fredag 8 juli 2022

Spel

"Spel" av Anna Roos utgiven av Modernirista förlag och LB förlag. Sol arbetar som Croupie i USA. Hon är en helt vanlig tjej som levt med sin mentalt instabila mamma, medan tvilling brodern levt med deras pappa, sedan föräldrarna skilde sig. Sol vill inte ha kontakt med sitt förflutna, så därför har hon lämnat Sverige. Sol hade aldrig tänkt återvända dit. Men när hennes tvillingbror tagit livet av sig beslutar hon sig för att ta reda på vad som verkligen hände, och varför. Hon tar arbete i biblioteket på Handelshögskolan där brodern var elev. Snart hittar hon andra elever med samma tatuering, hon upptäckt att hennes bror hade. Hon blir snart indragen i sin brors grupp där man spelar ett spel. Förloraren får sina innersta hemligheter exponerade. Samtidigt som hon tar del i spelet läser hon sin brors dagboksanteckningar och får en inblick i hans liv. Brodern vet också massor om sina spelkompisar.

Jag gillade omslaget till boken, väldigt coolt. Vi får följa Sol till en värld av lyx och flärd, men också mörka, dolda hemligheter. Kommer de upp till ytan kan hela tillvaron raseras. Men spelarna använder detta för att få bort sådanna som står ivägen för dem på olika sätt. Författaren beskriver livet som student och klasskillnaderna mellan Sol och de andra på ett realistiskt och målande sätt. Jag gillar att huvudpersonen Sol är kaxig och utmanande. Hon har ett udda, men häftigt namn. Samtidigt som hon försöker hitta orsaken till sin brors död försöker hon hjälpa sin kompis, Jossan som lever i ett destruktivt förhållande. Jag gillar att svaret inte är givet på förhand och svaret om vad som verkligen hände med brodern det verkligen inte som man tror. Man får sig en överraskning i slutet av boken. Jag vill verkligen läsa mer av författaren. Boken får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favoritställe ur boken;

"Och nu?" säger jag när vi kommer ut från stället. 

"Vet inte, finns det någon bra plats där vi kan prata ostört?" 

Erik stoppar ner händerna i jackfickorna. Han har klätt ner sig något sedan förra besöket, dock utan effekt. Ingen som står i krogkön skulle få för sig att be honom om en cigg, eller tro att han var på väg till någon av de paranbolbeprydda höghusen längre ner på gatan. 

"Jag behöver komma hem, så om du vill kan du hänga med till brorsans ställe."

"Jag vet inte." Han ser obekväm ut och jag förstår honom. Att bo i Gustavs lägenhet är allt annat än avslappnande. Det är som om han finns där men ändå inte. 

"Du skulle kunna bo hos mig i natt." säger han.

Jag tappar andan. Orden kommer ut rakt, enkelt och kört, men hela jag protesterar. Vågskålen faller över i Eriks favör. Jag minns förra gången han bjöd med mig hem, och känslan av underlägsenhet kryper upp till ytan. 

"Helst inte", säger jag och ser hur han smilar. 

"Och varför inte det?" 

"Jag vill inte riskera att bli ingift, dina föräldrar verkade bara så förälskade i mig förra gången."

"Du behöver inte vara rädd, jag tror faktiskt de siktar lite högre, och förresten är de bortresta." 

Kommentaren borde få mig att slå i taket, men istället hör jag bara de tre sista orden. Jag är orolig för att han ska få mig ur balans, och trigga den del av mig som jag har svårt att kontrollera. 

"Eller du kanske är rädd att du inte kan uppföra dig i mitt sällskap?" lägger han till och avgör därmed saken.

"Kör till, men den här gången förväntar jag mig att du håller dig till din del av överenskommelsen. Nu vill jag veta vad det är för skit ni pysslar med."

Han nickar och öppnar dörren åt mig. "Visst, det är inte som om vi har något gemensamt att prata om."

Vi sitter i köket, ett paradis för den som är intresserad av mat. Spisen, som förmodligen är importerad direkt från Italien, ser provocerande oanvänd ut. Skåpsluckorna är äggskalsfärgade och inte för att fru Mainheim tillbringar merparten av sin tid bolmande d den vackert kopparfärgade spiskåpan. Jag lägger ifrån mig mobilen och tar vinglaset Erik sträcker mot mig. 

Christinas flickvän har gjort ett inlägg på Facebook i stil med: Din mamma ringde och frågade om vi skulle äta middag i nästa vecka. Han har inte svarat, och om jag inte maniskt förföljt honom på internet  hade jag inte ens vetat att hans föräldrar skulle komma på besök. 

Från baksidan;

Sol lämnar Sverige och svär på att aldrig komma tillbaka. Men när hennes tvillingbror Gustavs kropp hittas i Årstadsviken och hans död avskrivs som självmord återvände hon motvilligt. Men ett fingerat CV får hon anställning vid Handelshögskolans bibliotek. I korridoren träffar hon Erik, studenten som är lite bättre än alla andra och har en likadan tatuering som den hon sett på sin brors döda kropp.

Sol drog nitlotten redan vid födseln. Medan Gustav växte upp på gåslever i deras pappas nya hus på Lidingö blev hon kvar i förorten med sin mentalt instabila mamma. Och om hon har haft svårt att behålla sitt jobb, har hennes bror snarare haft problem med vilket han ska välja efter sin examen från Handelshögskolan. 

Vad var det egentligen som hände Gustav? Jakten på svar tar Sol djupare in i hans värld. Ur sprickorna i den putsade fasaden börjar sanningar sippra fram, och Sol dras in i ett spel där bara slumpen avgör vem som är vinnare och vem som är förlorare.

Ha en fortsatt trevlig fredag!

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

BOKSLÄPP maj 2024

INTRESSANTA BOKSLÄPP NU I MAJ!  📖 Jag har spanat på böcker som släpps nu i maj månad. 😍 Här är några av dem. *Den sista flytten  @histori...