onsdag 27 april 2022

En enkel till Indien

"En enkel till Indien" är Cassandra Brunstedts debut roman, utgiven av Louise Bäckelin förlag. Modejournalisten Ella blir erbjuden ett nytt jobb som chef för Skandinaviens största modetidning. Men det är ett jobb som blir väldigt krävande, specielt som ägarna är på henne om förändringar de tycker hon ska göra, och lägger sig i hennes arbete hela tiden. Ella får arbeta allt hårdare och klumpen i magen växer. Det skär sig dessutom med hennes man Erik, och de träffas allt mer sällan och umgås som par. Tillslut börjar kroppen säga ifrån och snart är sjukskrivningen ett faktum. Ella beslutar sig för att säga upp sig från modetidningen, då hon tillslut får nog. I samma veva går hennes pappa hastigt bort, och Ella känner skuldkänslor då hon jobbat i stället, för att umgås med sin pappa. Ella känner att hon behöver komma ifrån allt och har bokat en flygbiljett till Indien. Väl där beger sig till ett ashram för att hitta tillbaka till sig själv igen. På ashramet hinner hon tänka över vad hon vill med sitt liv och dessutom träffar hon Amit. Kan det bli något mellan dom, eller är det omöjligt?

Jobbet kan ibland ta över hela ens liv. Hur ofta gör man inte saker som andra förväntar sig att man ska göra? Ella försöker slå knut på sig själv för att göra ägarna till modemagasinet nöjda. Hur hon än sliter blir det inte tillräckligt bra, och så här tänker jag att det är på många arbetsplatser idag. Man måste prestera, annars blir man lätt utbytt. Då detta är en bok som handlar om utbrändhet får den stor igenkänningsfaktor.  Författaren beskriver hur det kan kännas att bli utbränd på ett bra och realistiskt sätt, och historien känns som den ligger bra i tiden, då detta drabbar så många. Författaren förmedlar dessutom Ellas känslor, så väl att man själv får en tår i ögat ibland, då tankar och känslor känns så äkta. Det är toppen att Ella har en bra och stöttande kompis som ser hur Ella verkligen mår. Alla skulle ha en sådan vän. Hon visar stor förståele och empati. Hon föreslår att Ella ska ta en paus från allt, och försöka hitta till baka till sig själv genom att boka resan till Indien. Miljön känns underbar, och man blir jättesugen på att själv åka till Indien och checka in på ett ashram. Denna fina, varma och tankeväckande feelgood roman får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favoritställe ur boken;

"-I dag ska vi göra en chakrabalansering ", säger Amit när han tittar ut över shalan och låter blicken landa på mig. Jag känner hur det kniper till i magen. 

"Det finns sju stora energipunkter i vår kropp och dessa kallas för chakra. De går från slutet av ryggraden upp till högsta delen på huvudet. Genom punkterna flödar energi som i motsols snurrande hjul och idag ska vi balansera dom så att energin kan flöda fritt."

Jag har aldrig intresserat mig för chakra tidigare men men lyssnar med full uppmärksamhet. Av någon anledning trollbinder Amits röst mig. 

"Förträngda minnen och traumatiska händelser kan skapa blockeringar i våra chakran och göra att energihjulen inte snurrar lika fort. Det kan skapa obalanser i kroppen som gör att vi inte mår bra." Amit ber oss att lägga oss på rygg på mattan och sluta ögonen. 

"Man kan se att det finns en blockering i ett chakra på bland annat intensiteten i dess färg och hur tydligt man känner dess energi." Han pausar och tar ett andetag. 

"För att lösa blockeringar kan man arbeta på olika sätt, till exempel genom chakrabalansering. Det är det vi ska testa idag."

Amit guidar oss genom varje chakran med uppmaningen att visualisera varje färg och få hjulet att snurra innan vi går vidare till nästa. Även denna gång blir jag förvånad över hur enkelt jag kan se det framför mig. 

"Följ andetagets resa genom kroppen och tillåt vilken chakrafärg som än uppenbarar sig. Lita på att just den färgen kommer av en anledning och kan hjälpa er på resan framåt."

Precis när jag tänker att jag inte kommer att kunna se en färg på beställning, uppenbarar sig en grön färg. Först är den dov, för att sedan lysa som en somrig, nyklippt gräsmatta. Färgen omsluter hela mitt väsen som om jag befann mig mitt i en lummig skog och har en lugnande effekt på hela mitt system. För varje andetag känns det som om luften cirkulerar rakt genom hjärtat och pulsen är så långsam att jag knappt känner den. Jag fylls av ro, och så byts färgen ut...

Ett lilablått sken suger tag i mig. Fyller hela mitt synfält på ett intensivt och överväldigande sätt. Huvudet gör sig påmind genom att pannan spänner och kroppen vibrerar. Samtidigt märker jag att jag hör bättre. Kan det vara möjligt? Och jag känner dofter jag tidigare inte tog in. Men allt jag ser är fortfarande den lilablå färgen, precis som någon klistrat papper för ögonen på mig. I stunden känner jag mig fri, lätt och levande -tills Amits röst avbryter och och bilden försvinner lika hastigt som den uppenbarade sig.

Från baksidan; 

MODEJOURNALISTEN ELLA FRANKS STÖRSTA DRÖM blir verklighet är hon blir erbjuden jobbet som chefredaktör för det skandinaviska utgåvan av världens största modemagasin. Men mitt i drömmen inser Ella att hon borde varit försiktigare med vad hon önskar sig. Löftet om en ny och lycklig tillvaro med inflytande, pengar och lyxiga champagnemingel  visar sig snart ha varit för bra för att vara sant. Och en olycka kommer sällan ensam. När Ellas liv rasar samman vet hon inte längre vad hon ska ta sig till.

Utmattad och besviken bokar hon en enkel biljett till Indien och checkar in på ett ashram. Där möter hon meditationsläraren Amit som öppnar hennes ögon på fler sätt än vad hon trodde var möjligt.


Ha det bäst!❤

Kram Ninni

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Utan oss

"Utan oss" av Susanne Sundling utgiven av Lava förlag . Johan och Annikas barn har nu lämnat boet, och Annika försöker nu vänja ...