lördag 12 februari 2022

Bokpost nr 12

 


I fredags kom min man upp med hela fyra spännande paket. Det ena paketet tog tre veckor att komma fram. Det blir lite konstigt med posten nu när de bara delar ut vissa dagar i veckan. Mina barn tycker det är roligt att hjälpa mig öppna paketen. I bland är det ju även böcker som jag ska läsa för dom. I dag hjälpte Angelique mig.

"Argbiggornas antikvariat"
Av 
Frida Gråsjö 
Hennes böcker har jag läst förut och tycker om.

"Tant Gredelins vintage"
"Tant Gredelin på turné"
Tant Gredelins julbryderier"
Av 
Anna Lena Stålnacke
Dessa har jag läst ska vara bra!
"Kärlek, lögner och tarot"
Av
Mia Waara
Lite kärlek är aldrig fel...
"Rötter av blod"
Av 
Lina Arvidsson 

Ha en mysig lördag alla ❤-an!

Kramis Nina 

fredag 11 februari 2022

Ritualen

"Ritualen av Ann-Sofi Forsmark, utgiven av Ordalagets förlag. Detta är den tredje delen i en trilogi, men jag har inte läst de två första. Jag hoppas få möjlighet att göra det, då boken var både bra, och riktigt spännande. Boken refererade till händelser från de två första böckerna, vilket gör att jag blir jätte nyfiken på att läsa även dem. Vi får följa Hilde, och hennes skolkamrater, under höstterminen. Hilde är en tjej med ovanliga gåvor. Hon ser och hör saker som ingen annan kan se och höra. Det händer mycket runt henne. Hilde och hennes kurskamrater i fotografering, får en ny lärarinna, Lilith. Hon verkar underlig, och varför ser hon sjuk och gammal ut i ena stunden och ung och vid prima liv den andra? När Hildes morfar som arbetar på kyrkogården blir sjuk, verkar Sam, hans vikarie ha något med det hela att göra. Några hemska dödsfall har hänt i området, både i nutid och i dåtid. Dödsfallen verkar ha något gemensamt och snart ser Hilde det fasansfulla mönstret.  

"Ritualen" är en riktigt spännande ungdomsroman. Den involverar allt som hör ungdomen till-kompisrelationer, skolarbete, såväl som komplicerade familje situationer, samtidigt som det övernaturliga vävs in på ett bra sätt. Jag gillade Hilde och hennes speciella gåvor. Boken var bra från första till sista sidan, då det hände saker hela tiden. De otäcka överfallen där man avlägsnat organen är kusliga, men man ville bara fortsätta att läsa. Vad är en människa beredd att göra för att få leva? Boken var välskriven och historien kändes realistisk och väl bearbetad. Hildes och hennes kompisars tankar och känslor samt språk känns normala för åldern. Vi får också till oss lite historia om Stockholm, vilket gjorde det lilla extra till historien. Boken får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favoritställe ur boken;Temat är alltså mellanrum", sa Lilith. Det står er fritt att tolka det hur ni vill. Ni arbetar med en eller flera kamrater. Var så goda att börja!"

Högljudda samtal bröt ut i hela lokalen, men Hilde uppfattade dem bara som svaga bakgrundsljud till sitt dunkande hjärta.

Det är bara en slump. Hon kan inte veta.

Lilith såg mycket friskare ut än förra veckan. Ansiktet var slätt, och inte ett grått strå syntes i det svallande mörka, nästan svarta håret. Hostan var borta och rösten hade fått tillbaka sin djupa klang. Det kändes nästan som om det på toaletten nästan aldrig hänt. 

"Jag mötte Lillith på Arlanda i söndags", sa Amin. "Hon sa att hon hade varit i Aten över helgen. Där var det tydligen sommar fortfarande. Hon ser ju nästan solbränd ut."

"Vad gjorde du på Arlanda?" frågade Hilde.

"Min farsa bor i London," sa Amin. "Vi träffas inte så ofta, men nu bjöd han dit mig över helgen."

"Coolt," så Hilde. "Dit skulle jag gärna åka."

"Det var väl helt okej," sa Amin. "Vi jobbar väl ihop, förresten?"

Hilde skulle just svara ja, då Loke kom fram till dem.

"Ska vi två köra?" Han såg bara på Hilde när han sa det.

Hilde blev förvirrad. Varför ville Loke vara med henne? 

"Vadå, vem ska jag vara med då?" sa Vilma och drog Loke i tröjärmen.   

"Skaffa dig en egen partner", sa Loke och ruskade av sig hennes grepp. "Nu frågade jag Hilde."

Vilma såg ut som hon fått ett slag i magen. 

Amin reste sig från stolen. "Men jag frågade först."

"Och?" sa Loke med ett snett leende. 

Lilith klappade händerna. Sorlet i rummet avstannade genast. 

"Det är nog bäst att jag gör gruppindelningen. Amin, Hilde, Loke och Vilma bildar grupp ett".

Hon pekade på dem med ett så beslutsamt ansiktsuttryck att Hilde undrade om hon hört deras tjafs. 

Amin kunde inte dölja sin besvikelse, men Vilma verkade lättad. Lokes ansiktsuttryck var omöjligt att tolka.  

Från baksidan;Dockan i hennes ficka hade blivit ännu varmare. Nästan het. Och inte bara det. Hon kunde känna något röra sig i den. En svag men regelbunden puls.

Vad är en människa redo att offra för att få leva? När Hilde och hennes kurskamrater i fotografering utforskar stadens mellanrum möter de mörka historier om epidemier, fattigdom och död. En kall vinternatt för sexton år sedan hittades en pojke mördad och stympad under en bro vid Skanstull i Stockholm. Vem var han?
När Hilde upptäcker fler dödsoffer, både i nutid och i det förflutna, anar hon ett fasansfullt mönster som spänner långt över tid och rum.
Trevlig helg!
Hoppas ni hittar någon mysig bok att läsa!
Kramizar Nina 

Kirskålsgrannar

"Kirskålsgrannar" av Jenny Clevström utgiven av Louise Bäckelin förlag (LB förlag) detta är den första delen i en serie, som har planerats att bli tre delar. Pommie bor på vackra Österlen i Skåne. Hon älskar att påta i sin trädgård och tänker ställa upp i årets skördefesttävling. När den berömde trädgårdscelebiteten Frank flyttar in i huset bredvid hotas hennes ställning som trädgårdstjärna. Frank verkar dölja både det ena och det andra, så Pommie börjar göra en utredning om honom. Hur långt är Pommie beredd att gå för att vinna tävlingen? 

Vilken härlig feelgood pärla! När man läser den här underbara trädgårdsromanen, längtar man verkligen till sommar och värme. Man blir inspirerad att både odla själv och att baka. Författaren beskriver den goda maten och dofterna, så att det börjar att vattnas i munnen. Miljöbeskrivningarna är underbara och författaren målar upp allt det vackra så väl, att man kan se det framför sig. Hennes språk är både vackert och målande. Samtiden roas man av Pommie, som råkar trampa i klaveret titt som tätt. Först verkar Pommie lite osympatisk, men när man lär känna henne så förstår man varför hon är som hon är. Jag ser fram emot att läsa fortsättningen på serien, för att få veta hur det går för Pommie och Frank. Bokomslaget är också väldigt vackert och mysigt. Boken får 🍎🍎🍎🍎🍎/5.

Mitt favoritställe ur boken;Det var skolavslutning. Barnen på det lilla podiet inne i skolsalen sjöng " Den blomstertid nu kommer". Ute vajade björkarna med mogna vingslag i takt med den ljuma försommarvinden, och genom halvöppna fönstret andades en ton av frihet. 

Det hängde en förväntan i luften. Förhoppningar om en ljuv och enkel sommar. Om salta bad och lata dagar. Om lek som aldrig tar slut.

Runtomkring i salen skruvade sig förväntans fulla kroppar i färgglada nya kläder och välkammade frisyrer. Mammor och pappor satt rörda till tårar av barnens sång och lärarinnan tal om sommarens stundande frihet. Pommie bet sig i läppen för att inte själv ta till tårarna, hon blev alltid gråtmild av skolavslutningar. 

Det hade vuxit till en liten tradition att hon inför skolavslutningen plockade en bukett blommor till grannflickan Louise, som bodde tre hus bort på gatan. I år- det tredje i rad- när Louise skulle gå ur andra klass, hade hon bjudit in Pommie till både avslutningen och släktfikat i trädgården efteråt, och Pommie hade valt ut de finaste vaniljbullarna från gårdagens bak och lagt i en påse.

När hon såg Louise, så högtidlig och fin i sin vita bommulsklänning med gulbroderade fjärilar och håret inbakat i flätor-den lilla buketten i sin hand-högg det till en smula inombords.

I den tidiga morgonen hade hon gått ut på ängen och fångat daggsvepta prästkragar och smörblommor, spröda hundkex och rara blåklockor. Fukten från det långa gräset hade vätt hennes ben och minnet hade fortfarande killat när hon självtorkade i morgonsolens första strålar och beundrade sommarbuketten, lika enkel som vacker. En bukett hon aldrig skulle få ge en egen dotter.

Från baksidan; Pommie Dahl är byggdens trädgårdsstjärna med Österlens mest prunkande rosor och tätaste lavendel. Men när trädgårdscelebiteten Frank Blumer flyttar in i huset bredvid hotas plötsligt hennes ställning. Pommie gör allt för att inte hamna i underläge gentemot sin nye granne, en man som vet att njuta av livet och som charmar de flesta på sin väg. Frank, å andra sidan, verkar inte riktigt vara med i samma tävling som Pommie. Eller?

I sin strävan efter att vinna den årliga skördefesttävlingen påbörjar Pommie en utredning av Frank och finner både det ena och det andra. Varför lyser hanns äpplen som om de vore radioaktiva? Och vad har han egentligen på gång med monologen, mustmakaren och tillika en av  jurymedlemmarna i skördefestkomit'e, Carl Styrke?

Kirskålsgrannar är en lättsam trädgårdsroman om konkurrens, kärlek och att våga bryta sig loss från gamla mönster. Med humor, vackra trädgårdsmiljöer och njutbara smaksensationer får vi under en rekordvarm sommar följa Pommies eskapader på den skånska landsbygden på väg mot höstens klimax, skördefesttävlingen. Hur långt är hon beredd att gå för att vinna tävlingen? Och är hennes starka känslor för Frank egentligen något annat än vad hon tror?


Ha en trevlig fredag!

Kramizar Nina 

onsdag 9 februari 2022

Bokpost nr 11

 

Vilken lycka! Idag blev min dag förgylld av två fina bokpaket. Hur glad blir man inte över detta lyxiga bokpaket!

"En annan del av mig"
Av 
Emelie Joners
"Tistlar i trädgårdslandet" och "Kirskålsgrannar"
Av 
Jenny Clevström

Två väldigt vackra böcker som jag ser fram emot att läsa. 

Ha en underbar dag!

Kramis Nina 


Servitrisen

"Servitrisen" av Stina Roxlund utgiven av Lava förlag är en hennes debutroman. Efter att Lotten fick reda på att hennes man Rasmus har varit otrogen, har paret haft en svår tid tillsammans. Rasmus är fortfarande kär i Lottens bästa väninna, Carin, vilket Lotten inte vet. Men dom bestämmer dock att de ska förnya sina äktenskapslöften, för att på så sätt få en nystart. De har bestämt hålla bröllopsfirandet på herrgården som hennes mor nyligen ärvt. Alla vänner är inbjudna och det ser ut som om det ska bli en fantastisk helg på den vackra herrgården. Men saker och ting står inte rätt till och snart upplever man saker som inte gästerna ser och det börjar bli riktigt otäckt och skrämmande. Paralellt får vi också följa Liselotte som gifte sig med herrgårdsägaren Henric i början av 1900-talet.

Författaren har skapat en riktigt spännande spökhistoria där vi får följa Lotten i nutiden och Liselotte i början av 1900-talet. Historiken vävs samman på ett skickligt sätt och säcken knyts ihop bra på slutet. Spänningen byggs upp bitvis och den spöklika miljön är skickligt detaljerad. Jag kan dock bli irriterad på väninnan och maken, eftersom deras svek fortsätter trots att Rasmus och Lotten ska förnya sina löften. Men på det stora hela gillar jag storyn och upplägget och boken är en riktig bladvändare. Miljöbeskrivningarna och karaktärerna är bra beskrivna. Man hinner lära känna dem. Boken var lätt att komma in i men desto svårare att lägga ifrån sig, vilket gjorde att jag låg och läste alldeles för länge, då jag ville veta upplösningen på historien. Denna spännande nagelbitare får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favoritställe ur boken;Liselotte funderade på hur hon skulle berätta för Henric att hon upptäckt att hon var gravid. Hon gick ner till köket och bad Gerda att middagen skulle vara alldeles extra fin idag. Gerda intygade att det skulle kunna gå att ordna. Eftersom Liselottes föräldrar var på besök, så var det redan planerat för en fin middag, men nu skulle de även lägga till en efterrätt.

Liselotte var så glad att hennes mor och far var här just nu. De hade samlats i matsalen och småpratade i väntan på att middagen skulle serveras. Liselottes föräldrar var nöjda över att hon hade det så bra i sitt nya hem och de pratade om hur fantastiskt vackert både herrgården och omgivningarna var. 

"Här kan man inte annat än trivas, det må jag då säga Liselotte. Det ska bli spännande att se naturen ändras med årstidsskiftningarna", sa Liselottes mor och gjorde en gest mot fönstret så att allas blickar vändes mot den vackra utsikten. "Vi får komma på besök ofta, inte sant."

"Ni är alltid välkomna. Om det är en kall och mörk vinter så kan månaderna kännas långa så sällskap är aldrig fel," sa Henric och fortsatte, "men jag ska göra mitt yttersta så att Liselottes goda humör håller sig under hela vintern."

Liselotte blev lite irriterad på att Henric belyste en negativ aspekt, när hon försökte visa sina föräldrar att det var så bra här. 

"Men visst måste det vara fantastiskt fint här även på vintern?" frågade Liselotte, "Jag hoppas att det går att åka skridskor på sjön, kan man det Henric?" 

"Jo då, det kan man, och skidor på åkern."

"Men i år kommer jag inte åka några skridskor," sa Liselotte och klingade i glaset för att få allas uppmärksamhet. "Jag har en nyhet som jag skulle vilja berätta!"

De andra samlade sig och vände sig mot Liselotte som njöt av situationen.

"Jag tror minsann att jag väntar barn!"

Ansikten brast ut i stora leenden och Liselottes mor begravde henne i en stor kram. Henric såg ut som att han inte kunde tro det han hört och även han fångade in henne i en omfamning och kysste hennes hjässa. Tårar fyllde hans ögon och han tryckte ihop läpparna för att inte låta dem rinna över, ut på kinden.

Liselotte var stolt och glad. Precis detta ville hon ge sin make, och reaktionen var mer än hon kunde önska sig. 

Från baksidan;Efter en turbulent tid ska Lotten och Rasmus förnya sina äktenskaps löften. Rasmus affär var svår för Lotten att hantera, men till slut gick hon med på att stanna kvar. Ovetande om att kvinnan han var otrogen med, och fullkomligt kär i, faktiskt var hennes bästa vän Carin.

Bröllopsfesten ska ske på en herrgård som Lottens mamma nyligen ärvt från Lottens mormor, Wiola. Hur herrgården kom i mormoderns ägandeskap har de ingen aning om. Väl på herrgården får både Lotten och Carin en obehaglig känsla. De hör saker som ingen annan hör, de hittar rum som ingen annan kan se och de är de enda som ser den ljudlösa servitrisen som ilsket blänger på Lotten. Herrgården verkar vara hemsökt. 

Samtidigt som vi får läsa om helgen på herrgården, får vi följa Liselotte som levde i början av 1900-talet, gifte sig med herrgårdsägaren Henric och senare fick dottern Wiola. Historien bakom herrgården luckras upp och visar sig vara en tragisk historia om svek och ära.

"Servitrisen" är en roman med inslag av både spänning och skräck. Den berättar en historia om hemligheter, kärlek och sorg. 


Ha en riktigt trevlig dag 

Kramizar Nina 

tisdag 8 februari 2022

Tillsammans var vi oslagbara

"Tillsammans var vi oslagbara" av Linnéa Engström. Utgiven av Kunskapshusetsförlag. Vi får följa Linnéas pappa som är en lovande ung frikyrkopastor, när han plötsligt drabbas av psykisk sjukdom och blir utesluten av Jehovas vittnen. Samt trettio år senare drabbas Linnéa av smutskastning och uteslutning från Miljöpartiet det gröna. Vad har det religiösa livet och det politiska maktspelet gemensamt? Trots att hon gjort så bra hon kunnat, så bestämmer man plötsligt att hon ska bort och Linnéa förstår ingenting. Hon gör allt för att visa att hon är oskyldig till det hon anklagas för, men hon blir ändå utesluten.

Detta är en berättelse från Linnéas synvinkel och erfarenheter. Detta är en intressant bok om en värld jag inte vet så mycket om. Vi får en inblick i det politiska arbetet och det verkar intressant, men också tufft. Du förväntas prestera till max, men när du sedan är förbrukad, finns du inte längre. Linnéa brinner för miljön och allas lika värde, men när hon påtalar  missförhållanden som förekommer inom politiken, blir hon plötsligt obekväm. Hon går från att vara populär och omtyckt till att plötsligt bli osynlig. Människor hon trott varit hennes vänner, vänder sig bort och sviker henne utan att blinka. Boken är tankeväckande och författaren beskriver tillvaron i maktens korridorer på ett bra och realistiskt sätt. Detta maktspel är vanligt förekommande fenomen. Jag tyckte om att författaren skriver på ett rakt och ärligt sätt om sina erfarenheter. Boken får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favoritställe ur boken;VI ÄR PÅKLÄDDA och redo. Jag har packat en matsäckskorg. Cyckelhjälmarna är på och de fodrade överdragsbyxorna. Jag ska ta bilder av rummen för att senare kunna sitta hemma i soffan och drömma mig bort till något som faktiskt också kommer att bli verklighet. Planera möblering och trädgård. Vårt nya röda hus med tomt. Bara två kilometer bort.

Vi var fem intresserade köpare och jag budade från Strasbourg. När sms:et kom for jag upp som en raket ur kontorsstolen och tjöt av glädje. Självklart ville jag fortfarande ha huset och jag ringde mäklaren för att ropa ut mitt "Ja!" Erik fick först en chock därhemma i Sverige och undrade om jag inte var riktigt klok. 

"Men det var en superbra deal! Lite sunkigt hus men världens finaste trädgård. Det är vårt!"

Så snart jag kom hem åkte vi för att titta på det.

"Du bara kör på. Vem köper ett hus på det här sättet?" protesterade Erik men gav sedan med sig när han insåg hur fint det var och att priset verkligen blev bra. 

Nu är vi på väg dit igen och den här gången har vi nycklarna med oss. Ägare till världens finaste lilla hus. Ett egnahemshus. Hela området är bebyggd med dessa små trävillor från fyrtiotalet.

Från baksidan;För att vara ärlig, brukar jag inte vara speciellt rädd för någonting. Men den här berättelsen är personlig. Nu är jag rädd. Att livet blir lättare om man inte utsätter sig för omgivningen gillande eller ogillande, fördömmande eller åsikter är nog sant.

Vad har en frireligiös sekt gemensamt med ett modernt politiskt parti?

Över en natt försvinner familj, vänner och trygghet för Linnéas pappa när han utesluts av Jehovas vittnen. Han går från att vara en lovande ung förmåga som frikyrkopastor  till att plötsligt insjukna i en psykos. 

Vi möter Linnéa igen trettio år senare när hon innehar ett förtroendeuppdrag för Miljöpartiet det gröna och en plats i EU-parlamentet. Under förödmjukande omständigheter tvingas hon bort och minnen som länge tryckts undan kommer tillbaka. Situationen hon befinner sig i påminner mycket om pappans, likheterna är stora mellan det politiska och religiösa livet i både gruppdynamik och maktspel. Hur kan två generationer uteslutas så brutalt ur sina sammanhang?

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kramis Nina 

Tisdags trion-a,b,c,en författare eller boktitel på varje bokstav

 


Bokbloggen Ugglan&Boken har en tisdags trio, där det är nytt tema varje vecka, och vi uppmanas hitta på vår egna trio. Denna veckans tema är A,B,C (en författare eller boktitel på varje bokstav. )Här är mitt bidrag;

"Ritualen"
Av
Ann-Sofi Forsmark 

Dockan i hennes ficka hade blivit ännu varmare. Nästan het. Och inte bara det. Hon kunde känna något röra sig i den. En svag men regelbunden puls.
Vad är en människa redo att offra för att få leva? När Hilde och hennes kurskamrater i fotografering utforskar stadens mellanrum möter de mörka historier om epidemier, fattigdom och död. En kall vinternatt för sexton år sedan hittades en pojke mördad och stympad under en bro vid Skanstull i Stockholm. Vem var han?
När Hilde upptäcker fler dödsoffer, både i nutid och i det förflutna, anar hon ett fasansfullt mönster som spänner långt över tid och rum.

"Högt spel"
Av 
Leigh Bardugo 
Boken är även en serie på Netflix
Shadow and bone som jag har sett och tycker är bra.
Kaz Brekker, kriminellt underbarn och ledare för ett av Ketterdams farligaste gäng, får i uppdrag att utföra till synes omöjlig kupp. Det är ett uppdrag han borde tacka nej till, men om han lyckas kommer han bli rikare än han någonsin kunnat drömma om. Och kanske förhindra ett världskrig.
Till sin hjälp har han fem unga människor från Ketterdams slumkvater: en förlupen rikemansson, en prickskytt med spelproblem, en geisha som hamnat på villovägar, en hämndlysten straffånge och en beryktad spion. 
Detta osannolika gäng är kanske det enda som kan rädda världen från förödelse- om de inte tar livet av varandra först.

Camilla
Av 
Weström-Eriksson
Var det Camillas tur nu? Efter år av ensamhet. Hennes pappa hade varit snäll men tyvärr lyst med sin frånvaro. Därför kom det inte som en chock när hon fick veta att hon var adopterad. Nu var pappa död och mamma befann sig någonstans söderut med sin nya kärlek Philip. 
Som en räddande ängel hade han funnits där, festens snyggaste kille och dessutom hade han bara ögon för henne. Kompisen Marie hade blivit ursinnig och lämnat Camilla åt sitt öde. Trots saknade efter vännen hade det känns så bra om inte små obehagliga tillsägelser och yttringar kommit upp allt mer. Men vad kunde hon göra? Hon hade ingen och ingenstans att ta vägen. Men allt skulle nog bli bra med tiden.
Med bultande hjärta läste Sara annonsen. En efterlysning. Tänk om det var hennes tvillingsyster? Borde hon skicka ett svar? Men rädslan för att bli sårad och besviken var stor. Hon var osäker. 
Uppföljning av Hammarudden.




Ha en riktigt trevlig tisdag
Kram Nina 


Bodygard

"Bodygard" av Katherine Center utgiven av Mius förlag . Svenskt omslag; Daniel Åberg. Bokrecension ; I den här boken får vi följa...