onsdag 9 oktober 2024

Författarintervju med Inger Swing

Denna författarintervju belyser Inger Swing som har skrivit boken "Hur svårt ska det vara Bella" . Just nu skriver hon på bok två. Tack Inger för att du ville delta i min intervju! 

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Jag har gett ut en roman som heter ”Hur svårt ska det vara, Bella”.

Det är första delen och nu skriver jag på del två i serien Bela från Ingarö.

2. Vem är Inger Swing? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag är en seglande mormor som spelar dragspel och älskar djur, framför allt vår katt som heter Sessan. Till yrket är jag montessorilärare och arbetar med barn i åldrarna 8-9 år.

Redan som lågstadiebarn ville jag bli lärare och har arbetat med det nu i snart 40 år i lite olika roller och sammanhang.

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Hur svårt ska det vara, Bella? är autofiktiv, dvs den baseras på min egen erfarenhet av att råka ut för utmattningssyndrom, eller att gå in i den berömda väggen, som man brukar säga.

Jag tyckte att det var väldigt svårt att förstå vad som hände och ännu svårare för min omgivning. Hjärntrötthet syns inte på utsidan och många håller färgen i sociala sammanhang för att sedan klappa ihop när de kommer hem.

I mitt fall blev det en sjukskrivning på två år och en lång väg tillbaka.

3. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Jag debuterade strax innan jag fyllde 60. Det är aldrig för sent med andra ord.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Jag har fått mycket positiv respons på att jag skrivit och lyft på locket om utbrändhet. Många återkopplar att de känner igen sig och frågar när nästa bok kommer. Det är väl den finaste respons man kan få anser jag, och den sporrar mig verkligen till att fortsätta skriva om Bella.

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Den största förändringen för mig sedan jag började skriva är att jag alltid har något att göra. Jag har hittat en passion som jag kan ta med mig på tågresor, på semestrar osv. Jag har också fått många vänner genom att vi delar skrivintresset.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Det känns lite knepigare att skriva del två. Dels har jag kanske lite högre krav på mig själv, men den blir också mer fiktiv och då måste jag koppla på fantasin ännu mer.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Jag har ett projekt till igång - en handbok för montessorilärare. Med mina många år i yrket känns det som om jag vill ”lämna något efter mig”. Jag har börjat med ett synopsis och några kapitel. Nu saknas bara tiden till att skriva den också.

9. Har du några andra intressen?

Svar; Kören är en självklar del i mitt liv Jag har sjungit i kör sedan jag var 12 år gammal och säger ofta att den är som min andra familj.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Jag arbetar som Montessorilärare.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Jag läser och lyssnar mycket på böcker. Det blir en intressant blandning av feelgood och cosy crime, gärna debutanter och författare som jag sedan följer.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Helst sitter jag på SL-båten och skriver. Jag har ett fint skrivrum hemma men ofta sitter jag med min laptop var som helst. Just nu vid köksbordet till exempel.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Anteckningsblocket ligger alltid i handväskan och idéerna måste jag skriva ner direkt. Jag skriver gärna kortare stunder men ofta. Tyvärr blir det ibland uppehåll när annat måste få företräde, men då blir startsträckan längre.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Börja bara och var inte kritisk mot dig själv. Skriv för att det är kul. Redigera gör man efteråt.

Gå gärna någon skrivkurs eller res på skrivretreat. Det ger både vänner, inspiration och skrivtid.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Nästa steg är att få ut Bella, del 2 i tryck och ljud. Jag längtar efter releasekänslan.

Därefter kanske jag skriver något helt annorlunda, vem vet?

16. Något citat du lever efter?

Svar; Lev här och nu. Kanske lite klyschigt, men väldigt sant. Vi vet ingenting om morgondagen, och gårdagen har redan sprungit förbi.

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Oj, det finns så många. Men om jag ska välja en så säger jag Bokskåpets hemlighet av Frida Skybäck. Den är för mig i alla fall en riktig klassiker.


Tack Inger för att du ville delta i min 

intervju! 

Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Författarintervju med Ingrid Wenström Lund

Denna författarintervju belyser Ingrid Wenström Lund . Jag har ännu inte läst något av författaren. Jag hoppas jag får möjlighet att göra de...