torsdag 23 mars 2023

Författarintervju-Anna-Maria Ekblad

Idag intervjuar jag Anna-Maria Ekblad som skriver charterdeckare. Jag håller med dig att det inte finns några fin eller ful böcker. För mig är alla fina och någon har lagt ner ett enormt arbete på sin bok. Det var jätteintressant att få veta mer om dig. Tack för att du ville vara med på min intervju.


1. Hur många böcker har du skrivit? 

Svar; 4 böcker i charterdeckarserien och en antologi 

·       Systrarna på Kreta 

·       Dödsklippan i Sharm el-Sheikh 

·       Dödspelen i Olympia 

·       Dödsängeln i Side (kommer ut 21/5 2023) 

·       Julskuggor – Antologi där jag skrivit om Gävlebocken 

2.     Vem är Anna-Maria Ekblad? (Lite allmänt om dig själv). 

Svar; Jag är en norrlänning i själ och hjärta även om jag sedan många år bor i Stockholm. Jag tycker om att vara ute i naturen och vandra, jag har bland annat bestigit Sveriges och Afrikas högsta berg. En annan del av mig tycker om utmaningar, så jag har gjort ett sprinttriathlon, halvklassikern och simmat Christiansborg runt. Upplevelser av alla dess slag är en stor del av mitt liv och jag älskar att resa och upptäcka nya platser. 

3. Hur fick du idén till din debutroman? 

Svar; Jag fick rådet att skriva om mina egna erfarenheter och jag har arbetat 25 år i charterbranschen. Det betyder att min huvudperson i charterdeckarserien Anna Lindblom är en reseledare och vi får följa med på hennes äventyr runt om i världen. Mina böcker ska kännas som en resa med upplevelser, du får kunskap om resmålet, sol, mat och ett litet mord. 

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman? 

Svar; Jag hade passerat 40 år. Innan dess gav jag inte mig själv tillräckligt med tid att skriva eller tog mitt skrivande på allvar. 

5. Vad har du fått för respons av din omgivning? 

Svar; Blandad respons av läsare och vänner. De flesta har varit positiva och det är jag glad och tacksam över. Det är intressant att se hur olika människor väljer att ge respons och vad de fokuserar på.  

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva? 

Svar; Ingenting egentligen. Jag fortsätter att skriva vid sidan om mitt heltidsarbete. Jag har fantastiska författarvänner som jag håller regelbunden kontakt med. I perioder så åker vi ut på helgerna och boksignerar. Det går inte att hinna med allt och jag har valt bort mycket TV tittande och socialt liv för att ha tid att skriva. 

7. Var det lättare att skriva bok nr två? 

Svar; Ja, då visst jag mer hur själva processen såg ut och det kändes tryggt. Personligen tror jag inte på att vänta på att få inspiration utan det handlar om att hela tiden hålla kontakt med min text och hjälpa den att utvecklas. 

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den? 

Svar; Nästa bok utspelar sig i Turkiet och handlar om en familjetragedi. Svek och lögner kommer sakta upp till ytan när tre familjer semestrar tillsammans. Vem vill barnen illa? 

Jag är precis klar med Dödsängeln i Side, som kommer att släppas 21 maj 2023.  

9. Har du några andra intressen? 

Svar; Resa och uppleva är ett stort intresse. 

Natur och vandring är ett annat. 

Skriva, läsa och lära mig nya saker inom personlig utveckling. 

10. Har du något annat arbete förutom författare? 

Svar; Jag arbetar heltid som People and Culture Manager på ett byggföretag som arbetar med omgivningspåverkan. Jag har arbetat med personal och utbildning i större delen av mitt liv och tycker att det är mycket utvecklande. 

11. Läser du mycket själv och i så fall vad? 

Svar; Jag har perioder när jag läser mycket och andra perioder då jag inte hinner. 

Jag är i första hand en deckarfantast. 

12.   Hur ser det ut där du skriver? 

Svar; Jag sitter oftast hemma i lägenheten och skriver vid köksbordet eller vid en arbetsplats. Jag kan också skriva på tåg, då jag får ostörd tid och på flygplan.  

Jag har alltid min dator med mig vart jag än åker. 

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något? 

Svar; För mig är det viktigt att hela tiden hålla kontakt med min text. Det innebär att jag skriver varje dag. Sedan kan det vissa dagar bara bli femton minuter och en annan dag en eller två timmar. Jag skriver gärna på morgonen runt sex, men hela förmiddagen går bra. En författare ska inte bara producera manus och text. Det finns många andra delar i jobbet som att marknadsföra produkten, ha en bra administration att falla tillbaka på, utbilda sig själv för nya texter och att göra research inför nästa manus. Det gäller att hitta tid till alla dessa delar av skrivandet. 

14.  Har du något tips till den som vill börja skriva? 

Svar; Det är bara att sätta i gång och skriva och gärna skriva lite varje dag. Det är svårt att starta med nya rutiner, så det kan vara bra att börja skriva en minut om dagen och sedan öka allt eftersom. Fundera över vad som funderar för dig, vilken tid på dagen eller natten du är mest kreativ. Från början handlar det om att skriva ut sin historia. När texten sedan finns där är det lätt att redigera och förädla. I början fick jag själva hjälp av att inte vara så kritisk utan bara skriva på.  

15.   Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm? 

Svar; Jag har tänkt skriva 14 böcker i charterdeckarserien, så det innebär att jag har 10 böcker kvar att skriva. Jag vill prova att skriva andra genre som Feelgood och Fantasy.  

Jag har många andra drömmar inom olika områden. Jag tror att det är viktigt att inte bara fokusera på en dröm utan ha flera. 

Jag har flera resmål som drömmar som t.ex Island och Machu Picchu 

16. Något citat du lever efter? 

Svar; ”Att resa är att leva.” av HC Andersen 

17.   Vilken klassiker tycker du man ska läsa? 

Svar; Jag älskar Agatha Christie och hennes böcker, men för mig är det viktigaste att man läser och hittar det som roar dig som läsare. I min värld finns det inga fin- eller fulböcker, det finns olika böcker för olika tillfällen.

Tack Anna-Maria för du ville delta i min

 intervju!

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

BOKSLÄPP maj 2024

INTRESSANTA BOKSLÄPP NU I MAJ!  📖 Jag har spanat på böcker som släpps nu i maj månad. 😍 Här är några av dem. *Den sista flytten  @histori...