fredag 9 juni 2023

Fem en fredag v. 23-Harmoni

I fem en fredag funderar Elisa Matilda på frågor som handlar om nyheter fler förslag hos ElisaMatilda

1. När var du senast mest balanserad?

Svar; Det var ett tag sedan. Minns tyvärr inte när jag mådde riktigt bra senast. Det händer saker hela tiden som stressar upp. Har svåra sömnproblem och oroar mig jämt.

2. Hur är ditt liv när du känner ro i kroppen?

Svar; Brukar ha mest ro på sommaren. När barnen inte ska upp till skolan och så. Mina barn har de tyvärr inte de så bra på skolan och de vill inte dit. Brukar vara en kamp varje morgon. Skönt att de går på sommarlov idag.

3. Vad får dig att stressa ner?

Svar; En bra bok. Eller en bra film på kvällen. Men sen när jag ska sova är jag orolig igen.

4.Vilken del av ditt liv skulle behöva lite mer harmoni?

Svar; Min självkänsla. Har svårt att känna att jag duger. T ex när jag gör inlägg så är det nästan aldrig någon som gillar. 

5. Vad för hobby eller aktivitet ger dig mest avkoppling?

Svar; När jag läser, handarbetar, håller på med plantor eller gör diamondpainting.  


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

torsdag 8 juni 2023

Sommarvärme och bokpost

Nu är det äntligen varmt och skönt. Vi njuter av den härliga värmen. Äntligen är det sommar. Det har också kommit lite nya böcker idag. 



"En kvinnas guide till lycka och framgång"

Av

Sophie Irwing


"Självporträtt"

Av 

Louise Körning


"En enda sommar"

Av

Joakim Hedin


"Hannas Kaffestuga"

Av

Kristina Ahlström


Novellsamling

"Blodetsmakt"


Ha en riktigt trevlig dag!

Kram Nina 

Från och med nu

"Från och med nu" av Martina Haag utgiven av Piratförlaget. Malin och Tanja är två kvinnor som träffas på en nyårsfest. De är båda ensamma där, och tyr sig tillvarandra. De blir snabbt vänner, och bestämmer sig för att skriva en bucketlista. De ska under ett års tid försöka förverkliga sina önskningar. De sätter ett datum ett år framåt i tiden när allt ska vara utfört. Inget önskan är för pinsamt eller för svår. Det får gärna innehålla lite sexgrejer, som de inte testat ännu. De beslutat sig att resa till Paris, för där vill Malin kyssa en främling högst upp i Eiffeltornet. Men just som de ska resa med flyget svimmar Tanja plötsligt, och det resulterar att Malin får resa själv och Tanja får komma senare. Nu får vi följa Malin som är tvungen att utföra alla momenten i sin bucketlista, utan att Tanja är med. Hur ska det gå för Malin? Ska hon lyckas förverkliga några av sina drömmar?

Detta är första boken jag läst av författaren.  Boken handlar om två kvinnor mitt i livet. Båda har upplevt sorger och besvikelser, och undrar om inte livet har mer att ge. Malin är änka sedan många år, och Tanja har nyligen skilt sig. Båda känner sig ensamma och vill något mer. Nu är de redo att ta klivet ut i det okända och börja leva igen. De beslutar sig för att skriva en bucketlista. Jag gillade denna boken så mycket. Boken var livsbejakande, och så rolig. Boken bjöd mig på många skratt. Jag kunde helt enkelt inte sluta läsa. Den ena dråpliga historien efter den andra, och författaren lyckades fånga dem så bra. Jag älskar verkligen författarens underfundiga humor. Deras förslag är riktigt galna, vad sägs om att hångla i en gondol eller att hänga i klockvisarna på Big Ben och många andra helt galna förslag. Allting blir inte som de planerade eller hoppades på, men de hittade sig själva på resan, och de lärde sig att leva fullt ut. Jag läser gärna mer av författaren. Denna livsbejakande feelgoodroman får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favoritställe ur boken;

Jag kliver in i den rangliga hissen och kollar runt på mina medpassagerare. Det är inte någon som är ens är i närheten av min egen ålder som ska med upp i tornet. Skolbarn och några italienska pensionärstanter, som ropar till av förtjusning när hissen drar iväg med ett ryck. Halvvägs upp måste vi byta till en annan hiss och jag får till min besvikelse reda på att den översta våningen är stängd, för att det är alldeles för starka kastvindar idag. 

När vi kliver av på den näst översta våningen och jag ställer mig vid staketet och slås av den makalösa utsikten. Jag tycker inte alls att det blåser särskilt mycket, men det är härligt att se ut över hela Paris, vilken vacker stad det är ändå! Tar upp telefonen och filmar mig själv. 

-Hej, Tanja...Ja, de ser ju var jag befinner mig.

Jag vrider ut kameran över panoramavyn, så hon ska få den härliga svindlande känslan av att vara högst upp i Paris.

-Nu är det dags...Här har vi kandidaterna. 

Jag sveper med kameran över besökarna, tre tonårskillar som försöker titta i den fasta betalkikaren utan att stoppa i några pengar, en trött pappa som kämpar med att få en kinkig ettåring att intressera sig för utsikten medan mamman talar i telefon och två män i fyrtiårsåldern, jag tror att de pratar finska, som plåtar varandra mot den spektakulära bakgrunden. En äldre gubbe står och tuggar fundersamt på en tandpetare.

-Vad fan ska jag göra? Inte sånt superutbud på snubbar precis. Jaja, nu åker du ner i fickan. 

Jag stoppar ner telefonen i bröstfickan, kontrollerar att den fortfarande filmar och hoppas att åtminstonde en liten del av kameran sticker upp över kanten, så att Tanja i alla fall ska skönja någonting när hon tittar på filmen sen. Jag tar ett kliv mot gubben med tandstickan, men kommer av mig. Det går inte, det är faktiskt helt omöjligt. 

-Excuse me?

Jag vänder mig om. En av de finska killarna håller fram sin kamera. 

-Could you please take a picture of us?

-yes, of course.

Killarna ställer sig med armarna runt varandra och flinar upp sig mot kameran och gör V-tecknet med fingrarna. Jag knäpper några bilder från olika håll och när han kommer tillbaks för att hämta kameran så bara gör jag det. Jag hör Tanjas röst inne i huvudet: Man tar ett vänligt med bestämt grepp med handen om hans nacke. 

-Kiss me.

Baksidestext;

Två kvinnor. Ett år. En pakt. Från och med nu.

Malin och Tanja träffas på en nyårsfest och ingår i en pakt. Inom ett år ska de uppfylla alla drömmar de någonsin haft. Ingenting är för pinsamt, läskigt eller svårt. De ger sig ut på en resa som kommer att förändra dem för alltid. 


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

onsdag 7 juni 2023

Det slutna rummet

 "Det slutna rummet" av Mari Jungstedt utgiven av Albert Bonnier förlag. En kvinna hittas mördad i Lummelundagrottan på Gotland, under en guidad tur. Polis kommissarie Anders Knutas frågar sig, hur mördaren kunnat slå till mitt ibland de andra turisterna. Knutas höggravida sambo Karin får upp ett gammalt spår som hon följer. Det hade skett ett liknande mord i en annan grotta. Det mordet skedde i Korallgrottan, som ligger i nordligaste Jämtland. Mordet skedde för några år sedan, och det är fortfarande är ouppklarat. Det var en tolv år gammal flicka, lite lik den mördade kvinnan, som omkommit under oklara omständigheter. Hör det nya och det gamla mordet ihop på något vis? Medan Karin följer upp sitt egna spår sker ytterligare ett mord. Den döda kvinnans son omkommer i en anlagd brand. Man förstår snabbt att morden inte är slumpmässiga, utan personliga. Nu måste de hitta mördaren så snabbt man kan, så han inte hinner slå till igen. Kommer man att lyckas?

Detta är författarens 17 bok i serien om Anders Knutas, men detta är den första jag själv läser och recenserar. Jag har några olästa böcker av författaren som jag bara måste läsa nu. Så bra! Detta är en mordgåta förlagd till två grottor. Ett i dåtid och ett i nutid. Vi får följa poliskommisarie Knutas och reportern Johans arbete kring mordet i Lummelundagrottan. Knutas tankar upptas delvis av att han snart ska bli pappa och delvis försöker han lösa mordfallet. Johan funderar över sitt förhållande med sin fru. Håller det på att ta slut, eller kommer de att lösa sina problem? Vi får även följa mördarens tankar och känslor. Tillslut får man även veta orsaken. Jag gillar hur författaren bakar in intressanta fakta om grottor i berättelsen. Boken var spännande från första till sista sidan, och väldigt lättläst. En riktig bladvändare! Jag gillar de olika karaktärerna, och ser fram emot att läsa mer av författaren. Boken får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favoritställe ur boken;

Maj 2007

När grottan öppnade upp mot skogen utanför och gruppen äntligen kunde skönja något som verkade vara dagsljus, drog alla en lättnadens suck. Visst hade det varit spännande där inne och äventyret liknade inget annat någon av dem hade gjort förut. Men det hade varit kallt och fysiskt krävande med krypande i lera och klättrande över isiga klippblock. Dessutom var den psykiskt påfrestande att befinna sig i tunnlar långt under jorden, utan någon möjlighet att ta sig ut själv. Tidvis hade de ålat på rad i kålmörker i trånga gångar. Det enda sättet att få en uppfattning om vart gruppen var på väg var att treva efter framförvarande persons undersida av gummistöveln. Allt som fanns omkring var ett kompakt mörker, fuktigt berg och en tunnel som aldrig tycktes ta slut.

I flera timmar hade de befunnit sig nere i grottan och krupit på armbågarna i vattenfyllda gångar och hoppat över dmå sjöar, vilka några av dem inte klarat utan plumsat i. De hade snabbt fått hjälp att ta sig upp av de båda guiderna och vadarstövlarna som gick ända upp till bröstkorgen hindrade dem från att bli genomblöta. 

När alla kommit ut och den sista guiden låst grinden efter dem skyndade de tillbaka till raststugan för att byta om. Där fick de äntligen kliva ur sina leriga overaller, ta aåv hjälmar och handskar. Sedan var det skönt att komma in i stugan där en av guiderna tänt eld i den öppna spisen. 

Ett efter ett dråsade barnen ner på de väggfasta bänkarna som var klädda med renfällar. De gnuggade händer och fötter framför lågorna i den öppna spisen. Vattenflaskor delades ut medan de hungrigt väntade på lunchen som dukades fram på det rustika bordet; renklämmor och varm choklad, frukt, nötter och kanelbullar.

Baksidestext;


NÄR GOTLAND STÅR i den skiraste försommargrönska hittas en kvinna mördad i Lummelundagrottan. Kommissarie Anders Knutas leder utredningen och grottmordet förbryllar polisen. Hur lyckades gärningsmannen slå till mitt bland alla turister?

Knutas sambo och kollega, den höggravida Karin Jacobsson, undersöker ett eget spår som leder till ett ouppklarat fall i den jämtländska vildmarken. 

Samtidigt närmar sig mördaren sitt mål, och det står klart att dådet i grottan bara är början. 


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

måndag 5 juni 2023

Hjärtats land

 "Hjärtats land" av Nora Roberts utgiven av Albert Bonnier förlag. I början får vi möta släkten O'Dwyers förfäder. Den första mörka häxan, och hennes tre barn. Sorchan försöker besegra trollkarlen Cabhan, men det slutar med att hon dör. I nutid; Iona åker till Irland för att träffa sina kusiner, Branna och Connor. Hon har sålt allt för att ha råd med resan dit. Väl framme blir hon varmt välkomnad av sina kusiner. Hon får bo hos dem, och får arbete på det lokala stallet. Iona fattar tycke för ägaren Boyle. Men något mörkt lurar i skuggorna och snart är Iona och hennes nya familj indragen i en kamp på liv eller död. Trollkarlen Cabhan är återigen ute efter släktens magiska krafter. Iona måste därför plocka fram sina gåvor. På dagarna arbetar Iona i stallet och på kvällarna är det Brannas uppgift är att hjälpa Iona att träna upp sina magiska krafter. Samtidigt utvecklas en romans mellan Iona och Boyle. Kommer de tre släktingarna samla sina krafter tillräckligt mycket för att kunna besegra ondskan?

Jag har läst böcker av Nora Roberts förut men aldrig recenserat. Detta är den första delen i en trilogi om släkten O'Dwyer. Det är en riktigt spännande historia som utvecklar sig. Bokens början handlar om släkten O'Dwyer och den första mörka häxan och hennes tre barn. Sedan får vi följa Iona och hennes familj, samt hennes nya vänner i nutid. Iona har kännt sig ensam och oälskad i hela sitt liv, och den enda hon har kunnat vända sig till är hennes mormor. Nu får hon äntligen känna på hur det känns att tillhöra en familj. Vi kastas in i en tillvaro av starka familjeband, varm vänskap och kärlek. Den här bokserien är jag så förtjust i. Jag gillar hur levande huvudkaraktärerna känns och hur mysig deras samvaro är. Jag skulle vilja vara en del av den. Jag gillar hur de kan kommunicera med sina djur och de magiska inslagen. Jag blev lite illa berörd då Iona och Boyle blev ovänner, men annars tyckte jag boken var toppen. Jag ser fram emot nästa del i serien. Boken får ❤️❤️❤️❤️❤️/5.

Mitt favoritställe ur boken;

Kapitel 7

Allting med honom var skarpt. Kindbenen, käken, till och med blicken i de intensivt gröna ögonen. Han svepte in tillsammans med ett vinddrag som fick den stilla torvbrasan att blossa upp.

Det var flera stycken som hälsade på honom, precis som de hade gjort när Connor kom. Fast Connor hade mötts av en kamratlig värme. Finbar Burkes välkomnande hade en anstrykning av respekt och, tänkte Iona, vaksamhet. 

Han var klädd i en svart läderrock som gick ner till knäna. På den och i hans svarta hårsvall pärlade sig regndroppar, som måste ha börjat falla under tiden hon suttit inne i den mysiga, varma puben. 

Hon var också avvaktande och kastade en snabb blick på Branna. Ingenting gick längre att utläsa i hennes ansikte. Det var som om känslorna som tillfälligt hade blossat upp bara hade varit en illusion. 

Fin snirklade sig fram genom den fullsatta puben till deras bord och, precis som Branna hade gjort med Meara, lade han ena handen på Boyles axel och den andra på Connors. Blicken, noterade Iona var fäst på Branna. 

"Ni behöver inte avbryta festen, bara för att jag kommer."

"Äntligen tillbaka från slagfältet", sa Connor med ett skämtsamt leende. "Precis i rätt tid för att bjuda på nästa runda."

"Vissa av oss måste arbeta i morgon", påminde Branna sin bror. 

"Som tur är, så är min chef av den förstående, och generösa sorten. Till skillnad från din tyrann till chef, tillade Connor och blinkade åt Brianna.

"Jag bjuder på på den här rundan", sa Fin. "God kväll Meara, hur är det med din mamma? Jag hörde att hon varit krasslig", sa han när hon blinkade åt honom. 

"Det är bättre med henne, tack. Hon fick en skäng av bronkit som först inte ville ge med sig. Men doktorn försåg henne med dedicin och Branna med soppa, så nu är hon bra igen."

"Skönt att höra."

"Du kom med regn", kommenterade Byle. 

"Det verkar så. Branna, du ser ut att må förträffligt."

"Det är bara bra med mig. Bestämde du dig för att avbryta resan?"

"Jag har varit borta i sex veckor, det räckte mer än väl. Har du saknat mig?" 

"Nej, inte ett dugg."

Han log mot henne, ett kvickt och skarpt leende, och vände sedan sin intensiva blick mot Iona. "Och du måste vara den amerikanska släktingen. Iona var det va?"

"Ja."

"Fin Burke", sa han och sträckte fram handen över bordet. "Det här gänget har uppenbarligen inte hyfs nog att presentera mig."

Baksidestext;

Iona Sheehan har lämnat USA för Irland -landet hon drömt om ända sedanhon först hörde mormors berättelse om gröna kullar och urgamla legender. Kanske är det här hon för första gången kommer att känna sig hemma? 

Ionas långväga kusiner Branna och Conner O'Dwyer välkommnar henne genast till familjen, och Iona får snabbt jobb i det lokala stallet. Ägaren, den äventyrlige ryttaren Boyle McGrath, är nära vän med Branna och Connor. När Iona träffar Boyle första gången tänds en flamma djupt inne i henne.

Men Ionas ankomst väcker också mörka krafter till liv, krafter som förföljt släkten O'Dwyer i århundraden. Tillsammans med dina nyvunna vänner tvingas hon in i en kamp på liv eller död.


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

söndag 4 juni 2023

En smakbit på en söndag-Det slutna rummet

 


Astrid Terese på bloggen "Betraktninger" har ett boktema varje söndag, där vi bjuder på en smakbit ur en bok vi läser. Ibland vikarierar "Lesekunst" och smakbitarna hittas där. Jag tänkte bjuda på en liten smakbit ur en av böckerna jag läser just nu.

Min smakbit kommer från "Det slutna rummet" av Mari Jungstedt utgiven av Albert Bonnier förlag.

Smakbiten;

De pampiga husen, många med lummiga trädgårdar och privata badbryggor, låg på rad längs Mälaren. Här och där fanns små strandremsor som utgjorde allmänning, så att människor som inte ägde miljonvillor kunde få tillgång till vattnet. 

Han hade kommit dit en timme tidigare och slagit sig ner på en klippa på betryggande avstånd från huset, men ändå med god uppsikt. Hon brukade ta ett bad vid ungefär samma klockslag varje morgon, sommar som vinter. Nu väntade han på att hon skulle dyka upp. Han hällde upp ännu en kopp kaffe i den medhavda termosen och plockade fram en leverpastejsmörgås ur ett foliepaket.

Han bet i smörgåsen och betraktade den moderna villan med glaspartier ut mot sjön. Den hade flera terrasser på olika våningsplan och ett generöst tilltaget trädäck längs nere vid vattnet. Där låg en liten glasbyggnad med skorsten som han antog var en bastu. Bredvid fanns också en brygga med en exklusiv motorbåt som hade flybridge, en extra styrplats med soldäck på båtens tak. 

Han stannade upp i tuggade och lät handen som höll i smörgåsen sjunka. En figur i badrock hade uppenbarat sig på en av terasserna högst uppe och börjat gå nerför trappan mot bryggan. Hjärtat klappade hårdare i bröstkorgen. Snabbt ställde han ner kaffekoppen på den släta bergknallen och lade tillbaka den resterande smörgåsen på foliepappret. Sträkte sig efter kikaren. Visst var det hon. Det långa rödlockiga håret var uppsatt i en knut mitt på huvudet. Kroppen bar vit och späd och hon var klädd i en blå morgonrock som hon knutit ordentligt i midjan. 

Solen sken så temperaturen var ganska behaglig, trots att det bara var första maj och ännu tidigt på morgonen. Han gissade på runt arton grader, men i vattnet var det nog inte mer än tolv. 

Baksidestext;

NÄR GOTLAND STÅR i den skiraste försommargrönska hittas en kvinna mördad i Lummelundagrottan. Kommissarie Anders Knutas leder utredningen och grottmordet förbryllar polisen. Hur lyckades gärningsmannen slå till mitt bland alla turister?

Knutas sambo och kollega, den höggravida Karin Jacobsson, undersöker ett eget spår som leder till ett ouppklarat fall i den jämtländska vildmarken. 

Samtidigt närmar sig mördaren sitt mål, och det står klart att dådet i grottan bara är början. 


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

torsdag 1 juni 2023

Hett i hyllan- Eldens öga

 

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagon tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan? Fler finns här hos Bokföring enligt Monika.

I dag har jag valt "Eldens öga" av Patricia Cornwell.

Baksidestext;

Kay Scarpettas svåraste fall

Kay Scarpetta ska just resa på en välbehövlig semester tillsammans med sin älskade Benton Wesley när ett kryptiskt brev från Carrie som suttit på rättspsykiatrisk anstalt för mord har lyckats rymma. Hon är en samvetslös psykopat som dessutom haft en het förbindelse med Scarpettas systerdotter Lucy. 

Kan Scarpetta kallas samtidigt till en brottsplats: en lyxig hästgård ägd av en framstående mediamongul har brunnit ner. Allt tyder på att branden var anlagd. I det totalförstörda huset påträffas den svårt brända kroppen efter en ung kvinna. Detta är bara början på en mardrömslik mördarjakt. Scarpettas semester med Benton får vänta, och när elden slutar härja och sanningen uppenbarats har Kay Scarpetta drabbats av en djup sorg...


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Bodygard

"Bodygard" av Katherine Center utgiven av Mius förlag . Svenskt omslag; Daniel Åberg. Bokrecension ; I den här boken får vi följa...