söndag 14 maj 2023

Smakbit på en söndag- Lögnaren i Skafferiet

 

Astrid Terese på bloggen "Betraktninger" har ett boktema varje söndag, där vi bjuder på en smakbit ur en bok vi läser. Ibland vikarierar "Lesekunst" och smakbitarna hittas där. Jag tänkte bjuda på en liten smakbit ur en av böckerna jag läser just nu.

Min smakbit kommer från "Lögnaren i skafferiet" av Kristina Appelqvist utgiven av Piratförlaget.

Smakbiten;

Tisdagen den 27 augusti 2019, kväll

NYHETSUPPLÄSAREN HARKLAR SIG och kungör sakligt:

Kulturminister Timmy Carlsson är död. Han avled i morse efter en kort tids sjukdom, det uppger Regeringskansliet i ett pressmeddelande. Carlsson hade en lång politisk karriär bakom sig och har varit statsråd i tre regeringar. Sitt nuvarande uppdrag som kulturminister fick han för drygt ett år sedan. Timmy Carlsson blev 53 år.

Nina Storm stannar mitt i en rörelse. Hon står i köket i sin våning på Sibyllagatan och för en gångs skull har hon slagit på radion på kvällen. 

Timmy är död. Så ofattbart. Under några intensiva år i gymnasiet var han hennes allra bästa vän. En kompis hon kunde lita på i vått och torrt. Han kände henne bättre än de flesta, exmake och nära vänninor inräknade. 

Så Timmy är död. Det overkliga budskapet sjunker sakta in i hennes medvetande. Hur är det möjligt, han var ju fortfarande nitton år? När Nina lutar huvudet mot köksskåpet och blundar är det den unge Timmy som dyker upp innanför ögonlocken, inte den medelålders politiker hon sett i offentligheten under en lång tid. I hennes värld är han fortfarande den glade ynglingen som utmanade henne att tänja på gränser och hitta på tokiga saker. 

Radion matar på med andra nyheter. Hon antar att det kommer längre inslag och kommentarer senare ikväll när nyhetsredaktionerna fått mer tid på sig. 

Ninas te är färdigt, hon hade just lagt tekulan i koppen när hon slog på radion. Hon tar koppen med sig till vardagsrummet. Sätter på teven för att inte missa nästa nyhetssändning. 

Dödsbudet kommer oväntat, hon visste inte ens att Timmy var sjuk. De är vänner på Facebook och har följt varandras liv på avstånd, men hans inlägg handlade mest om politik och sällan något så privat som en sjukdom.

Baksidestext;

När Nina Storm hör att kulturminister Timmy Carlsson är död blir hon chockad. Han var hennes bästa vän i gymnasiet, men vänskapen ebbade ut efter ett skruvat påhitt som spårade ur sommaren 1987. Timmy och Nina lovade att aldrig avslöja för någon vad de gjort.

Snart blir hon varse att Timmy sparat ett avslöjande foto i alla år. I sitt våghalsiga försök att få tillbaka bilden snubblar hon över delikata hemligheter om din chef Diana Wikman. 

I samma veva arrangeras en skrivarkurs i den prästgård Nina fått ärva i Mjöbäck. Deckarförfattaren Greger Sparre tar till minst sagt oväntade metoder för att få gruppen att komma loss med sitt skrivande. Men vilka hemligheter döljer sig under ytan? 

Ett inbrott i Ninas lägenhet får henne att inse att Timmys död satt igång en kedja av gåtfulla händelser och obehagliga överraskningar. Vem i Ninas närhet planerar att avslöja vad som hände 1987? Och varför?


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

torsdag 11 maj 2023

Kodnamn Safir

"Kodnamn Safir" av Pam Jenoff utgiven av HarperCollins förlag. I denna bok förflyttas vi till andra världskriget. Hannah och hennes man var en del av motståndet, men de blir upptäckta. Samtidigt som Hannah ligger gömd i närheten, ser hon hur hennes man misshandlas till döds. Hon blir inte upptäckt, men hon mister sitt lilla barn i magen. Hannah försöker ta sig till Amerika, men kommer inte in där. Hon tar sig därför till Bryssel och till kusinen Lily. Men hon måste fortsätta försöka sätta sig i säkerhet. I Bryssel kan hon när som helst sättas i arbetsläger, då hon inte har uppehållstillstånd. Hannah kommer i kontakt med motståndsrörelsen, Safirlinjen, och ber om hjälp. Men hon blir istället indragen i syskonen Micheline och Matteos arbete, för de brittiska flygarna. När Lily och hennes familj arresteras, måste hon göra något för att hjälpa dem, då hon har utsatt dem för risk, genom sitt arbete för motståndet. Men någon har avslöjat hela Safirlinjen, och nu är de alla i stor fara. Kommer Hannah och de andra lyckas frita Hannahs familj?

Detta är första boken jag läst av författaren. Denna verklighetsbaserade historia om andra värlskriget berör mig mycket. Det hårda livet och de umbäranden som de inblandade får utstå. Författaren har lyckats förmedla historien på ett sätt som gör att man förstår att det ligger mycket arbete bakom boken. Den känns både välskriven och trovärdig. Jag gillar karaktärerna och författaren lyckas hålla liv i spänningen genom hela historien. Ja, antingen tar krig fram det sämsta eller det värsta hos människor. En del människor räddar sig själva, men så finns det andra som är hjältar och offrar sig för att hjälpa till, och riskerar samtidigt sin egen säkerhet. Detta är en otroligt spännande historia om en grupp orädda människor som riskerar sitt eget liv. Karaktärerna i boken räddar under svåra förhållanden brittiska flygare som blivit nerskjutna, och för dem över Pyrineerna och tillbaka till England. Många av flygarna klarar sig inte utan omkommer på vägen. Boken får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favoritställe ur boken;

10

Hannah

En morgon återvände Hannah till Lilys hus och smög in före gryningen, i hopp om att hennes kusin inte hade hört henne. Hon hade uträttat ytterligare ett ärende till lägret i skogen och levererat ett paket åt Matteo, men denna gången hade hon åkt ensam. 

Medan Hannah tvättade sig och bytte kläder kände Hannah ett stygn av stolthet vid tanken på att Micheline litade på henne nu. Hon tänkte på hur skarp Micheline var. Hon var inte bara någon som hjälpte till i kulisserna, hon ledde hela gruppen. Hannah hade sett hur volontärerna i Safirlinjen beundrade henne, och hur hon trots sin bryskhet inspirerade till djup lojalitet. Hon hade ett tydligt mål, och hon hängav sig åt arbetet med en passion och en intensitet som drog med sig andra och fick också dem att tro. 

Hannah gick tillbaka ner för trappan för att äta frukost, och görsökte komma på en ursäkt om det var så att Lily hade lagt märke att hon hade varit ute hela natten. En man, bestämde hon. Lösaktighet kanske var något hennes kusin föraktade, men det skulle säkert vara bättre än att veta att Hannah hade varit ute på ett ärende för motståndsrörelsen.

När Hanna kom in i  matsalen hade Lily gått och frukosten var avdukad, bortsett från en assiett med rostat bröd och marmelad som hon låtit stå kvar. Lättad åt Hannah i ensamhet, och gick sedan tillbaka upp för att måla. I hallen stannade hon till. Ett kuvert som hon inte hade sett tidigare låg på bordet. Hon gick fram för att titta närmare på det och såg sitt namn formellt tryckt på det tillsammans med adressen. Det var märkligt, tänkte hon. Ingen visste att hon var i Bryssel, än mindre någon som skulle komma på tanken att skriva till henne. 

Hannah sträkte sig efter kuvertet, och rev upp det. Det var en Arbeitseinsatzbefehl, en inkallelseorder, som beordade henne att infinna sig på järnvägsstationen för deportation till ett arbetsläger. Först blev hon iskall. Hade myndigheterna insett vem hon var eller var hon fanns? Orden var dock rutinmässig, listade sakligt tid och datum då hon skulle infinna sig och allt från de lakan till arbetsstövlar som hon skulle packa med sig. Hon hade inte kallats in som politisk motståndare, utan som en helt vanlig icke-belgisk jude. Hennes blod frös till is. Hon hade känt till inkallelseordrarna och oroat sig över att hon som utlänning utan uppehållstillstånd skulle kunna bli föremål för en sådan. Hon hade bara inte tänkt sig att det skulle ske så snart. 

Baksidestext;

1942. Hannah Martel har lyckats fly från Nazityskland efter att hennes man dödats i en pogrom. Hon tar sig till Lily, som bor med sin familj i Bryssel. Tillvaron för judar är svår även i Belgien och Hannah söker desperat efter ett sätt att ta sig ut ur det ockuperade Europa. Men det är svårt, och hon tvingas återvända till det riskfyllda underjordiska arbete hon trodde att hon lämnat bakomliggande.

Hannah går med i ett hemligt nätverk inom motståndsrörelsen, som leds av en mystisk kvinna vid namn Micheline och hennes lika gåtfulla bror Matteo. När Lily och hennes familj arresteras och riskerar att skickas till Auschwitz inser Hannah att hon är den enda som kan hjälpa dem. 


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Hett i hyllan-Citronlunden

           

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagon tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan? Fler finns här hos Bokföring enligt Monika.

I dag har jag valt "Citronlunden" av Nomi Eve. Ännu en bok jag fått av min son, Rickard.

Baksidestext;

CITRUSLUNDEN är en magisk släktkrönika som spänner över två hundra år i en oförglömlig familjs liv och som utspelar sig vid en tid och på en plats där sagan betyder sanning, där gränsen mellan myt och historia nästan upplösts: Jerusalem och det heliga landet från början av 1800-talet och fram till idag.

Nomi Eves roman är en färgstark bildväv om judiskt liv, judisk humor och nostalgi, med klangbotten i tidlösa teman: kärlekens kraft, familjens strävan, immigranter sorg och pionjärers förhoppningar, hemligheterna som håller släktled samman och legenderna som ger näring. Allt detta skildrat i en fruktbart växelsång mellan författarinnan och hennes far, där han bidrar med den historiska bakgrunden som hon tolkar och fantiserar utifrån. Fakta och fiktion lever sida vid sida, och leva de porträtt ges av excentriska och begåvade släktingar som lämnade Östeuropa för drömmen om ett nytt liv i Palestina. Där Citruslunden, ömsint vårdad under generationer, blir symbolen för släktens kontinuitet. 


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

tisdag 9 maj 2023

Dödsängeln i Side

"Dödsängeln i Side" av Anna-Maria Ekblad, utgiven av Hoi förlag. Anna är reseledare i Side, Turkiet. En grupp nya resenärer kommer och bland de nya gästerna finns det ett sjukt litet barn. Det blir Annas uppgift att ta hand om familjen. Samtidigt som hon ska hjälpa familjen, får hon också en otrevlig gäst på halsen. Han gormar, klagar på allt, och ger sig på de andra gästerna, samt skrämmer barnen. Snart blir situationen ohållbar. Något måste göras. Detta är något som hennes chef egentligen ska ta hand om, men Anna får ta sig an detta, och många andra problem som chefen tycker att Anna ska sköta. Samtidigt oroar sig Anna för att pojkvännen Stefanos som bor i Grekland inte svarar på hennes sms. När ännu ett barn insjuknar börjar Anna verkligen fundera på vad som är på gång. Är det någon som vill skada barnen? När sanningen uppdagas är det värre än man trott från början. 

Detta är den fjärde och fristående delen i serien Charter deckare. Här får vi följa reseledaren Annas i hennes arbete som reseledare i Turkiet. Det är mycket som är inbakad i denna roman. Ett mysterium, otrevliga resenärer, intriger, historielektion och olika händelser som kan uppstå i en reseledares vardag. Man imponeras av huvudpersonen Anna, som med lugn och säker hand tar sig an de situationer som uppstår. Det är många pusselbitar som ska passa ihop. Allt är inte som det ser ut att vara på ytan, utan när Anna gräver vidare uppdagas det ett svårt fall av psykisk sjukdom, tillika svek och otrohet. Jag blev berörd på slutet när sanningen uppdagades om vad som egentligen hände de små barnen. Ja, vilka känslor som helst verkar trigga någon, att begå de mest hemskaste brott. Att inte känna sig sedd är ett. Författaren lyckas knyta ihop alla lösa trådar på ett bra sätt. Jag gillar också bokomslaget. Denna deckare är riktigt spännande och får ❤️❤️❤️❤️❤️/5.

Mitt favoritställe ur boken;

Kap 4 

Tisdag 22 mars 2022

ANNA OCH ASTRID möttes på kontoret vid sex på morgonen. De gjorde klart välkomstmaterialet inför dagens ankomst. Medan Anna gick in i bokningssystemet, gick Astrid och köpte kaffe till dem båda. Kaffekoppen spred sig på kontoret och Anna tyckte det luktade underbart. 

Hon noterade att det tillkommit en gäst, Johannes Karlsson. Han var inbokad för bara några minuter sedan. Konstigt. Det såldes nästan inga sistaminuten-resor längre på grund av det nya regelverket kring säkerhet på flygplatserna. Vem var denne Johannes och varför hade han inte bokat något hotell?

"Kom Anna, bussarna är här", ropade Astrid.

Anna tittade sig runt på kontoret. Allt var i ordning och hon hade alla listor med sig. Hon hoppades att det skulle bli en bra dag med nya trevliga gäster. Hon och busschauffören åkte till tre hotell och hämtade gäster innan de styrde kosan ut till flygplatsen. Det var fortfarande tidigt. Många gäster såg trötta ut. Anna valde att inte säga något i mikrofonen utan lät dem vila under den timme det tog till flygplatsen. 

Hon tittade ut genom bussfönstret. Mörkret började släppa och ljuset kom bit för bit utanför. Snart skulle solen komma fram och hon hoppades på en fin soluppgång. Anna gillade lugnet runt omkring henne. Det var lite meditativt att åka buss dessa tidiga morgnar. Ett av de få tillfällen då hon kunde njuta av naturen utanför fönstret och vara i sina egna tankar. 

Hon hade fortfarande inte fått några svar från Stefanos. Det gjorde henne orolig. Han hade alltid tidigare varit bra på att svara. Hon önskade att han bara var väldigt upptagen och ingenting annat. Det var bara sex veckor sedan hon åkt från Grekland. Stefanos hade inte varit nöjd med hennes beslut att åka till Turkiet. Var detta hans sätt att visa sitt missnöje? 

Anna skickade ett sms. "Sitter och tittar på soluppgången påväg till flygplatsen och tänker på dig", skrev hon och avslutade med ett hjärta.

Baksidestext;

På flygplanet ner till Side insjuknar Julias och Elias son Aron. Den välbehövliga semester de såg fram emot tillsammans med sina vänner och deras familjer blir snart till en mardröm. Tragedin av att ha förlorat en son tidigare har redan satt djupa spår.

Väl på plats i Turkiet blir det reseledaren Annas uppgift att hjälpa familjen. Hon måste även tampas med en inkompetent chef och en odräglig gäst som högljutt klagar på allt. 

Det är inte bara Aron som blir oförklarligt sjuk- flera barn drabbas av samma symtom. Är det bara ett sammanträffande, eller är det någon som vill barnen illa? Svek och lögner kommer sakta upp till ytan när Anna börjar undersöka de mystiska sjukdomsfallen. 


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

☆Läs även min intervju av författaren här

Tisdagstrion v. 19-Bäst hittills under våren 2023


Bokbloggen Ugglan&Boken har en tisdags trio, där det är nytt tema varje vecka, och vi uppmanas hitta på vår egna trio. Idag handlar tisdags trion om tre titlar eller handling som handlar om Vilka böcker som varit bäst hittills i år. 

Jag har valt "Kyssar i regnskog" av Lovisa Wistrand, "Trubbel i musteriet" av Jenny Clevström samt "Petra Pettersens perfekta plan" av Lene Lauritsen Kjölner.

Baksidestext;

I Ellas svinrygg ligger aldrig ett perfekt blonderat hårstrå fel, hon har en walk-in-closet fylld med designerkläder och antalet skor med svindlande klackhöjder är i nivå med Carries i Sex and the City.

Hon värderar bekvämlighet högt och skulle aldrig frivilligt sätta sin fot i djungeln, men när vännerna slår vad om att hon inte skulle klara av en enda natt i det vilda måste hon bevisa att de har fel.

På resan i det dimhöljda Rwanda väntar bergsgorillor, regnskog och mängder av insekter, men också en synnerligen attraktiv turistguide. 

Archer bryr sig inte visserligen inte om att kläderna han har på sig är lite smutsiga eller att han tjänar en spottstyver. Förmodligen är han rika Ellas raka motsats. Ändå kan hon inte låta bli att imponeras av hans kunskaper om gorillorna och det faktum att han liksom är ett med den vilda naturen. 

Synd bara att Archer inte verkar tycka särskilt bra om Ella. Enligt honom är hon för uppblåst och utseendefixerad för att klara av de utmanade vandringarna genom nationalparken. Detta hindrade inte Ellas känslor från att växa sig allt starkare när hon märker att tankarna bara dras till honom, men tyvärr finns det ett stort problem som gör en romans omöjlig.

Baksidestext;

DET STUNDAR HÖSTBRÖLLOP PÅ ÄPPELGÅRDEN.

Till festen återvänder gamla bekantskaper och med Franks dotter Claudia och hennes son Luca på plats blir livet äntligen som vanligt igen. 

Men hösten på den nystartade handelsträdgården är intensiv. Fasten de skånska vindarna är milda, är det något som bekymrar Pommies och Franks vän, Carl Styrud, ägare av det anrika familjeföretaget Styruds musteri. Elaka rykten sprids i sociala medier om att mysteriet använder utländsk bestprutad frukt och problemen eskalerar snabbt.

Pommie och Frank gör allt de kan för att hjälpa sin vän trots att de har mycket att stå i. Det brittiska företaget som investerat i Franks och Carls näringslösning kommer med påstridiga krav och från ingenstans dyker Pommies pappa upp efter trettio års tystnad. Mellan Claudia och hantverkaren Vojtek spirar romansen. Men Vojtek tampas fortfarande med demoner kring minnet av dotterns död. 

Pommie får snart svårare familjefrågor att ta ställning till än om hon ska träffa sin pappa. Och hur ska hon övertyga Frank om att missade dejter bara är en följd av den senaste tidens omvälvande händelser? 

När höst går mot vinter har livet på Äppelgården tagit en ny riktning. Stora hemligheter har avslöjats och nya familjeband skapats.

Baksidestext;

Petra Pettersen arbetar i en bokhandel.  Hon är gift med Einar, fiskare på Hvasser, och och har två utflugna döttrar. Livet är tryggt och förutsägbart, men ganska tråkigt. Petra har en dröm. Hon vill arbeta med "något inom konst", men vad? Plötsligt får hon sitt Eureka-ögonblick. Att den inträffar precis efter att hon har bakat den traditionella engelska julkakan och förlorar arbetet i bokhandeln, och precis innan Einar börjar intresserad sig för träning, är en tillfällighet. Precis när Petra tänker att ödet är hårt, dyker ett hopp upp. Men Petras perfekta plan är absolut inte perfekt. För är den snygge advokaten verkligen en bra man? Och är det taktiskt att gå på en matlagningskurs där man skär upp vildsvin precis före jul? Vad vet hon egentligen om döttrarns liv? Ett möte i en vinkällare kan vara nyckeln till Petras komplicerade plan. Eller inte? Kanske det är invigningen av tant Berthas läckra julkaka som gör susen? 

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

måndag 8 maj 2023

Poltergeisten

"Poltergeisten" av Cecilia Rojek utgiven av Ordalaget bokförlag. Tuva flyttar med sin familj, pappa och mamma och katten Gilbert, till Stockholm. Kvar på Gotland finns kompisen Nils. Det dröjer inte länge förrän det börjar hända kusliga saker i familjens nya lägenhet. Det är skåpluckor som öppnas och konstiga lukter som känns. Tuva ser också en läskig kvinna i vitt som gråter. Tuva försöker ta reda på vad som pågår. Varför kan ingen annan se och höra det hon gör?Hon letar efter ledtrådar i lägenheten ovanpå, som har brunnit. I skolan har hon det inte lätt. Då hon är ny i klassen blir hon två flickors mobboffer. Men ingen lärare ser, och alla tror att det är Tuva som är den som bråkar. Dessutom måste hon gå till kuratorn för att prata. Hemma har hon svårt för sin mamma som snokar bland hennes saker. Så träffar hon Dante som tycks dyka upp helt oväntat. Han går inte heller i hennes skola och ingen annan tycks lägga märke till honom. Vem är Dante egentligen? Ska Tuva lyckas lösa gåtan med vad som egentligen hänt i det Stiernkranska palatset?

Detta är första och fristående delen i en bokserie för barn 9-12 år, som heter "spöksyn". De som har spöksyn har en förmåga att se de döda. Detta kan vara både en förbannelse och en gåva. Vi får i denna bok följa tolv år gamla Tuva, som har just spöksyn. Och just för att hon är lite annorlunda än alla andra blir hon mobbad i sin nya klass. Det är svårt nog att flytta till en ny plats och det måste kännas ännu värre att man blir retad dessutom. Detta med mobbing, är ett stort och aktuellt ämne. Mobbing sker varje dag i våra skolor och är ett stort problem. Det är svårt att förstå de vuxna i boken som inte lyssnar på Tuva. Författaren har lyckats förmedla Tuvas tankar och känslor väldigt bra. Boken är välskriven och är lite läskig emellanåt. Historien känns realistisk och trovärdig och författaren väger in vardagsliv med det läskiga på ett bra sätt. Omslaget är väldigt snyggt gjort av Nicklas Lindblad. Jag är glad att denna boken slutade lyckligt för Tuva, och jag ser fram emot nästa del i serien.  Boken får ❤️❤️❤️❤️❤️/5.

Mitt favoritställe ur boken;

En skarp smärta i ena tån väcker Tuva. Hon skriker till och rycker åt sig foten. Nere vid sängkanten sitter Gilbert, beredd på en ny attack. Hans ögon lyser och i det dunkla nattljuset liknar han mer ett minirovdjur än hennes Gilbert. 

"Seriöst, Gilbert. Sluta!" ryter hon.

Men Gilbert tar ännu ett skutt mot henne och attackerar andra foten. 

Tuva gäspar och sträcker sig efter mobilen: 02.05. Hon drar en djup suck och sliter bort täcket. 

"Strax tillbaka ditt lilla odjur", väser hon och smyger iväg till toan. 

När Tuva just travat tillbaka in i sitt rum störtar Gilbert förbi henne. Hon flämtar till och ett rökmoln kommer ur hennes mun, som när man andas utomhus på vintern. I nästa sekund sticker det till i hennes näsa. Hon stapplar bakåt och sekunden innan hon ska vända sig om och rusa ut ur rummet upptäcker hon henne. 

I halvdunklet vid fönstret svävar Eleonora. Som förstenad med hjärtat dunkande i bröstet stirrar Tuva med uppspärrade ögon på spökkvinnan. Precis som förra gången rinner tårar längs hennes bleka, magra kinder. Men ögonen. De är förändrade. Nu finns inget annat än ren ondska i dem. 

Eleonora gör en hastig knyck med nacken. Det blinkar till i sängbordet och ljuset slocknar. Hon gör en till och dörren bakom Tuva slår igen med en hård smäll. 

Plötsligt börjar hon sväva mot Tuva. I onaturligt hög hastighet. När hon är mindre än en halvmeter bort vågar inte Tuva titta mer. Hon blundar och skriker rätt ut. Då hon öppnar ögonen igen är Eleonora borta.

Baksidestext;

EN MÖRK HEMLIGHET DÖLJER SIG I DET GAMLA STADSPALATSET FRÅN 1600-TALET. BULLER OCH GRÅT PÅ NATTEN, EN STARK LUKT OCH EN LÄSKIG VITKLÄDD KVINNA.

Med mamma, pappa och katten Gilbert flyttar tolvåriga Tuva in i det gamla Stienkranska huset mitt i Gamla stan i Stockholm. Redan första veckan inträffar mystiska fenomen. En skåplucka envisas med att slå upp om nätterna, och i det gamla överskåpet hittar Tuva ett ouija-bräde märkt Elionora Rask och årtalet 1931. Ofrivilligt dras Tuva in i att avslöja Stiernkranskas hemlighet. Som tur är dyker Dante upp och blir hennes vän...


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

lördag 6 maj 2023

Vatten över huvudet

"Vatten över huvudet" Bokserie: Morden vid 17: slussen, av Frida Gråsjö, utgiven av Bokfabriken. Hanna är sjukskriven efter att ha gått in i den berömda väggen. Hon passar därför på att åka till Dalsland, för att hjälpa sin morfar som brutit benet. Hon tror att hon kommer att kunna vila upp sig där ute på landet, men det visar sig vara svårare än hon trott. Då den gamla samlingslokalen brunnit ner, så har hennes morfar nämligen lånat ut sin slussvaktarbostad som samlingslokal. Där träffas man för att reda ut lokala frågor, samt för att skvallra. Det dröjer inte länge innan Hanna snubblar över ett misstänkt mordfall. Alla andra personer i byn, och även polisen, tror att den döda politikern dog genom en olycksändelse. Den enda som är övertygad om att ett mord har begåtts är Hanna. Men när Hanna börjar utreda de misstänkta byborna, så inser hon snart att det finns flera stycken, som har motiv till att mörda den döda personen. 

Detta är den första delen i en serie mys deckare. Detta är Fridas första bok i genren, och den tycker jag hon skriver med bravur. Ja, när Frida ger ut en ny bok, så kan man räkna med att den är bra. Jag gillar huvudkaraktären Hanna, som verkar vara som vem som helst. Vi får följa hennes resonemang, då hon funderar på de olika ledtrådarna hon får fram. De andra karaktärena i persongalleriet är intressanta och realistiskt beskrivna. Det finns inte många ledtrådar att gå på, och jag har svårt att lista ut vem mördaren egentligen är, tillika vilket motiv mördaren har. Samtidigt är boken så där mysig som bara Frida skriver, och den fiktiva miljön känns som en plats man skulle vilja bo på. Miljön är så fint beskriven. Denna boken passar som en spännande semester läsning på torpet, eller i hängmattan. Följ med till Södra Sandviken i denna cosy crime. Jag själv hoppas få återkomma snart, och läsa mer om Hanna och de andra. Boken får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favoritställe ur boken;

Kapitel 20

HANNA VISSLADE NÄR hon cyklade till lanthandeln. Inte nog med att hon skulle fylla på det sinande förrådet med chokladkakor, äntligen hade hennes beställning av vin kommit. För att få hem alla flaskor hade hon fäst en stor trälåda fram på cykeln med spännband hon hittat i förrådet. Arrangemanget kändes stabilt och skulle möjliggöra att få hem både matvaror och vin utan att behöva använda morfars Toyota. Hanna hatade att köra bil. Mona hade envisats med att hon skulle skaffa sig körkort, och Hanna hade övningskört i både Södra Sandviken och i Stockholm. Med nöd och näppe hade hon lyckats klara både teoriprov och uppkörning. Därefter hade hon framfört ett fordon ungefär en gång om året, då oftast flyttbilar när hon bytt lägenhet i takt med ökade inkomster. Att säga att hon var en dålig bilförare var en underdrift, Hanna var kastratofal. Trots det lugnare trafikläget i Dalsland tänkte hon undvika att använda Oskars bil tills dess att någon kris som hon inte kunde lösa på cykel uppstod. 

Solen sken och värmde hennes ansikte. Hanna kände för att vissla  något hon inte kunde minnas när hon gjort senast. Hon var tveksam till om hon ens kunde vissla längre, möjligtvis var det en sådan där färdighet som tappades bort om man inte använde den. När hon parkerade cykeln försökte hon sig på några toner. Jodå, kunskapen satt kvar. Hon freestylade fram en munter liten melodi samtidigt som hon tryckte upp dörren till lanthandeln. 

Visslingen fastnade i halsen när hon sprang rakt in i en man klädd i postens uniform som stod böjd över en hög med paket staplade på varandra. Mannen vinglade till, snavade över en stor papplåda och ramlade. Han drog med sig alla paket i fallet. Hanna slog handen för munnen. 

"Oj förlåt!" utbrast hon. 

Mannen på golvet tittade på henne med lätt yrvaken min, sedan ljusnande hans blick. I samma stund kände hon igen honom. Hon hade knuffat till Peter, Ulfs bror. Han såg lika bra ut som senast, även om han låg på golvet.

"Ingen fara." Peter reste sig upp och borstade av sig. Hanna plockade handfallet upp ett paket men han viftade åt henne att låta dem ligga. 

Baksidestext;

Hanna, utarbetad advokat från Stockholm, har rest till Dalarna för att ta hand om sin morfar, slussvaktare vid 17:e slussen i Dalslands kanal. Ett par lugna veckor på landet kan göra henne gott. Harmonin hon hoppats på går dock om intet när hon inser att slussvaktarstugan blivit byns samlingslokal, där både föreningsfrågor och byskvaller avhandlas.

På den stora städdagen klättrar Hanna upp i sin gamla trädkoja för att komma undan de intensiva grannarna, och från sitt utkiksställe blir hon vittne till ett gräl. Hon ser något blänka till och hur Ulf, kommunalrådet, faller ner i slussfållan. 

Alla utom Hanna är övertygande om att det var en olycka, även polisen. Desperat över att ingen lyssnar startar Hanna en egen utredning, och får med sig sin morfar i jakten på sanningen.

Undertryckta konflikter konflikter mellan grannarna kommer i dagen, och det ginns ingen brist på misstänkta. Hanna blir mer och mer övertygad om att en mördare går lös i Södra Strandvikens idyll.


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Bodygard

"Bodygard" av Katherine Center utgiven av Mius förlag . Svenskt omslag; Daniel Åberg. Bokrecension ; I den här boken får vi följa...