torsdag 30 maj 2019

Några böcker jag läser just nu

Jag brukar ha lite olika böcker att läsa och just nu är det den här högen jag håller på med.
5 st
Att vänta ett liv
Anna H. Ovesson

Vaken nätter och verklighetskaos i Vasastan
Av Anna Winberg

Lilla bistron i Bretagne
Av Nina George

De kallar mig MAD
Av Camilla M'kenna

Sjöbods blues
Av Sara H. Olsson
Skönt att kunna läsa en mysig trevlig bok medan det regnar utanför.
Ha en fortsatt trevlig dag 
Kram Nina

onsdag 29 maj 2019

Bäckahästens ridklubb

Jag har läst Bäckahästens ridklubb av Monika Larsson utgiven av Luna förlag. Den handlar om rädslor och att komma över dem. En annorlunda hästbok där flickan i boken av en slump hittar en liten ridskola ute i skogen. Ridlärare använder annorlunda metoder för att få sina elever att komma över sina rädslor och att förstå hästar på ett annat plan och lära sej rida. En jätte fin hästbok fylld av magi.
Boken handlar om Julia som är 13 år. Hon älskar hästar men är rädd för att rida. När Julia är på ridskolan och rider trillar hon av. Ridlärare är hård och bryr sej inte om att hon har skadat sig. Där efter vågar hon sej inte till ridskolan mer. När hon är ute i skogen stöter hon på en kvinna på en svart häst. Hon följer med kvinnan till hennes stall där det finns 4 hästar till. En av dem får hon sköta och lära sej att rida på. En ny flicka börjar i Julias klass och tillsammans med två andra flickor får de lektioner av ridlärare Miriam. Hon har ett annorlunda sätt att lära ut och det är fantastiskt hur flickornas självförtroende och ridning blir bättre. De andra tjejerna ska ställa upp i en tävling och det vill tjejerna på Bäckahästens ridskola också göra.
Hur det går på tävlingen? 
Spännande läsning!
Ha en fin dag
Kram Nina

lördag 25 maj 2019

Väck mej när det är över

Väck mej när det är över, är fortsättningen om  Agnes. Första delen heter-Det kommer
aldrig mer vara du. Författare är Anne-Lie Högberg. Utgiven av Lind&co. Man får följa Agnes genom en svår tid, genom en hemsk sjukdom. Man känner verkligen med Agnes i ångesten och sorgen. Författaren beskriver hur utlämnad man känner sig när man är svårt sjuk. Hur det känns att få beskedet. Att man blir rädd för att inte överleva. Hur man kan känna sej och må under behandlingen. Hur jobbigt det är att dela med sej av beskedet till sin familj.
Jag tycker det är bra att det finns en så här välskriven bok om ett svårt ämne, då det är många som drabbas av denna hemska sjukdom. Hon tar också med glädjen när man blir frisk igen. Agnes är arg på sin syster på grund av ett ryckte hon hört. Systern orkar inte med att Agnes har ställt ultimatum och berätta sanningen om en abort hon gjorde för en tid sedan. Hon håller sig undan. Agnes har svårt för sin styvdotter Olivia som hon tycker förstör och mobbar hennes dotter Moa.  En dag känner Agnes en knöl i bröstet. Hon går själv till läkar besöket för att kolla vad det är. Hon får besked efter undersökningen att hon måste komma tillbaka och ha med en anhörig. Väl där får hon reda på att hon har cancer. Agnes relation till familjen är stark, men trots det så har hon svårt att dela sin ångest med familjen. När hon väl talar om för sin familj att hon är sjuk och måste opereras, är familjen där som stöd. Svårast är det att berätta för sambon Tobias som själv mist sin fru på grund av cancer. Sedan följer en jobbig tid med strålbehandling och cellgifter.
Jag tycker det är en fin bok som tar upp så mycket starka känslor. 
Ha en fin dag
Kram Nina
Här har jag skrivit om första delen -Det kommer aldrig mera vara du.

torsdag 23 maj 2019

Yrsel

Yrsel skriven av Annika Widholm, utgiven av månpocket, är  en riktigt spännande psykologisk thriller. Yrsel är författarens debutroman. Jag verkligen sträckläste den här boken. Den är verkligen läskig bitvis och man undrar vad allt handlar om. Författaren binder ihop hela säcken i slutet så bra. Jag blev verkligen fängslad och ville bara vända blad. Boken är väldigt lättläst och spänningen byggs upp från början.
Boken handlar om Clara som precis flyttat ihop med sin kärlek Marcus. Plötsligt får hon mystiska svimnings anfall och vaknar upp på oväntade ställen. Hon känner en doft av parfym och känner sig förföljd. Hon studerar psykologi och håller på att skriva en uppsats. Ju mer hon läser och ju mer konstiga händelser som inträffar, så vill Clara ta reda på sanningen. Frågorna är många. Vad hände egentligen med Marcus förra fru? Varför är ett rum i lägenheten låst?  Vem förföljer Clara och varför? Ljuger Marcus för Clara och i så fall varför?
Ja hur hänger allt ihop egentligen? Alla svar finns i slutet på boken. Ni måste köpa Yrsel. Göra en kopp te. Krypa upp i läshörnan och stänga av mobilen och läsa boken. Rekommenderas verkligen.
Ha en fin dag 
Kram Nina

lördag 18 maj 2019

Mer bok post i veckan

En fin hög.

Lite blandat från Bazar förlag.
Vinterfolket av Jennifer McMahon
Lilla Bistron Bretagne
1356 av Bernad Cornwell

Två stycken erotiska
Deckare av Susanne Ahlenius
Hoi förlag.
Dödligt Dubbelspel
Dödlig åtrå

Vakennätter och verklighetskaos
I Vasagatan
Av Anna Winberg.
Den där kvällen
Av Sheila O'flanagan
Lb förlag.
Gäddsimmerskan
Av Cecilia Klang.
Kram
Nina

fredag 17 maj 2019

Mona-Li och Tröttbacillen

Jag och barnen har läst Mona-Li och Tröttbacillen av Anna Säfström och illustrationer av Emma Svalander. Boken är skriven för barn från 3-9 år. Den är väl anpassad för små barn och författaren har stor insikt i det hon vill förmedla. Vi tyckte om de fina bilderna med klara och vackra färger. Det är en fin bok om hur det är att ha en förälder som är sjuk. Mamman måste vila för hon inte orkar. Min tanke är att det blir fler och fler som drabbas av denna tröttbacill. Många människor orkar inte leva upp till samhällets krav. Varför tvingas människor till dessa omänskliga krav? Det gör folk sjuka och samhället förstår inte. Jag träffar många människor i min omgivning som är trötta. Det är en hemsk utveckling. Men boken ger ändå tillförsikt om att det kan bli bra igen. Man måste bara få ta det lugnt och vila ett tag. Man måste också få göra roliga saker som man tycker om. Kanske läsa en fin bok, som Mona-Li och Tröttbacillen för sina barn. Boken är tankeväckande och läsvärd. Man måste få mer förståelse för de som blir drabbad av tröttbacillen. Boken handlar om Mona-Li och hennes familj. Mona-Lis mamma måste vila för hon är så trött. Hon och hennes lille bror måste leka tyst. Mona-Li vill vara med sin mamma och undrar när tröttbacillen försvinner. När mamman inte orkar får de vara med pappa istället. När inte de vuxna orkar eller har tid ringer Mona-Li sin farmor. Det gör ont inuti när inte Mona-Li får ta hem kompisar. När mamman vilat klart läser hon saga tills Mona-Li somnar.
När man har små barn borde man få ta saker i sin takt och bara få vara med sina barn. Hur ska de må när de blir vuxna annars? Barn behöver en mamma och pappa som orkar och inte är upptagna med annat. De behöver få leka och ha roligt med sina föräldrar. Hoppas fler vill läsa denna tankeväckande sagobok. Den säger så mycket.
Ha en fin helg 
Kram Nina

onsdag 15 maj 2019

Brevvännerna

Brevvännerna av Eli Åhman Owetz är en riktig pärla. Utgiven av Harper Collins Nordic. Det är första gången jag läser något av Eli, men definitivt inte den sista. Det gick inte att lägga boken ifrån sig. Så bra från början till slut. Ska ni läsa en riktigt mysig bok, ska ni verkligen läsa Brevvännerna.  Det är verkligen en gripande och fin bok om en kärlekshistoria mitt i livet. Man känner verkligen med huvudpersonen Malin, i hennes sorg, över att inte känna sig älskad. Brevvännerna är en underbar och tankeväckande bok.
Boken handlar om Malin som bor på en gård med sin man. De har precis gjort sej av med sina kor och samlivet med sin man har dött ut. Han lever för sitt jobb i skogen och ger inte Malin en kram ens. Malin är en person som gör mycket för andra. I ren desperation skriver hon ner sina tankar på en lapp. Hon råkar glömma lappen i en bok hon lånat på bokbussen. En man som heter Erik, som precis har gått igenom en skilsmässa, hittar den och bestämmer sig för att besvara hennes lapp. Malin och Erik börjar skriva brev till varandra. Malin vill inte de ska tala om vem de är. Men långsamt spirar kärleken mellan dem. Malin vill inte skiljas, men hon vill inte leva utan kärlek heller. Hon har fått ett jobb i en inredningsbutik, som hon trivs med och är lycklig över att kunna göra något mer än att bara vara hemma. Så får Malin en mobil telefon av Erik, han vill verkligen att Malin och han ska vara tillsammans. De börjar prata och av en händelse kommer Erik på vem Malin är. Så småningom om börjar de träffas i smyg. Malin har bestämt sig för att tala om för sin man att hon vill skiljas. Men då hon kommer hem, talar hennes man om att hennes ena dotter vill ta över gården och skaffa köttdjur. Dottern och Malin ska hjälpas åt med djuren, men Malin känner att hon inte vill förlora sitt jobb och sin kärlek till Erik. Nu känner hon sej fast som i ett fängelse.
Ja hur går det för Malin och Erik. Får dom varandra? Ja det får du ta reda på själv. Rekommenderar att ni läser den. 
Ha det fint!
Kram Nina

Bodygard

"Bodygard" av Katherine Center utgiven av Mius förlag . Svenskt omslag; Daniel Åberg. Bokrecension ; I den här boken får vi följa...