torsdag 11 maj 2023

Hett i hyllan-Citronlunden

           

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagon tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan? Fler finns här hos Bokföring enligt Monika.

I dag har jag valt "Citronlunden" av Nomi Eve. Ännu en bok jag fått av min son, Rickard.

Baksidestext;

CITRUSLUNDEN är en magisk släktkrönika som spänner över två hundra år i en oförglömlig familjs liv och som utspelar sig vid en tid och på en plats där sagan betyder sanning, där gränsen mellan myt och historia nästan upplösts: Jerusalem och det heliga landet från början av 1800-talet och fram till idag.

Nomi Eves roman är en färgstark bildväv om judiskt liv, judisk humor och nostalgi, med klangbotten i tidlösa teman: kärlekens kraft, familjens strävan, immigranter sorg och pionjärers förhoppningar, hemligheterna som håller släktled samman och legenderna som ger näring. Allt detta skildrat i en fruktbart växelsång mellan författarinnan och hennes far, där han bidrar med den historiska bakgrunden som hon tolkar och fantiserar utifrån. Fakta och fiktion lever sida vid sida, och leva de porträtt ges av excentriska och begåvade släktingar som lämnade Östeuropa för drömmen om ett nytt liv i Palestina. Där Citruslunden, ömsint vårdad under generationer, blir symbolen för släktens kontinuitet. 


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

3 kommentarer:

  1. Släktkrönikor tyckte jag om att läsa förut. Nu har jag nog inte provat på länge.

    SvaraRadera
  2. Sådana här böcker brukar jag tycka om!

    SvaraRadera
  3. Det var en bok jag inte kände till innan. Släktkrönikor kan ju vara bra.

    SvaraRadera

Utan oss

"Utan oss" av Susanne Sundling utgiven av Lava förlag . Johan och Annikas barn har nu lämnat boet, och Annika försöker nu vänja ...