lördag 5 oktober 2024

Författarintervju med Jessica Krabbe

Denna författarintervju belyser Jessica Krabbe. Jag har inte läst någon av hennes böcker förut. Tack Jessica för att du ville delta i min intervju. 

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Tre stycken. Den första var en barn- och ungdomsbok, en kapitelbok som heter “När vi på rymmen kommer bort”.

De andra två ingår i Vingaserien och heter “Inblåst” och “Inlarmad” . Det är deckare för vuxna.

2. Vem är Jessica Krabbe? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag bor med min man och min yngsta son som är 19 år. Vår äldsta son och hans hund flyttade hemifrån i våras.

På min fritid vill jag vara med familj och/eller vänner. Jag tycker om att vara i naturen och tycker det är trevligt med fest. Så lite av varje, då är livet som bäst.

Sedan älskar jag att läsa och att skriva. Det har jag gjort i hela mitt liv.

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Till min debutroman för vuxna, Inblåst, fick jag idén till då jag var ute och seglade med min bror Dan och våra familjer. Jag kom på det ohyggliga brottet då jag såg ner i det djupa havet. Namnet på en av karaktärerna i boken blev också Dan.

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Den låg faktiskt på datorn i många år innan jag skickade in den. När jag skrev barnboken var jag ca 40 år och jag har för mig att “Inblåst” redan låg på datorn då. Inblåst släpptes den 14 augusti 2023, då uppdaterad och omarbetad.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Mestadels positivt. Familj och vänner har pushat och stöttat och tyckt att det varit roligt. De flesta har lyssnat på ljudböckerna i Vingaserien.

Jag går in och läser recensioner emellanåt och det är både ris och ros, hiss och diss, så som det ska vara.

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Jag tycker att skrivandet ger mig mycket. Jag har en nöjd känsla då jag suttit vid datorn.

Mitt liv har inte förändrats så mycket, men jag har en go känsla då jag skriver. Det känns bra på något sätt.

Sedan är jag ute på marknader och säljer böcker och gör reklam för det jag skrivit. Jag har hittat nya vänner som skriver och vi träffas emellanåt och pratar om vårt gemensamma intresse. Något jag uppskattar mycket.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Språket var lättare, att hitta takten men storyn var inte lika enkel i uppföljaren. Jag hade en klar bild av handlingen i del ett i Vingaserien, vilket jag inte haft i del två, Inlarmad. Hur det än är så går fingrarna när de är vid datorn och nästa story blir till.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Jag skriver just nu på del fyra. I den delen kommer Patrik tillbaka, gärningsmannen i Inblåst.

Del tre finns som råmanus och släpps sommaren 2025.

Serien utspelar sig på västkusten.

9. Har du några andra intressen?

Svar; Båtliv, loppis, film, mat, folk och Albins hund Bella.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Jag arbetar heltid som lärare. Nu är jag klasslärare på mellanstadiet. Innan dess arbetade jag på lågstadiet.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Jag läser gärna. Det är nog en förutsättning för skrivandet. Jag tycker om både feelgood och deckare. Jag läser lite av varje.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Ofta skriver jag i köket. Det kan vara stökigt runt omkring mig och familjen kommer och går.

Ibland skriver jag i sovrummet. Min man har gjort ett skrivbord av MDFboard i ett hörn till mig. När jag arbetar där är det mer ljus eller ljud runt omkring mig än vad jag önskar, eller så vill jag vara ensam en stund.

Är vi ute med båten har jag med mig datorn och då sitter jag i förarhytten. Varje gång jag bär datorväskan längs relingen är jag så nervös att tappa i den i havet och funderar över lösenord eller om den där dagen kommer att komma. För att ramla i det har jag gjort, fast utan dator som tur är.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; När jag har semester skriver jag på morgonen och förmiddagen. Då flyter mina tankar oftast bäst.

När jag arbetar skriver jag på kvällen. Då är målet oftast ett kapitel om dagen.

Jag börjar med att läsa igenom det kapitel jag skrev dagen före och skriver sedan ett nytt.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Bara sätt dig ner och gör det. Ge dig själv den där berömda sparken. Om du inte kommer på vad det du skriver ska handla om, så skriv vad ner vad som helst, om din dag eller om ett minne du har, så att du får smaka på bokstäverna och se en text växa fram.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Jag ska snart skicka in del tre till förlaget och få respons på det. Det är fantastiskt att få nya ögon på det jag skrivit och få input. Då börjar en annan fas av skrivandet.

Jag har såååå många drömmar. De blir bara fler. Men drömmen om skrivandet finns helt klart där och har alltid gjort. Naturligtvis vill jag att det jag skriver ska lyssnas till. Det skulle vara fantastiskt om ljudböckerna trycktes upp till fysiska böcker. De finns som e-böcker. Jag skulle vilja kunna lägga mer tid på att skriva.

16. Något citat du lever efter?

Svar; Jag har alltid älskat I rörelse av Karin Boye och tycker att den har sanning i sig.

Mamma sa ofta, bra sås reder sig själv eller skjut inte upp det du kan göra idag till morgondagen. Jag försöker att ha balans i de citaten och ge mig själv lite jäkla anamma, fast jag har både en pausknapp och tar hjälp då jag behöver.

Så, nej då kanske.

Måste bara säga att Astrid Lindgren skrev så mycket klokskap.

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Pippi Långstrump.

Det finns så många bra, jag läste Charles Dickens för några år sedan och fångades av den.

Anne Franks dagbok.

Tack så mycket för att du ville intervjua mig Nina och tack till er som läser intervjun och för er tid.


Tack Jessica för att du ville delta i min 

intervju! 

Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Författarintervju med Jessica Krabbe

Denna författarintervju belyser Jessica Krabbe. Jag har inte läst någon av hennes böcker förut. Tack Jessica för att du ville delta i min i...