig Kapten Porter för att handelsorganisationen inte längre ska hållas hemlig och att de ska tillkänna ge att utomjordingar existerar. De har hittat vägen tillbaka genom maskhålet och jorden. Veronicas kapten som har tagit hand om Veronica sedan hon var 13 verkar inte må bra, och han verkar bära på en hemlighet. Väl tillbaka på jorden har Veronicas kapten Lundegard blivit allt sämre. Man vill undersöka maskhålet och varför det dykt upp. Dessutom vill man undersöka varför sanden på mars plötsligt förvandlas till kvicksand. Veronica och hennes team kamrater kommer allt närmare den mörka sanningen och Kapten Lundegard blir snart så sjuk att han måste sluta som kapten.
Ja, vad är det som händer på Mars?
Det måste du ta reda på genom att läsa boken.
Ha en fin dag 
kram Nina

måndag 9 september 2019

Första dagen på praktiken

Jag har varit så nervös i helgen inför denna dagen. Samtidigt har jag sett fram emot den. Började kl nio på morgonen. Försökte hinna med lite hemma sysslor innan jag skulle åka. Satte på tvättmaskin, diskmaskinen och hann bädda sängen och plocka lite. Träffade min fina vän Tiblets som kommer från Eritrea. Hon arbetar heltid på kafé Eken. Vi gick i samma skola förra året, då jag gick kursen inom storkök.
Min vän Tiblets
Idag kom det varor från Ica som jag hjälpte till att lägga in och har även plockat disk. Försöker lära mig vart allt finns och hur diskmaskinen fungerar. Vi torkar mycket på bord och arbetsytor och liknande. Jag fick en kafé Eken t-Shirt och sen nya skor av min lärare. Vi fikade på förmiddagen med smörgås och jag valde choklad till.
Köket
Annars var det inte jätte mycket att göra just idag. Det stora samtalsämnet för dagen handlade om fönsterputsning eftersom det kom tre killar för att putsa fönster på kommun huset. Vi pratade även om svamp plockning  och Oxhälja marknaden som va nu i helgen. Slutade praktiken kl två då lunchen tog slut kl ett. Jag hoppas att jag får baka någon dag för det tycker jag är roligt. Men helst vill jag laga mat så klart. Min man hade varit gullig och fixat köket hemma jag när kom hem.
Får se vad som händer i morgon
Ha en fortsatt trevlig dag 🌸
Kram Nina

söndag 8 september 2019

Anna och bränderna

"Anna och bränderna" är skriven av Kristina Grill och utgiven av Idus förlag. För barn 9-12 år, men även äldre barn kan ha glädje av att läsa den här boken. Texten i boken var liten, men lätt att förstå.  Boken handlar om mobbing. Många barn kan säkert känna igen sig i denna historia. Jag tyckte det var hemskt att skolan inte hjälpte flickan i boken, som blev mobbad av sina klasskompisar. Men så ser det tyvärr ut i skolorna. Det tragiska är att den mobbade eleven måste flytta till en annan skola. Hon var inte den som bråkade, utan var skötsam. Varken skolan, eller de mobbande barnens föräldrar tog tag i situationen. Det blev bara värre och värre. Jag tycker det är bra att flickan berättar om sin situation i skolan för sina föräldrar, så att hon kan få hjälp. Men skolan gör inget åt problemet. Hur många mobbade barn lider inte i det tysta? Alla barn vågar inte berätta för någon vuxen. Borde inte de vuxna bli bättre på att hjälpa utsatta barn? Den här boken vill visa att man kan förändra någons liv genom att finnas till. Detta är en viktig bok och de ärr som mobbarna skapar i den mobbades själ, varar hela livet. Jag tyckte den här boken ändå var väldigt fin. Fylld av vänskap och mod. Den är också väldigt spännande. Boken får ❤❤❤❤❤/5. Den är väl läsvärd och tankeväckande.
Boken handlar om Anna. Hon ser fram emot att skolan ska börja och äntligen få träffa sin kompis Emma igen. Av någon anledning har de inte träffats under sommarlovet, men Anna tror ändå att de är vänner. Hon blir jätte glad när hon träffar sin kompis, men ganska snart förstår hon att något blivit annorlunda. Hon blir mobbad och snart blir det värre. Tillslut berättar hon som det är för sina föräldrar. Men när det pratar med barnens föräldrar och skolan händer ingenting. Tillslut bestämmer de att hon ska få byta skola efter jullovet. Men när de andra eleverna börjar spotta och slå på Anna, har man inget val, utan flyttar henne omgående. Av någon anledning ser man Anna som en bråkstake på den nya skolan. Hennes största intresse är att sköta om sin kanin Bamse och ungdomsgruppen i kyrkan som hennes familj går på. Hon får nya vänner i skolan och börjar trivas. Så börjar det brinna i skolan. Branden verkar vara anlagd. Genom kyrkans verksamhet, träffar Anna en nykter alkoholist. Hon pratar med honom efter kyrkan angående en flicka, Jennifer, som bor hemma hos dem ibland, pga att hennes mamma dricker för mycket. Hon vill att han ska hjälpa mamman, så att Jennifer kan få det bättre och han har en idé. Sedan brinner det en andra gång i skolan. Rektorn anklagar Anna för branden eftersom han har fått för sig att hon är en bråkstake. Annas kompisar försöker förklara för honom att Anna inte har med branden att göra, men han tror inte på dem.
Ja hur ska det gå för Anna? 
Ni får läsa det spännande slutet
Ha en fin dag 🌺
kram Nina

lördag 7 september 2019

Hösten knackar på

"Hösten knackar på" är skriven och illustrerad av Jenny Lindqvist. Utgiven av Idus förlag. För barn 3-6 år. Jag och Samantha tyckte det var en jätte mysig bilder bok med mysiga bilder. Boken passar jätte fint att läsa nu i höstmörkret. Den innehåller även tips på höstpyssel och bilder på tio fina höstlöv som barnen kan lära sig att känna igen. I boken innehåller tips på lek. Att virvla runt som ett höstlöv. Något spännande barnen kan göra i högarna med löv som kommer nu på hösten? Inne kanske det blir lika stökigt som hemma hos storasyster och lillebror. En bok som är jätte bra för barn att lära sig mer om naturen. Boken får 🍁🍁🍁🍁🍁/5 av mig och Samantha.
När storasyster och lillebror är inomhus och leker, är det någon som knackar på. In kommer det en kall vind. När vinden har lagt sig hör det ett prasslande ljud. Höstlöven vill komma in. De ser alla olika ut. Löven är vilda och börjar virvla runt. Barnen härmar löven och har jätte kul. Barnen hoppar i mammas och pappas säng. Sedan åker de på kuddar ner för trappan och jakten går vidare runt köksbordet och in i tv rummet där barnen har höjdhoppstävling i soffan. Tillslut orkar inte barnen mer och allt är rörigt. Löven slutar inte. För att få ut löven skapar de tvärdrag och hösten virvlar ut för att prassla hos någon annan. Nu är det lugnt i huset och barnen pustar ut.
Vi har även läst "sommarens skatter" på av samma författare. Den kan ni läsa om här.
Ha en riktigt trevlig dag!
Kram Nina

fredag 6 september 2019

Alla älskar Bianca

"Alla älskar Bianca" Författare Birgitta Bergin och utgiven av Bokfabriken. Boken heter "Alla älskar Bianca" och det gjorde verkligen jag också. Vilken härlig bok fylld av intriger och hemligheter. Underhållning från första till sista sidan. En mysig feelgood roman, som inte går att släppa ifrån sig, när man väl börjat läsa den. Boken är otroligt spännande! Man får följa de olika personerna under en helg på Thorskogs slott. Det kommer tre olika par. Vilka är dom och hur är de länkade till varandra? Med tiden uppdagas deras olika hemligheter och det förflutna hinner i kapp. Man får också följa Bianca när hon gör upp med sitt förflutna. Allt vävs ihop i slutet och på ett jätte bra sätt. Författaren beskriver de olika personligheterna på ett bra sätt och de olika karaktärerna får liv. Miljöbeskrivningarna  är målande och jag skulle gärna tillbringa en helg på Thorskogs slott och äta den goda maten. Det verkar vara ett jätte mysigt ställe, men besökarna verkar inte kunna koppla av som det är tänkt. Omslaget är också jätte fint. Boken får🍁🍁🍁🍁🍁/5 av mig.
Boken handlar om Bianca. Hon är konstnär och bor i sin ateljé, trots att hon och hennes man har hus tillsammans. Vi får följa henne och tre andra par och även en ung kvinna vid namn Astrid. Alla har de hemligheter och intrigerna tätnar när alla råkar hamna på samma plats under en helg. Vilka är dessa människor och vad har de alla gemensamt. Bianca har gjort sina val i livet för kärlekens skull. Men nu måste hon berätta som det är för alla inblandade.
En riktigt bra och mysig bok.
Ha en fin dag🍁
Kram Nina


onsdag 4 september 2019

Från knytnävsslag till egen identitet

"Från knytnävsslag till egen identitet"är en självbiografi skriven av Christell Andersson och utgiven av Vaktel förlag.
Jag blev väldigt illa berörd när jag läste den här boken. Tårarna kom många gånger. Jag fick gåshud. Det är som den värsta skräckfilm. Det värsta med den här boken är att den är sann. Författaren delar detta öde med många kvinnor. Jag är väldigt glad att hon tog sig ifrån detta destruktiva förhållande. Författaren berättar rakt på sak utan några krusiduller om sina upplevelser. Under 30 års tid lever hon med en psykopat. Hon berättar detaljerat om det hennes exmake utsätter henne och barnen för. Både för psykiskt och fysiskt våld. Hur grym kan en människa bli egentligen? Han struntar i att t ex betala hyran så de blir vräkta. Tillslut mår hon så dåligt så hon inte orkar äta och kroppen börjar lägga av. Författaren har stora minnesluckor. När man har blivit utsatt för så mycket trauma väljer hjärnan att glömma. Hennes familj vägrar att se. Vägrar att hjälpa. En del av dem står också på hans sida. När hon väl tagit sig ur förhållandet, så är det enda familjen bryr sig om att hon ska betala tillbaka pengarna som hennes exmake har lånat av dem utan hennes vetskap. Han har tagit lån i hennes namn och sätter henne och senare även sina barn i skulder. Författaren försöker få skuldsanering, men nekas av kronofogden. Hon har jobb och inkomst och de bryr sig inte om det hon varit utsatt för. Vi får följa författaren genom polisförhör, terapi samtal, panikångest attacker  och mycket mer. Det svåra måste vara är att lämna ett sådant förhållande. Hon blivit hjärntvättad, att hon får skylla sig själv, hon är dålig och lat, ingen kommer tro henne, jag ska ta barnen i från dig o s v. Inte konstigt att man mister tron på sitt eget värde. Hon får gå i kläder som döljer alla blåmärken. När hon pratar med sina barn och får deras historia, får hon ångest, eftersom hon inte kunnat skydda dem. Hennes tre barn har inte haft någon riktig barndom. De har inte kunnat t ex fira jul som andra utan fylla och bråk. Man blir ledsen hur både hennes familj och samhället fungerar i stort. Som tur får hon vänner efter skilsmässan som hjälper henne och ger henne stöd. Trots att denna bok innehåller så mycket smärta och sorg finns det ändå lite ljus punkter. Boken är viktig och det är bra att den skrivs. Fler som har hand om utsatta kvinnor kan behöva läsa den. Boken får ❤️ ❤️❤️❤️❤️ av mig.
Tack Christell för att jag fick ta del av din historia och dela den vidare.
ha en fin dag kram Nina



måndag 2 september 2019

Kärlek börjar med mord

"Kärlek börjar med mord" av författaren Maja Willander, utgiven av Ordberoende förlag. Detta är första boken jag läst av författaren. Gillar du pusseldeckare så ska du absolut läsa den här fina deckaren. Det fanns inte en enda tråkig minut i hela boken och spännande från första sidan till den sista. Man kan helt enkelt inte lägga ifrån sig boken. Mördaren är verkligen inte den man tror. Det finns inget som avslöjar mördaren från början. Författarens språk och hemligheterna människorna har i den lilla byn, gör att man bara vill veta mer. Tänk att det finns så mycket hemligheter på en och samma plats. Målande miljöbeskrivningar gör att man känner att man är där. Boken är lätt att komma in i och känns lättläst. Jag gillade även omslagsbilden på boken. Jag tyckte om den här deckaren och läser gärna mer av författaren. Boken får 🍁🍁🍁🍁🍁 av mig.
En man hittas mördad i den lilla idyllen Tjugersta. Mordet som först ser ut att ha en enkel lösning, visar sig snart vara det motsatta. Snart inträffar andra obehagliga incidenter. Hemligheter uppdagas i den lilla byn. Mitt i allt spirar romantiken.
Den här spännande deckaren passar perfekt nu, när höstmörkret börjar falla.
Ha en trevlig dag
Kram Nina

Bodygard

"Bodygard" av Katherine Center utgiven av Mius förlag . Svenskt omslag; Daniel Åberg. Bokrecension ; I den här boken får vi följa...