måndag 12 september 2022

Gaslightad-Han sa jag var galen

"Gaslightad-Han sa jag var galen" av Sofia Larsson utgiven av Ordberoende förlag. Gaslighting är en form av manipulation där information förvrängs, förvanskas eller utelämnas eller där falsk information presenteras med avsikten att få offer att tvivla på sina egna minnen, uppfattning och sinneshälsa. Det kan variera från att förövaren endast förnekar ett begånget övergrepp till att iscensätta bisarra händelser med avsikt att desorientera ett offer. Författaren berättar med sina egna ord om sina upplevelser med ett väldigt destruktivt förhållande, som höll på att kosta henne livet. Hon har inte utelämnat något och det är helt fantastiskt att hon lyckades ta sig ut ur sitt destruktiva förhållande. Mannen hon kallar J bryter ner henne bit för bit och får henne att tro att hon är galen. Att allt är hennes fel. Det spelar ingen roll vad hon än gör så är det inte bra nog. 

Jag får många tankar och känslor när jag läser författarens berättelse. Jag blir arg, ledsen och förtvivlad. Många gånger tänker jag herregud, vad håller han egentligen på med? En av de sjukaste händelsen jag reagerade starkt på var att han blev arg för att hon ville ta en pannkaka. Hon fick inte det bara för att det var hans födelsedag. Han blir så arg så att han tar sönder sina egna shorts. Han förstör födelsedagen, sedan säger han att det är hennes fel. Han förvandlar en helt vanlig tjej till ett nervvrak som inte vet vem hon är. Han får henne att misstro sin egen förmåga att t ex laga mat och köra bil. Små enkla saker blir svårt på grund av en man som inte vill bygga upp sin partner. Han gör henne så beroende av honom och deras förhållande. Det hemskaste är att han vet precis vad han sysslar med. Han vill bryta ner henne helt. Det som också slår mig också är att det är viktigt att inte skuldbelägga dessa kvinnor. Boken får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favorit ställe ur boken;

Landskapet runt omkring mig är vidunderligt. Det är storslaget och läskigt. Det är vackert och kraft. Det är allt på samma gång och jag tänker att det kommer bli svårt att beskriva det för de som aldrig har varit såhär långt norrut förut. Hur förklarar man den här platsen skönhet?

Höga berg, fantastiska vattenfall och smala leder blir min vardag under de kommande dagarna. Veckorna innan har bestått av ångestladdade förberedelser och tankar som "tänk om jag inte klarar det?" Väl ute på leden går det bra, det är inte så mycket annat man kan fokusera på än att sätta en fot framför den andra. 

Att få vandra här påminner mig om J och alla de nya äventyr som ska bli våra. Under sommaren som passerat har han lovat mig att han ska ta mig ut på fjället, och då ska det bara vara han och jag där, ett tält och den vackra naturen. I min fantasi är det höst, det är sprakande färger på träden och de sjöar vi passerar ligger spegelblanka och avtecknar himlen som en målning ovanför den. I min fantasi friar han även till mig ute på fjället. 

"Hur går det för dig?" frågar en av guiderna medan jag är helt försjunken i mina tankar på J.

"Det går bra", svarar jag innan jag fortsätter bredvid de andra. Jag längtar mest av allt till kvällarna och det är inte för att jag tycker om att sova i tält utan det handlar om att jag då ska få läsa ett till av kärleksbreven som J skrivit till mig. 

När vi sätter upp tälten på kvällen öser regnet ner och jag får hjälp av en av guiderna att sätta upp mitt tält. Lyckligtvis hinner jag in innan jag blir alldeles dyblöta och samtidigt som jag krånglar av mig skorna, min skalderjacka och regnbyxor bultar det i bröstet av längtan efter att få ligga i sovsäcken  med brevet framför mig. För att skynda på hoppar jag över middagen den kvällen, hans brev blir min mat. Jag läser det en gång och så en gång till. Som en besatt ljudar jag varje bokstav högt i huvudet och suger ut varenda ords innebörd. Jag tror att jag gör det för att förstå att det han skriver, det vi har är på riktigt och för att förstå krävs det att läsa om det flera gånger.

Från baksidan;

Självupplevd berättelse om manipulation i en destruktiv kärleksrelation.

Sviken av mannen jag levt med under många år möter jag kärleken igen. Jag får all den uppmärksamhet och stora framtidslöften. Men efter bara några månader är allt förändrat. Den person jag trodde var mitt livs kärlek började manipulera och övertyga mig om att jag är galen.

Till slut trodde jag på honom. Tillvaron blir en nedåtgående spiral och den psykiska misshandeln är på väg att kosta mig livet. Men bara nästan, jag klarar mig och lyckas ta mig ur den destruktiva relationen och och är med den här boken redo att berätta min egen historia.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fjärilar i magen

"Fjärilar i magen" av Ida Fryklund , utgiven av Saga Egmont förlag . Vi får följa Oskar som har tagit över sina föräldrars restaur...