tisdag 13 september 2022

Tisdagstrion - Fönster, dörrar, portar & portaler


Bokbloggen Ugglan&Boken har en tisdags trio, där det är nytt tema varje vecka, och vi uppmanas hitta på vår egna trio. Idag handlar tisdags trion om vilka författare  man har som är från tre olika länder som gränsar till varandra.


Jag har valt "Portalernas värld" av Matilda Johansson, "Vägen till Augenbara" av Anci Gidnäs-Pettersson, samt "Timmar av Sammet" av Alyson Richman.

Från baksidan;

Blodet stänkte omkring henne och hennes ögon blixtrade. Vinden virvlade omkring henne, fortare och fortare och märkliga bilder syntes i skyn. Hon verkade höra saker Melanie inte hörde, för plötsligt slet hon upp händerna och tryckte mot tinningarna, samtidigt som hon skrek. Ett skri som ville slita lungorna med sig. En mörk stämma ekade över sjön.

"Tiden är inne." 

Kvinnan sjönk ner på knäna och andades hetsigt.

"Nej", viskade hon. "Nej" 

Hon lyfte blicken och stirrade ut på stormen över sjön. Vetskapen spred sig och skrek igen.

"NEJ!"

Tiden var inne.

I portalernas värld råder kaos. Mörkret, det onda väsende, håller på att ta över alla kungarike och folket vet inte hur de ska stoppa det. De förlitar sig på en urgammal sägen om att Ljuset en dag ska komma och befria dem från Mörkret. Men tills dess att Ljuset kommer försöker de hålla ihop och göra sig redo för strid. 

Samtidigt reser Mingan, hövdingasonen i Mahognystammen i Trons rike Temlidia, ut i världen för att hitta sig själv. Då hittar han Melanie, som levt ensam i skogen sedan hon var åtta år, och mellan dem slår det gnistor. Han tar med sig henne tillbaka till Temlidia och märkliga saker börjar hända. Det finns saker med Melanie som inte går att förklara...

Kanske är det Melanie som är svaret på deras böner?

Från baksidan;

Stella var en ung kvinna i en liten by någonstans i en annan tid. Hon hade sina vänner, men hon var annars ensam i världen utan några släktingar. Hennes liv var precis som alla andra i byn, tills den dag då en okänd man knackade på hennes dörr. Han berättade för henne vem hon egentligen var och han gav henne en gåva och en uppgift. Då öppnades en helt ny värld för henne. En värld där det fanns magi, okända platser och de som härstammade från både himlen och havet. I den världen fick hon nya vänner och det gjorde också att hon fick möta de släktingar som hon inte visste om att hon hade och hon fann stor kärlek. På vägen till Aguenbara fick hon också lära sig mycket om sig själv och hon fick veta vad hon egentligen var här för att göra.


Från baksidan;

Medan Paris står inför en tysk ockupation stänger en ung fransk kvinna dörren till sin bortgångne farmors hem, en våning full av skatter, osäker på om hon någonsin kommer att återvända. 

Marthe de Florian, en gång önskade kurtisan, har byggt upp ett liv bland konst och vackra ting, allt för att lämna sin fattiga barndom i de mörka gränderna i Montremare bakom sig. När Europa står inför ett världskrig väljer hon att berätta sin historia och sina innersta hemligheter för sondottern Solange.

I berättelsen om Marthes liv är tingen viktiga, särskilt ett vackert pärlhalsband och ett porträtt av henne själv, målat av den italienska konstnären Giovanni Boldini. Medan Marthes berättelse vecklats ut likt våder av sammet, hjälper den Solange på hennes väg genom livet.


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

måndag 12 september 2022

Gaslightad-Han sa jag var galen

"Gaslightad-Han sa jag var galen" av Sofia Larsson utgiven av Ordberoende förlag. Gaslighting är en form av manipulation där information förvrängs, förvanskas eller utelämnas eller där falsk information presenteras med avsikten att få offer att tvivla på sina egna minnen, uppfattning och sinneshälsa. Det kan variera från att förövaren endast förnekar ett begånget övergrepp till att iscensätta bisarra händelser med avsikt att desorientera ett offer. Författaren berättar med sina egna ord om sina upplevelser med ett väldigt destruktivt förhållande, som höll på att kosta henne livet. Hon har inte utelämnat något och det är helt fantastiskt att hon lyckades ta sig ut ur sitt destruktiva förhållande. Mannen hon kallar J bryter ner henne bit för bit och får henne att tro att hon är galen. Att allt är hennes fel. Det spelar ingen roll vad hon än gör så är det inte bra nog. 

Jag får många tankar och känslor när jag läser författarens berättelse. Jag blir arg, ledsen och förtvivlad. Många gånger tänker jag herregud, vad håller han egentligen på med? En av de sjukaste händelsen jag reagerade starkt på var att han blev arg för att hon ville ta en pannkaka. Hon fick inte det bara för att det var hans födelsedag. Han blir så arg så att han tar sönder sina egna shorts. Han förstör födelsedagen, sedan säger han att det är hennes fel. Han förvandlar en helt vanlig tjej till ett nervvrak som inte vet vem hon är. Han får henne att misstro sin egen förmåga att t ex laga mat och köra bil. Små enkla saker blir svårt på grund av en man som inte vill bygga upp sin partner. Han gör henne så beroende av honom och deras förhållande. Det hemskaste är att han vet precis vad han sysslar med. Han vill bryta ner henne helt. Det som också slår mig också är att det är viktigt att inte skuldbelägga dessa kvinnor. Boken får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favorit ställe ur boken;

Landskapet runt omkring mig är vidunderligt. Det är storslaget och läskigt. Det är vackert och kraft. Det är allt på samma gång och jag tänker att det kommer bli svårt att beskriva det för de som aldrig har varit såhär långt norrut förut. Hur förklarar man den här platsen skönhet?

Höga berg, fantastiska vattenfall och smala leder blir min vardag under de kommande dagarna. Veckorna innan har bestått av ångestladdade förberedelser och tankar som "tänk om jag inte klarar det?" Väl ute på leden går det bra, det är inte så mycket annat man kan fokusera på än att sätta en fot framför den andra. 

Att få vandra här påminner mig om J och alla de nya äventyr som ska bli våra. Under sommaren som passerat har han lovat mig att han ska ta mig ut på fjället, och då ska det bara vara han och jag där, ett tält och den vackra naturen. I min fantasi är det höst, det är sprakande färger på träden och de sjöar vi passerar ligger spegelblanka och avtecknar himlen som en målning ovanför den. I min fantasi friar han även till mig ute på fjället. 

"Hur går det för dig?" frågar en av guiderna medan jag är helt försjunken i mina tankar på J.

"Det går bra", svarar jag innan jag fortsätter bredvid de andra. Jag längtar mest av allt till kvällarna och det är inte för att jag tycker om att sova i tält utan det handlar om att jag då ska få läsa ett till av kärleksbreven som J skrivit till mig. 

När vi sätter upp tälten på kvällen öser regnet ner och jag får hjälp av en av guiderna att sätta upp mitt tält. Lyckligtvis hinner jag in innan jag blir alldeles dyblöta och samtidigt som jag krånglar av mig skorna, min skalderjacka och regnbyxor bultar det i bröstet av längtan efter att få ligga i sovsäcken  med brevet framför mig. För att skynda på hoppar jag över middagen den kvällen, hans brev blir min mat. Jag läser det en gång och så en gång till. Som en besatt ljudar jag varje bokstav högt i huvudet och suger ut varenda ords innebörd. Jag tror att jag gör det för att förstå att det han skriver, det vi har är på riktigt och för att förstå krävs det att läsa om det flera gånger.

Från baksidan;

Självupplevd berättelse om manipulation i en destruktiv kärleksrelation.

Sviken av mannen jag levt med under många år möter jag kärleken igen. Jag får all den uppmärksamhet och stora framtidslöften. Men efter bara några månader är allt förändrat. Den person jag trodde var mitt livs kärlek började manipulera och övertyga mig om att jag är galen.

Till slut trodde jag på honom. Tillvaron blir en nedåtgående spiral och den psykiska misshandeln är på väg att kosta mig livet. Men bara nästan, jag klarar mig och lyckas ta mig ur den destruktiva relationen och och är med den här boken redo att berätta min egen historia.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

söndag 11 september 2022

En smakbit på en söndag-Ett land av snö och aska

 

Astrid Terese på bloggen "Betraktninger" har ett boktema varje söndag, där vi bjuder på en smakbit ur en bok vi läser. Ibland vikarierar "Lesekunst" och smakbitarna hittas där. Jag tänkte bjuda på en liten smakbit ur en av böckerna jag läser just nu.

Min smakbit kommer från "Ett land av snö och aska"

Smakbiten;

ENARE

Feb. 1944

I går anlände jag hit till Enare, till fånglägret näst efter strafflägret i Hyljelathi. Det finns inte utmärkt på de finska kartorna. Sträckan hit från Enare kyrka är ett tjugotal kilometer åt ostnordost. Sjön ligger i närheten. Någon ordentlig väg existerar inte direkt, och r man svänger av skyms sikten av två stora träd. Där finns några skyltar som förbjuder passage med risk för döden. De är på tyska och enaresamiska. På samiska för att om någon tar den här vägen, är det förmodligen en same som vandrar längs fjällen. Fast vem vet om en sådan ens kan läsa.

Jag togs emot av Hänninen. Jag presenterade mig: Väinö Remes, militär myndighet, tolk. Han sade ingenting, synade mig bara från topp till tå. Jag såg säkert ung ut. Vi körde längs en stig i en tysk bil. Vid grinden  till lägret klev vi ur. Soldaten som stod vakt gjorde till en början inte minsta ansats, men när han fick se en officer förändrades uppsynen. Det syntes på tyskens ögon att han blev rädd. På ena kragslaget hade han en bild av en dödskalle. Hänninen sade något till honom och bjöd på en cigarett. Vakten tog inte emot den. Jag är inte säker på om han förstod finska. 

Hänninen förklarade samma saker som jag redan hade hört. Även här är fångarna uppdelade i olika tält. I det vänstra tältet finns ukrainare, i nästa sovjeter och i det därpå serber. Det finns också ett fjärde tält. Det sade han inget om. Jag vet inte vad som finns där.

Här finns inga judar. Judarna, eller de som misstänks vara det, skickas till Hyljelathi. Det finns inte heller lika många fångar här som i andra läger, men fler anländer i en strid ström. Enligt Hänninen hade det i förrgår natt kommit ett flaklass fångar ända från Danzig, bland dem polacker och rumäner. Direkt i morgon bitti ska de sättas på att bygga en väg norrut. Det ligger ett par läger till här i närheten. I ett av dem finns bara tyskar: landsförrädare och rasförädare. Rasförädarna är de värsta. Varje söndag förs de till kommunalfängelset i Enare för att arkebuseras. 

Från baksidan;

FINSKA LAPPLAND, 1944: En ung soldat kallas in som tolk i ett nazistiskt fångläger. Ett av hundratals som i hemlighet ligger spridda över västra Lappland, fyllda men landsförrädare, rasförrädare, samer och andra som Tredje riket vill bli av med. Förhållandena i lägret är ohyggliga, den unge mannen är ständigt omgiven av grymhet död och stanken från de olika tälten. Men bland fångarna i lägret märker han snart att en står ut från mängden. En finsk man som behandlas annorlunda än de andra.

1947: Journalisten Inkeri Lindqvist anländer till Lappland för att skriva om den snabba återuppbyggnaden efter kriget. Men hennes egentliga motiv är mer personlig än så. Hon följer ett spår efter sin man, som försvann några år tidigare. Men byborna vill inte uppehålla sig vid det förflutna, och Inkeris frågor provocerar fram fientlighet och misstänksamhet. Först när hon lär känna sin fåordiga hyresgäst, Olavi, och får kontakt med en ung samisk flicka, börjar hon förstå omfattningen av de fasansfulla händelser som aldrig var tänkta att avslöjas.  

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

fredag 9 september 2022

Fem en fredag v. 36-Röd tråd

I fem en fredag funderar Elisa Matilda på vad vi har för röd tråd-fler förslag hos ElisaMatilda


1. Vad har ditt tema varit för veckan?

Svar; Temat i veckan har varit städ och tvätt. Vi har också börjat med renoveringen av köket. Jag längtar tills det blir klart.

2. Vad avviker du sällan ifrån?

Svar; Jag läser gärna en stund innan jag släcker lampan för att sova.

3. Vad har du alltid med dig?

Svar; En bok har jag alltid med mig när jag åker någon stans. 

4. Vad kommer du ofta tillbaka till?

Svar; Musik jag gillar. 

5. Vad kan du lita på i alla väder?

Svar; Lagen om alltings jäkelskap- När man  t ex är försenad så dyker det alltid upp en traktor eller något som kör riktigt sakta. Det kan också vara rödljus som får en att stanna. Eller så hittar man ingen parkering. Samma visa varje gång. Det slår aldrig fel.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

torsdag 8 september 2022

Hett i hyllan-En kvinnas plan


Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagon tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan? Fler finns här hos Bokföring enligt Monika.

Idag föll mitt val på "En kvinnas plan" av Sidney Sheldon.

Från baksidan;

Leslie Stewart hade hittat sin drömprins, trodde hon. Oliver Russel, Kentuckys mest eftertraktade ungkarl, stilig advokat med politiska ambitioner. När han tillslut friar säger Leslie "Ja tack" men några dagar före bröllopet ringer telefonen och hennes värld slås i spillror. Ur spillrorna gror en plan, en plan Leslie tänker genomföra kosta vad det kosta vill.

Senator Davis hade en dröm och han var fast besluten att göra den till verkligheten hans svärson skulle bli USA:s näste president. Med Davis pengar och inflytande i ryggen kunde alla hinder övervinnas. Och uppstod problem -kvinnor, droger, oväntade dödsfall-så fanns senatorns medhjälpare där att städa undan och röja vägen.

Dana Evans visste vad hon ville. Hon skulle bli utrikeskorrespondent, stå i händelsernas mitt och och ha världen som arbetsplats. Med energi, list och tur når hon sitt mål och blir TV-bolagets stjärna i det brinnande Sarajevo. Men det är i Washington hon får upp ett glödhett spår som tycks leda rakt in i maktens centrum. Hon går modigt vidare men hamnar på farligare mark än någon av krigets skådeplatser.


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

onsdag 7 september 2022

Kvinnorna på Bloom Square-Alexandras utmaning

"Kvinnorna på Bloom Square-Alexandras utmaning" av Tessa Dare, utgiven av Lovereads förlag. Detta är den andra delen i serien. Alexandra arbetar med att ställa om klockor i de rikas hem. Tyvärr förlorar hon sina redskap, då hennes väska ramlar ner i Themsen. Hon tvingas ta anställning som guvernant till två flickor istället. De två flickorna är inte lätta att ha att göra med. Men Alexandra har förståelse för att de avverkar den ena guvernören efter den andra. Hennes arbetsgivare Chase, med ett rykte som kvinnokarl, är också svår att komma inpå livet. Barnen tar livet av Daisys docka i alla möjliga sjukdomar, samtidigt förstår Alexandra att Rosamund har planer på att rymma, för att förhindra att de placeras på en internatskola. Hur ska Alexandra nå flickornas och Chases hjärtan? Hon har några få sommarveckor på sig att förmå Chase att ta sig an flickorna i stället för att lämna bort dem. Med list får hon flickorna och sin arbetsgivare att närma sig varandra. 

En klassisk historisk kärleksroman, med den rika ungkarlen som är glad i damer, samt den fattiga guvernaten. De träffas av en slump i bokhandeln, sedan kan ingen av dem glömma den andra. Alexandra står plötsligt i dörren och erbjuder sina tjänster med att ställa om klockor. Då passar Chase på att anställa Alexandra som guvernant till de två flickorna han har blivit förmyndare till. Alexandra tackar nej, men omständigheter tvingar henne att ändra sitt beslut. Precis som förra boken jag läst av författaren är denna så rolig. Tessa Dare fångar mig från första sidan. Boken bjuder på många skratt och dråpliga situationer och heta kärleksstunder. Jag gillar också de olika karaktärerna i boken. Både Alexandra och Chase försöker låtsas som de känslor de har mellan varandra inte finns. Men såklart kan de inte låta bli varandra. Gillar ni kärleksromaner i historisk tappning får ni inte missa denna. Boken får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favorit ställe ur boken;

Knappt hade han hunnit upp till första avsatsen innan ljudet av hjärtskärande gråt fick honom att stanna upp mitt i steget. Det följdes av isande skrik. Inget flickaktigt skrik, utan en kvinnas. Det kom från barnkammaren håll. Alexandra

Han tog sig uppför resten av trapporna med snabba steg, men gjorde en paus för att hämta andan när han nådde tredje våningen. Tystnaden kändes olycksbådande. 

Herregud, de har dödat henne. 

Han rusade uppför den sista trappan och ner längs korridoren, gör att sedan slita upp dörren till barnkammaren, beredd på åsynen av hennes lik liggande på golvet. 

Scenen som mötte honom var dock allt annat än livlös. 

"Gör kanonen redo."

De märkte inte att han gjort entré. Chase ägnade de följande ögonblicken åt att överblicka barnkammaren. Eller det som åtminstone tidigare varit en barnkammare. Han var inte säker på vad den hade kommit att bli efter Millicents begravning tidigare i morse.

Flickornas sängar hade flyttats ihop, med endast några decimeters mellanrum. Gardinerna hade avlägsnats från fönstren och suddats fast mellan sängstolparna. Mitt i allt ihop stod Daisy och tittade in i en kikare gjord av papper, medan Rosamund svingade en halvmåneformad grej som mest påminde om en kabel. 

Millicents satt på den andra sängen iförd i matroshatt av papper och sitt vanliga svårtydda leende. 

Rosamund svingade sitt svärd genom luften. 

"Eld!"

Bakom dem utbrast miss Mountbatten i en serie fantastiska läten. Först ett bom, sedan ett visslande glissando, följt av ett kraschljud som ackompanjerades av att hon samtidigt skakade om sängen.

Flickorna jublade. 

"Rakt in i bredsidan", deklarerade hon. "Borda skeppet och gör plankan redo."

Rosamund högg tag i en av gardinlängderna och ett vitt "segel" lösgjordes från himmelssängens tak. Samtidigt sträckte sig Daisy efter en landgång som såg ut att ha sätts ihop med brädor från någon packlåda. 

"Redo att borda!"

Hon rusade över från den ena sängen till den andra och höll upp en sabel mot Millicents hans.

"Langa över bytet!"

Chase hade sett nog.

Från baksidan;

Efter att Alexandra Mountbatten förlorat sin inkomst tar hon sig an det näst intill omöjliga uppdraget att förvandla de föräldralösa, bråkiga och busiga flickorna Rosamund och Daisy till välartade unga damer.

Snart inser Alexandra att flickorna behöver allt annat än disciplin, de behöver kärlek och uppmuntran. Men det är någonting flickornas förmyndare Chase Reynaus inte förstår. Chase är arvtagare till hertigen och gör allt för att inte bli känslomässigt engagerad. I någon. Hur ska Alexandra nå hans hjärta, utan att riskera att krossa sitt eget? 

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kramizar Ninni

tisdag 6 september 2022

Mormor på ärtan

"Mormor på ärtan" av Nina Statheus och illustrerad av Nora Segerdahl utgiven av Iduns förlag. För barn 3-6 år. Eftersom Maja har ont i magen ofta ska hon träffa doktorn. När hon har gjort alla undersökningar får hon veta att hon inte får äta bröd, och annat gott. Maja blir ledsen, men mamma förklarar att de kan göra annat gott, kanske t o m bättre. När de kommer till mormor har hon ställt fram fika som vanligt. Men det får inte Maja äta. I affären upptäcker hon att Ärtan är borta. Kanske finns Ärtan hemma hos mormor? När de kommer hem letar de efter Ärtan och mamma lagar pannkakor efter ett nytt recept. Ibland är det så att man inte kan äta mat som alla andra kan. Man kan vara allergisk mot en viss mat eller så kanske man inte tål gluten eller laktos. Det är viktigt att veta att det finns så mycket annat gott man kan äta istället. Väldigt mycket faktiskt. Denna fina bilderbok belyser det på ett bra och fint sätt. Maja blir bemött med förståelse och kärlek. Helgen blir både sorglig och ganska bra. Boken är full av jättefina illustrationer i vackra klara färger. Jag och Samantha hade en mysig läsupplevelse. Boktips till familjer med intoleranta och mat allergiska barn. Denna fina bilderbok får ❤❤❤❤❤/5.

Vårt favorit ställe ur boken;

Mamma hittar Maja, ganska på en gång. Hon har något med sig. Majas bästaste tryffel med saltkola i mitten. Som smälter i munnen och säkert gör en massa hål. Som vill ätas upp alldeles bums.

"Får jag godis fast det inte är lördag?" snyftar Maja. 

"Min kompis får inte heller äta allt. Hon kan lära oss", säger mamma och nickar. "Jag lovar att fixa allt lika gott, kanske ännu bättre." 

Maja smaskar och tänker. Kanske, kanske, kan det funka.

De kramar och kramar tills mormor också vill komma och kramas.

"Jag har tagit bort alla dumma bullar", säger mormor tyst i dörren.

Kanske får Maja sova i mormors säng i natt?

Från baksidan;

Maja har flaxiga fjärilar i magen. Både glada och bråkiga. Först ska hon åka till doktorn, sen sova hos goa mormor. Hennes närmaste Ärtan är också med förstås.

Men doktorn säger saker som inte Maja vill höra och Ärtan försvinner plötsligt spårlöst. Dessutom börjar mormor sova dåligt och drömma knöliga drömmar. 

Helgen blir ett både sorgligt, annorlunda och kanske sagolikt äventyr.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram 

Nina och Samantha❤

Bodygard

"Bodygard" av Katherine Center utgiven av Mius förlag . Svenskt omslag; Daniel Åberg. Bokrecension ; I den här boken får vi följa...