onsdag 9 oktober 2024

Författarintervju med Victoria Einarsdotter Hagström

Denna författarintervju belyser Victoria Einarsdotter Hagström. Hon har gett ut en bok än så länge. Jag har boken hemma så recensionen kommer framöver här på bloggen. Tack Victoria för att du ville delta i min intervju! 

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; En bok. "Flickan i den vita klänningen" (2023) ljudbok april 2024.

2. Vem är Victoria Einarsdotter Hagström? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag har arbetat inom handeln i alla år och även drivit en egen presentbutik. Bor i Göteborg Hisingen. Är gift och har två vuxna söner. 

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Mellan 2019 och 2024 läste jag Kreativt skrivande på Linneuniversitetet i Växjö. Första året fick vi uppgiften att skriva 50 sidor skönlitterär text. Jag fick sedan för mig att fortsätta skriva och det resulterade i ett helt manus. 

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; 54 år

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; De allra flesta som läst den i familjen och bekantskapskretsen har uppskattat den. Flera frågar efter uppföljare. De tycker att den är lättläst och spännande. 

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; I praktiken ingenting förutom att jag får möjligheten att ägna mig åt något som jag brinner för. Det känns som jag har hittat rätt. 

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Jag har skrivit två manus till i samma serie och har ett halvfärdigt. Tycker att det har känts på samma sätt. 

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Se ovan. 

9. Har du några andra intressen?

Svar; Jag läser en del och handarbetar. Ägnar mig åt mina hundar, springer och styrketränar. 

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Läser mest deckare eller om något mysterium. Gärna faktaböcker. 

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Se ovan. 

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Skriver vid köksbordet på kvällstid. Då är det tyst och lugnt i huset. I perioder har jag anteckningsblock i fickan om en idé poppar upp. 

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Se ovan. 

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Skriv på ditt eget sätt. Finns inget rätt eller fel. Alla har minst en historia. 

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Att fortsätta skriva på min serie och hoppas att mina outgivna manus ska bli utgivna. 

16. Något citat du lever efter?

Svar; Hellre ångra det man gjort än det man inte gjort. 

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Oj svår fråga. Finns många. Måste jag välja en så tar jag Tusen och en natt. I övrigt ska man bekanta sig på Edgar Allen Poe, systrarna Bronte och Agatha Christie.


Tack Victoria för att du ville delta i min 

intervju! 

Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Författarintervju med Ingrid Wenström Lund

Denna författarintervju belyser Ingrid Wenström Lund . Jag har ännu inte läst något av författaren. Jag hoppas jag får möjlighet att göra de...